Szent állatok a kelta mitológiában
A kelta nép nagy tiszteletben
tartotta az állatokat. A klánok és a családok saját totemállatban
hittek. Az állat és az állatszellem szent volt minden kelta
szemében.
Ez az állítás Patricia Kenneally egyik
könyvében szerepel. Az író azt állítja,
tagja egy ősi ír klánnak, a Farkas Sámánoknak, amit a
Mágikus Vezetők irányítanak. Bármennyi is valós ebből, az
mindenesetre tény, hogy a kelta nép körében nagy tisztelet övezte a
természetet, a növényeket, a különféle állatokat, a dombokat,
hegyeket. vizeket és ezek szellemeit.
Sok történettel
találkozhatunk a druidák állattá válásáról, ami nem idegen más
kultúrák mágusainak, boszorkányainak gyakorlatától sem. Az
alakváltást a viking törzsek sámánjai, varázslói és harcosai is
alkalmazták. A dobolással, hallucinogén növények fogyasztásával és
varázsdalokkal, mágikus szövegek kántálásával létrehozott
transzállapotban végzett hamlöberi vagy hamrammr, azaz az
"asztráltest" kivetítése és állat alakban való megjelentetése a
germán seidh boszorkányok praxisába tartozott.
(Amit általában helytelenül asztrális utazásnak hívnak -és
valójában csak az asztrális síkon tett látogatást takarja- nem
egyezik meg a fent említett technikával. Ez a testkilépésnek
nevezett gyakorlat, melyben a kivetített "test" akár látható
állatalakban, akár egy állat testébe költöztetve is cselekedhet a
fizikai síkon.)
A druidák, a sámánok, a boszorkányok és a
viking harcosok közül is sokan alkalmazták ezt a módszert.
Madarak, farkasok, kutyák és egyéb
állatok alakjában kémkedtek, menekültek vagy valamilyen mágikus
cselekedetet hajtottak végre. Ha az állat, melynek testét
elfoglalták, elpusztult, a mágusoknak nagy esélyük volt a halálra. A
testkilépést végző varázsló a
saját testét sem hagyhatta őrizetlenül. Védekeznie kellet a fizikai
és a más síkok lényeinek támadásai ellen egyaránt. Testébe -ha nem
történt támadás- bármikor visszatérhetett. Ezt a technikát a mai
mágusok is ismerik és gyakorolják.
Ahhoz, hogy az egyes
állatok kultuszait megismerhessük, tudnunk kell, azok melyik
asztrológiai korszakba tartoznak. A Föld precessziós mozgása miatt a
tavaszpont -vagyis az Egyenlítő és az Ekliptika (Nappálya)
metszéspontja- az állatövi csillagképekhez viszonyítva az
állatövi jegyek sorrendjével ellentétes irányba látszik vándorolni.
A Nap 2160 év alatt megy át egy állatövi jegyen. Két ilyen szakaszt,
tehát 4320 földi évet nevez a hinduizmus jugának.
Egy
juga egy kozmikus világkorszak, mely mint láttuk, két asztrológiai
korszakot foglal magába. Az Aranykor,
vagyis a Krota juga a Szűz (föld) és az Oroszlán (tűz)
korszaka. E két szimbólum adja ki az oroszlátestű, emberfejű (szűz)
szfinxet. Az Ezüstkor, a Treta juga, a Rák (víz) és az Ikrek
(levegő) korszaka. A Rák víz- jellegű korszakához kapcsolódik egy kisebb
vízözön. A következő korszak a Bronz vagy Érckor, a Dvapara
juga, a Bika (föld) és a Kos (tűz) korszaka. Jelenleg a Vaskor,
a Kali juga közepén tartunk, ami a Halak (víz) korszakával
kezdődött, és a Vízöntővel (levegő) folytatódik.
A bika- kultusz kialakulásának idején, kb. az i.e.
4. évezredben kezdődött világkorszak, a Bika korszaka. Ekkor a
tavaszi napéjegyenlőség idején a Nap a Bika csillagképben kelt fel.
A kelták egyik legszentebb állata a bika
(tarb-bika, dam-ökör, bó-tehén) az őket
megelőző világkorszak "terméke" volt. Nagy szerepet játszott a
fagyöngy szedésének szertartásában, ahol két fehér bika volt a
druidák áldozata az Ég Istenének. A bikák kettős természetére sok
népnél találhatunk utalást. Mint a termékenység, gazdagság, bőség,
életerő és a királyi hatalom jelképe és a gonosz, a halál
megszemélyesítőjeként és alvilági állatként is megjelenik.
A
Tán Bó Cualgne, vagyis a Cualgne-i marharablás című ír
mondából kiderül, hogyan szállt harcba egy gyönyörü bikáért Írország
három tartománya a negyedik tartomány, Ulster ellen. Ailil király
asszonya, Medb, Connaught tartomány királynője meg akarta szerezni
az ulsteri barna bikát, a saját vörös, fehérhomlokú, fehérszarvú
bikája mellé. Az asszony, Fergus által vezetett seregét csak Cú
Chulainn, a nagy hős állította meg, mert az ulsteri férfiakon rontás
uralkodott, szörnyű szülési fájdalmakkal gyötörve őket. A bikát a
Connaughtiak nagy harcok és veszteség árán mégis elvitték, de a két
állat később megölte egymást. Egyikük még hazavonszolta magát,
szarván az ellenfél véres cafataival, de amint hazaért,
összecsuklott és kilehelte lelkét. Ezután az összetűzés után a két
tartomány között hét évig béke uralkodott.
Dian Cecth
fiainak csodálatos tehenét - melynek teje soha nem fogyott el- az
ulsteri barna bikához hasonlóan, mások is szerették volna
birtokolni. Mikor Balar, a fomoiri király ellopta,
Cian kovács mindent megtett, hogy visszaszerezze.
A kelta nép életében nagy jelentősége volt a
szarvasnak (ag vagy os) is. Úgy
tartották, ezek az állatok a tündérek teremtényei, és képesek
megmutatni a világok közötti utakat. A fehér szarvas sok helyütt
mágikus lénynek számított. Rengeteg történet számol be olyan
szépasszonyokról akik szarvassá válva menekültek a vadászok elől,
hogy azután egy mesés birodalomba vezessék azokat. Fionn
felesége, Sabha akkor változott szarvassá, mikor át akart
menni az Alsó Világba.
(A magyar mondában is találhatunk
csodaszarvast, mely átvezette Hunort, Magort és a száztagú csapatot
egy másik világba. Aranyfényű koronájának csillogásával csalogatta
őket egyre messzebb, míg elérték a tündérek tisztását
.)
A kelta
Osszián (Oisin) történetében is előfordul. Oisin
nevének jelentése Kis Szarvas, amit azután kapott, hogy anyját egy
varázsló szarvassá változtatta, s az így szülte meg fiát. Oisin
fiának, Osgarnak a neve szintén beszédes, szarvasemlőt
jelent. Az ír Finn országának egy részét
Osraige-nek, azaz Szarvasnépnek nevezték. Egyéb
utalásokat is találhatunk az állat fontosságára Donn és
Mongan történeteiben, akik szarvassá változtak.
A honfoglaló Partholónok egyetlen
túlélője Tuan Mac Carill volt, aki először erdei
vademberként, majd szarvasbikaként, később sasként és lazacként élt.
Végül önmagaként inkarnálódott és elmesélte Írország
történetét.
Egyik legfontosabb
szarvasmotívum a gall Cernunnos (Carnún- ír)
istenhez kapcsolódik, akit fején szarvasaganccsal ábrázoltak. Ő a
vadászat és a vadállatok ura, termékenységisten és halálisten volt
egyszemélyben. A modern boszorkányok szerint- akik az
Agancsos Istent, a kelta hagyományban ezen a néven tisztelik- az
agancs a természet körforgását, megújulását és a termékenységet
szimbolizálja.
A kelták körében nagy tisztelet övezte a
lovakat (ech, marc, fell, capall,
gabor-fehér ló), az egyik legfontosabb állatnak számítottak.
Misztikus jelentősége leginkább a fehér lónak volt, ami fontos szerepet
játszott a királyválasztásnál. Fehérége folytán a tudás és a
bölcsesség szimbóluma volt. Meghágása, a belőle főzött levesben való
fürdés és az étel megevése megadta a király számára az állat
által jelképezett tulajdonságokat.
A kutyához a szarvashoz és néhány madárhoz
hasonlóan a ló is túlvilágra vezető állat, ő szállítja a halottakat
a Holtak Országába. A walesi Gwynn ap Nudd a túlvilági
király és a Vadászat Mestere egy fakó lovon járta birodalmát, lelkek
seregeinek gyűrűjében.
Egy történetben Abarta, a
Tuatha Dé Danann nép egyik istene felajánlotta szolgálatait
a Fianának, a Finn (Fionn) mac Cumhaill vezette
seregnek. Hogy a megfelelő fogadtatást
biztosítsa, megajándékozta a harcosokat egy hatalmas szürke lóval. A
ló szilajul védekezett, de végül sikerült felnyergelni, ám nem volt
hajlandó elindulni. Már tizennégy harcos ült a hátára és még mindig
nem mozdult. Mikor Abarta felpattant mögéjük, olyan gyorsan
megiramodott, hogy a tizenötödik harcos a farkába csimpaszkodva
repült utána. A ló a túlvilágra vitte a harcosokat, Finn és
megmaradt harcosai pedig egy varázslatos hajóval követték nyomaikat.
Foltor, Finn segédje megtalálta az utat a másik világhoz,
ahol kiszabadították
Abarta foglyait, őt magát pedig egy ló farkához kötözve egészen
Írországig húzattak büntetésből. Miután elvégezték amit megkövetelt
a becsület, a harcosok kibékültek Abartával.
Az ősi időkben a ló
a harc szimbóluma volt, azt tartották róla, megvédi az embert
a démonok hatalmától. Sokszor pénzeken is szerepelt. A gall
Epona és walesi megfelelője
Rhiannon (Riga-Tona) istennő a lovasok, lovászok,
lovaskatonák patrónusa volt, képmásukat lóistállókban a jászolra
festették, hogy védelmezzék az állatokat és biztosítsák a
termékenységet. A lóistennőt bőségszaruval és kulccsal ábrázolták,
ami a gazdagságra és az istálló őrzésére utal.
Az angliai
Wiltshire dombján egy hatalmas fehér ló található, de a dél
amerikai nazka fennsík vonalaihoz
hasonlóan, ez is csak felülről látható teljes pompájában. Ezt a
helyet a Fehér Ló dombjának is nevezik.
A kutya (cú,
cuilén-kis kutya, matad) az alvilági istenek és a
halottak kísérője a legtöbb- így a kelta mitológiában is. A walesi
Arawn-nak, a talpig szürke istennek -Annwn, vagyis
a túlvilág urának- kísérői, a pokol kutyáihoz hasonlatos
teremtmények terelték át a túlvilágra a lelkeket és ők őrizték a
másik világ kapuit.
A kutyák a boszorkányok állataként, mint
familiáris is sokszor előfordultak, és a vadászok kisérőiként is
szerepeltek. Jó példa erre a walesi mitológia Vadásza, Gwyn ap
Nudd.
A kutyát intelligenciája és az ember életében
játszott fontos szerepe minden mitológia elengedhetetlen állatává
tette. Szinte mindenhol a halállal, a lélek vezetésével állt
kapcsolatban. Ő volt a hírnök a különböző világok között.
A kutya az ír hős, Cú
Chulainn (Cullan kutyája) -eredeti nevén Setanta-
mellékneve is. A fiú új nevét akkor szerezte, mikor véletlenül
megölte Cullan kovács kutyáját. Azért, hogy a férfit kiengesztelje,
vállalkozott arra, hogy addig szolgálja az eb helyett, amíg az fel
nem nevel és be nem tanít egy másik házőrzőt.
A történetekben
időnként csodálatos képességű kutyák is felbukkannak, mint Fionn
mac Cumhaill állatai, Bran és Sgeolainn, akik
át tudtak változni emberré.
A manysiknál és az
iszlám kultúrában úgy tartják, alvilági kutyák rágják le a
halottak húsát. Egyiptomban a kutya és a sakál az újjászületést is
jelképezte. Éjszakai állatként kapcsolatba hozható a holddal és a
termékenységgel is. A görög alvilági istennő, Hekaté
állata, a tűzokádó Cerberos, az alvilág kapujának őre,
hasonló hozzá a germán mitológiában szereplő Garm. A magyar
néphit föld alatt élő (alvilági) kutyája a purkulics, mely
állandóan megeszi a holdat.
A fekete kutyák, ezek a
természetfeletti hatalmas termetű, vörösen izzó szemű kísértetek a
Brit szigeteken szinte bárhol megjelenhetnek. Állítólag sokan látták
már ezt az "állatot", általában éjszaka, amint a kihalt utcákon
rohan, vagy éppen egy kerítés vagy egy híd mellet várakozik.
Tájegységenként sokféleképpen nevezik. A Striker, a Black Shuck,
a Boggart, a Padfoot, a Cu Sith és a skót hebridákon ismert,
érdekes módon fehér szőrű, Lamper néven emlegetett kutya a
találkozások alkalmával mind- mind hasonló reakciókat mutat.
Általában nem támadnak addig, míg békén hagyják őket, ha mégis,
akkor égési sérüléseket és megmagyarázhatatlan betegségeket okoznak.
Az okkultisták a föld erővonalainak, más néven a ley
vonalak őrzőinek tartják őket.
A farkasok (macc tíre-a
föld fia, sod maic tíre-nőstényfarkas, cú allaid, fáel,
fáelchú, bréch) a kelta harcosok szemében szintén a bátorság és
a harc szimbólumai voltak.
Több törzsnévben megtalálható a vadkan
(cullach, torc,
morc, ner) is. Ez az állat a vadászó nép életében szintén
fontos volt. A gall Arduinna, a vadászat és az erdők, főleg
az Ardennek istennője mellett láthatjuk az ábrázolásokon.
Az írek ünnepein rendkívül fontos volt a vaddisznósült
elosztása, és elejtése is kihívásnak számított az állat hatalmas
ereje és támadó magatartása miatt.
Az ábrázolásokon gyakori volt a medve (art, mathgamain) is, ami a kelták életében rendkívül fontos testi erőt jelképezte. Az Art (Artus, Arthur) gyakori névnek számított, az uralkodást, az erőt és a bátorságot jelképezte.
A madarak (én,
gerrcach-fióka) a mitológiákban általában az égi eredetre
utalnak, ők az összekötők az isteni és az emberi szféra között.
A holló (bran, fiachdub, fang,
trogan) sok nép körében baljóslatúnak számított, az ördöggel és
általában a szerencsétlenségekkel kapcsolták össze. A történetekben
a boszorkányok segítőiként, familiárisaként van jelen. Lélekvivő
madár, aki a világok között közvetít. A vízözön után a holló volt az
első állat akit Noé kiküldött, nézze meg, van e már
kikötésre alkalmas szárazföld.
A keltáknál Callatin
boszorkánylányainak állataként szerepel. Callatin az ír
mitológiában, a fomoiri nép druidájaként keserítette a
Tuatha nép életét. Tizenhét évig tanulta a mágia
mesterségét és hetvenhét fiúgyermeke mellett, akik szintén ezt a
mesterséget űzték, volt három félszemű leánya is. Mikor a népes
família Cú Chulainn ellen harcolt, elveszítették a csatában
bal karjukat és jobb lábukat, de mérgezett lándzsájukkal így is
komoly ellenfélnek számítottak. Végül Fergus szúrta le a
boszorkánymestert, hogy megmentse barátját, Cullan kutyáját.
Miután a varázslók csatában nem tudták legyőzni az
ulsteri hőst, csellel próbálkoztak. A három boszorkány megfőzött egy
kutyát az út mellett, amerre Cú Chulainn elhaladt. Mikor a férfi
odaért melléjük, az asszonyok mgkínálták a hússal, és "Cullan
kutyája" elfogadta, mert kötötte egy geise, mely szerint
nem mehetett el olyan tűzhely mellett, melyen főtt valami, anélkül,
hogy meg ne kóstolta volna az ételt. Egy másik geis azonban arra
figyelmeztette, ne egyen a névrokonából, amit az első szabály által
megszegni kényszerült. Amint Cú Chulainn elvette az asszonyoktól a
húsdarabot, rögtön érzéketlenné vált a karja és a válla, így hűséges
segítőjének, Laeg-nek kellett tovább vezetnie a
harcikocsit, hogy megmentse urát a biztos haláltól. Egy másik
változat szerint a három némber holló képében csalta Muirthemné
mezejére a hőst, hogy ott elveszejtsék.
A holló nem minden
mitológiában vésztjósló madár. Az észak- ázsiai mitoszok szerint ez
az állat vág csőrével lyukat az ég sátrán, hogy beáradhasson a nap
fénye. Ő lopja el az égitesteket az emberek számára, és ő tanítja
őket a párosodásra is. A korják nép úgy tartja, a Nagy Holló
rendezte el a világot, és ők tőle származnak. A görög mitológiában
ez a lény Apollón isten küldötte. Két holló, Hugin
és Munin segíti a germán főistent, Odint is.
A varjú (badb,
fennóc) a halál és a háború hármas istennőjének, az ír
Badb-nak az állata. A név csuklyás varjút jelent és Morrighan,
Nemhain és Macha istennők összefoglaló neveként használják. Ez
a három istennő félelmet és bátorságot egyaránt gerjeszthetett a
küzdő felekben, így befolyásolva a csata kimenetelét.
Morrighan halálistennő varjú
alakjában jelezte az ulsteri hős, Cú Chulainn bekövetkező
halálát, úgy, hogy a férfi vállára telepedett, miután az
visszautasította a nő szerelmét és dühében meg is sebesítette. Ő
volt a háborúk, a csaták és a párbajok igazságos istennője,
akit Dagda magáévá tett egy patak partján -mikor
Morrighan a "halálraítélt" harcosok véres ruháit mosta- hogy ezáltal
is biztosítsa népének a békét.
Nemhain a harci téboly
istennője, Nuada király felesége volt, aki csatában együtt
harcolt két társával. Időnként nő, időnként varjú alakjában vett
részt az ütközetekben.
Macha a háború istennője, aki elsőként
Nemed felesége volt, majd egy ember férfi, CrunChu
vette feleségül, aki azzal dicsekedett, felesége gyorsabban fut az
ulsteri lovaknál. Miután a király parancsára bebizonyította
elsőségét, megátkozta a tartomány férfijait, majd ikreket szült.
Ettől fogva az ulsteri királyok várát Emhain Macha-nak,
vagyis Macha ikreinek nevezték.
A történetek szerint még
1014-ben is, mikor Brian Boru, a híres északi király
Clontarf-nál legyőzte a viking
seregeket, akkor is ott röpködött a hármas istennő varjú alakjában a
harcolók feje felett.
A kelták szerint egy másik sötét madár, a
feketerigó (lon, smólach) is át
tudott jutni a túlvilágra. A mágikus művészetek feltételezett
birtokosaiként, a druidák segítőinek tartották őket. Állítólag
énekükkel transzállapotba tudták juttatni az embert. Jó familiáris
hírében álltak, mert a varázslónak vagy a boszorkánynak bejárást
adhattak a többi világba. Rhiannon istennő követőiként is
feketerigók szerepeltek.
Az
írek úgy tartották, hogy a madarakat el kell altatni, különben
éjszaka könnyen elragadhatják az alvó ember lelkét. A folklór ma is
őrzi ezeket az altatódalokat. Egyik közülük az Éiníní címet
viseli.
A sólyom (fabcún, gablán, agart), legalábbis a leghíresebb, vagyis Achill sólyma, aki vitázott és különféle rejtvényeket adott fel Fintannak a druida költőnek, a kelta hit szerint öreg mint az Idő és tudásának tárháza olyan hatalmas mint a mágikus lazacé.
A daru (corr), a vörösbegy (spideóg ) és a bagoly (ulcobchán ) szintén előfordul a kelta történetekben és népdalokban.
Az egyiptomiakhoz hasonlóan, akik a méheket (bech) Ré földre hullott könnyeinek hitték, a kelták is nagy tisztelettel viseltettek a méhek iránt. Hitük szerint, a méhek -a kutyákhoz, madarakhoz, lovakhoz és szarvasokhoz hasonlóan- szállítják a lelkeket a túlvilágra.
A kelták szerint a lazac (éo,
maigre, mugna, bratán) is a
legöregebb teremtmények egyike. A kezdetektől nagy szerepet játszott
az írek honfoglalásának történetében. A zöld sziget benépesítői
közül a vízözön egyedüli túlélője Fintan, aki Noé
unokájának Cessairnak a férje volt, és mágikus tudását
használva, lazaccá változva
menekült meg a víztől.
A mitológia szerint ez az állat a
tenger mélységeiben él, minden élet forrásánál. A bölcsesség és a
mindenttudás birtokosa, amit akkor szerzett, mikor megette a
Bölcsesség kilenc szem mogyoróját, amik a Nechtan
forrásnál lévő Tudás Fájáról vagy
mogyoróbokráról estek a vízbe. Tudását Fionn Mac Cumhaill
kapta meg, mikor lenyalta a hüvelykujjáról annak a bölcs
lazacnak (éo fis) a zsírját, amit éppen Fintan, a
druida sütött. Amikor véletlenül a hús lecsúszott a nyársról és
a tűzbe esett, Fionn hirtelen
utánakapott. A forró sülttől megégetett ujját gyorsan a szájába
kapta, így került birtokába a hatalmas bölcsesség.
A kelták a macskát (catt)
sötét, alvilági lénynek tartották, helyette a házak közelében
hermelint (íaru, caoi) tartottak.
Ezt az állatot, talán hófehér szőre miatt sok
helyen a tisztaság, a szűziesség és az ártatlanság megtestesítőjének
vélték.
A menyétfélék és a macska a magyar mitológiában
is mágikus állatnak számítottak. Familiárisnak, hátasnak és a
boszorkányok megjelenési formájának
hitték. Mindkettő női szimbólum, bár a macskát ragadozó, éjszakai
lényként, a sötét régiók szolgálóiként és sok helyen alvilági,
pokolbéli állatként jelenítették meg. A fehér prémű hermelin, ami
szintén ragadózó, ám kedves, játékos természetű, jól
tanítható állat, kevésbé volt baljóslatú a kelták számára mint a
macska.
A különféle mitológiákban
eléggé ellentmondásos kép alakult ki a macskákról. Japánban
balszerencsét hozó állatként ismerték, az iszlám hitvilág ugyan ezt
csak a fekete színű macskáról tartja. A buddhisták szerint a kígyó
és a macska volt az a két élőlény aki nem siratta meg
Buddhát halálakor. A germán Freya istennő fogatát
is macskák vontatták, ami az állat termékenységi szerepére utal.
Más ókori kultúrákban, például Egyiptom
ban a macskákat szentként tisztelték és
bebalzsamozva temették el. Az ábrázolásokon Bastet-et a
szerelem és az öröm istennőjét női testtel és macskafejjel
jelenítették meg.
Később a macskától való rettegés annyira
elfajult, hogy a XVIII. században, Párizsban tömeges
macskamészárlást tartottak.
Szent Kiarán, ír szerzetes távol élt
az emberektől, és állatok szelidítésével foglakozott. A róla szóló
legendákban a macskaként emlegetett állat szintén a hölgymenyét
(hermelin).
A vidra (balgair) szintén Cú Chulainn történetében szerepel. Amikor a nagy hős az utolsó előtti geisét is megszegte, végső csatája befejeztével, kilógó belekkel eltántorgott egy folyóig, amibe belenézve végre megértette, elérkezett halála órája. Lecsorgó vére belehullott a vízbe, amit egy vidra kiszimatolt, és lakmározni akart belőle. Cú Chulainn ezen feldühödve, ereje maradékát összeszedte, és megdobta egy kővel az állatot, amelyik az ütéstől elpusztult. Ezzel a férfi beteljesítette az utolsó geist is, melyben az állt, egy névrokonát fogja megölni hal>ála napján. Az írek ugyanis a vidrát vízi kutyának is nevezték.
- Nayah-