A marketing
A
marketing fogalom a market angol kifejezésből ered, melynek jelentése: piac,
piactér, vásár stb.
A marketing, piackutatáson
alapuló, piacközpontú termelési és értékesítési koncepció, amelynek célja a
piachoz való alkalmazkodás, illetve a piac befolyásolása a vállalat saját
érdekeinek megfelelően.
A
marketing alapkérdései:
A marketing a vállalat
működését a fogyasztói igényekre orientálja.
A
fogyasztó igény akkor elégíthető ki:
A marketing alapvető
célja: A tartós versenyelőny
megszerzése.
Lényege: Olyan folyamatokat alakít ki, amelyek lehetővé
teszik a fogyasztói igények megismerését, befolyásolását.
Vagyis a marketing egy
fogyasztói és piacorientált személetet valósít meg, és ehhez eszköztárt
biztosít a vállalatnak.
A
marketing feladata, hogy vegye
figyelembe a fogyasztói igényeket, próbálja azokat befolyásolni. A
konkurenciánál hatékonyabban elégítse ki a vevői igényeket, ezáltal bővüljön a
társadalmi jólét is.
A marketing stratégia, mely megfogalmazza azokat az elveket, amelyekkel az
üzletág teljesíteni kívánja a marketing elképzeléseit: a célkitűzéseket,
a módszereket és az eszközöket.
Marketing-versenystratégia
kiválasztása: piacvezető,
piackihívó, piackövető, vagy meghúzódó stratégia lehet.
Olyan
elvek összessége, amelyekkel az üzletág teljesíteni kívánja a marketing
elképzeléseit.
Szemléletmód: a figyelem középpontjába a fogyasztót, a felhasználót, egyszóval a vevőt kell állítani.
A marketing
eszközrendszer:
-
piacszegmentáció,
-
piackutatás,
- termékpolitika,
-
árpolitika,
-
értékesítés politika,
-
piacbefolyásolás.
Ahhoz hogy egy termék
eljusson a fogyasztóhoz, az alábbi négy feltétel teljesítése szükséges:
·
Product – termék,
(minőség, tetszetőség)
·
Place –
Értékesítés, (gyártótól, ügynökökkel, kereskedőkkel)
·
Price - Az ár,
vagy árpolitika, (különleges, vagy tömeg cikk)
·
Promotion - ajánlás,
vagyis reklám, (reklám, hirdetés)
4P-nek,
vagy marketing mixnek nevezzük, a
marketingszemlélet érvényesítését szolgáló elvek és tevékenységek rendszere.
A piac
A Piac a kereslet és
a kínálat találkozási helye.
Szereplői: az eladók és a vevők. Közöttük üzleti kapcsolatok alakulnak ki.
Elemei: Kereslet, Kínálat, Ár, Áru.
A kereslet
a fogyasztók vásárlási szándéka és képessége a termékek irányába.
A kínálat
a termékek és szolgáltatások mennyisége, amit a piacra visznek eladás céljából.
Az ár az áru értékének
pénzben kifejezett ellenértéke. Az árnak árszabályozó szerepe van, megfelelő
kialakításával fenntartható a piaci egyensúly.
Tehát a
piac két alapvető tényezője a kereslet és a kínálat viszonyukat az ár
szabályozza.
Túlkereslet: amikor egy adott termékből nagyobb a kereslet, mint a
kínálat.
Túlkínálat: amikor nagyobb a
kínálat, mint a kereslet.
Piaci egyensúlyról pedig akkor
beszélünk, amikor a kereslet és a kínálat egyensúlyban van.
Csoportosítása:
A fogyasztói piacon kis mennyiséget vásárolnak, a szükségleteket
elégítik ki.
A szervezeti piacon viszont nagytételben
vásárolnak itt már a nyereségszerzés a cél.
A piacon több szereplő van jelen egy
helyen, egy időben, ami versenyhelyzetet eredményez.
A
célpiaci marketing három fő lépése:
1.
piacszegmentálás: olyan eljárás, amellyel egy adott termék vagy
szolgáltatás heterogén piacát jól definiálható ismérvek alapján homogén piaci
részekre osztjuk. Eredménye valamilyen tulajdonság alapján képzett homogén
csoport.
2.
célpiacok
kiválasztása: Azon szegmensek
kiválasztása, ahová be akarunk lépni.
3.
termékpozicionálás: A termék előnyös kulcsjellemzőinek megteremtése, és
közlése a piaccal.
Piacszegmentálás: olyan eljárás, amellyel egy adott termék vagy
szolgáltatás heterogén piacát jól definiálható ismérvek alapján homogén piaci
részekre osztjuk. Eredménye valamilyen tulajdonság alapján képzett homogén
csoport.
Piacszegmentálás
előnyei:
Piaci rések: olyan piacrészek, amelyekben a nyilvánvaló vagy
lappangó vásárlási szándék fennálló kínálat híján nem kielégíthető.
A piackutatás célja,
hogy a mindenkori konkrét termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan választ
adjon:
·
az általános
piaci helyzetre (főbb jellemzőire, piaci részesedésre, konkurensekre,
fogyasztókra)
·
keresleti
helyzetre (szükséglet, igény, fogyasztói magatartás, keresletre ható tényezők)
·
beszerzési
lehetőségekre (forrás megtalálása, nyereséges és eredményes árukészlet kialakítása)
·
kínálati
helyzetre (termék, ár, csomagolás, eladási feltételek)
Területei
:
2. termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos vizsgálatok;
3. keresletkutatás;
4. vevőkör analízis;
5. kínálatkutatás;
6. beszerzéskutatás;
7. új cég, termék, szolgáltatás bevezetését megelőző vizsgálatok;
8. kommunikáció és reklámkutatás.
Piackutatás
nélkül marketingdöntéseket hozni = ugrás a mélyvízbe, nem várt meglepetésekkel.
Piackutatás módszerei:
Szekunder kutatás: másodlagos adatok, amiket egyéb más célból már
valaki összegyűjtött és már valahol létezik.
Primer kutatás: elsődleges adatok melyek gyűjtésére akkor kerül sor,
ha a szükséges adat nem létezik, vagy létezik, de pontatlan, nem teljes, vagy
nem megbízható.
Primer kutatást három
fő módszerrel végezhetjük:
Megkérdezéssel: szemmélyesen, írásban, vagy telefonon.
Megfigyeléssel: amely tények gazdasági jelenségek, emberi magatartás
vizsgálatát jelenti anélkül, hogy kapcsolatfelvételre, szóbeli informálódásra
kerülne sor.
Kísérlet: amely során a célcsoportba tartozó fogyasztókat
meghatározott körülmények között befolyásoljuk, és a változásokat regisztráljuk.
A Termék: a marketing szemlélet szerint olyan fizikai,
esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amelyek valamilyen
fogyasztói igény kielégítésére képesek.
• áru: kézzelfogható termék (amelyhez
csatlakozhat kézzel nem fogható tulajdonság);
• szolgáltatás: nem kézzelfogható
termék (amelyhez csatlakozhat kézzel fogható tulajdonság is).
Az áru technikai minősége
az áru műszaki paraméterei alapján állapíthatók meg. Marketing szempontból: a
kereskedelmi minőség az áru azon tulajdonsága, amely a vevő számára különösen
fontos.
A
termékpolitika: a fogyasztói
igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak
meghatározására, valamint a fogyasztónak való bemutatására szolgáló elvek és
módszerek összessége.
A
termékszerkezet: kialakítása a
vállalat egyik legfontosabb stratégiai döntése. Két dimenzióban vizsgálható:
·
horizontálisan a
szükséglet-kielégítés jellege szerint jó elkülöníthető termékcsoportok
szempontjából;
·
vertikálisan az
adott termékcsoporton belüli választékot illetően.
A termékélet-ciklus, azaz idő,
amíg a termék a piacon tartózkodik.
Az
alábbi szakaszok különíthetők el:
-
Bevezetés: ekkor kell megkedveltetni
a terméket. Az értékesítés lassan nő, a jelentős kezdeti költségek miatt a
termék veszteséges.
- Növekedés: a piac elfogadta a terméket, a forgalom és a profit gyorsan
nő, de a reklámhadjárat és az értékesítési hálózat szélesítése fokozódik.
- Érettség: az értékesítés volumene nagyjából állandó, a piac telítődik,
a ráfordítások csökkennek, magas nyereséget lehet elérni; mely a szakasz vége
felé csökken. Ekkor új (helyettesítő) termék bevezetését célszerű elkezdeni.
- Hanyatlás: a forgalom és a nyereség csökken, fokozatosan ki kell vonni
a terméket a piacról.
A márka alapvető célja a termék
megkülönböztetése a konkurens termékektől.
A
jó márkanév:
-
Rövid- 2-3 szótagnál nem hosszabb,
-
Könnyen kiejthető,
-
Könnyen megjegyezhető,
-
Megkülönböztető.
A csomagolás nem csak véd, elkülönít, hanem a termék
beazonosítását is segíti.
A
Címkézés: szerepe tájékoztató;
jogszabályi rendelkezés előírhatja tartalmát
Értékesítési
csatorna: célja a kereslet
feltámasztása és a termékek értékesítése.
Fizikai elosztás csatornái (logisztikai disztribúciós rendszer): alapvető célja
és feladata, az értékesítésre kerülő áru készletezése és eljuttatása a
megfelelő helyre, a megfelelő időben.
Az
értékesítési csatorna szereplői lehetnek:
·
termelők értékesítési
szervezetei;
·
viszonteladók;
·
áruközvetítők;
·
végső fogyasztók;
·
reklámügynökségek;
·
bankok;
·
egyéb
hitelintézetek.
Értékesítési
csatorna: (Place)
Azaz út, ahogyan a terméket a termelőtől a fogyasztóig eljuttatjuk.
Ismeretes
módszerei:
Közvetlen csatorna, ahol a termelőtől a közvetlen a fogyasztóhoz
jut a termék.
Közvetett csatorna, vagy más néven a többcsatornás elosztás
lényege, hogy a termelő és fogyasztók közé kereskedelmi hálózatot iktatunk be.
Értékesítési csatornára
az alábbiak jellemzők:
• az
értékesítési út hossza,
• az értékesítési út szélessége,
• egy vagy párhuzamosan több értékesítési út igénybevétele van-e,
• az értékesítési csatorna főbb szereplői.
Az árpolitika a vállalat által kínált termékek árának
meghatározása, és a piaci ár-eseményekre való reagálásra vonatkozó elvek és
módszerek összessége. Az ár a piacon érvényesül, és azt fejezi ki, hogy a
fogyasztó mennyit hajlandó elismerni a termék előállításának és forgalomba
hozásának ráfordításából.
A
lehetséges árpolitikai célok:
·
árbevétel
maximalizálása;
·
a befektetéssel
arányos nyereség elérése;
·
a túlélés;
·
a piac
lefölözése;
·
a vezető
termékminőség fenntartása.
Árképzés:
A keresletalapú árképzés legismertebb megközelítése, a legmagasabb ár keresése,
melyet még a fogyasztók hajlandóak megfizetni az adott termék beszerzésekkor.
A költségalapú árképzés a költségek számításából indul ki, mely
legáltalánosabb számítási formája a fedezeti elv alkalmazása: melyik az a
legalacsonyabb értékesítési szint, amely mellett az összes költség megtérül.
A versenytársalapú
árképzés esetén, a cég a piacon
szokásos szinten szabja meg árait. A végső ár megállapításánál figyelembe veszi
a versenytársak reagálását.
Kiadás: a vásárolt erőforrások és más javak értéke beszerzési
áron.
Költség: a vállalat működése során felhasznált vásárolt és
saját előállítású erőforrások és más javak értéke.
Önköltség: az összköltségből az adott termék egységére eső hányad.
Fedezeti pont: ahol az árbevétel fedezi a teljes költséget, azaz a
változó és az állandó költséget is.
A reklám: reklámnak nevezzük az
elképzelések, áruk vagy szolgáltatások bemutatásának és promóciójának minden
nem személyes, azonosítható forrásból származó fizetett formáját. Három
alaptípusa van: Márka-, cég- és termékcsalád-reklám.
A személyes eladás: A reménybeli vevővel való személyes találkozás során
történő értékesítési ajánlattétel, kedvező esetben üzletkötés.
Az eladásösztönzés: Olyan módszerek alkalmazása az értékesítésben, amely
a vevőt további vásárlásra ösztönzi. Ma ez terjed a leggyorsabban.
A közönségkapcsolatok (PR) a vállaltról alkotott kedvező kép kialakítását célzó
magatartás, illetve az ezt céltudatosan szolgáló eszközök alkalmazása. Fő
eszközei: vezetők és alkalmazottak szereplése médiákban, rendezvények,
karitatív cselekmények, írásos anyagok, prospektusok a cégről és termékeiről
stb.
Reklám fajták:
vizuális - látásra ható,
auditív - hallásra ható– reklámfilm,
audió-vizuális- látásra és hallásra ható,
és egyéb reklámeszközöket - tapintás, szaglás.