10.3. A kétpólusú világrend
megszűnése; a Szovjetunió és Jugoszlávia szétesése; Németország újraegyesítése
A
Szovjetunió szétesése
A
Brezsnyev-időszakot (1964-1982) a „pangás” korának is nevezik, a
reformok leálltak. A 70-es, 80-as évekre a szovjet tömb országainak gazdasági
fejlődése lelassult, sőt visszaesett. Az eddigi
látványos termelésnövekedés csak a nehézipar aránytalan fejlesztésének volt
köszönhető. A nyolcvanas évek végére világosan kiderült, hogy szocialista világ
gazdasági fejlődésének üteme lemaradt a fejlett világétól, aminek oka a rossz
gazdasági szerkezet, az alacsony hatásfok, a pazarlás, az alacsony
munkamorál, a selejt magas aránya és a tervgazdálkodás merevsége. Míg a
fejlett országokban a túltermelés volt a jellemző, addig a szocialista
országokban továbbra is hiánygazdaság volt.(Pl. a Szovjetunió alapvető
mezőgazdasági termékekből is importra szorult). A szocialista országok
azt hangoztatták, hogy a tőkés országokat érintő problémák - pl. az olajárrobbanás
1973, 1979, - nem érinti őket, mégis egyre többet kellett fizetni a nyugati
importért + keleti termékek értéke csökkent – ez a cserearányok romlása. Olajárrobbanás
⇒ világméretű gazdasági válság. Kiút:
technikai-technológiai fejlesztés, energiacsökkentés – erre a szocialista tábor
képtelen: a tudományos-technikai forradalom nem történik meg a térségben,
nem tud megfelelni a világgazdaság követelményeinek. Ok: merev struktúrák,
politikai céloknak rendelik alá a gazdaságot. A gazdaság átalakítása extenzív
fejlődésről az intenzívre, a gazdasági szerkezetváltás nem megy, szándék is
alig van.
Bár a
SZU a 70-es években több térségben teret nyer, a hadi kiadások, a ’baráti rezsimek’
ellátása egyre nagyobb terhet rónak rá (a
SZU. az éves költségvetés több mint felét használta fel fegyverek
fejlesztésére, míg Amerikában ez csak pár százalékot tett ki.) Az afganisztáni bevonulás politikailag is népszerűtlen,
nyugaton sokan most ábrándulnak ki végleg. A Carter-doktrína keretében
bevezetett gazdasági intézkedések (fejlett technológiák és gépek
exportját leállította, Cocom-lista) is súlyosan érintette. Majd
1981-től: Reagan az USA elnöke,
akinek célja: katonai erőfölény megszerzése a gazdasági és technológiai előnyök
kihasználásával. USA: fegyverkezés fokozása, új fegyverek: neutronbomba, új
rakétaelhárító-rendszer: világűrbe telepített eszközök (csillagháborús terv). A
SZU: nem tudott lépést tartani. Ehhez hozzájárult, hogy a KGST-n belüli
együttműködés sem hozta meg a várt eredményeket: pazarló, ám ugyanakkor
hiánygazdaság jött létre, a felszínen „testvéri együttműködésről” volt szó, a
valóságban azonban a tagállamok egymással versengő nehézipart építettek ki.
Mihail Gorbacsov 1985 márciusában lett az SZKP
Központi Bizottságának a főtitkára, 54 évesen Sztálin óta ő a legfiatalabb e
poszton. Gorbacsov radikális gazdasági reformokat, új cselekvési programot
jelentett be, gazdasági és politikai számvetést, a hatalmi érdekrendszer átalakítását
ígérte, elítélve a Brezsnyev alatti pangást. Gorbacsov csökkenteni akarta a
nemzetközi terheket, ezért történtek a leszerelési tárgyalások és az
afganisztáni kivonulás (1989), mindez a szuperhatalmi státusz végét jelezte. A Szovjetunió alulmaradt a fegyverkezési
versenyben.
Gorbacsov úgy
látta, hogy az ország a hidegháborús versenyt nem tudja másképp elkerülni -
átfogó reformot hirdetett. Gorbacsovval „csúcsról jövő forradalom” valósult
meg. A peresztrojka fogalma az
állam- és gazdaságirányítás átalakítását jelentette, a glasznoszty meghirdetése pedig több szabadságjogot, nyíltságot
ígért. A glasznoszty korlátai hamar egyértelművé váltak: a csernobili
atomreaktor robbanását először igyekeztek eltitkolni, majd amikor ez
lehetetlenné vált, akkor kisebbíteni jelentőségét és veszélyét. Gorbacsov
megpróbálta fokozatosan és lassan érvényesíteni a piaci normákat az országban. Nem
tisztázódott, hogy a szocialista gazdaságot lehet-e, és ha igen, miként a
világrendszerhez kapcsolni. Gorbacsov tudta: a régi gazdasági rendszer nem
tartható, de az újról – a jelszavakon túl – nem volt igazán elképzelése. 1989
elejére az állami tulajdon társadalmasításának elvont programjától eljutottak a
Világbank és az IMF által ajánlott privatizációig, amelyet, először szocialista
államtalanításként, majd demokratikus tulajdonreformként emlegettek.
1989-re a szovjet rendszer reformjának gorbacsovi
modellje is válságba jutott. Gorbacsov népszerűsége ugyan Nyugaton töretlen
maradt, de saját népe ellene fordult, életszínvonal
romlása, az alacsony keresetek, az áruhiány és az ellátási nehézségek
nem szűntek meg, a központi hatalom meggyengülését érezve felszínre törtek az
addig elfojtott nemzetiségi ellentétek és
függetlenségi törekvések.
A peresztrojkából
megindítójának szándéka ellenére rendszerváltás lett. A balti államok önállósodási
törekvése, az etnikai ellentétek felerősödése, és az 1991. augusztusi
elvetélt moszkvai puccskísérlet felgyorsította bomlást. A Szovjetunió
1991. decemberében megszűnt, Gorbacsov lemondott szovjet elnöki posztjáról,
a Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetségének helyébe szuverén szövetségi
és nemzetállamok léptek, amelyek (a baltiak és Grúzia kivételével) laza,
konföderatív jellegű szövetségbe tömörültek (Független Államok Közössége).
A Szovjetunió felbomlásával a kétpólusú
világrend korszaka ért véget, az 1990-es évekre az Amerikai Egyesült Államok
vált gyakorlatilag a világ egyetlen szuperhatalmává.
Összeomlás
és átalakulás a szocialista országokban
A
szocialista-kommunista rendszerek összeomlása más-más úton játszódott le a
különböző szocialista országokban, ám ez csak azért következhetett be, mert az
egyes szocialista társadalmak összeomlásával egy időben példa nélküli
gyorsasággal omlott össze a „szocialista világbirodalom” Európában. Amikor
Gorbacsov meghirdette a gazdasági és a társadalmi változásokat, a „nyitást”, ez
az összes szovjet befolyás alatt élő országban éreztette hatását. Gorbacsov
nem avatkozott be a keleti blokk országaiban 1989-ben bekövetkező
megmozdulásokba, világossá tette, hogy a szovjet hadsereg nem fog beavatkozni a
szocialista országok belügyeibe.1989-90-ben elkezdődött a szovjet csapatok
kivonása is. A rendszerváltás politikailag azt jelentette, hogy az
egypártrendszerű diktatórikus rendszer helyébe a többpártrendszerű demokrácia
lép, gazdaságilag pedig azt, hogy az állami tulajdon dominanciájára épülő
államszocialista rendszert felváltja a magántulajdonra épülő piacgazdaság, a
kapitalizmus.
Németország
újraegyesítése
1985-ben a
demokratizálást, az egyén felszabadítását, a nyitást, a gazdaság
decentralizálását és a népek önrendelkezési jogát elismerő gorbacsovi
irányvonal mély egyetértésre talált az NSZK-ban, az NDK vezetése azonban
megosztott volt az új szovjet irányvonal kapcsán. 1987 februárjára a szovjet-
NDK viszony alaposan megromlott.
1989 júniusában
Mihail Gorbacsov szovjet pártfőtitkár és Helmut Kohl német kancellár nyilatkozatban rögzítette, hogy a népek és az
államok szabadon határozzák meg sorsukat, s kapcsolataikat szuverén módon
alakítják. Gorbacsov ezzel nyíltan visszavonta a Brezsnyev-doktrínát, amelynek
helyébe októberben az ún. Sinatra-doktrína lépett (a My Way dalból levezetett
„saját út” lehetősége).
A közelgő válságra
azonban az NDK-ban is számos jel utalt, a növekvő gazdasági gondok, a szolgáltatás
folyamatos romlása, a környezeti problémák és az áremelések miatt nőtt a belső
elégedetlenség. A vezetés kezdetben – a korábbi reflexek alapján – elnyomta az
ellenzéket, a belpolitikai feszültséget enyhítendő engedélyezte a rendszer
bírálóinak NSZK-ba való távozását. A politikai válság új méreteket öltött az
1989. május 7-i helyhatósági választásokon, ahol csalásokkal próbálta meg az
állampárt megtartani a hatalmat. Mivel a szocialista tábor több országában
elkezdődött a politikai átalakulás, az NDK vezetése elszigetelődött.
Az 1989. nyári-őszi
hónapok legfontosabb eseménye a Magyarországon, Csehszlovákián és
Lengyelországon keresztül az NSZK-ba irányuló menekülthullám volt
(határnyitás). Amikor a keletnémet külügyminiszter Moszkvában a Varsói Szerződés
tagállamainak összehívásával igyekezett elérni Magyarország „megregulázását”,
Gorbacsov figyelmeztette, hogy ilyen eszközökkel már nem él.
A változásoknak
azonban az NDK vezetése sem tudta útját állni. A nagyobb városokban kitörő
utcai megmozdulások eredményeképp szimbolikus esemény volt, amikor 1989.
november 9-én megnyitották a berlini fal határátkelőit. Ekkortól merült fel
nyíltan a német újraegyesítés lehetősége.
Kohl nyugatnémet
kancellár segítséget ígért az NDK gazdasági nehézségeinek megoldására, ennek
feltételéül azonban egy legitim, demokratikus kormány megalakulását szabta.
Egyidejűleg határozottan kimondta, hogy az NSZK végcélja az egyesítés, de csak
a Szovjetunió hozzájárulásával, Gorbacsov
nem támasztott kifogást Németország egyesítésének lehetőségével szemben.
Európában nem mindenhol fogadták kitörő lelkesedéssel az újraegyesítés ötletét:
London és Párizs az európai rendszert látta veszélyeztetve. A moszkvai
tárgyalás után az NSZK-val szövetséges nyugati nagyhatalmak számára kínos lett
volna a német újraegyesülést megakadályozni. Ezért ők is beleegyeztek, és 1990. október 3-án a
Németországi Szövetségi Köztársaság hivatalosan is magába „olvasztotta” a
korábbi NDK-t. Az egyesült
Németország újra Európa legerősebb országává vált, még akkor is, ha a volt keletnémet területek gazdasági talpra
állítása éveken keresztül jelentős
forrásokat kötött le.
Jugoszlávia
szétesése
A kommunista
berendezkedésű Jugoszlávia élén Josip Broz Tito 35 évig volt a soknemzetiségű szövetségi állam korlátlan
hatalmú vezetője. Föderáció volt Jugoszlávia, 6 tagköztársasággal, elméletileg
joguk van kilépni. Az egységet a partizánháború alatt kialakult vezetőréteg
összetartása, és mindenekelőtt Tito
személye és tekintélye biztosította, aki megpróbált egyensúlyozni a központi hatalom erősítését akaró szerb és
a szövetségi köztársaságoknak nagyobb
önállóságot követelő horvát és szlovén politikai vezetők között.
1980-ban bekövetkezett halála után kiéleződtek Jugoszláviában a nemzeti,
vallási ellentétek, amelyek aztán az 1990-es években véres és kegyetlen
háborúvá fajultak.
A 1980-as években a
Szerb Kommunisták Szövetsége a felerősödő szerb nacionalizmus élére
állt. A párt vezetője, Szlobodan Milošević
az egész Jugoszláviára kiterjedő szerb
hegemónia megvalósítását ígérte. 1989-ben
felszámolta a magyar kisebbség által is lakott Vajdaság és az albán többségű
Koszovó autonómiáját. A döntés az albánok körében heves ellenállást
váltott ki, de a szlovén és a horvát vezetők körében is nyugtalanságot keltett.
A világban és a
környező szocialista országokban lezajló változások hatására Jugoszlávia
tagköztársaságaiban is parlamenti
választásokat tartottak 1990-ben. Szlovéniában, Horvátországban,
Boszniában és Macedóniában az ellenzéki pártok, Szerbiában és Crna Gorában a
kommunisták nyertek. A szerbekhez húzó
Jugoszláv Néphadsereg egységei még ott voltak mindenhol, és igyekeztek
ellenőrzésük alatt tartani a stratégiailag fontos pontokat. A háború akkor robbant ki, amikor 1991
nyarán Szlovénia és Horvátország kikiáltotta a függetlenségét. A Jugoszláv Néphadsereg és a szerb
szabadcsapatok válaszul véres küzdelmek közepette elfoglalták Horvátország középső és keleti
területeit, elűzve a helyi nem szerb lakosságot, köztük 50 ezer Kelet-
Szlavóniában élő magyart is. Magyarországra menekült 50 ezer vajdasági magyar
Szerbiából is, ők főleg a katonai behívóktól tartva hagyták el szülőhelyüket.
Szlovéniában a fegyveres összecsapások rövid idő alatt véget értek, de a harcok
Horvátországban elhúzódtak.
Rövidesen Macedónia és Bosznia-Hercegovina is a
függetlenséget választotta. Boszniában
– ahol a muzulmán, horvát és szerb lakosság keverten élt – a
horvátországinál is kegyetlenebb etnikai
háború alakult ki. A szemben álló fegyveresek a harcokat a másik nemzet
civil lakosságának legyilkolására és szülőföldjéről való elűzésére is
kihasználták. Az etnikai tisztogatások keretében sok helyen tömeges nemi erőszakot követtek el. Boszniában több mint 200 ezer ember esett
áldozatául az évekig tartó harcoknak és a civil lakossággal szembeni
kegyetlenkedéseknek. A civil lakosság elleni atrocitások megakadályozása
érdekében a NATO légi támadásokat intézett a boszniai szerb állások ellen. Ez
pedig a bosnyák és a horvát fél győzelmét segítette elő, 1995-re. A horvát
hadseregnek sikerült vissza- foglalnia megszállt területeinek nagy részét.
Horvátországból és Boszniából több százezer szerb menekült el Szerbiába.
Összességében a délszláv háború következtében több mint egymillió ember hagyta
el végleg korábbi lakóhelyét.
1998-ban a Szerbiához tartozó, de többségében albánok lakta Koszovóban
is harcok robbantak ki, amelyek a helyi lakosság elűzésére irányultak. A NATO
1999 márciusában légi offenzívát indított Belgrád ellen, hogy a harcok
befejezésére kényszerítse. A bombázások elérték céljukat, a szerb haderő
kivonult Koszovóból, a térség átmenetileg nemzetközi védnökség alá
került.
2000-ben tüntetések kezdődtek Belgrádban, amely megdöntötte Milošević
hatalmát. A háborús bűntettekkel vádolt szerb vezetőt kiadták a hágai
nemzetközi bíróságnak. 2006-ban Montenegró (Crna Gora), 2008-ban
pedig Koszovó is kikiáltotta függetlenségét.
A 80-as években
válságba kerülő szocializmust a gorbacsovi reformok sem tudták megmenteni. Mind
a Szovjetunió köré szervezett és erővel összetartott nemzetközi szocializmus,
mind a Szovjetunión belüli szocialista birodalom darabjaira esett. A
rendszerváltást segítette az európai integráció és a felgyorsuló globalizáció
is.
A rendszerváltás és
gazdasági átalakulás mindenütt gazdasági visszaeséssel, tömeges munkanélküliséggel
járt együtt.
Nőtt a szegénység és a társadalmi különbségek. A piacgazdaság kialakítása
értelmében nagyszabású privatizációs folyamatok indultak meg, de ezzel
megágyaztak a korrupciónak is. A politikai átalakulást nehezítette a
demokratikus hagyományok hiánya. Korábban tabuként kezelt problémák kerültek
felszínre, köztük a nemzetiségi kérdés (pl. Csehszlovákia és Jugoszlávia).
A függetlenedő
államok többsége azonnal közelíteni kezdett az Európai Unióhoz és nyolcan közülük –
Szlovénia, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Észtország,
Lettország és Litvánia – 2004-ben tagországgá váltak.