9.tétel
A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai,hatáskeltő
eszközei
A
kommunikáció
tájékoztatás,információk cseréje,közlés valamilyen erre szolgáló eszköz,
nyelvi és nem nyelvi
jelrendszer segítségével.
Kommunikációs
folyamat tényezői
:
·
feladó,
csatorna,
kapcsolat,
·
címzett
,
közös valóság,
zaj
·
üzenet,
közös előismeret,
·
kód,
közös előzmények,
·
közös
nyelv,
beszédhelyzet,
Kommunikáció célja:
·
tájékoztatás,
esztétikai hatás
·
érzelemkifejezés,
értelmező szerep
·
felhívás
·
kapcsolatteremtés
·
kapcsolattartás-zárás
Kommunikáció lehet egyirányú és kétirányú, illetve közvetett
és közvetlen.
A tömegkommunikáció a
kommunikációnak az a fajtája,amely széles befogadó rétegnek közvetett és
egyirányú módon információkat közvetít nyelvi és nem nyelvi eszközök
segítségével (sajtó,újság,Tv,net).
Tömegkommunikációs eszközöknek
számos funkciójuk
van:
-elsősorban tájékoztatás,de fontos a felhívó szerepük is
, ennek érdekében nem mentesek az érzelemkifejező elemektől sem.
-látható,hallható műsorokban meghatározó a kommunikáció kapcsolatteremtő,tartó,
és –záró szerepe.
-írásbeli sajtóműfajokban,hangos műsorokban fontos az esztétikai szerepnek való
megfelelés.
Jellemző rájuk, hogy kb. egy időben jutattják el az információt a címzetthez.
–üzenet rendkívűl sokféle lehet (hír,zene,riport).
A tömegkommunikációs műfajnak 2
nagy csoportját különböztetjük meg.
1.
tájékoztató
2.
véleményközlő
műfajok
Mindkettő műfaj jelen van a nyomtatott és az elektronikus médiában.
Tájékoztató sajtóműfajok
·
hír:
újságírás egyik alapműfaja.
-akkor jó ,ha friss,közérdekű,fontos,és válaszol a kivel
vagy mivel ;hol;mikor ; mi történt,
vagy mi fog történni kérdésekre. Ezekre a kishír ad választ.
5. kérdés,-miért?,ill. egy 6.-hogyan ,
erre a kifejtett hír ad
választ.
-Hírindítás szerint : kartácshír=dölgok
közepébe vágó „in medias res”
paródiahír=távolról,részlet felől közelítő hír
Mindkettő megjelenhet címmel (címes hír) vagy cím nélkül.
Az információ a hír alapja. Az információ hírláncok összessége.
·
közlemény:
vállalat ,szervezet, magánszemély fontos,közérdekű információját tartalmazó
üzenete.
·
tudósítás:
a hír rokona. –felelnie kell a hír kérdéseire
,pontosnak,tárgyilagosnak,tényszerűnek kell lennie.
Alapvető különbség a hírrel szemben,, hogy a készítő minden esetben a saját maga
által látott,hallott , tapasztalt , átélt eseményről ad tájékoztatást
-fontos a személyes jelenlét
–szemlélő, leíró az újságíró
·
riport:
rokon a tudósítással , fontos az újságíró személyes jelenléte.
-elbeszélő, cselekvő az újságíró
-megtörtént eseményről, cselekményről tudósít ,résztvevőket is megszólaltatja
-cselekménye van
-cselekményes
-hitelességet
párbeszédek,képszerű kifejezések,irodalmi fogások is biztosítják
-jó riportból nem hiányozhat helyzetrajz,jellemfesté,képzelőerő,személyes
hang
-témák: esemény, táj, ember, embercsoport, szakma bemutatása, ok
kiderítése
1.
érdeklődést felkeltő bevezetés
2.
közvetítést ,oknyomozást,párbeszédes részt tart.-ó
leírás
3.
befejezés
·
interjú:
újságíró kérdései segítségével ,párbeszédes formában,érdekes információk
hangzanak el közérdekű dologgal kapcsolatban.
-gyakran összekeverik a riporttal a párbeszédes szerkezet miatt ,DE lényeges
különbség: interjúban az újságíró inkább közvetítő szerepű.,
kérdez,tehát faggató szerepe van.
Véleményközlő sajtóműfajok:
azok a
műfajok,amelyek a szerkesztők,újságírók,néha olvasók gondolatait ,véleményét
közlik egy-egy eseményről,jelenségről.
-műfajok kiindulópontja közvéleményt foglalkoztató információ. – ehhez
a szerző hozzáfűzi véleményét,szubjektív gondoltait,elemzi,kiegészíti
azt,háttér-információval látja el.
·
cikk:
minden
olyan írás ,mely az újságokban megjelenik.
-kevert műfajt képvisel = összefonódik korrekt,tényszerű közlés + cikkíró
elemzése,véleménye
-jó cikk = tény-és véleményközlő
részek egymásra épülnek,
kiegészítik egymást.
-különféle illusztrációk színesíthetik
·
kommentár(hírmagyarázat):
hírek,információk megértését segítik háttérmagyarázatokkal.
-kevésbé ismert,vagy feledésbe merült eseményt,fogalmat magyaráz
-hírbe foglalva, vagy külön kis hírmagyarázatként
·
glossza:
rövid,tömör,szókimondó,ironikus,csattanóval záruló írás.
-kigúnyolható,pellengérre állítható valós jelenségből indul ki,azt bírálja
-személyes hangvétel,stíluseszközök alkalmazása olvasó humorérzékére ,érzelmeire
kíván hatni
·
jegyzet:
rendszerint hétköznapi esemény egy-egy szálát ragadja meg,rövid
,stíluseszközökben gazdag írás.
-hangvétele humoros és komoly,lírai,drámai vagy ironikus
-író célja, hogy hasson az olvasó érzelmeire,gondolkodásra késztesse
·
nyílt
levél:
kedvelt publicisztikai műfaj,közérdekű ,nyilvánosságra tartozó témáról
levélformában ismert vagy fiktív személynek szól.
·
olvasói
levél:
olvasók véleményét,hozzászólásait,tanácskérő sorait tart.-ó írások.
-lappal olvasottakkal kapcs.-ban közöl véleményt
-közérdekű dologról szól
·
kritika:
műalkotásról készült bemutató, értékelő írás.
-tárgya: irodalmi, színházi, képzőművészeti, zenei alkotás ,
tv-rádióműsor vagy film
-egyszerű bemutatástól a tudományosan alátámasztott részletes bírálatig terjed
Eszerint: ismertetés , recenzió, bírálat , tanulmány,
esszé ,kis-és nagymonográfia
o
-ismertetés=ajánló
módon mutat be egy művet,szerzőt pl:könyvajánlás
-recenzió
= értékeli,értelmezi a bemutatott művet ,tudományos eszközökkel igazol
-bírálat=
részletes recenzió,+-ba elhelyezi a művet az alkotó munkásságában, kifejti a
mű üzenetét
-tudomány
és monográfia= tudományos szaksajtó műfaja
-esszé=
elmélkedő,elmélyült ,irodalmi és tudományos jellegű,személyes hangvételű
írás.
Elektronikus médiumok:
Rádió,Televízió
: legszélesebb befogadó réteghez jut el.
Rádiós műfajok :
-írott anyagot előadó műfajok (hír,jegyzet,glossza..)
-hangos anyagok = közvetlenül a rádió számára készülnek
(interjú,tudósítás,riport..)
Televízió műsorai:
-élőadások (sportközv.,híradó..)
-előre rögzített,konzervműsorok (dokumentumműsor,teleregény..)
Hatáskeltő eszközök:
Sajtószövegek stílusa függ a
szövegműfajtól.
Megfigyelhető a különböző stílusrétegek keveredése. –társalgási ,
hivatalos, tudományos, szépirodalmi
-állandósult szókapcsolatok , neologizmusok
-társalgási nyelv divatszói,közhelyszerű fordulatai
Ahol az érzelemkifejező,felhívó mozzanatok (jegyzet,glossza) vannak
túlsúlyban, ott a szerzők kedvelik a szóképek(metaforák) és alakzatok
(felsorolás,halmozás, fokozás, túlzás) használatát.
Általában világos,áttekinthető mondatformálásra ,változatos modalitású
mondatok használatára törekszenek.
Műfajtól függően:
-lineáris
-párhuzamos
-ellentétes
felépítésűek
-szoros kohéziójú , jól tagolt szövegek
-Kiemelt szerepe van a címnek.
-szövegműfajtól függően
témajelölő vagy figyelemfelhívó cím.