Katasztrófa csoportosítása

 

 

 

 

Készítette

Baráth János

 

 

 

2010


Katasztrófa fogalma

A katasztrófa görög eredetű szó, fordulat, megsemmisülés, csapás, megrázó hirtelen esemény, az emberi élet, az anyagi javak, természeti értékek pusztulása. Fogalmának meghatározása során különböző megközelítésekkel találkozunk. A kárt szenvedett egyén számára a társadalmilag jelentéktelen történés is lehet katasztrófa. Egy család számára katasztrófa, ha leég a házuk, vagy elmossa az árvíz. Katasztrófa, ha valakinek a gyerekét elüti az autó. Nézzük azonban, mit nevez a jogszabály katasztrófának!

 

 A "Katasztrófavédelmi törvény" megfogalmazásában a katasztrófa: A katasztrófa a szükséghelyzet vagy a veszélyhelyzet kihirdetésére alkalmas, illetőleg a minősített helyzetek kihirdetését el nem érő mértékű olyan állapot vagy helyzet (pl. természeti, biológiai eredetű, tűz okozta), amely emberek életét, egészségét, anyagi értékeiket, a lakosság alapvető ellátását, a természeti környezetet, a természeti értékeket olyan módon vagy mértékben veszélyezteti, károsítja, hogy a kár megelőzése, elhárítása vagy a következmények felszámolása meghaladja az erre rendelt szervezetek előírt együttműködési rendben történő védekezési lehetőségeit és különleges intézkedések bevezetését, valamint az önkormányzatok és az állami szervek folyamatos és szigorúan összehangolt együttműködését, illetve nemzetközi segítség igénybevételét igényli.[1]

Katasztrófa csoportosítása

I. Eredetük vagy jellegük szerint a katasztrófák lehetnek

Természeti katasztrófák

 

A természeti katasztrófa valamilyen esemény, amely általában rövid ideig – vagy legalábbis a következményeinek fennállásához képest rövid ideig – tart. Ez az esemény ritkán fordulhat csak elő, igen sokszor egyedi, megismétlődése (ugyanott, ugyanúgy) kizárt (például egy hegyomlás). A katasztrófa másik fontos jellemzője, hogy fellépését nem lehet előre látni, vagy legalábbis a „résztvevők” nem látják előre: mindig van benne valami meglepetésszerű, ami miatt az esetleges elhárítási kísérletek általában eredménytelenek. Végül a legfontosabb: a katasztrófa alapvető változást okoz az érintett természetes rendszerben (ökoszisztémában), azaz az esemény utáni állapot legalább egy lényeges jellemzőjében különbözik az esemény előtti állapottól. A folyamat lehet rövid hatású krízis (a rendszer hamar visszatér az esemény előtti állapotba), de okozhat végleges katasztrofális változást is. A kettő között minden fokozat elképzelhető.

 

ˇ        Geológiai jellegű katasztrófák (földrengés, földcsuszamlás, vulkánkitörés, stb.)

ˇ        Hidrológiai jellegű katasztrófák (árvíz – zöldár, jeges ár, belvíz, szökőár, stb.)

ˇ        Meteorológiai jellegű katasztrófák (jégeső, jégverés, hófúvás, szélviharok, stb.)

ˇ        Természeti jellegű katasztrófák (gázkitörés, sújtólégrobbanás, stb.)

 

Civilizációs katasztrófák

 

A civilizációs katasztrófák alapvető jellemzője, hogy emberi tevékenységgel függenek össze, amelyek helytelen emberi beavatkozás, mulasztás, szándékosság, vagy technikai hibák hatására következnek be, pl.: üzemzavar, közúti baleset, veszélyes anyag kiszabadulása. Ebbe

a kategóriába tartozik a társadalmi katasztrófák legnagyobbika, a háború is.

 

ˇ        Társadalmi (háború, polgárháború, általános, hosszantartó sztrájk, tömeges migráció okozta válsághelyzet, stb.)

ˇ        Biológiai (járványok, fertőzések, kártevők tömeges elszaporodása stb.)

ˇ        Technikai: nukleáris – vegyi (oxidáló szerek, gyúlékony, mérgező és radioaktív anyagok veszélyes mennyisége, koncentrációja a szabadban, stb.)

 

II.  Helyük és kiterjedésük szerint a katasztrófák lehetnek

 

 Helyi katasztrófa

 

Általában egy településen, üzemben, vállalatnál következik be, a következmények felszámolásához elegendőek a helyi erők és eszközök. Akarok felszámolását a polgármester, az adott üzem vezetője irányítja.

 

Térségi katasztrófa

 

Általában több településen következik be, vagy hatása több településre terjed ki. A következmények felszámolását a helyi erők összehangolt irányításával kezdik meg. Amennyiben a kár nagysága, a kárelhárítás a helyi erők lehetőségeit meghaladja, úgy megyei szintű beavatkozásra kerül sor, s a károk felszámolását, megyei szintről irányítják.

 

Országos szintű katasztrófa

 

Általában több megyére kiterjedően következik be, illetve bekövetkezhet az ország nagyobb részén. A következmények felszámolásához a helyi erők meglétén túl központi erőforrás szükséges. A mentési, kárfelszámolási munkák irányítása, összehangolása kormányzati szinten történik.

 

Nemzetközi (több országra kiterjedő) katasztrófa

 

Egy országban, tengeren bekövetkezett katasztrófa, amely nagyságrendjénél fogva több országra, vagy tengeri térségre terjed ki, túlterjedve a bekövetkezés közvetlen környezetén. így felszámolásához nagy erőkre, nemzetközi összefogásra van szükség. (Pl. Csernobil, tengeri olajszennyeződés.)

 

 

III.  Tér- és időkoordináták szerint a katasztrófák lehetnek

 

Statikus katasztrófa

 

Egy meghatározott, jól körülhatárolható, megjelölhető katasztrófa, a keletkezés helyén zajlik le, és a következmények felszámolása is az adott helyen történik. Az adott helyen rendelkezésre álló erők és eszközök elegendőek a károk felszámolásához. Pl.: üzemi baleset, épület omlás, robbanás, helyi tűz.

 

Dinamikus katasztrófa

 

Lehet természeti és civilizációs katasztrófa. Bekövetkezését baleset idézi elő, amely szakaszosan, ugrásszerűen vagy folyamatosan fejlődik és túlterjed a üzem, település, ország határain. A tovaterjedés megakadályozására, a következmények felszámolására nemzetközi összefogásra van szükség. Pl.: nukleáris baleset, árvíz, vízszennyezés, járványok, fegyveres összecsapások.

 

IV.  Az időparamétert figyelembe véve a katasztrófák lehetnek

 

Gyors lefolyású

 

Lehet természeti és civilizációs katasztrófa, melynek alapvető jellemzője a nevében szereplő „gyors" lefolyás, amely másodpercek, percek történését jelenti. Egyik pillanatról a másikra következik be. Felkészülni rá, előre jelezni ritkán lehet. PL: robbanás, földrengés, közlekedési baleset.

 

Közepes lefolyású

 

Lehet természeti és civilizációs katasztrófa, alkalmanként előre jelezhető, számítani lehet rá, fel lehet készülni. A bekövetkezésre meg lehet szervezni a védekezést, megelőzési rendszabályokat lehet bevezetni. A lakosságot tájékoztatni lehet a várható veszélyről, a bekövetkezés esetén a betartandó magatartási szabályokról, mivel az esemény bekövetkezése órák, napok múltán várható. Pl.: mérgezés, árvíz.

 

Lassú lefolyású

 

Lehet természeti, akár civilizációs katasztrófa is. Bekövetkezésére számítani lehet, pl.: környezetszennyezés, atomerőművi baleset, másrészt az idő előrehaladtával következik be, mint az aszály, árvíz, különféle zavargások stb. Részben fel lehet készülni az esemény bekövetkezésére, annak „kezelésére", másrészt a bekövetkezését követően erők, eszközök megfelelő átcsoportosításával meg lehet akadályozni az elterjedést, fel lehet készülni a következmények felszámolására. Ez a munka hónapokat, éveket vehet igénybe. Pl.: környezetszennyezés, aszály.

 

 

V.  Hazánkban előforduló katasztrófák

 

Hazánk „katasztrófa-múltját" tanulmányozva a régmúlt századokra visszatekintve három alapvető katasztrófával találkozunk, az árvízzel, belvízzel és a földrengéssel, elvétve találkoztunk az aszály említésével. Legújabb kori történelmünk során a társadalmi és technikai fejlődés következményeként a bekövetkezhető katasztrófák sora lényegesen megszaporodott. Ezek a katasztrófák bekövetkezhetnek hazánk területén, de más országokban is, kártékony hatásuk átterjedhet hozzánk is. Ilyenek lehetnek: nukleáris baleset, víz-, levegő-szennyezés, migráció, bűnözés, árvíz, járványok. Mint lehetséges katasztrófával azonban számolni kell még: a szélviharral, tűzvésszel, felhőszakadással, jégesővel, járványokkal, veszélyes anyagok kiáramlásával, közlekedési balesettel, robbantásokkal.

 

 

 

Felhasznált irodalom

 

 

A Magyar Polgári Védelmi Szövetség Országos Elnökségének Kiadványa Önkormányzati védekezési segédlet a vízkárok elleni védekezésre

Budapest, 2005

Kiadja: a Magyar Polgári Védelmi Szövetség

 

Magyar Polgári Védelmi Szövetség és a Magyar Hadtudományi Társaság Polgári Védelmi Szakosztály Kiadványa

Polgári Védelmi Szemle

2006/1-2.szám

 

http://hu.wikipedia.org/wiki/Term%C3%A9szeti_katasztr%C3%B3fa

 

http://katasztrofa.lap.hu/

 

http://katasztrofa.hu/fogalmak_katved

 

http://www.katasztrofavedelem.hu/

 

A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény

 

Polgár Védelmi dolgozat

Készítette: Szűcs Csaba pv fhdgy

Békéscsaba, 2005



[1]A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény 3. §