A kelta zene
Searles O'Dubhain írása alapján
A zene mágiája
Bárki, aki már
foglalkozott mágiával tudja, hogy az rezgéseket és egyéb
megfeleltetéseket foglal magába. Az analógiák tana szerint mindenhez
hozzárendelhető szín, hang, forma, attól függően, melyik szféra
uralja. A zene az egyik legjobban megfogható mágia, ami a mai világ
sodró, felszínes életében elég jelentős szerepet játszik. A mágia a
kortárs zenékben is jelen van, gondoljunk csak a VHK-ra. Néha
velejárója egy koncertnek, máskor egyedül is megérint, amikor
kedvenc zenéinket hallgatjuk.
Napjaink modern vallási szervezetei
előnyt is kovácsolnak a zenéhez kötődő mágiából annak reményében,
hogy fejlesszék közösségi programjaikat. Ilyen a himnuszok éneklése,
az orgonazene vagy a vallásos kórusművek hallgatása.
A zene, ha en
gedjük, szinte minden helyzetben megváltoztatja tudatállapotunkat. A
kelták is hasonló célból “használták”. Morgan Llwellyn's "Druids” c.
muvében jó példákat találunk arra, a druidák hogyan alkalmazták a zenét
a mágiában. A törzs druida vezetoje énekkel köszöntötte a felkelo
napot, a falu népével együtt üdvözölte, hogy visszatért a
Túlvilágról. Naplementekor újabb, ezúttal már búcsúdalt énekeltek.
Ez a hagyomány még napjainkban is nyomon követheto néhány kelta
területen és egyes Wicca covenek szertartásaiban.
Ilyen mágikus
üdvözlésre jó példa a “Carmina Gadelica” (Alexander Carmichael),
mely mu tekintélyes forrása a mai és az osi kelta verselés és
zenélés történetének.
A Hatalom Szavai
Sok mágikus
rendszerben a “Hatalom Szavai” - lényegében az Istenek nevei - arra
szolgáltak, hogy kimondásukkal rezgéseket keltsenek a Mágusban,
ezzel hozzásegítve egy magasabb tudatállapot eléréséhez. E szavak
szolgáltak arra is, hogy megnyissák az
“Erőközpontokat”, vagyis a csakrákat.
Ezen istennevek saját
mágikus ábécéjükből épülnek fel, a természetes hangzást
felhasználva, kiválasztva a megfelelő rezgésű betűt/szimbólumot.
Például: “YHVH -Yod Heh Vahv He”.
A Druidák is hasonlóképpen használták a hangokat. Egy isten nevének ismétlése kántálásba fordult át, amelynek saját dallama és ritmusa volt. Az ilyen hangok, amelyeket okkult ábécékbol állítottak össze, a Mágusok szerint magukban – azaz a rezgéseikben - hordozzák az Erot. Mágikus rezonanciákat keltenek és segítik a rituálét.
Valószínüleg a kelták és Druidák hasonló céllal folyamodtak a zenéhez és a hangokhoz, mégpedig az Ogham ábécé segítségével. Ezt a fajta Mágikus kántálást az óír nyelvben “Amrun”-nak hívták. A következok példa kis betekintést nyújt ahhoz, hogy a Druidák és Bárdok hogyan alkothatták meg ezeket az énekeket:
Anu – Danu – Brighid Dagda -a “ AAH NUUUU DAAH NUUUU BRIII Giiidd DAAACH Dahhhhh "
A druidák, filik, bárdok 12-20 évig tanulták saját klánjuk/népük eposzait, énekeit, varázslatait és történelmét. Ezeket a munkákat memorizálták, ez volt az egyik feltétele a magasabb druida rendfokozat elérésének. A dalokat-szövegeket pontosan és olyan mély érzéssel kellett eloadni, hogy a hallgatóság a Bárd személyes varázsa alá kerüljön, ennélfogva átélje az eseményeket az elméjében (vagy felidézze magában, tanuljon, kételyeket oszlasson el, Második Látást használjon stb.)
A Költészet Iskolája
Az Ír tanult osztály, az aes dana a követekező “kasztokat” használta (összefoglaló néven “Filidh”): Fochlac, MacFiurmedh, Doss, Cana, Cli, Anrad és Ollamh. A most következő táblázat egy kis betekintést nyújt, mennyit kellett tanulniuk és mekkora tudásszintet kellett elérniük “kiképzésük” során:
Osztály - Eposzok száma - Fokozat
Driseg 20 Kezdő
Foclah 30 Haladó>
Cli 100 Mesterinas
Anrad 175 Mester/Harcos
Ollamh 175+ Tudós/Bíró
Kelta Hangszerek
Az Ír Filik többféle hangszeren tanultak meg játszani, saját verseik, kántálásaik, invokációik kíséreteként és augmentációként (témanyújtás) egyaránt. Valószínűleg a következőket használták: a pánsípot (“piobh”), a sípot (“feadog”), a hárfát (“cruit”), faágat (“craebh ciuil”) és a dobot (“bodhran”). Ezek mind klasszikus kelta hangszerek. Feltételezhető, hogy ezeket a zeneszerszámokat különböző módon használták, attól függően, milyen hangzásra volt szükségük egy meghatározott mágikus, rituális munkához.
A kelta hangszerek és a Duile, azaz az elemek összefüggéseit tartalmazza alábbi táblázat:
Hangszer - Elem
Feadog - Lélek és Lélegzet
Cruit - Ész és Mágia
Bodhran - Hús és Csont
Craebh Ciuil - Agy és Fej
Piobh - Vér és Arc
Emberi hang - Haj és Bőr
A Fa Hangjai
A Költők és a
Bárdok mindig magukkal hordták a “craebh
ciuil”-t, amely "faágakból" állt, és harangocskákkal,
amulettekkel volt teleaggatva. A kezdők faága bronzból volt, a
mesterinas ezüst ágat és a mester bárd (Ollamh) arany ágat
hordozott. A csengettyűk zenéje tudatta a Bárd jelenlétét és a
közelgő előadást, rituálét.
Sean O’Boyle könyvében, az "Ogam,
The Poets’ Secret”-ben felveti annak a lehetőségét, hogy az
Oghamokat zenei kottázásként is fel lehet használni. Megmutatja,
hogy minden Ogham jelnek megvan a hangmegfelelője az ír kishárfán.
Alátámasztja az elméletet két modern munka,
Pamela Louise Chase és Jonathan Pawlik tollából, akik egymástól
függetlenül fedezték fel a fák “lélek hangjait”, mely hangok
elmondásuk szerint egyedi módon rezonálnak egy-egy adott fa
szellemével. Nagyon sok a hasonlóság a két rendszer “fa hangolása”
között.
Az Ogham
kapcsolatot jelent a druidák emlékezetével, amely hangjegyekre
fordítva a tudat zenéjét jelenti. Ilyen kapcsolódások engedik, hogy
az Ogham-ot pl. " jóslásra
használják. Ha megfejtjük és megtanuljuk a fák ősi dalait, amik
megtalálhatóak voltak a Druidák Napköszöntő énekeinek ritmusában,
beléphetünk a Druida Ligetek fái közé, ahol a kelta varázslók
megtanulták a Világ Igazságát. Ez az Igazság most is ott van az
Oghamban, a Fák Tudásában.
Az Erdő Hárfa Húrjai
A Bárdok
általában akkor kísérték magukat hárfájukon, amikor előadták
repertoárjukat. Az Ogham-okat memória-kapaszkodókként használták
azoknál a versszakoknál, amelyek rímmel és alliterációval
kapcsolódtak egymáshoz. Minden Oghamnak egyedi megfelelője volt a
hárfán, és ez érdekes feltételezésekre ad lehetőséget: A megfelelő
hang (húr) megszólaltatása egybeesett az Ogham hang kiejtésével,
méghozzá úgy, hogy két hang (akkord) került megszólaltatásra
soronként. A kezdő és a befejező hang szolgált a sorok
összekötésére, amely végül egy összefüggő folyamot adott ki. Ahogy
egykor a bárdok muzsikájának dallamai úsztak a kelták termein
keresztül, úgy áramlik még ma is az energia a szerzetesek énekeiből,
vagy gregorián énekekből. Ezek a vallási, spirituális
indíttatású dalok most is nagy hatással vannak a
hallgatóságra.
Sean O’Boyle próbálkozott az “Aradach
Fionn” (Fionn Létrája) hárfa interpretációjával, méghozzá az
Oghamok felhasználásával. Javaslata szerint, az Ír gyakorló hárfát
megvizsgálva, a 20 húrhoz
hozzárendelhetjük az első 20 Ogham jelet. Chase és Pawlik "Trees for
Healing” című könyve szintén megerősíti ezt a feltételezést. Ez az
írás a fákról szól, történetükről és lelkükről. Leír egy meditációs
technikát, amely segítséget nyújt ahhoz, hogy meghatározzuk a
különböző fák harmonikus rezonanciáit. Az ősi druidák szintén
érzékeltek a fákhoz különböző hangokat és ezt aztán felhasználták
Ogham faábécéjükben.
Ha használjuk ezeket az újrafelfedezett
hangokat és kombináljuk az ősi énekekkel és dalokkal, mint például
az Amergin Dala, nagyon erős mágikus munkákat tudunk végezni. Ez a
fajta mágia bármilyen formában megjelenhet, a közönség elbűvölésétől
kezdve egészen a szelek hívásáig. Ha Orpheus, a "görög bárd" képes
volt ezzel a módszerrel világok között átjárni,
egyszer talán mi is képesek lehetünk rá.
Ha egy fa alatt
meditációban keressük a hozzá tartozó hangot, kezdjünk el valamilyen
hangszeren, gitáron, sípon játszani és figyeljünk. A fa a saját
“lélek hang”-ját elnyeli, majd egy kis energiabizsergést lehet
érezni, amit a "Fa Szelleme" bocsát ki. A régi kelták hite szerint
mindenben megtalálható a Harmónia, miért lenne ez másképp az általuk
oly nagy becsben tartott és szentként tisztelt fákkal.
Nézzünk meg egy régi népdalt, amely rejtett mágikus üzenetet hordoz.
A “Green Grow the Rushes” tanulmányozása érdekes gyakorlat lehet a mágia művelői számára (de legrosszabb esetben az angol nyelv gyakorlása végett is megéri olvasgatni).
"One of them is all alone and ever more shall be so. Two of them are lily-white boys all clothed all in green Oh! Three of them are strangers o'er the wide world they are rangers. Four it is the Dilly Hour when blooms the Gilly Flower. Five it is the Dilly Bird that's seldom seen but heard. Six is the Ferryman in the boat that o'er the river floats, Oh! Seven are the Seven Stars in the Sky, the Shining Stars be Seven, Oh! Eight it is the Morning's break when all the World's awake, Oh! Nine it is the pale Moonshine, the shining Moon is nine, Oh! Ten Forgives all kinds of Sin, from Ten begin again, Oh! "
-doodoo és Nayah-