Az üzleti terv
A vállalat egy gazdálkodó egység, a vállalkozás
pedig a létrehozására és fenntartására irányuló tevékenység.
A vállalkozó az a
személy, aki hajlandó kockázatot vállalni a nyereség megszerzése érdekében,
ugyanakkor megszervezi a gazdálkodás feltételeit.
A
vállalkozások környezete
A vállalkozások környezetét azok alkotják,
akik kölcsönös és tartós, lényeges kapcsolatban vannak a vállalkozással.
Ezek
lehetnek:
A
belső érintettek azok, akik a
vállalkozást alkotják:
·
tulajdonosok
(akik a tőkét adják),
·
menedzserek (akik
a céget vezetik, nem feltétlen tulajdonos),
·
alkalmazottak
(akik a munkájukat adják).
Külső
érintettek - a vállalkozás
környezetét jelentik - vagyis a szervezet működését kívülről befolyásoló
tényezőket:
·
A
társadalmi-gazdasági környezet (az
állam, az állami apparátus),
·
A Technikai
környezet (gépek, anyag),
·
Piaci
környezet (ahol találkozik a fogyasztókkal, versenytársakkal, szállítókkal).
·
Ökológiai
környezet (földrajzi, természeti környezet).
A stratégia fogalma, szerepe: a Stratégia
(gazdasági életben) - olyan koncepció, amely rögzíti a vállalkozás hosszú távú
célkitűzéseit, meghatározza a célok megvalósulásához szükséges erőforrásokat,
valamint a lényeges fejlesztési akciókat.
A
stratégia szerepe a gazdasági életben:
·
környezeti
lehetőségek és a rendelkezésre álló erőforrások összehangolása,
·
meghatározza a
hosszú távú fejlesztési irányokat,
·
irányt mutat a
piaci lehetőségek között,
·
üzleti kockázat csökkentése,
veszélyelhárítás,
·
vezetőknek segít
a gazdasági folyamatokba való beavatkozáshoz.
A
vállalati stratégia nem más, mint válasz arra, hogy a vállalat alapvető célját
hogyan, mi módon valósítja meg.
A
stratégiai tervezés feladatai, lépései:
1.
elemzés: önvizsgálat tartása, hogy miben erős és miben gyenge
a vállalkozás.
2.
célok
meghatározása: küldetés és az
alapvető stratégiai cél meghatározása.
3.
stratégia
kialakítása: alternatívák
kidolgozása, ezek értékelése.
4.
a stratégiai
célok megvalósításának módja: szervezeti és személyi felelősök kijelölése, határidők
megállapítása, erőforrások megszerzése.
5.
ellenőrzés: utólag vizsgálja felül a célok és határidők
megvalósulását.
Az üzleti terv egy olyan 3
(maximum 5) évre szóló koncepció, amely
tartalmazza:
-
vállalkozás környezetének reális felmérése alapján a vállalkozás üzleti
céljait,
- a célok elérésének tervezett módját,
- ismerteti az igénybe veendő külső és belső erőforrásokat,
- bemutatja felhasználásuk várható eredményeit.
Az
üzleti terv főbb funkciói a következők:
- külső tőke bevonásához és hitelből való finanszírozásához,
- módszertani segédeszköz a vállalkozás előkészítéséhez,
- image és kapcsolatteremtő eszköz,
- útmutató a vállalkozás irányításához,
- mérce a tulajdonosok számára a menedzsment munkájának megítéléséhez, másrészt
a menedzsment számára a munkatársak tevékenységének méréséhez.
Üzleti terv részei lehetnek:
- a marketing terv,
- a termelési terv,
- a szervezeti terv,
- a pénzügyi terv.
A teljes üzleti terv nem az előbbi résztervek összege, hanem további fontos
fejezetekkel egészül ki.
Gyakori hiba, hogy az üzleti tervet azonosítják a vállalkozás pénzügyi
tervével.
Az üzleti terv
tartalma, felépítése:
·
az üzleti terv
készítésének időpontjában honnan indul a vállalkozás,
·
milyen
adottságokkal rendelkezik,
·
hová, mennyi idő
alatt és miért akar oda eljutni,
·
milyen
eredményeket vár az üzleti tervben foglaltak megvalósulásától,
·
milyen módon,
milyen eszközök, és források igénybevételével kívánja célkitűzéseit elérni.
Az üzleti terv
tartalmát befolyásolja:
·
kinek készül,
·
a vállalkozás
mérete,
·
a tevékenység és
a felvevő piac jellege és nagysága,
·
a piacon uralkodó
viszonyok.
Az
üzleti terv javasolt fejezetei a következők:
1.
bevezető,
2.
összefoglaló,
3.
iparágelemzés,
4.
a vállalkozás
bemutatása (leírása),
5.
működési terv
(termelési terv),
6.
marketing terv,
7.
szervezeti terv,
8.
kockázatbecslés,
9.
pénzügyi terv,
10.
függelék.
A legfontosabb pénzügyi
mutatókat, a befektetés megtérülésének időpontját.
Milyen annak az iparágnak a helyzete,
amelyben a vállalkozás működik.
Az
iparág működését befolyásoló környezeti tényezők:
- politikai, jogi
környezet,
- gazdasági környezet,
- technológiai környezet,
- társadalmi, kulturális környezet,
- nemzetközi környezet.
Az adott
iparág környezetének szerkezeti jellemzői:
·
az eladók száma
és azok relatív nagysága;
·
a gyártó és végfelhasználó
közötti forgalmazás sajátosságai, csatornái;
·
az iparágba be-
és kilépés nehézsége;
·
az iparág mérete
és földrajzi határai;
·
az integráció
fejlettsége az adott iparágban;
·
az iparág
összehasonlító elemzése más iparágakkal.
Az iparág
bemutatása:
- mekkora forgalma
volt az iparágnak;
- kik a legnagyobb forgalmazók;
- milyen az iparági szerkezet, milyenek a kilátások;
- mekkora növekedés várható a következő években;
- hány és milyen méretű vállalkozás alakult, ill. szűnt meg az iparágban;
- kik a domináns versenytársak.
Ebben a részben kell
részletesen jellemezni a vállalkozást, le kell írni, hogy mekkora lesz a
vállalkozás, kik a tulajdonostársak, milyen társasági szerződés szabályozza
jogaikat, milyen és mekkora személyzet segíti munkájukat.
·
erőforrások
bemutatása;
·
a működés
telephelyének bemutatása;
·
alkalmazott
gépek, berendezések, eszközök bemutatása;
·
anyagok,
készletek bemutatása;
·
munkaerőigény
ismertetése;
·
fejlesztések
bemutatása;
·
szerviz-tevékenység.
Megfogalmazza azokat az elveket,
amelyekkel az üzletág teljesíteni kívánja a marketing elképzeléseit: a célkitűzéseket,
a módszereket és az eszközöket.
Olyan áttekinthető információkat kell a
szervezeti tervnek tartalmaznia, amelyekből a befektetők számára kiderül, hogy
ki irányítja, és milyen formában a szervezetet és más tagok hogyan működnek
együtt a vezetői funkciók ellátása során.
Piackutatás és piacelemzés
alapján bemutatja a vállalkozás:
-
gyenge pontjait,
-
erősségeit,
-
lehetőségeit,
-
a veszélyeztető
tényezőket.
Erőforrás gazdálkodás
A működő gazdaság erőforrásai
között meghatározó szereppel bírnak az alábbiak:
·
befektetett
eszközök,
·
forgóeszközök,
·
pénzeszközök,
·
humánerőforrás,
vagy más néven a munkaerő-gazdálkodás.
1. munkaerő szükséglet meghatározása;
2. munkaerő fedezet;
3. meglévő
létszám és összetétel összevetése a szükséglet nagyságával, és összetételével;
4. elbocsátás,
felvétel, átképzés.
Az értéktermelő folyamat során a vállalat a megvásárolt alapanyagokat energia
és a bevetett munkateljesítmény segítségével a rendelkezésre álló eszközök
felhasználásával késztermékké alakítja, melyet a későbbiek során értékesít.
Tárgyi eszközök stratégiája:
A készletgazdálkodás: az anyagok
beszerzésével, mozgatásával, tárolásával és kiszolgálásával valamint a
késztermékek mozgatásával, tárolásával, kiszolgálásával, értékesítésével
foglalkozó tevékenység.
A forgóeszköz szükséglet tervezésének az a
célja, hogy a vállalkozás zavartalan
működéséhez szükséges forgóeszköz állomány biztosítva legyen.
A
logisztika: Az anyag és
termékáramláshoz kapcsolódó tevékenységeket foglalja magába.
A
logisztika célja, hogy a termék:
·
megfelelő
minőségben,
·
megfelelő
állapotban,
·
megfelelő helyen,
·
megfelelő időben,
·
megfelelő
felhasználónak,
·
megfelelő
költségen álljon rendelkezésre.
Területei:
1. beszerzés,
2. készletezés,
3. fizikai elosztás és
értékesítés,
4. információáramlás.
Könyvvitel és beszámolási kötelezettség
A könyvvitel, vagy könyvvezetés az a tevékenység, amikor a gazdálkodó a tevékenysége
során előforduló, a vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetére kiható eseményekről
folyamatosan nyilvántartást vezet, és a nyilvántartást a naptári év végével
lezárja.
A
könyvvezetés formája lehet:
·
kettős
könyvvitel,
·
egyszeres
könyvvitel (a személyi jövedelemadó
törvény hatálya alá tartozók alkalmazhatják).
A beszámoló jelenlegi formái:
- a mérlegfő összeg a 150 millió forintot,
- az éves nettó árbevétel a 300 millió forintot,
- a tárgyévben átlagosan foglalkoztatottak száma az 50 főt.
Vagyon: magán és jogi személyek által birtokolt javak
(dolgok) és a velük kapcsolatos jogok (követelések, kötelezettségek)
összessége.
A könyvvitel a vállalkozói
vagyont kétféle vetületben vizsgálja:
ESZKÖZÖK (AKTÍVÁK) a vagyon konkrét megjelenési formája.
FORRÁSOK (PASSZÍVÁK) a vagyon eredetét, származását mutatja.
Eszközök összege = Források összege (mérlegegyezőség elve).
A vállalkozói vagyon számbavétele két módon
történhet: leltár összeállítással, vagy mérlegkészítéssel.
A leltár: egyfajta részletes vagyonkimutatás, a tényleges
állapot számbavétele mennyiségben, minőségben, értékben. A leltár feltünteti a
vállalkozás összes fellelhető eszközét (aktívát) darabszáma szerint, ezért ezt
a mérlegkészítés alapbizonylatának nevezhetjük.
A mérleg: olyan
kétoldalú kimutatás, amely a vállalkozó eszközeinek és forrásainak értékét
mutatja egy adott időpontra (fordulónap) vonatkozóan, összevontan és csak
értékben.
A mérleg: a vállalkozó eszközeinek és
forrásainak értékét mutatja egy adott időpontra (fordulónapra) vonatkozóan,
összevontan és csak értékben.
Eszközök fajtái:
A. Befektetett eszközök:
Minden olyan anyagi eszköz, amely tartósan, 1 éven túl szolgálja a vállalkozási
tevékenységet.
A befektetett eszközök három csoportja: immateriális javak, tárgyi eszközök,
befektetett pénzügyi eszközök.
I. Immateriális
javak:
Azok a nem anyagi eszközök, amelyek
közvetlenül és tartósan szolgálják a vállalkozási tevékenységet.
II. Tárgyi
eszközök:
Azok az anyagi eszközök, amelyek közvetlenül vagy közvetve szolgálják, tartósan
a vállalkozási tevékenységet.
Ide tartoznak: ingatlanok, műszaki berendezések, felszerelések, járművek, egyéb
berendezések, beruházások, beruházásra adott előlegek.
III.
Befektetett pénzügyi eszközök:
Azok a pénzeszközök, amelyeket a vállalkozó azzal a céllal fektetett be, hogy
ott tartós jövedelemre (osztalékra, ill. kamatra) tegyen szert, vagy
befolyásolási, irányítási, ellenőrzési lehetőséget érjen el.
Itt kell szerepeltetni: részesedéseket, értékpapírokat, adott kölcsönöket,
hosszú lejáratú bankbetéteket.
B.
Forgóeszközök
Minden olyan eszköz, amely rövid ideig, 1 évet nem haladóan szolgálja a
vállalkozási tevékenységet.
I. Készletek:
Rendszerint egyetlen tevékenységi folyamatban vesznek részt. Eredeti alakjukat
elveszítik, vagy a tevékenység során változatlan állapotban maradnak.
II. Követelések:
Szerződésekből jogszerűen eredő, pénzformában kifejezett fizetési igény, amely
a vállalkozó által teljesített, a másik fél által elfogadott, elismert
teljesítéshez kapcsolódik.
III. Értékpapírok:
Átmeneti, nem tartós befektetés céljából, azaz forgatási célból vásárolt
értékpapírok.
IV. Pénzeszközök:
Folyó fizetési eszközök. Azok a vagyontárgyak, amelyek készpénzben, csekkben
vagy bankbetétben állnak a vállalkozás rendelkezésére.
Források fajtái:
C. Saját tőke
Olyan tőkerész, amelyet a tulajdonos (alapító) bocsát a vállalkozás
rendelkezésére, illetve amelyet a tulajdonos az adózott eredményből hagy a
vállalkozásban. A rendelkezésre bocsátás, bent hagyás időkorlát nélküli, vagyis
a saját tőke tartós forrásnak minősül, véglegesen áll a vállalkozás rendelkezésére.
D. Céltartalék
Az adózás előtti eredmény terhére képzett olyan forrás, amely a következő
év(ek)ben várhatóan felmerülő veszteségek, és kötelezettségek fedezetére
szolgál.
F. Kötelezettségek
Különféle szerződésekből eredő, pénzformában teljesítendő tartozások. Idegen
tőkének is nevezzük.
I.
Hosszú lejáratú kötelezettségek:
Azok a tartozások, amelyeknek futamideje 1 évnél hosszabb. Összetevői:
beruházási és fejlesztési hitelek, egyéb hosszú lejáratú hitelek, hosszú
lejáratú kölcsönök, tartozások kötvénykibocsátásból, egyéb hosszú lejáratú
kötelezettségek
II. Rövid lejáratú kötelezettségek:
Azok a tartozások, amelynek a futamideje maximum 1 év. Ide tartoznak: vevőktől
kapott előlegek, kötelezettségek áruszállításból, szolgáltatásból (vevők),
váltótartozások, rövid lejáratú hitelek, egyéb rövid lejáratú kötelezettségek
III. Hátrasorolt kötelezettségek:
Azok a fizetési kötelezettségek, amelynek lejárata legalább 5 év vagy
határozatlan idejű.
Az eredmény-kimutatás a vállalkozás
tárgyévi tevékenységből származó, a vállalkozásba maradó nyereség, vagy a
veszteség - vagyonvesztés – levezetése; a bevételek, hozamok és a költségek,
ráfordítások különbözete.
Formái:
1.
- összköltség
eljárással (A változat)
2.
- forgalmi
költség eljárással (B változat) készült eredmény kimutatás.