Katasztrófa
csoportosítása
Készítette
Baráth János
2010
Katasztrófa
fogalma
A katasztrófa görög
eredetű szó, fordulat, megsemmisülés, csapás, megrázó hirtelen esemény, az
emberi élet, az anyagi javak, természeti értékek pusztulása. Fogalmának
meghatározása során különböző megközelítésekkel találkozunk. A kárt szenvedett
egyén számára a társadalmilag jelentéktelen történés is lehet katasztrófa. Egy
család számára katasztrófa, ha leég a házuk, vagy elmossa az árvíz. Katasztrófa,
ha valakinek a gyerekét elüti az autó. Nézzük azonban, mit nevez a jogszabály
katasztrófának!
A
"Katasztrófavédelmi törvény" megfogalmazásában a katasztrófa: A katasztrófa a szükséghelyzet vagy a
veszélyhelyzet kihirdetésére alkalmas, illetőleg a minősített helyzetek
kihirdetését el nem érő mértékű olyan állapot vagy helyzet (pl. természeti,
biológiai eredetű, tűz okozta), amely emberek életét, egészségét, anyagi
értékeiket, a lakosság alapvető ellátását, a természeti környezetet, a
természeti értékeket olyan módon vagy mértékben veszélyezteti, károsítja, hogy a
kár megelőzése, elhárítása vagy a következmények felszámolása meghaladja az erre
rendelt szervezetek előírt együttműködési rendben történő védekezési
lehetőségeit és különleges intézkedések bevezetését, valamint az önkormányzatok
és az állami szervek folyamatos és szigorúan összehangolt együttműködését,
illetve nemzetközi segítség igénybevételét igényli.[1]
Katasztrófa
csoportosítása
I.
Eredetük vagy
jellegük szerint a katasztrófák
lehetnek
Természeti
katasztrófák
A természeti katasztrófa
valamilyen esemény, amely általában rövid ideig – vagy legalábbis a
következményeinek fennállásához képest rövid ideig – tart. Ez az esemény ritkán
fordulhat csak elő, igen sokszor egyedi, megismétlődése (ugyanott, ugyanúgy)
kizárt (például egy hegyomlás). A katasztrófa másik fontos jellemzője, hogy
fellépését nem lehet előre látni, vagy legalábbis a „résztvevők” nem látják
előre: mindig van benne valami meglepetésszerű, ami miatt az esetleges
elhárítási kísérletek általában eredménytelenek. Végül a legfontosabb: a
katasztrófa alapvető változást okoz az érintett természetes rendszerben
(ökoszisztémában), azaz az esemény utáni állapot legalább egy lényeges
jellemzőjében különbözik az esemény előtti állapottól. A folyamat lehet rövid
hatású krízis (a rendszer hamar visszatér az esemény előtti állapotba), de
okozhat végleges katasztrofális változást is. A kettő között minden fokozat
elképzelhető.
ˇ
Geológiai
jellegű katasztrófák (földrengés, földcsuszamlás, vulkánkitörés,
stb.)
ˇ
Hidrológiai
jellegű katasztrófák (árvíz – zöldár, jeges ár, belvíz, szökőár,
stb.)
ˇ
Meteorológiai
jellegű katasztrófák (jégeső, jégverés, hófúvás, szélviharok,
stb.)
ˇ
Természeti
jellegű katasztrófák (gázkitörés, sújtólégrobbanás, stb.)
Civilizációs
katasztrófák
A
civilizációs katasztrófák alapvető
jellemzője,
hogy emberi tevékenységgel függenek össze, amelyek helytelen emberi beavatkozás,
mulasztás, szándékosság, vagy technikai hibák hatására következnek be, pl.:
üzemzavar, közúti baleset, veszélyes anyag kiszabadulása.
Ebbe
a
kategóriába tartozik a társadalmi katasztrófák legnagyobbika, a háború
is.
ˇ
Társadalmi
(háború, polgárháború, általános, hosszantartó sztrájk, tömeges migráció okozta
válsághelyzet, stb.)
ˇ
Biológiai
(járványok, fertőzések, kártevők tömeges elszaporodása
stb.)
ˇ
Technikai:
nukleáris – vegyi (oxidáló szerek, gyúlékony, mérgező és radioaktív anyagok
veszélyes mennyisége, koncentrációja a szabadban, stb.)
II.
Helyük és kiterjedésük szerint a
katasztrófák lehetnek
Helyi katasztrófa
Általában
egy településen, üzemben, vállalatnál következik be, a következmények
felszámolásához elegendőek
a helyi erők
és eszközök. Akarok felszámolását a polgármester, az adott üzem
vezetője
irányítja.
Térségi
katasztrófa
Általában
több településen következik be, vagy hatása több településre terjed ki. A
következmények felszámolását a helyi erők
összehangolt irányításával kezdik meg. Amennyiben a kár nagysága, a kárelhárítás
a helyi erők
lehetőségeit
meghaladja, úgy megyei szintű
beavatkozásra
kerül sor, s a károk felszámolását, megyei szintről
irányítják.
Országos
szintű
katasztrófa
Általában
több megyére kiterjedően
következik be, illetve bekövetkezhet az ország nagyobb részén. A következmények
felszámolásához a helyi erők
meglétén túl központi erőforrás
szükséges. A mentési, kárfelszámolási munkák irányítása, összehangolása
kormányzati szinten történik.
Nemzetközi
(több országra kiterjedő)
katasztrófa
Egy
országban, tengeren bekövetkezett katasztrófa, amely nagyságrendjénél fogva több
országra, vagy tengeri térségre terjed ki, túlterjedve a bekövetkezés közvetlen
környezetén. így felszámolásához nagy erőkre,
nemzetközi összefogásra van szükség. (Pl. Csernobil, tengeri
olajszennyeződés.)
III.
Tér- és időkoordináták
szerint a katasztrófák lehetnek
Statikus
katasztrófa
Egy
meghatározott, jól körülhatárolható, megjelölhető
katasztrófa,
a keletkezés helyén zajlik le, és a következmények felszámolása is az adott
helyen történik. Az adott helyen rendelkezésre álló erők
és eszközök elegendőek
a károk felszámolásához. Pl.: üzemi baleset, épület omlás, robbanás, helyi
tűz.
Dinamikus
katasztrófa
Lehet
természeti
és civilizációs katasztrófa. Bekövetkezését baleset idézi elő,
amely szakaszosan, ugrásszerűen
vagy folyamatosan fejlődik
és túlterjed a üzem, település, ország határain. A tovaterjedés
megakadályozására, a következmények felszámolására nemzetközi összefogásra van
szükség. Pl.: nukleáris baleset, árvíz, vízszennyezés, járványok, fegyveres
összecsapások.
IV.
Az időparamétert
figyelembe véve a katasztrófák lehetnek
Gyors
lefolyású
Lehet
természeti és civilizációs katasztrófa, melynek alapvető
jellemzője
a nevében szereplő
„gyors" lefolyás, amely másodpercek, percek történését jelenti. Egyik
pillanatról a másikra következik be. Felkészülni rá, előre
jelezni ritkán lehet. PL: robbanás, földrengés, közlekedési
baleset.
Közepes
lefolyású
Lehet
természeti és civilizációs katasztrófa, alkalmanként előre
jelezhető,
számítani lehet rá, fel lehet készülni. A bekövetkezésre meg lehet szervezni a
védekezést, megelőzési
rendszabályokat lehet bevezetni. A lakosságot tájékoztatni lehet a várható
veszélyről,
a bekövetkezés esetén a betartandó magatartási szabályokról, mivel az esemény
bekövetkezése órák, napok múltán várható. Pl.: mérgezés,
árvíz.
Lassú
lefolyású
Lehet
természeti, akár civilizációs katasztrófa is. Bekövetkezésére számítani lehet,
pl.: környezetszennyezés,
atomerőművi
baleset, másrészt az idő
előrehaladtával
következik be, mint az aszály, árvíz, különféle
zavargások stb. Részben fel lehet készülni az esemény
bekövetkezésére, annak „kezelésére", másrészt a bekövetkezését
követően
erők,
eszközök megfelelő
átcsoportosításával
meg lehet akadályozni az elterjedést, fel lehet készülni a
következmények felszámolására. Ez a munka hónapokat, éveket vehet
igénybe. Pl.: környezetszennyezés, aszály.
V. Hazánkban előforduló
katasztrófák
Hazánk
„katasztrófa-múltját" tanulmányozva a régmúlt századokra visszatekintve három
alapvető
katasztrófával
találkozunk, az árvízzel, belvízzel
és a földrengéssel,
elvétve találkoztunk az aszály említésével. Legújabb kori történelmünk
során a társadalmi és technikai fejlődés
következményeként a bekövetkezhető
katasztrófák
sora lényegesen megszaporodott. Ezek a katasztrófák bekövetkezhetnek hazánk
területén, de más országokban is, kártékony hatásuk átterjedhet hozzánk is.
Ilyenek lehetnek: nukleáris baleset, víz-, levegő-szennyezés,
migráció, bűnözés,
árvíz, járványok. Mint lehetséges katasztrófával azonban számolni kell még: a
szélviharral, tűzvésszel,
felhőszakadással,
jégesővel,
járványokkal, veszélyes anyagok kiáramlásával, közlekedési balesettel,
robbantásokkal.
Felhasznált
irodalom
A Magyar Polgári Védelmi
Szövetség Országos Elnökségének Kiadványa Önkormányzati védekezési segédlet a
vízkárok elleni védekezésre
Budapest, 2005
Kiadja: a Magyar Polgári Védelmi
Szövetség
Magyar Polgári Védelmi
Szövetség és a Magyar Hadtudományi Társaság Polgári Védelmi Szakosztály
Kiadványa
Polgári Védelmi Szemle
2006/1-2.szám
http://hu.wikipedia.org/wiki/Term%C3%A9szeti_katasztr%C3%B3fa
http://katasztrofa.hu/fogalmak_katved
http://www.katasztrofavedelem.hu/
A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény
Polgár Védelmi
dolgozat
Készítette: Szűcs Csaba pv
fhdgy
Békéscsaba, 2005
[1]A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény 3. §