E népcsoport játszotta a főszerepet
Amerika felfedezése (1492), majd meghódítása idején a Mexikói-fennsík akkori
népei között . Vallásuk és kultúrájuk megőrizte és egybefogta a terület korábbi
hagyományait.
Első csoportjuk - a nahuatlacák- északról érkezett a mai Mexikó vidékére. Nevük érthető és világos beszédű népet jelent. A krónikák szerint 7 törzsük, 7 barlangból indult el i.sz. 820-ban. Útjuk viszontagságokkal, csodákkal, mesékkel teli, történeteik hasonlatosak a zsidó nép ószövetségi vándorlásaihoz. Izrael fiaihoz hasonlóan ez a nép is megtalálta az "Ígéret földjét", méghozzá a 902. esztendőben. Ezen az útjukon hitük szerint bálványuk vezette őket.
Vándorlásaik során egyszer gyönyörű
tavat és körülötte egy idillien szép ligetet találtak. Sokan közülük - szemben
bálványuk akaratával - úgy gondolták, ez megfelelő hely lesz számukra, itt kell
letelepedni. A sértett bálvány reggelre bosszút állt az engedetleneken. A tábor
egyik felében, ahol azok aludtak, akik maradni akartak, mindenkit elpusztított.
Felszakított mellel és kiszakított szívvel feküdtek ott a szerencsétlenek. /Az
aztékok későbbi szertartásaikon hasonló áldozati formulát alkalmaztak, amelynek
eredetét innen származtatják./
A többiek aztán újra felkerekedtek, s lassan
útjuk végére, a mai Mexikó földjére érkeztek. Itt már lakott előttük egy másik
nép, akiket vadászó életmódjuk miatt chicimecakoknak (= vadásznépnek) neveztek
el. A chicimecakok elsősorban a hegyekben laktak, ezért az érkezők a síkságokat
népesítették be. Fővárosukat (Tenochtitlan-t) azon a helyen alapították, ahol -
mondáik szerint - megtalálták a bálványuk által előre leírt követ. E kőből egy
fügekaktusz sarjadt, amelynek tetején egy színes tollú madarakat széttépő sas
fészkelt. Más források szerint a sas csőrében kígyót tartott. (Mexikó címerében
tovább él a szájában kígyót tartó sasmadár, az aztékok emléke.)
Az
aztékok története évszámokban (németül), a letelepedésüktől a
spanyol hódítók megjelenéséig.
A XV-XVI. századra az aztékok nagy,
erős, despotikus államot hoztak létre, jelentős katonai erővel. A mai
Közép-Mexikó szinte minden népét leigázták, így végül 4-5000 kisebb adófizető
állam fölött uralkodtak. Ezeket ők látták el nyersanyaggal és különböző
árucikkekkel. A harc lételemük volt. Minden felnőtt férfi számára kötelező volt
a hadba vonulás, a fiúgyermekeket pedig már 5 éves koruktól katonai iskolákban
nevelték.
Gyakran hadjáratot indítottak, ha nem volt elég feláldozni való
fogoly, vagy rabszolga, és nagy ünnep közeledett. A háborút egyébként szent
dolognak tartották. Még a hadüzenetet vivő futároknak is előjogaik voltak.
Mindaddig nem bánthatta senki őket, amíg főutakon közlekedtek, a nagyvárosokban
pedig lakoma és pihenőhely várta őket.
Amikor nem háborúztak, akkor szorgalmas,
földművelő életet éltek. Annak ellenére, hogy vallási szokásaik mai szemmel
kegyetlennek és barbárnak tűnnek, szigorú erkölcsi normák között éltek. Ha
valaki eltulajdonított egy darab földet, vagy többet művelt, mint ami járt neki
(családtag/adott nagyságú földterület), akkor súlyosan, akár halállal is
büntethették. Egyébként kiváló mezőgazdászok voltak, öntöztek, mocsarakat
csapoltak le, a tavak közepére szigeteket építettek. Hieroglif írásrendszert
használtak, de írott emlékeik nagy része elpusztult a spanyol hódítások alatt.
Naptárrendszerük fejlettebb volt, mint a Gergely-naptár.
Gúla alakú piramisaik pedig az egyiptomi piramisokkal vetekednek, és
építészeti remeklésük ma is csodaszámba megy.
A hatalom "tartóoszlopai" ebben az igen fejlett kultúrában a vallás irányítói, a papok voltak. Érdekes kettősséget mutatnak: egyik oldalon századokat megelőző találmányaik, zseniális alkotásaik, másik oldalon démoni sötétséget, rémséges misztériumot árasztó vallási szertartásaik. Csillagászaik ragyogó megfigyelései, s mellette papjaik zavaros következtetései a világvégéről. Ismerjük kimagasló orvosi tevékenységüket (ismerték a helyi érzéstelenítést, a narkózist, bonyolult sebészeti beavatkozásokat, használták a kinint), és emellett varázslóik ráolvasásait, mágikus gyógyító formuláit.
Az azték papok a társadalmi ranglétrán fontos, és igen magas pozíciót töltöttek be, azonban elvárták tőlük a szűzies, tiszta életmódot és azt, hogy folyamatosan sanyargassák testüket. Ők állapították meg, mely időpontok szerencsések az áldozati rítusok végrehajtására, mikor érik el velük a legtöbb kegyet isteneiknél; mikor ajánlatos háborúba indulni, s mikor legvalószínűbb a kudarc. Ismerniük kellett az asztrológiát és az asztronómiát, de ők voltak az írástudók, s így a tudomány legfőbb birtokosai is. Ők ismerték legbehatóbban a vallási rituálékat, és az azték isteneket is.
Népes istencsoport uralta az aztékok életét. Szinte minden napra beiktattak valamilyen vallási ünnepet. A hívők kellőképpen tisztelték papjaikat, majdnem annyira féltek tőlük, mint maguktól az istenektől.
Az azték vallás alapja a napistenbe vetett hit. Ő
HUITZILOPOCHTLI: a főisten, a fő bálvány, a háborúk ura, a nemzet
oltalmazója. Neki áldoztak embereket, s az áldozatok szíve, vére is őt illette.
Mondáik szerint érte teremtődött az első 400 ember a világon, mégpedig azért,
hogy az ő táplálékai legyenek. Ünnepei májusban, július végén és a téli
napéjegyenlőségkor voltak.
Ezen napisten elődje:
QUETZALKOATE volt, akit a maják Tollaskígyónak is neveztek. Ő volt a
Nappal legközelebbi kapcsolatban, ő a teremtő. Neki köszönhetik az aztékok a
tudományokat, a jó erkölcsöt, bölcs törvényeket. Ő nem kívánt emberáldozatokat,
oltárára virágokat és gyümölcsöket hordtak. A legenda szerint csodatételei miatt
nem fért össze a többi istennel, ezért távoznia kellett közülük, s keletre
menekült. Az aztékok innen sokáig visszavárták, de mivel nem akarták a többi
isten kegyeit elveszíteni, inkább nekik hódoltak tovább. Quetzalkoate tisztelete
mégis megmaradt, elsősorban a kereskedők körében, akik igazi istenüknek továbbra
is a Tollaskígyót tisztelték.
TEZCATLIPOKA a négy
Irány, a Nap, a Hold, s a rossz termés, a szárazság istene. TLALOK a jó
termésé és az esőé. CENTEOTL az istenek anyja, a termékenység istennője.
XILONEN pedig a kukoricatermés patrónája volt.
A felsorolt isteneken, istennőkön kívül még számos bálványt tiszteltek, amelyek száma jóval meghaladta a kétszázat. Minden azték családban őriztek olyan kis istenszobrokat, amelyeket oltalmazójuknak tekintették.
Az aztékok szertartásai mai szemmel egészen hihetetlennek, horrorisztikusnak, és kegyetlennek tűnnek. Áldozataik ugyanis általában emberek voltak. Kiengesztelésül, s táplálékul "adták" őket isteneiknek, bálványaiknak, akiket tiszteltek, akiktől segítséget vártak, s akiktől - mindenek előtt - féltek.
Leghíresebb és legfényesebb bálványuk HUITZILOPOCHTLI volt.
Szobrát fából faragták ki, s egy kék padon ülő férfialaknak ábrázolták. A pad
egyben hordszék is volt, amelynek minden sarkából egy-egy kígyófejben végződő
rúd nyúlt ki. A bálvány homloka, s a rajta lévő szalag is kék, az ég kékjét
jelképezve. A bálvány fején egy nagy arany csőr volt, melyre zöld pávatollakat
erősítettek. A zöld lepelbe burkolt bálvány bal kezében tollal ékesített
pajzsot, és négy nyilat tartott. A szobor a toronytemplom egyik helyiségében
állt. A templom piramisán felvezető lépcső teteje és a templomépület között utca
húzódott, a szabad térség közepén pedig egy nagy cölöpsor állt. Az oszlopok át
voltak lyuggatva az aljuktól a tetejükig, a nyílásokon pedig egyik oszloptól a
másikig rudakat helyeztek el. Ezekre a rudakra emberi koponyákat fűztek fel,
minden karóra körülbelül 20 fejet. E rémisztő helyen, a templom udvarán, ahol
két kolostor is állt, érdekes módon ifjak nevelkedtek. A világtól elvonultan élő
fiúk és lányok. A fiúk 18-20 évesek voltak, szegénységben, szüzességben,
engedelmességben éltek. Ők gondoskodtak a szertartásokhoz szükséges tömjénről,
tűről, ruházatról. Napi feladatuk volt a vezeklés. Az éjféli tömjénégetés után
elvonultak egy elhagyott helyre, hogy ott áldozatot mutassanak be. Ez általában
a következőképpen zajlott: obszidián pengével megkarcolták lábikrájukat, a
vérrel pedig bekenték halántékukat a fülük aljáig. Ezután egy tóhoz mentek, és
ott lemosták magukat. Az ilyen fajta kötelező vezeklésük egy évig tartott, az
esztendő lejártával hazamehettek, megházasodhattak, s élhették tovább hétköznapi
életüket.
Az ifjak házával szemben állt a lányok lakhelye. Számuk megegyezett a fiúkéval, ők azonban fiatalabbak voltak, mindössze 12-13 évesek. Ők is szűzi, vezeklő életet éltek. Feladatuk volt a templom tisztán tartása, az ételek elkészítése a bálványoknak, és a papoknak. Vezeklésük is hasonlatos volt a fiúkéhoz, csak nekik nem a lábukból, hanem a fülükből kellett vért serkenteniük, s nem tóban, hanem a házukban található medencében fürödtek le. Egy év után aztán ők is távozhattak, s megházasodhattak.
HUITZILOPOCHTLI bálvány ünnepén a lányoknak el kellett
készíteniük a bálvány alakját, tésztából. Ez nem volt egyszerű feladat, hiszen a
tésztaalak mérete meg kellett egyezzen a faszoborral. A tészta-HUITZILOPOCHTLI-t
hordszéken hozták az áldozás színhelyére, majd a virágokkal telehintett
templomban átadták a fiúknak, akik aztán körbe-körbe hurcolták.
Ekkor
következett az igazi áldozat. Hat pap az áldozati kőhöz lépett. Öten lefogták az
áldozatot, egyikőjük pedig (a legmagasabb rangú közülük) felvágta az áldozat
mellét, s kitépte onnan a szerencsétlen dobogó szívét. Majd felmutatva azt a
Napnak, a bálvány felé fordult, s belehajította annak arcába. Az áldozat testét
ezután letaszították a templom lépcsőjén. Egy-egy nagyobb ünnepen 40-50 embert
is feláldoztak így. Általában foglyokat, akiket azték közemberek ejtettek
foglyul. A szertartás után holttestüket a "tulajdonosok" elvihették, s többnyire
megették. Igazán nagy tisztességnek azonban az számított (ez általában a papok
és a betegek kiváltsága volt), ha valaki a tészta-istenszoborból ehetett.
Hasonlóan kegyetlen volt TEZCATLIPOKA a szárazság istenének
ünnepe is. Maga a bálvány csillogó, fekete kőből készült, s különféle díszeket
(nyakláncokat, fülbevalókat, tollakat) viselt. Ékszereit egy aranykorongra
fűzték össze, s ez a tükörre emlékeztető "szerkezet" utalt arra, hogy
TEZCATLIPOKA ebben mindent lát, ami a világban történik. A bálvány egy teremben
"lakott". A bejáratot mindig függöny takarta, s a helyiségben állandó félhomály
uralkodott. Ide csak a bálvány papjai léphettek be. TEZCATLIPOKA ünnepe mai
időszámításunk szerint május 19-re esett. A szertartás előestéjén a bálványt
átöltöztették, s a függönyt eltávolították, hogy e napon mindenki jól láthassa.
Az ünnepre azonban már a megelőző tíz napban is nagy volt a készülődés. Egy
templomi méltóság ugyanolyan ruhát öltött, mint a bálvány, s egy fuvolába fújt a
négy égtáj irányába. (Ez azt jelképezte, hogy ő most a jelen és távollévőkhöz
egyaránt szól.) Majd port vett fel a földről, és megette. Ugyanígy tettek az őt
követő hívők is, akik ha bűnösök voltak, a fuvolaszó alatt állítólag nagy
félelmet éreztek. Ilyenkor azért könyörögtek istenükhöz, hogy ne derüljön fény
vétkeikre, s rengeteg tömjént is ajánlottak a bálványnak, hogy bűneik miatt
érzett haragját valahogy csillapítsák.
Az igazi ünnepnapon aztán feketére
mázolt papok egy, a bálvány ruhájába öltöztetett rabszolgát hurcoltak körbe egy
hordszéken. A leendő áldozatot ekkor ugyanolyan tisztelet övezet, mint magát a
bálványt. A ceremónia közben folyamatosan érkeztek a hívők, s ajándékokat
hoztak. Fürjeket, ékszereket, tömjént és kukoricacsöveket, amelyeket a papoknak
adtak át. A szertartás ezen az ünnepen is, mint HUITZILOPOCHTLI ünnepén,
emberáldozattal végződött. E jeles napkor szabadultak fel a kolostorban élő
szüzek és ifjak is.
QUETZALKOATE bálvány a kereskedők istene lett, s mint ilyen, a
hozzá kapcsolódó szertartás is igazodott a többi istenséghez fűződő kegyetlen
gyakorlathoz. 40 nappal az istenség ünnepe előtt a kereskedők felajánlottak egy
egészséges rabszolgát, akit a papok a bálvány ruháiba öltöztettek, majd a
bálványnak kijáró tisztelettel istenítették egészen a szertartás napjáig. A
"bálvány" kíséretével a várost járta, táncolt, énekelt, s adományokat gyűjtött.
Kilenc nappal az ünnep előtt egy idős pap állt eléje, s ezt mondta neki:
"Emlékezz urunk, hogy mához kilenc napra véget ér a küldetésed, megáll a tánc,
az ének, mert akkor meg kell halnod." Innentől kezdődően éberen figyelték, hogy
a leendő áldozatnak elromlik-e a kedve: szomorúságát rettentő baj előjelének
vélték. Ezért ha a rabszolga el volt keseredve, megpróbálták felvidítani.
Kakaóval kevert vért adtak neki, mert úgy hitték, ez megnyugtatja, s nem érzi,
hogy a halálba megy. Az áldozatbemutatás ebben az esetben is a már korábban
leírt módon történt, csak itt az áldozat szívét a Holdnak ajánlották fel, a
testet pedig a kereskedők kapták meg.
Némelyik azték ünnepen az áldozatok valamivel szerencsésebbek voltak, s megküzdhettek életükért, igaz, jóval hátrányosabb feltételekkel harcolhattak, mint ellenfeleik. A rabszolga lábát megkötözték, de kezébe kardot és pajzsot kapott. Ha győzött, megmenekült a feláldozástól, sőt akár híres kapitányuk is válhatott belőle. Ha azonban veszített, ő is az áldozókövön végezte.
Amikor a spanyol hódítók betörtek
Mexikóba (1519), s rátaláltak az aztékokra, rémisztő vallási szertartásokról
árulkodó, halomba rakott emberi csontokat is találtak. Ennek megfelelően bántak
hát a meghódítottakkal, s bizony nem kevésbé véres inkvizícióval próbálták
azokat saját hitükre téríteni. Ennek eredményeként az aztékok elhagyták hitüket,
és leszármazottaik ma már főként katolikusok. Isteneik, bálványaik nevéből
szentek neve lett, véres szertartásaik emléke pedig babonává zsugorodott.
A prekolumbián (azaz a Kolombuszt, vagyis Amerika
felfedezését megelőző) magaskultúrákat a gyarmatosítók teljesen elpusztították.
Így az inkák, maják, aztékok vallási hiedelmeit csak a 16-17. századi spanyol
hittérítők tudósításai alapján, a fennmaradt legendákból és régészeti leletek
segítségével próbálták és próbálják a kutatók rekonstruálni.
Az azték vallásról és kultúráról szóló további oldalak: németül
http://olymp.wu-wien.ac.at/usr/h95b/h9506089/local.html
Thomas
Fredriksen Azték című könyve az Interneten angolul
http://northcoast.com/~spdtom/aztec.html
Azték oldal:
művészet, társadalom, hadsereg, vallás (angolul)
http://monte.mvhs.srvusd.k12.ca.us/~attvc2/Aztec/index.html
- Vaclav Solc - Petr Horejs: Amerika őslakói
Madách Könyvkiadó,
Budapest, 1970.
Fordította: Koncsol László
- Juan de Tovar: Azték
krónika
Helikon, Budapest, 1986.
- Szimonidesz Lajos: A világ
vallásai
Dante Kiadás, Budapest, 1988.
- Cambridge Enciklopedia - aztékok
címszó
Budapest, 1992.
- Dr. Hunyadi László: Az emberiség vallásai az
őskortól napjainkig
Lipták Kiadó, Budapest, 1998.