A REFORMÁCIÓ
A reformáció okai, előzményei
I.
A Német-római Birodalom helyzete. E területről indul ki a 16. század elején a
reformáció. A birodalom gazdaságilag, politikailag megosztott volt, a
társadalmi ellentétek kiéleződtek. Közös ellenszenv volt az egyház iránt, a
hatalmas egyházi adóból származó pénzek kiáramlottak az országból, ez mindenkit
irritált. Az egyházon belül is éles különbség volt az alsó ill. felsőpapság
életvitele között.
II.
A reformáció eszmei előzménye a humanizmus (távolabbi John Wyclif és Husz János
tevékenysége). A változást elősegítette a rendiség és a polgárosodás folyamata:
az önkormányzatiság és a beleszólás igénye. A hívek nagy része olcsóbb és
ellenőrizhetőbb egyházat igényelt volna.
III.
A mély vallásosság igénye – a korszak embere változatlanul hívő!
IV.
Az egyház ismételt elvilágiasodása, a
pápák, egyházfők reneszánsz életmódja
V.
A konkrét kiváltó ok: X. Leó pápa felelevenítette és kiterjesztette a
búcsúcédula árusítás rendszerét. Elméletben Szent Péter templomára ment a pénz,
a valóságban másra is.
Luther Márton fellépése
Ágoston-rendi
szerzetes volt, 1517. október 31-én kifüggesztette a wittenbergi vártemplom
ajtajára 95 pontból álló tételsorát. Nézeteinek lényege a 95 pont és későbbi
írásainak tükrében:
·
Bűnt csak Isten
bocsájthat meg
·
Egyedül csak a
hit által lehet üdvözülni.
·
Egyedül csak a
Szentírás a mérvadó (nem a pápa, és nem a zsinatok)
·
az Egyház nem
közvetít Isten és ember között,
·
Nincs szükség
költséges szertartásokra, egyházi vagyonra, ezt a világiaknak kell adni –
szekularizáció
·
Elveti a pápai
hatalmat
·
Elveti a
cölibátust, gyónást, a szerzetességet
·
Két szín alatti
áldozást javallja
·
Nemzeti nyelvű
igehirdetés legyen (Bibliát lefordítani)
Luther
tanításait a társadalom különböző csoportjai eltérően értelmezték. A
fejedelmeknek a szekularizáció, a polgárságnak az olcsó egyház, a parasztságnak
a tized szükségtelensége volt szimpatikus leginkább. A tanok gyorsan terjednek.
Luther követőit az evangélium szó után evangélikusoknak nevezzük – a lutheránus
mellett.
Vallásháború
A
katolikus egyház kiátkozással felelt, a wormsi birodalmi gyűlésen pedig V.
Károly, a császár eretneknek bélyegzi Luthert, aki azonban nem vonta vissza
tanait. Luthert Bölcs Frigyes szász választófejedelem látszatfogságra veti
Wartburg várába, itt fordítja le németre a Bibliát, az Újszövetséget.
1529-ben
a speyeri birodalmi gyűlésen kimondták a reformáció terjesztésének tilalmát, de
az eddig áttértek megmaradhatnak hitükön. Ez ellen a reformáció hívei
protestáltak, azaz tiltakoztak. (Innen a protestáns elnevezés a reformáció híveire.)
1530-ban az augsburgi birodalmi gyűlésen V. Károly békítene már. Luther
munkatársa Melanchton Fülöp beterjesztette az ágostai hitvallást elfogadásra,
de nem fogadták el. 1531-ben a protestáns fejedelmek megalakítják a schmalkaldeni
uniót a várható katolikus fellépés miatt. Elfoglaltak egyházi birtokokat,
kolostorokat, kezdetét vette a vallásháború. V. Károly bár több nagy győzelmet
is arat, kénytelen békét kötni a protestánsokkal, akiket a katolikus francia
király is támogatott.
1555
–augsburgi vallásbéke – kimondják az
’akié a föld, azé a vallás’ elvét (Cuius regio, eius religio – latinul). E
szerint a fejedelmek, tartományurak, városi önkormányzatok határozták meg
alattvalóik vallását. Akinek nem tetszett – elvándorolhatott szabadon. A béke a
Német-római birodalomra és a lutheránusokra vonatkozott, a reformáció más
ágazatára nem. Evangélikus lett Észak Németország, Skandinávia, Csehország,
Magyarország németajkú lakossága. Az evangélikus egyház országonként, nemzeti
egyházként szerveződött, az uralkodók világi felügyeletével. A vallásbéke
megerősítette a Német-római birodalom széttagoltságát.
A svájci reformáció - a polgári irányzat –
a kálvinizmus
Ulrich Zwingli, Zürich
lelkésze a lutherinál demokratikusabb egyházszervezetet akart megvalósítani. A
katolikus kantonok elleni harcokban elesett. Halála után Kálvin János lett a svájci reformáció vezetője.
Francia születésű, jogot
végzett. Menekülnie kellett Franciaországból egyházmegújító tevékenysége miatt.
1541-ben adta ki művét, A keresztény
vallás tanítása (Institutio…) címmel, majd Genf prédikátora lesz,
ahol a polgárságra szabott irányzatot hoz létre. A kálvinizmus
legfontosabb pontjai:
·
Isten korlátlan
ura mindennek
·
Eleve elrendelés,
a predesztináció: az ember sorsa cselekedeteitől függetlenül üdvösség vagy
kárhozat
·
A kiválasztottság
jele lehet a földi vállalkozásban elért siker.
·
A
templomlátogatás szigorú kötelesség, a magánéletben az erkölcsösség.
·
A fényűzést,
szórakozást elítéli, a tőkegyűjtést nem, de nem lehet tékozolni, csak
gyarapítani.
·
Olcsó és egyszerű
egyház, templom, még képek sincsenek.
·
A szertartásrend
is egyszerű: ima, közös éneklés, prédikáció.
·
Kálvin szerint az
uralkodói hatalom Istentől ered, de ha ezzel visszaél, letaszíthatják őket a
nép választott vezetői
Az egyházi irányítás
köztársasági alapelvekre épült és demokratikusabb a lutherinál. Az
egyázközségek egymástól függetlenül szerveződtek, önállóan választottak
maguknak lelkészt. A konzisztórium, a
tanács irányított, amely prédikátorokból (papok) és presbiterekből
(polgári, világi elöljárók, egyházfelügyelők) állt össze. Genfben, Kálvin alatt
a konzisztórium a világi hatalmat is irányította, üldözte a más nézeteket
vallókat. Így pl. kivégeztetik Servet Mihályt az antitrinitáriusok Genfbe
menekült képviselőjét.
A kálvinizmus Európa
polgárosodottabb területein nyert teret, pl. Németalföldön. Skóciában és
Angliában puritánoknak nevezzük a híveiket, Franciaországban pedig hugenottáknak.
Magyarországra is eljut – reformátusoknak nevezzük őket.
A reformáció eszméinek terjesztésében, terjedésében
nagy szerepe volt a könyvnyomtatásnak. Emellett a protestánsok jelentős és
korszerű iskolahálózatot építettek ki, az alapfoktól az egyetemekig.
A REFORMÁCIÓ EGYÉB IRÁNYZATAI
Antitrinitáriusok –
szentháromságtagadók
Servet Mihály
spanyol orvos a legfőbb képviselője. Szerintük Krisztus nem isteni természetű,
Szentlélek pedig nincs, és predesztináció sincs. Servet máglyán végzi, de a hit
eljut Magyarországra unitárius néven, Erdélybe.
Anababtisták -
újrakeresztelők
A reformáció népi irányzata,
az anabaptista /újrakeresztelő/. Vezetője Münzer Tamás, zwickaui
iparos prédikátor volt. Nézetük szerint:
A hívők közösségébe csak felnőtt fejjel, a hittételek ismeretében lehet
belépni, elvetik a csecsemőkeresztséget. Tagadják az egyházi és a világi
hatalmat. Az ősegyház egyenlőségét és tisztaságát akarták visszaállítani.
Ellenreformáció –
katolikus megújulás
A belső válságokkal küszködő
katolikus egyház nehezen találta meg a megfelelő választ a kihívásokra. Pedig
Európa déli fele: Franciao. nagy része, Spanyolo., Itália hű maradt a
katolicizmushoz.
Megindul azért egy mozgalom
az egyház, hitélet megtisztítására és a katolikus hatalmi pozíciók
visszaszerzésére.
III. Pál pápa 1540-ben jóváhagyja a jezsuita rend
működését, amelyet Loyolai Szent Ignác,
spanyol nemes alapított. A rend felépítése katonai jellegű volt, élén a
generális állt, feltétlen engedelmességet követelt. Magas színvonalú oktatást
valósítottak meg, jó hitvitázókat, hitszónokokat képeztek, gyóntatók lettek
számos királyi udvarban, főleg a magas rangúak visszatérítését célozták meg.
Jelentős fordulatot hozott a Tridenti zsinat - 1545-1563. Ezen a pápa:
·
Megtiltja a
búcsúcédulák árusítását
·
Megtiltja az
egyházi méltóságok halmozását
·
Az egyházfőknek a
saját egyházmegyéjükben kell tartózkodni, fő feladatuk a hívek lelki gondozása.
·
Papnevelő
intézeteket állítottak fel, korszerűsítik oktatást, /ők is igénybe veszik a
könyvnyomtatást/
·
A katolikus
liturgia látványosabb, ünnepélyesebb lett (búcsújárások, körmenetek)
Még 1542-ben ismét
felállítják az inkvizíciót, Szent Hivatal néven
Majd összeállítják a tiltott
könyvek listáját, az Indexet, az egyházellenes műveket tartalmazza.
Ezekkel az intézkedésekkel
megállítják a reformáció térnyerését, sőt visszahódítanak területeket- Franciaországban,
Ausztriában, Csehországban és a Királyi Magyarországon érnek el jelentős
sikereket.
A BAROKK (kb. 1575-től kb. 1770-ig
A katolikus megújulást egy új
művészeti stílus kíséri – a barokk. Az
érzelmekre, érzékekre hat, monumentális épületek, gazdagon díszített belső tér,
mozgalmasság, teatralitás, pompa, szenvedély és változatosság jellemzi. Kerüli
az egyenes felületeket (pl. csavart oszlopok az építészetben), az alakok
testtartása a szobrokon, festményeken sokszor meghökkentő, a képek
túlzsúfoltak. Sok színt alkalmaz a barokk, a fény és árnyék kontrasztját is
használja. Kezdetben egyházi célokat szolgát, később elterjedt az uralkodói
hatalom kifejezőjeként, végül a polgárság is átvette.