A kelta király
“… a királyért, aki bár halandónak született,
számos életet élt, számos halált halt birodalmáért…”
/Martin Clark Ashton: Excalibur/
Az Ország Szíve - az íreknél Meath - volt az Ard Rí, vagyis a
Nagy Királyszékhelye. A törzs legfelsőbb
embereként ő képviselte az egész országot, teste a földet, lelke a
népet, szelleme az isteneket jelképezte. Előfordult, hogy istennevet
viselt, ezzel is szimbolizálva egyfajta spirituális szerepet a
kelták életében. Ha tökéletes testű, igazságos és bölcs uralkodó
volt, biztosította népe számára a bőséget, a gondtalan
életet és a föld erejét.
Kiválasztása nagyon fontos szerepet
játszott a nép életében. A leendő királynak próbákat kellett
kiállnia, melyek sikeres elvégzése bizonyítékkal szolgált arra, hogy
a későbbiekben is mindenben jeleskedni fog.
A jelöltnek először
rá kellett lépnie a szent kőre, ha az felkiáltott (vagy sikoltott),
már jó eséllyel indulhatott a további próbatételek elvégzésére. (A
kő a szilárdságot, az állandóságot és az erőt jelképezte.)
Ezután fel kellett szállnia egy olyan
kocsira, ahová csak a megfelelő ember tudott felmászni, fel kellett
öltenie azt a ruhát, ami csak rá illett. Talán a legnehezebb próba
egy kanca meghágása volt. (A lónak fehérnek, azaz fionnak kellett
lennie, ami az íreknél beszédes név volt, a tudást és a
beavatottságot jelképezte.) Mivel a királyjelölt ekkor még állatnak
számított, elméletileg nem is lehetett probléma. Végül a leölt kanca
húsából főzött levesben kellett a leendő királynak megfürdenie, majd
pedig úgy ennie a levesből, hogy a kezeit nem használja
közben.
James G. Frazer így írja Az Aranyágban: "A régi írek
szerint, ha királyaik megtartják az ősök szokásait, az évszakok
enyhék, a jószág szapora, a vizekben sok a hal, és a gyümölcsfák
ágait alá kell támasztani, hogy le ne törjenek a termés súlya alatt.
Egy Szent Patriknak tulajdonított egyházi törvény az igaz király
uralmát kísérő jótétemények között "kedvező időjárást, nyugodt
tengert, bőséges termést és gyümölcstől roskadozó fákat" említ. Az
aszály, a tehenek tejének elapadása, az elégtelen gyümölcs- és
gabonatermés viszont a régi írek véleménye szerint csalhatatlan
bizonyítéka annak, hogy rossz az uralkodó király."
Miután a
jelölt uralkodóvá vált, a teljes siker érdekében még be kellett
tartania a geiseket, az erkölcsi parancsokat is.
Frazer szerint:
"Írország régi királyainak, továbbá a négy tartomány, Leinster,
Munster, Connaught és Ulster királyainak néhány furcsa tilalomra
vagy tabura kellett ügyelniük; a közvélemény szerint ezek szigorú
megtartásától függött a nép és az ország, mind pedig a maguk
boldogulása. Így például Írország királyának, ha Tarában, Erin régi
fővárosában az ágyban feküdt, nem volt szabad látnia a napfelkeltét;
tilos volt szerdán Magh Breaghban lováról leszállnia, napnyugta után
átmennie Magh Guillinon, lovát Fan-Chomairban megsarkantyúznia,
Beltane (május elseje) utáni hétfőn hajón vízre szállnia, és
mindenszentek utáni kedden Ath Maighne-ben hagynia seregének nyomát.
Leinster királya nem kerülhette meg szerdán bal kéz felé Tuath
Laigheant, nem alhatott a Dothair (Dodder) és a Duibhlinn között
oldalra hajtott fejjel, nem táborozhatott kilenc napon át Cualann
síkságain, vagy nem lovagolhatott át Magh Maisteanon fekete patájú,
piszkos lovon (...) Ha Írország királyai szigorúan megtartják ezeket
az előírásokat és ügyelnek még számos más szokásra, amelyeket az ősi
gyakorlat kényszerített rájuk, akkor - úgy hitték - sohasem éri őket
baj és szerencsétlenség, s kilencven évig élnek anélkül, hogy
éreznék az öregséggel járó hanyatlást; sem járvány, sem más nagy
szerencsétlenség nem fordul elő uralmuk alatt, az egyes évszakokban
kedvezően alakul az időjárás, és a föld bőséges termést hoz; míg ha
az ősi szokásokat semmibe veszik, dögvész, éhínség és rossz időjárás
sújtaná az országot."
Ilyen geiseket minden magasabb rangú ember
kapott születésekor a druidáktól. Ezeket a kötöttségeket - a
végzetüket - ahogy a történetekben olvashatjuk, a hősök mindig
megszegni kényszerültek.
A keltáknál minden hármasság mágikus
jelentőségű volt. Ha valamit háromszor elvégeztek, vagy három szent
dolgot tettek egymás után, az örök érvényűnek számított, hacsak egy
még nagyobb mágikus hármasság meg nem törte. Hitük szerint, amit így
megerősítettek az a világ végéig fennmarad.
A királyválasztás
három szent cselekedete, vagyis a közösülés a fehér szőrű kancával,
a fürdés a levesben és evés az állat húsából azt jelképezte a kelták
számára, hogy az ország és a nép sorsa egy háromszorosan is
tökéletes embertől függ, aki minden tekintetben alkalmasnak
nyilvánítható az uralkodásra.
Gyakori
motívumként találkozhatunk a király házasságával, amit a hely
istennőjével kellett kötnie egy szent kútnál vagy forrásnál, ahol az
istennő általában megvendégelte a királyt egy kehelyből. A víz, mint
beavatási jelkép azóta is nagy szerepet játszik a vallási életben,
gondoljunk csak a keresztelőkre.
Amennyiben kettejük nászából
gyermek született, tehát a megtermékenyülés megtörtént és házasságuk
jónak ígérkezett, akkor a birodalom is virágzásnak indult, és az
emberek bőségben és gazdagságban élhettek. (Sok történetben
olvashatunk olyan hatalmi harcokról, amikor a királlyal úgy
végeztek, hogy a druidák kiszárították az ország összes kútját,
tavát, folyóját és patakját, hogy a király ne juthasson vízhez.
Ezekben a történetekben szimbolikusan az uralkodó kegyvesztettsége
fedezhető fel, miután a hely istennője,
azaz a föld megvonja tőle a termékenység jelképét, vagyis az életadó
vizet.)
A beiktatása utána a király teljes hatalmat
kapott. Ő osztotta le a kötelezettségeket népének, övé volt a birtok
és a joggyakorlás. A harcosok közvetlenül a király alatt álltak,
neki tartoztak elszámolással. Még a híres Fiana, a független
szabadcsapat is évi egy-két megjelenésre kötelezve volt.
A
királynak mindig kellett vendéget tartania. Minél több vendége volt
valakinek, annál magasabb rangú, gazdagabb, nagyobb politikai
hatalommal bíró személynek számított, miután a vendégbarátság
kötelezettségeit csak a tehetősebbek engedhették meg maguknak.
Az uralkodó legfőbb segítőinek a harcos arisztokrácia és az
alvezetők számítottak. A tanult osztály, a druidák és filik
kiváltsága volt, hogy jogilag ellenőrizzék a királyt. A történetek
szerint, ha az uralkodó felrúgta a törvényt, egykettőre egy
gúnyvers, vagy átokmondás főszereplőjévé válhatott. Jobb esetben
pattanás, kelés, rosszabb esetben halál várt rá.
Írország kis
terültén 152 királyság volt, abban az időben mikor Brian Boru, a
híres északi király fogta össze őket két hétig, ám hirtelen meghalt.
Halálával felbomlott az amúgy is laza szövetség, és a belső
viszályok ismét sebezhetővé tették a népet.
A későbbi
történetek másként számolnak be a királyválasztásról. A leghíresebb
kelta király, a dicső Arthur egy kőbe zárt kard, az Excalibur
(Caliburn) megszerzésével érdemelte ki helyét a trónon. Sokak által
vitatott, hogy történelmi személy volt-e valójában Arthur, vagy a
kelta történetek révén került be a köztudatba. Az, hogy legendás hős
vagy valóban létező személy, még nem derült ki, annyi azonban szinte
bizonyos, hogy az V. században élt egy kelta főnök, aki több mint
harminc évig tartotta távol az országtól a szászokat, akik csak
halála után voltak képesek elfoglalni a brit kelták területeit.
Néhány szerzetes történetében található említés róla, többek
között Nenniusnál, aki tizenkét csatája helyszínét is leírta. A
legutolsóban, a Badon-hegynél állítása szerint Arthur egymaga 960
embert ölt meg.
Geoffrey Monmouth walesi szerzetes 1135-ben írt
történelemről szóló könyvében is esik szó Arthurról, ám valószínűleg
ez is kitaláció, mert a camlanni csata dátumát 542-re tette, amikor
Arthur már száz éves lett volna. (Az 1150-es években Monmouth
írásának nyomán költemények, majd 30
évvel később a cameloti vár legendája is megszületett. A
Szent Grálról szóló részt
10 évvel később írták hozzá. Az idők során a kép kiegészült
Merlin figurájával, és belekerült a történetbe a Tó
Hölgye is. )
A híres történet azzal kezdődik, amikor Uther
Pendragon a király beleszeretett Gorlois, a cornwalli herceg
feleségébe, a szép Igrainebe (Ingerna). Miután Merlin, a druida
segítségével felvette Gorlois alakját, teherbe ejtette az asszonyt.
A mágus az újszülött fiút, Arthurt (Artus) rögtön Ectornak adta,
hogy nevelje fel, mert féltette az ellenségtől. Uther állandó
csatározásban élt a nemesekkel, s mielőtt meghalt, csodálatos
kardját, amit a Tó Hölgyétől kapott, beleszúrta egy kőbe.
Miután
a trón megüresedett, Merlin azt javasolta a csatározó nemeseknek, a
téli napfordulókor hívják Londonba az összes lovagot, tartsanak
lovagi tornát, majd utána kíséreljék meg kihúzni a kőből a kardot.
Ezen a nagy eseményen jelen volt Ector, fia Kay és velük Arthur is,
mint Kay fegyverhordozója.
Miután megérkeztek, kiderült, hogy Kay elvesztette a
kardját, és megkérte Arthurt, lovagoljon vissza másikért. Mikor a
fiú észrevette a gazdátlan kardot a kőben, kihúzta, és
visszalovagolt bátyjához. Kay felismerte a fegyvert, és először
magának akarta, ám később az összesereglett lovagok előtt beismerte,
hogy Arthurt, a mostohatestvérét illeti. (Ennek a próbának a gyökere
valószínűleg arra vezethető vissza, hogy a királyi címért versengő
lovagok párviadalakor egy értékes kardot helyeztek egy oltárkőre,
amit a viadalban győzedelmeskedő harcos viselhetett, mint hatalmának
jelképét.)
Mikor a
nemesek arra kérték fiút, mutassa meg még egyszer, ő könnyedén
visszahelyezte, és kihúzta újra. Ekkor nevelőapja, Ector letérdelt a
lábai elé, és elárulta neki a titkot. Az örökké egymással csatázó
nemeseket nem győzte meg Arthur, és vízkeresztkor ők is megpróbálták
kihúzni a kardot, ám egyiküknek sem sikerült. Gyertyaszentelőkor,
húsvétkor és pünkösdkor is újra próbálták, sikertelenül. Végül
Merlin elmondta az igazat Uther híveinek, akik ettől fogva
támogatták az új királyt. Sokan letérdeltek, és hűséget esküdtek a
fiúnak, de néhányukkal még hadakoznia kellett egy pár évig, mire
megszilárdította uralmát.
Később harcba keveredett Orkney-sziget
urával Lottal is, aki tündér feleségét, Morgant elküldte Arthurhoz.
Merlin elárulta a királynak, hogy a nő a féltestvére, és óva intette
a boszorkánytól.
Amikor Arthur feleséget választott magának,
Ginevra, Leodagrance király lánya nyerte el tetszését, ám Merlin
tőle is meg akarta védeni. De a király nem hitt neki. Nászajándékba
a lány apja a kerekasztalt küldte a királynak, amit ő még Uthertól
kapott. 150 lovag fért el mellette, akiket Leodagrance el is
küldött, ám 50 meghalt odafelé a csatározásokban. Arthur kérte
Merlint, szerezze meg neki az ország 50 legjobb lovagját helyettük.
Az asztalt Camelotban állították fel, és a lovagok nevét arannyal
festették a székeikre.
Merlin jóslatai végül mind beteljesültek.
A gonosz Morgan varázslattal, Ginevra képében elcsábította a
királyt, fiút szült, akit Mordrednek nevezett el. Ez a fiú lett
Arthur legnagyobb ellensége, és ő terjesztett rágalmakat Ginevra
királynéról és Lancelot lovagról, amivel két pártra szakította az
országot.
Utolsó összecsapásukban mindkét férfi végzetes sebet
kapott. Halála előtt Arthur megkérte Bedivere lovagot, adja vissza a
szent kardot a Tó Hölgyének. A lovag sajnálta a kardot, végül
harmadszorra mégis bedobta a tóba. Ekkor három tündér érkezett,
Arthur testét csónakba tették, majd elvitték Avalonba, a tündérek
országába. A történet szerint a nagy király vissza fog térni, ha
népének újra szüksége lesz rá.
-Nayah-