Tárcsafék felszerelése Trabantra

Azt hiszem nem kell megemlítenem a Trabant fék hátrányait. Ezen jelentősen javíthatunk a Wartburg fékkel.
Ettől azonban sokkal jobb megoldásnak bizonyul a VW Golf tárcsafék!!
A leírás során nem fogok részletezni minden egyes lépést (csavarok meglazítása, bitosítása, kerék leszerelés, stb.), feltételezem hogy aki ilyen kaliberű átalakításba kezd, annak már van némi jártassága a szerelésben.

Vágjunk a dolgok közepébe, nézzük meg milyen alkatrészekre van szükségünk:

Alkatrész neve

Felhasználható típus, egyéb leírás

Ár (bontott kb.)

Konzol (közdarab a féknyereg és a Trabbi futómű közé)

Kialakítása, méretei a felhasznált féknyeregtől függenek

kb.250DM (Németországban) Itthon egy esztergályos 2-3ezer Ft-ért biztos megcsinálja, de ha van egy kis jártasságunk az esztergálásban, akkor nyugodtan nekikezdhetünk elkészíteni.

2 db féknyereg

Golf I-II biztos hogy jó, de bármit felrakhatunk, csak akkor az összes alkatrészt ehhez kell módosítanunk.

2000-4000Ft/db

2 pár fékbetét

A féknyereghez tartózóak

3000Ft (új garnitúra, VW Golf)

2 db flexibilis fékcső

Féknyereg és a Trabant fékcső közé

kb. 1500Ft/db

2 db féktárcsa

Célszerű a féknyereggel egyező típusút beszerezni, de megteszi kb. ugyanolyan méretű is

2000Ft/db

2 db kerékagy

VW Golf I, Jetta I tuti jó, de lehet hogy egyéb típusok is

2000Ft/db


Felszerelés

Az átalakítást a Trabant fék lebontásával kell kezdenünk.
A furatokat fúrjuk fel 8.5mm-re, majd szereljük fel a konzolt a régi féklap helyére 4db M8-as belső kulcsnyílású csavarral, úgy hogy előre felé nézzen. (Tehát a féknyereg az autó eleje felé nézzen. Ez a fékcsövek miatt szükséges.)
Amennyiben megfelelő kerékagyat szereztünk be, annak méretei éppen egyezni fognak a Trabantéval. (tengelyátmérő, belső bordázat) Tehát ezt minden átalakítás nélkül egyszerűen szereljük fel a régi helyére.

Az agyra fel is rakhatjuk a féktárcsát. A munkahengertartóra rakjuk fel a fékbetéteket, majd a csapok segítségével rögzítsük hozzá a munkahengert. (VW Golf féknyereg esetében.) Most már felrakhatjuk a féknyerget a konzolra 2db M10-es csavarral.
A fékcsövek összekötésekor a legegyszerűbb az utolsó réz (kb.15cm hosszú) és gumifékcsövet (30cm) egy darab kb.45cm hosszú gumifékcsőre cserélni. Sajnos ezt elég nehéz beszerezni (nekem legalábbis nem sikerült), és az ára is meglehetősen magas. Szerintem egyszerűbb két darabból összerakni, egy 18cm-esből (Trabant hátsó lengőkarnál ilyen van) és egy 30cm-esből (A Golf I,II-n épp ilyen van elöl, a féknyeregnél). Így megtarthatjuk a régi csatlakozási pontot, mivel a rövidebb fékcső kb. eddig ér.


Mivel az új agy miatt megváltozott az osztókör, két lehetőségünk van: vagy beszerzünk két új felnit, vagy készítünk két darab nyomtávszélesítőt, ami visszahozza az osztókört Trabantéra. Én mindeképp az utóbbit ajánlanám (amennyiben nincs átalakítási engedélyünk), mivel a "törvénynek" rögtön szemet szúr, hogy nem Trabbi felni van az autón. És ha észreveszi, akkor általában az átalakításunkat egy szép rózsaszín csekkel jutamazza. (Bár a szélesítőnél is hasonló a szituáció, de ez mégsem annyira feltűnő, nem szúrják ki messziről.)
Viszont ha új felni mellett döntünk, akkor célszerű négyet venni, és hátra a négyütemű Trabant kerékagyát (és minden kapcsolódó alkatrészét) átrakni, így felrakhatunk négy egyforma felnit. (Némileg esztétikusabb, mint a felemás.)