2006. december 28., csütörtök - [13:35]
Hamarosan rajtol a 29. Dakar rali
Január 6-tól autóval, motorral és kamionnal is újra összemérhetik erejüket a tereprali szakág legjobbjai. A 2007-es Dakar rali résztvevői már készen állnak a sivatag meghódítására. Előzetes és esélylatolgatás.
Idén is a Mitsubishi a legesélyesebb
Már annyira megszoktuk, hogy a Dakar rali szilveszterkor rajtol, de ez 2007-ben másképp lesz. Talán a legfontosabb változás, hogy a rendezők nem újév napján indítják el a mezőnyt, hanem egy héttel később, január 6-án. Ezzel a résztvevőknek lehetőségük nyílt otthon, családjukkal együtt tölteni a karácsonyt. Ezt követően viszont jöhetett az utazás, az adminisztratív feladatok, január 3-tól a gépátvétel, és nem mellesleg a szerelőknek is jól jön egy kis plusz idő. A tavalyihoz képest az útvonal is változik némileg, de a rajt helyszíne nem: ismét a portugál fővárosból, Lisszabonból indul a Dakar. Az érintett országok: Portugália, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Mali és Szenegál. Az össztáv 8696 km, melyből 5010 km a szelektív szakaszok hossza.
A csapatok persze már készen állnak. Nézzük először a 187 autót számláló mezőnyt! Az elmúlt hat Dakar rali eredményére pillantva mindenképpen a Mitsubishi az első számú favorit, ugyanis ezeken rendre a gyémántosok valamely pilótája nyert. 2007-ben is az ő soraikat erősíti az autóval kétszer, előtte motorral pedig hatszor nyerő Stephane Peterhansel. A legutóbbi győztes, egykori profi síelő Luc Alphand ugyanúgy csapattag maradt, mint a kétszeres első japán Masuoka, valamint motorral 2004-ben nyerő, spanyol Juan Nani Roma. Aligha kétséges, hogy ha nagyot nem hibáznak, idén is közülük fog kikerülni a győztes.
Azért ne feledkezzünk meg az ellenfelekről sem. Az elsőszámú trónkövetelő a Volkswagen csapat, olyan nagy nevekkel, mint az egykori rali világbajnok Carlos Sainz, a négyszeres Dakar-győztes, ugyancsak rali világbajnok Ari Vatanen, és a szélvészgyors dél-afrikai, Giniel de Villiers. Fontos megemlíteni, hogy a Mitsuk benzinmotorjaival szemben a Touaregben dízelmotor kapott helyet. Az elmúlt években VW csapattag, mindez idáig az egyetlen női nyertes, Jutta Kleinschmitt 2007-re átpártolt a BMW-hez - ők szintén dízelmotoros versenyautóval indulnak. Rajtuk kívül jó eséllyel vág még neki a versenynek a francia Jean-Louis Schlesser a Ford-motoros buggy-val, valamint a japán Kenjiro Shinozuka Nissannal.
Ami a 250 fős motoros mezőnyt illeti, idén is KTM győzelemre számíthatunk, rajtuk kívül egyedül a yamahásoknak lehetnek szakaszgyőzelmi álmai. A hat éve sorozatban nyerő osztrák márka három gyári csapatot indít (Gauloises, Repsol és Red Bull), közülük a két legutóbbi bajnok, Marc Coma és Cyril Despres idén is a legjobb esélyekkel áll rajthoz. Sajnos nem lehet közöttük az a két nagyszerű rutinos motoros, akik a Dakar közben veszítették életüket: Andy Caldecott és Fabrizio Meoni.
A 88 induló versenykamion között 2007-ben is ott lesz az elmúlt négy Dakaron győztes orosz Vladimir Chagin az elnyűhetetlen Kamazzal. Legerősebb ellenfelük a holland De Rooy és fia lehet.
www.a5.hu Urbin Sándor