Feladatmegértés A vizsgázó alapvetően a Rákosi-korszak főbb jellemzőit és ezek kölcsönhatásait elemzi. A válasz lényegre törően mutatja be a szovjet mintára végrehajtott erőszakos társadalom- és gazdaságátalakítást. Az elemzés feltárja a kommunista hatalomgyakorlás és a módszerek közötti összefüggéseket (pl. erőszakos kollektivizálás és a nehézipar fejlesztés életszínvonal-csökkentő hatásai).A vizsgázó válaszában felhasználja, értelmezi a forrásokat, azokból lényeges megállapításokat, következtetéseket fogalmaz meg.0–8
Tájékozódás térben és időben
M A vizsgázó a történelmi eseményeket térben és időben elhelyezi.
T Pl.: megállapítja, hogy a Rákosi-korszak az 1950-es évek elejére (1949–53.) tehető; párhuzamba állítja az időszakot a nemzetközi folyamatokkal, átlátja a korszak térbeli összefüggéseit(pl. az ország a szovjet blokkba kényszerült).0–4
Szaknyelv alkalmazása
M A vizsgázó helyesen alkalmazza az általános, illetve a témához kapcsolódó történelmi fogalmakat.
T Használja a következő általános fogalmakat: pl. iparosítás, totális diktatúra, terror stb., illetve helyesen alkalmazza a témához kapcsolódó szakkifejezéseket: pl. ÁVH, téeszesítés, személyi kultusz, kulák, kitelepítés stb. 0–4
Források használata
M A vizsgázó válaszába beépíti a forrásokban található információkat, és következtetéseket von le belőlük.
T Pl.: rögzíti, hogy a Rákosi-korszakot erőteljes iparosítás jellemezte, különösen a nehézipar terén, és megállapítja, hogy mindezt más ágazatok és az életszínvonal rovására valósították meg.
T Pl.: említi, hogy az ipar államosítás után megkísérelték a mezőgazdaság erőszakos kollektivizálását, terrorisztikus eszközöket alkalmazva.
T Pl.: rögzíti, hogy a korszakban Magyarországon is kibontakozott a személyi kultusz, Rákosi Mátyás elvtelen dicsőítése, és megállapítja, hogy ez a diktatúrák egyik kísérőjelensége. 0–8
Eseményeket alakító tényezők feltárása
M A vizsgázó feltárja a Rákosi-korszak jellemzőit, elemzi a nemzeti önrendelkezés, a proletárdiktatúra, a pártállami működés belső összefüggéseit.
T Pl.: felismeri, hogy Magyarországon a kommunista rendszer a Szovjetunió nyomására és közreműködésével jött létre, és megállapítja, hogy a rendszert csak diktatórikus eszközökkel lehetett fenntartani, így a korszakban számos törvénytelenséget követett el a rendszer (koncepciós perek, kitelepítések stb.).
T Pl.: felismeri, hogy az ipar és a mezőgazdaság szocialista átalakítása szovjet mintára valósult meg vagy megállapítja, hogy az erőszakos reformoknak ideológiai (a társadalom átalakítása), gazdasági (munkaerő biztosítása az iparosításhoz) és politikai (felkészülés a harmadik világháborúra) okai voltak.0–10
T Pl.: rögzíti, hogy a személyi kultusz szervesen kapcsolódott a rendszer többi jellemzőjéhez (pl. szovjet minta másolása, megfélemlítés, demokrácia hiánya), és megállapítja, hogy a rendszer támaszát a pártbürokrácia és a hozzájuk kapcsolódó erőszakszervezetek (ÁVH) jelentették.
T Önálló ismereteivel, helyes megállapításaival kiegészíti és alátámasztja elemzését.
Megszerkesztettség, nyelvhelyesség
A kifejtés mondatokból áll, a mondatok világosak és egyértelműek. Az elemzés szerkesztett szöveg, a tartalom logikus kifejtését
Szolgálja. A tanuló megállapításai árnyalt elemzőkészségről tanúskodnak. A szöveg nem tartalmaz súlyos nyelvhelyességi vagy helyesírási hibákat. 0–8
A FELADATBAN ELÉRHETŐ ÖSSZPONTSZÁM