16.tétel
A képszerűség stíluseszközei és hatása,
képek,képrendszerek felismerése
,értelmezése
A szóképek (=trópusok)
egy része névátvitellel (metafora)
, másik részük névcserével keletkezik
(metonímia)
Névátvitelre épülő szóképek:
Metafora:
A névátvitellel képt fogalmat kapcsol össze valamilyen szemléletbeli vagy
szerepbeli hasonlóság alapján.
-leggyakrabban előforduló szókép
Alakja szerint:
·
teljes
: kéttagú , mind az azonosított, mind az azonosító megjelenik a szövegben
pl: Hálót fon
az est , a nagy barna
pók.
·
csonka:
egytagú, csak az azonosító elemet tartalmazza
pl: Vígan élem világom
, Ne ítélj meg virágom!
Szófaj szerint:
Megkülönböztetünk
főnévi ,
melléknévi és
igei metaforákat.
pl: Milyen szépen lépegetnek itt , a fejükön áthajló
fűzfák szellős
alagútján.
v. Őrzöm is ,szinte min a költeményeket , azokat a
rügyező napokat ,amikor együtt
vágtuk ketten a rendet.
Megszemélyesítés: Élettelen
dolgokat élőként mutat be.
-rokon a metaforával
-megeleveníthetjük a természeti jelenségeket, a tárgyakat
(emberi cselekvések kapcsolásával, emberi
tulajdonságok felruházásával)
pl: Valami titkot
súg a végtelenség.
v.
Mosolygó és
síró pillantások alatt
biztatják egymást cihelődő szavak.
Szinesztézia: Különféle érzéki benyomásokat kapcsol össze egy képben.
-összekeveri az érzékleteket
pl:
Hull a sötét , de ne félj!
megszólal a néma, ezüst éj.
Allegória: Egy elvont
fogalmat elevenítünk meg egy érzéki
képben,képsorban.
-kettős értelem egyidejűleg érvényesül
pl: Baudelaire : Az
albatrosz
Szimbólum:
Egymástól távol levő dolgokat kapcsol össze. Valamely
gondolat,eszme,érzelem jelképe.
-köznyelvi szimbólumok , pl:rabságot
jelképező lánc , házastársi hüséget szimbolizáló gyűrű
pl: „Elvadult tájon gázolok:
, Ős , buja földön dudva,muhar. Ezt
a vad mezőt ismerem,
Ez a magyar Ugar.”
Névcserére épülő szóképek:
Metonímia: Ha két fogalom
között ok-okozati kapcsolat vagy bármilyen
(térbeli,időbeli,rész-egész) érintkezés van, akkor az egyik nevet
felcserélhetjük a másikkal, azt a másik értelmében használhatjuk.
·
térbeli:
(a ház a benne élő embereket helyettesíti):
„Édes anyám asszony, ne féljen kegyelmed,
Nem hozok a házra semmi
veszedelmet!”
·
időbeli:
(évszakokat jelölnek az évszakokra jellemző kifejezések):
„Visszajő tavaszra, rózsavirágzáskor.
Ha akkorra sem jő, búzaaratáskor,
ha akkora sem jő szilvaaszaláskor”.
·
anyagnév
cserélődik fell a belőle készült eszköz nevével.
„Tegnap este jöttem meg a csatából
,
Leesett a vas a lovam
lábáról”.
·
Az ok
és az okozat is felcserélődhet:
„Előtte sivár halom mered ,
Két szeméből a
bánat ered.”
Szinekdoché(=együttérzés,veleérzés): - több típusa van
·
A
rész megnevezése jelöli az
egész fogalmát:
„Itthon vagyunk; pata és
küllő
A
tanyaház előtt megállnak.”
·
A tágabb körű
nemfogalom és a szűkebbb körű
fajfogalom felcserélése:
„ Holott kikeletkor az sok szép madár
szól ,
kivel ember ugyan él”.
·
Egyes
számú szót használunk többes számú
helyett: „Már búcsúzott az
élet,
eltávozott a szerelem,
fáradt
sugár mosolygott
a gyér,
pirosló levelen.”
Képszerűség egyéb
stíluseszközei:
Hasonlat : Nem
szókép, hanem alakzat, de itt vizsgáljuk ,hiszen szerepe megegyezik a
szóképekével.
Képszerűségével szemléltetni, érzékeltetni kíván: közös tulajdonságuk alapján
kapcsol össze ,állít párhuzamba két dolgot.
pl: „Mint héj az almát, borít a
magány.”
-fontos a nyelvtani formája,megszerkesztettsége
„ Él bennem is mindez , mint tünde álom.”
„Patak módra folyt a sárgalé
a sáncban.”
epikus hasonlat: a hasonlításban egy
apró kis történet jelenik meg.
Körülírás:
A fogalom közvetlen megnevezése helyett valamilyen jellemző jegy
kiemelésével idézzük fel az elhallgatott fogalmat.
-köznyelvnek,népköltészeti és irodalmi alkotásoknak kedvelt műfaja
pl: „Zászlódat látom , Bulcsú , s
szemem árja megindul. v. „ Alig
várja, hogy virradjon,
hogy a hajnal meghasadjon.”
Sokszor azért használunk körülírásos kifejezéseket, hogy vlamilyen fogalmat
tapintatból ne mondjunk ki , helyette szépítő
kifejezést ,eufemizmust
alkalmazunk. ---enyhítjük a dolgok negatív tartalmát
pl: „Dalos Eszter csak nem jött ki,
temetőbe költözött ki.”
Komplex kép:Ha a szóképek és
az alakzatok egymásba kapcsolódnak ,összefonódnak a szövegben ,
összetett kép , azaz
komplex kép jön létre.
pl. többszörös metaforák ötvöződnek stilisztikai alakzatokkal (szarvas
voltam- farkas leszek).