14. tétel
A beszéd
felépítése ,a szövegszerkesztés lépései
az anyaggyűjtéstől a megszólalásig
A
retorika tárgya minden olyan
érvelő típusú szöveg –akár beszélt,akár írott formában - ,amelyet nem
magáncélall fogalmazunk, hanem a nyilvánosságnak szánunk.
Szónok feladatai:
·
anyaggyűjtés,
előadásmód megtervezése,
·
anyag
elrendezése,
szöveg emlékezetbe vésése,
·
szöveg
megfogalmazása,kidolgozása,
szöveg előadása.
Az érvelő típusú szöveg alapját a szónoki beszéd szerkezete adja.
Érvelő szöveg felépítése:
·
bevezetés,
cáfolás,
·
elbeszélés,
befejezés,
·
részletezés,
·
bizonyítás,
bevezetés:
általában érzelmekre hat.
-jóindulat megnyerése= hallgatóság megszólításával , dícséretével
,behízelgéssel
-figyelemfölkeltés = témaválasztás indokoltságának , téma
fontosságának ,téma újszerűségének hangsúlyozásával
-beszéd megértésének előkészítése = beszéd témájának ,fontosabb
adatok,helyszínek,szereplők megnevezésével, anyaggyűjtés forrásainak
megjelölésével
-kifejtés menetének a vázlatának megadása = ezzel kapcsolatot teremt a
bevezetés és a beszéd fő részei között.
elbeszélés:
beszéd fő gondolatának a rövid,célzatos ismertetése, téma megjelölése.
-tétel megfogalmazása,
amelyet később részletezni, bizonyítani fogunk
-rövidség,tömörség,világosság,tárgyszerűség
Megfogalmazhatunk egyetlen tételt vagy több tételmondatot is.
-érvelő szöveg alapja, erre épülnek a további beszédrészek
részletezés:tétel
bővebb kifejtése.
-tételben szereplő fogalmak meghatározása
-példával szemléltetjük a tételmondat tartalmát
-hosszabb kitérő is lehet, történet vagy egy személyes élmény elmesélésével
Mindenképpen a főtételt fejtjük ki először.
Ha egyszerűbb témáról van szó,elhagyhatjuk
a részletezést.
bizonyítás:
érvelő szöveg legfontosabb része.
-saját álláspontunk igazságának a bizonyítása, és érvekkel való alátámasztása
-bizonyítékok összegyűjtése pl. törvények, adatok felhasználása,tanúk
,tekintélyek idézése
Bizonyítékokat mi magunk teremtjük = példákból érveket alkotunk ,összefüggéseket
keresünk,következtetéseket fogalmazunk meg.
cáfolás:
velünk ellentétes véleményt vallók nézeteit megcáfoljuk.
Az
eddigi részek
a hallgatók,olvasók értelmére kívántak hatni elsősorban.
befejezés:
leginkább az érzelmekre hat.
-kapcsolatot teremt a beszéd többi részével
-megismétli a fő gondolatokat
-összegzés=összegzi az elmondottakat
-rövid,jövőre vonatkozó kitekintés is lehet = ránk váró feladatokat
fogalmazzuk meg, a kérdés újabb megközelítései lehetőségeit villantjuk fel
-érzelemekre hatás = fokozhatjuk a hallgatók felháborodását
az ellentábor véleményével kapcsolatban , erősíthetjük
elkötelezettségüket a saját álláspontunk mellett.
Ennek eszköze lehet egy hatásos érv, mely általában
személyes vallomásra épül, vagy egy
tekintélyre hivatkozunk,tőle idézünk.
Hatáskeltő eszköz a hallgatók-olvasók-
ismételt megszólítása,
kérdés megfogalmazása.