Dr. Balogh Imre Emlékpályázat
A távoktatás alkalmazásának lehetőségei és szükségessége a
tűzoltóság és a katasztrófavédelem képzési rendszerében
(A „Moodle” távoktatási keretprogram
gyakorlati alkalmazása)
„ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS”
Tartalomjegyzék
Bevezetés............................................................................................... 3
Célkitűzések megfogalmazása.................................................. 5
A TÉMA FELDOLGOZÁSA...................................................................... 6
A katasztrófa- és tűzvédelem képzési rendszere............. 6
A távoktatás, mint oktatási módszer................................... 8
A távoktatás bemutatása......................................................................... 8
Modern oktatási formák........................................................................ 10
Távoktatás története.............................................................................. 15
Távoktatási Keretprogramok................................................. 17
Néhány távoktatási keretprogram leírása és elérési
lehetősége............... 17
Mi is valójában a Moodle? Mi a sikerének a titka?............................... 17
Miért pont Moodle?....................................................................... 18
A Moodle főbb szolgáltatásai................................................................ 21
A MOODLE alkalmazási lehetősége az alapfokú tűzoltó szakképzés
rendszerében.................................................................................... 22
A távoktatáshoz kapcsolódó statisztikai felmérés... 25
A kérdőívek kiértékelése......................................................................... 25
KÖVETKEZTETÉSEK............................................................................ 27
JAVASLATOK.......................................................................................... 28
ÖSSZEFOGLALÁS................................................................................... 29
Irodalomjegyzék............................................................................ 30
Hivatkozások..................................................................................... 30
A jövő
technikai és informatikai lehetőségei gyökeresen átalakítják a katasztrófa-és
tűzvédelem területén dolgozó, beavatkozó és irányító állomány tevékenységét. A
tisztek esetében nő az irányító, vezető szerep, képzésük iránya és tartalma a
gyakorlati tevékenységek oldaláról eltolódik az elméleti és a vezetői
(magatartástudományi) területek irányába. A tiszthelyettesek végzik a beavatkozó
tevékenységek nagy részét, felkészítésük alapvetően gyakorlati jellegű.
A 24 órás
készenléti jellegű szolgálatot ellátó tűzoltók percre pontos időbeosztás
szerint végzik tevékenységüket, mely napirendben előre meghatározott képzési
tematika szerint kapnak helyet, az elméleti és gyakorlati foglalkozások. A
folyamatos képzések és továbbképzések által megszerzett magas szintű szakmai
felkészültség teszi képessé arra, hogy a nap 24 órájában, - az azonnali vonulási
kötelezettségének eleget téve - szolgálatteljesítés közben, megfelelő döntéseket
hozzon és ez által emberi életeket, anyagi javakat mentsen meg.
Az
elméleti ismeretek elsajátítása nélkül, nem hajthatóak végre sikeresen egy
adott tűzeset vagy káreset felszámolása során megoldandó feladatok. A parancsok,
utasítások, sikertelen, illetve nem megfelelő végrehajtása nem csak a mentendő
személy életébe kerülhet, hanem a beavatkozó állomány testi épségét és életét
is veszélyeztetheti.
Fenti tények teszik
szükségessé a rendszeres elméleti továbbképzést, amely egyes személyeknél akár
speciális tudásanyag elsajátítását is jelentheti (különleges szerekre beosztott
állomány, híradó ügyeletre beosztott állomány, szerparancsnokok,
szolgálatparancsnok-helyettes, szolgálat-parancsnok), amely tény szintén
nehezen megoldhatóvá teszi a képzések és továbbképzések hatékony
megszervezését.
Nézzük meg mik azok a jövőben
felmerülő problémák, amelyek miatt megnő a távoktatás, az önképzés és a
folyamatos tanulás szerepe a tűz- és katasztrófa védelem képzési rendszerében:
§
tekintettel
a fejlődés gyorsuló ütemére, a megszerezett tudás értéke napról napra csökken
és felértékelődik a szerepe a rendszeres, számon kérhető és azonnal
alkalmazható ismereteknek
§
a
csökkenő létszám és a szabadságok, szabadnapok kiadása megnehezíti a folyamatos
képzést
§
a
nemzetközi szerződések és megállapodások kapcsán megjelenik az igény a más nemzetiségűekkel
történő együttműködésben részt vevő, másrészt külföldi közegben munkát végző
korszerű szakmai-, informatikai- és nyelvtudással rendelkező tűzoltókra
§
a
képzésre fordítható költségek minimalizálása és a helyettesítés nehézségei
miatt csökken a hosszú idejű (1-2 éves) beiskolázások aránya
§
az
egyén szempontjából a tanulás és önképzés a pályán maradás és előrejutás
feltételévé válik.
Az
általam bemutatott Moodle távoktatási keretprogram fenti kihívások leküzdéséhez
kínál, egy komplex, jelenleg is működő és folyamatosan fejlődő „eszközt”.
A Moodle az Interneten
szabadon hozzáférhető, így nem jelent plusz költséget a beszerzése. Kezelése
könnyen elsajátítható, nem igényel az átlagos informatikai alapismereteknél
nagyobb tudást sem az oktatótól, sem a hallgatótól, és bár folyamatos
fejlesztés alatt áll - a felmerülő igények kielégítése céljából - már most is
számtalan plusz szolgáltatást nyújt, melyek által lehetőséget kínál ahhoz, hogy
olyan tűz- és katasztrófavédelmi szakembereket képezzünk, akik megfelelnek a
jövő kihívásainak.
Célom egy
alacsony fenntartási költségű, rugalmasan alakítható, a modern pedagógiai gondolkodásmódnak
megfelelő, a tűz- és katasztrófavédelem jelenlegi képzési rendszerébe
integrálható, kiegészítő képzési forma bemutatása, amely lehetőséget kínál, a
rendelkezésre álló anyagi és technikai lehetőségek jobb kihasználására,
valamint a hivatásos állomány specifikáltabb és idő takarékosabb képzésére.
A
hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél, valamint a hivatásos önkormányzati
tűzoltóságoknál foglalkoztatottak elismert szakmai képesítéseit, a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél, a
tűzoltóságoknál, valamint az ez
irányú szakágazatban foglalkoztatottak szakmai képesítési követelményeiről és szakmai képzéseiről szóló 10/2008. (X. 30.) ÖM rendelet
(továbbiakban: 10/2008. (X. 30.) ÖM rendelet) tartalmazza.
Az egyes beosztások betöltéséhez előírt
szakmai képesítések megszerezhetőek „tűzoltóságon kívüli” vagy „tűzoltóságon
belüli” képzések alkalmával.
A hivatásos szerveknél folytatott képzés történhet helyben (tűzoltóságoknál, igazgatóságoknál, területi szerveknél) vagy tanintézetnél (KOK, ZMNE, RTF). A tűzoltóságokon folytatott képzések lehetnek helyi képzések, alapfokú szakképzés, kihelyezett önkéntes és létesítményi parancsnoki tanfolyam, illetve műszaki tanfolyamok (pl.: szivattyúkezelő tanfolyam, kisgép kezelői tanfolyam, stb.).
A
hivatásos állomány minden tagjának legalább alapfokú tűzoltó szakképesítéssel
kell rendelkeznie, amely két szakaszban kerül
megszervezésre. A képzés első részében 2hónapos összevont felkészítés folyik, napi 8
órás oktatási időtartammal. A második rész során a kijelölt szolgálati helyen 2
hónapos mentori irányítással
történő, gyakorlati felkészítést kell végrehajtani. A képzés szakmai vizsgával
zárul. (Durucz A., 2010.)
A 10/2008. (X. 30.)
ÖM rendeletben előírt képesítések megszerzése kötelező az egyes beosztások
ellátásához, azonban a napi szolgálati feladatok ellátásához csak szükséges, de
nem elégséges feltételt biztosítanak, ezért van szükség az állomány folyamatos képzésére,
továbbképzésére, amelyet tűzoltóságoknál a Hivatásos Tűzoltóságok Szolgálati Szabályzatának
kiadásáról szóló 1/2006. (VI. 26.) ÖTM
rendelet (továbbiakban: 1/2006. (VI. 26.) ÖTM rendelet) 3. melléklete
szabályoz.
A készenléti szolgálatot ellátó
tűzoltóságokra/igazgatóságokra vonatkozó képzési terv elkészítésének fontos
szempontja többek között, hogy a továbbképzési
időszak minden év január 1-jétől december 31-éig tart. A képzési időszak minden év január 1-jétől december 31-éig - az
állományilletékes parancsnok intézkedése szerint megállapított évenkénti
maximum 6 hét időtartam kivételével – tart, amely jól szemlélteti a rendszeres
képzés fontosságát. A képzési
tervnek tartalmaznia kell a témaköröket,
a ráfordítási óraszámot, a témákat, az időpontokat, az előadót, a szükséges
szakirodalom megnevezését, a képzés formáját. (1. melléklet)
Az 1/2006. (VI. 26.) ÖTM rendelet alapján egyéni tanulásra kötelezettek azok a személyek, akik
beosztásukból adódóan nem tudnak részt venni a napi képzésen vagy speciális
ismereteket igénylő beosztást töltenek be és a szükséges különleges ismeretek
elsajátítása, szintentartása csak ilyen formában hajtható végre. Egyéni
tanulásra kötelezett a tűzoltás vezetésére jogosult készenléti állományú
tűzoltó is. Egyéni tanulók esetében sem lehet kevesebb a napi
összes tanulásra fordítható minimum idő 2x45 percnél.
A váltásos rendszerben szolgálatot teljesítő
tűzoltóknak képzési napokon legalább 2 óra (egy elméleti és egy szerelési
gyakorlati), valamint legalább 1 óra sportfoglalkozás tervezése és megtartása
kötelező. A váltásos időrendben szolgálatot teljesítők részére - amennyiben az
egyéb szolgálati feladatokat nem akadályozza - képzési napokon legalább 1 óra
önképzésre fordítható időt kell biztosítani. Az elméleti és gyakorlati órák 45 perc időtartamúak, amelyek
után 15 perc szünetet kell biztosítani. Szükség esetén az órák vagy a szünetek
összevonhatóak (különösen sportfoglalkozás miatt).
A távoktatás egy
teljesen egyedi oktatási forma, lényegesen többet jelent a távolból
oktatásnál!
A távoktatás
megszületése és elterjedése alapvetően három jelenségnek köszönhető.
Ezek a következők: „egy új képzési forma iránti szükséglet,
az oktatási költségek csökkentésének általános igénye, a modern kommunikációs
technológiák megjelenése az oktatás területén is.”
(Kovács
Ilma)
A
távoktatás – olyan atipikus tanulás, amelynek szervezésekor a közvetlen
irányítással szemben a közvetett irányítás a domináns. A távoktatásban alapvető
fontosságú a tanulás önirányítása. A távoktatásra jellemző a didaktikai
szerkezet zártsága, a tanulói önállóság növelése, a társadalmi nyitottság, és
az önművelés lehetősége. A távoktatás relatíve olcsó, mintegy 30 %-a a
hagyományos osztálytermi tanítás költségeinek. A távoktatási programok,
tananyagok kifejlesztése ugyanakkor a hagyományosnál jóval költségesebb,
azonban lehetővé teszi, hogy a legfelkészültebb tanárok és specialisták
bevonásával készüljenek a tananyagok. A korszerű információs-kommunikációs
technológiák, s különösen a mobil kommunikációs eszközök jóvoltából
bárhol lehetséges a tanulás (a távoktatás mindenhova eljuthat, bár milyen
messze legyenek a tanulók a képzés központjától), valamint az e‑learning.
A
távoktatás elsősorban felnőtteknek szól. Leginkább azért, mert élet helyzetük
(munka ás család melletti tanulás) az idő- és térbeli rugalmasságot igényli,
továbbá lényeges belső motiváltságuk és tanulási készségük. A távoktatás során
a tanulói támogatások formái: tananyag (oktatócsomag) és szervezői támogatás;
tananyagcsomag és konzultációs lehetőség valamint vizsga; mentori támogatás
(személyes konzultációk). (1. ábra)
1. ábra A távoktatás támogatási rendszere
Amit a mai
oktatáselmélet legígéretesebb törekvései a „nonformális tanulás” és „atipikus
tanulás” kifejezésekkel jellemeznek, az emberiség történetének túlnyomó része
során éppenséggel természetes és jellegzetes tanulásnak számított.
Ma, úgy tűnik, ideje
újragondolnunk Dewey-t. Ha az ő érve az volt, hogy szükségünk van mesterséges
oktatási környezetekre, mivel elmúlt az a kor, amikor a fiatalok mintegy a
felnőttek világába belenőve spontán tanultak – úgy ez a helyzet mára még
égetőbb szükségletté vált.
A közeg, amelyben a mai
tanulók, kommunikálnak és tanulnak, egyre inkább azonossá lesz azzal a
világgal, amelyben a felnőttek kommunikálnak, dolgoznak, üzletelnek,
szórakoznak és tanulnak.
Az Internet
félreismerhetetlenül egyfajta szerves tanulási környezetté válik. 1970-ben még
elképedést válthatott ki, midőn A társadalom iskolátlanítása (Deschooling
Society) című könyvében Ivan Illich a formális iskolai oktatással szemben
az „esetleges és informális” tanulás/művelődés előnyeire hívta fel a figyelmet;
ezek az előnyök az Internet korában immár nemcsak kézenfekvőek, de mindinkább
elérhetőek is.
A tudatos, célirányos tanulás elemei, szakaszai persze nem
iktatódnak ki egészen: ennyiben a háló nem nélkülözheti a viszonylag
eltervezettebb, strukturáltabb tartományokat sem.[1]
A
távoktatási forma újabb változata, melynél a papíralapú offline formával
szemben a tanulási folyamat (ütemezés, tananyagok biztosítása, ellenőrzés, vizsgáztatás)
támogatása CD-ROM alapján történik.
Ebben a formában az
oktatóanyagot valamilyen digitális adathordozóra helyezik el. A tanulónak a
tananyag megtekintéséhez természetesen számítógéppel kell rendelkeznie.
Általában erre az oktatási formára jellemző, hogy a tanár, aki a tananyagot
elkészíti és a tanuló, aki ezt felhasználja, nem áll kapcsolatban egymással.
A
számítógépes hálózatok elterjedésével jelent meg az igény, hogy ezeket az új,
elektronikus tanulási formákat szervezett módon valósítsák meg. Ezt a fajta
oktatási formát számítógépes hálózaton keresztül megvalósuló oktatásnak (WBT –
Web Based Training) nevezik.
Az oktatás ezen formája
már sokkal inkább hasonlít az elektronikus eszközökkel megvalósított távoktatáshoz.
Az oktatás a hálózaton keresztül folyhat szinkron és aszinkron formában. A
tanuló és a tanár közötti kommunikáció csatornája a helyi hálózat vagy esetleg
az internet. A tanítási-tanulási folyamat minden lépése és ezek tervezése,
szervezése, lebonyolítása ezen a csatornán zajlik.
Az e‑learning
fogalmára egyelőre még nincs általánosan elfogadott definíció, de az ezzel foglalkozó
szakemberek már több meghatározást is megalkottak.
Ezek
közül idézzünk kettőt:
„Az e‑learning számítógépes
hálózaton elérhető, nyitott – tér és időkorlátoktól független – képzési forma,
amely a tanítási-tanulási folyamatot megszervezve, hatékony, optimális
ismeretátadási és tanulási módszerek birtokában a tananyagot és a tanulói
forrásokat, a tutor-tanuló kommunikációt, valamint a számítógépes interaktív
oktatószoftvert egységes keretrendszerbe foglalva, a tanuló számára
hozzáférhetővé teszi.”
(Forgó Sándor
[HMM05] 14. oldal)
„Az e‑learning a modern
oktatástechnológiai és pedagógiai módszertanokra épülő alkalmazott tudomány, amely
szervesen alkalmazza az informatika és a telekommunikáció vívmányait a képzési
folyamat hatékonyabbá tételére.”
(Horváth Jenő
[HMM05] 14. oldal)
Ezeket összefoglalva és a
[HMM05]-ben megfogalmazottak nyomán a következő tömör meghatározás adhatjuk az
e‑learning fogalmára: Az e‑learning egy számítógéppel és
számítógépes hálózattal, az infokommunikációs technológia által támogatott
elektronikus tanulás.
Az információs és
kommunikációs technológia (IKT) robbanásszerű fejlődése által kínált új
lehetőségek, valamint a távoktatás módszertani fejlődése új minőséget hoznak
létre az oktatás, képzés és továbbképzés területén. Ennek következtében a
távoktatás megjelent az egyetemi, a főiskolai és a felnőttképzés területén is.
A távoktatásban a tanár szerepe
nélkülözhetetlen, de a hagyományostól eltérő: fő feladata a tanulók
motivációja, tanulmányaik elősegítése, szükség szerint szabályozása, a diákok
közötti együttműködés létrehozása, az ismeretek elsajátításának értékelése.
Különválik tehát a tananyagok, oktatási csomagok elkészítése, amely szakértői
csoportok tevékenysége és az oktatás folyamata, amely tutorok, szervezők
feladata.
Az önálló tanulást biztosító korszerű
tananyagok alkalmazása, a tanár megváltozott szerepe, az önálló tanulás a
hagyományos oktatásban elképzelhetetlen szabadságot és rugalmasságot biztosít a
tanuló számára a tananyag tartalma, a tanulás üteme, időbeosztása és helye
tekintetében. Ez a rugalmasság a szellemi erőforrás-fejlesztés hatékony
módszerévé teszi a távoktatást.
§
munka
mellett, új képesítésért tanulók, továbbképzések
(nem esnek ki a munkából, kevesebb konfliktus)
§
GYES-en,
GYED-en lévők
(esély a munkában maradásra, munkába állásra)
§
mozgáskorlátozottak
§
katonák,
tűzoltók
(létszámhiány, szabadságok, szabadnapok kiadása, költségtakarékosság)
§
Ha
jól csináljuk, akkor olcsóbb (Iskolának, diáknak és munkáltatónak)
§
Sok
esetben egyetlen esély a tanulásra (Nyílt egyetem – Open Learning)
§
A
„munkaerőnek” nem kell kiesnie a „termelésből”
§
Az
„információs társadalom” megköveteli az „élethosszig tartó tanulást”
A
gondosan szervezett távoktatás összköltsége általában lényegesen kisebb a
hagyományos képzésénél, azonban a költségek nagy része a tananyagok, komplett
oktatási csomagok elkészítésével van összefüggésben, ezért a képzés elkezdése
előtt koncentráltan jelentkezik.
A
hagyományos tantermi képzéssel szemben, az információ technológia fejlődésével,
az erőforrások hatékony kihasználása érdekében létrejött a távoktatási forma,
melynek lényege, hogy a tananyag elektronikus hálózaton jut el a hallgatóhoz.
Átviteli közegei az Internet és az intranet hálózatok. (2. ábra)
2. ábra Az e learning helye az oktatási
módszerek között
Az e‑learning tanulási módszer két
fő formája a szinkron és az aszinkron e‑learning. Megvalósításának
feltétele a számítógépes ellátottság, a széleskörű Internet/intranet elérés és
az e‑learning szerver-struktúra.
Szinkron e‑learning: az e‑learning távoktatási módszer
egyik fő fajtája, melynek lényege, hogy az elektronikus hálózaton létrejövő
oktatáson a tanár és a diákok egy időben vesznek részt. A diákok számítógép
képernyője előtt láthatják a tananyagot és hallhatják a tanárt.
A módszer
lehetőséget ad interaktivitásra (lehet kérdezni, válaszolni, teszteket
kitölteni, a többi hallgatóval közösen dolgozni), s ezáltal a tanár és a diák
közötti kommunikáció hatékonysága megközelíti a tantermi hatékonyságot. Hátránya
időbeli kötöttsége.
Szinkron módszerek:
§
Telefonos
konzultáció
§
Konferenciabeszélgetés
§
Chat,
MSN
§
Web
előadás
§
Web
szeminárium
§
Élő,
interaktív TV adás
§
VLE
(Virtual Learning Environment)
Aszinkron
e‑learning
Az
elektronikus adatátvitelen alapuló távoktatási módszer egyik fajtája, melynek
lényege, hogy a tananyag online formában áll a hallgatók rendelkezésére, az
oktatás azonban nincs időbeli korlátok közé szorítva, és a tananyagot a
hallgatók saját ütemezésük szerint sajátíthatják el.
A tanulási
módszer magában foglalja a kommunikációt és az interaktivitást is, melyet a
képzés során - egyénileg vagy közösen - elvégzendő tesztek és feladatok
jelentik.
A módszer
nagy előnye rugalmassága, azonban kommunikációs szintje alacsonyabb, mint akár
a hagyományos, akár a szinkron e‑learning oktatási formáé.
Aszinkron módszerek:
§
E-könyv
§
Feladatlap
§
Interaktív
webes tananyag
§
E-mail
§
Fórum
§
Hírlevél
§
Oktatófilm
A távoktatás fejlődésének minden szakaszában fontos szerepet játszott az éppen aktuális technikai fejlettség színvonala. Az első rádióműsort 1914-ben sugározták a belgiumi Lackenben, 1921-ben pedig Pittsburghben útjára indult az első rendszeres adás. A rádióműsor-szórás hamarosan Európában is elterjedt: 1922-ben megalakult a British Broadcasting Co. Ltd. (BBC), és Németországban két magántársaság megkezdte a sugárzást.
§
1840
Isaac Pitman gyorsírás oktatása távoktatásban
§
1926
Luxemburg rádió
§
1927
BBC rendszeres rádióadások
§
1937
Radio Sorbonne – felsőoktatás
§
1939
USA telefonos oktatás
§
60-as
évek BBC televíziós oktatási műsorok
„A magyar kultúra fegyvertára erős fegyverrel gyarapodott. Ez a fegyver a most meginduló broadcasting. Fogadalmat teszek arra, hogy minden üzleti szempontot háttérbe szorítva, tisztán csak a magyar kultúra szempontját szem előtt tartva fogjuk ezt a fegyvert kezelni” – ezekkel a szavakkal nyitotta meg Kozma Miklós, az MTI vezérigazgatója 1925. december 1-jén a magyar rádióhírmondó budapesti állomását.
„A
televízió történetében az első adás 1957. május 1-én volt. Ebben az időben még
heti egy adásnap és igen kevés műsoridő volt, ebben híradók, sportesemények,
színházi előadások élő közvetítése és filmek szerepeltek.” – MTV archívum.
§
60-as
70-es évek
o
Iskolatelevízió
o
Mindenki
iskolája[3]
§
Fizika
(Dr. Sas Elemér; Antal Imre)
§
Matematika;
§
Kémia
§
Műsoridő
12.5 százaléka oktatási jellegű
§
Levelező
oktatás a jellemző
§
1974
Tihanyi Távoktatási Konferencia
§
Még
mindig a levelező oktatás a jellemző
§
1990
NTT, beindulnak a távoktatási szakok (GATE, SZÁMALK)
§
2002
Mindentudás Egyeteme (Ő. Szemeszter)
A 70-es években a Felsőoktatási Pedagógiai Kutatóközpont a levelező oktatás didaktikai kritikájaként indította meg a távoktatás kialakítására irányuló kutatásait. (Pécsett: a PTF és a Dolgozók Gimnáziuma)
1974-ben
Tihanyban Távoktatási Konferenciát szerveztek, melyet 1976-ban Sopronban a
Távoktatási Szakértői Tanácskozás követett.
A 80-as
években országszerte több kezdeményezés történik - elsősorban nyugat-európai távoktatási
intézményektől – képzési programok adaptálására.
Az MKM
1991-ban létrehozza a Nemzeti Távoktatási Tanácsot, 1992-ben pedig megalakulnak
a Regionális Távoktatási Központok. A hálózat 95-ben Phare Központokkal bővül.
§
http://www.e-tan.hu
§
http://moodle.org
§
…
A
felsoroltak közül kiemelkedik a Moodle rendszer.
A Moodle egy ingyenes e‑learning keretrendszer,[4] melynek középpontjában az oktatók
tanítást kezelő és támogató eszközökkel való ellátása áll, ugyanakkor a Moodle
igen sokféleképpen használható:
§
a
Moodle egyformán használható akár több ezer tanuló oktatására, akár egy
általános iskolában, vagy akár a pedagógiát hobbiként űző amatőr számítógépén.
§
A
programot számos intézményben működtetik teljesen online kurzusok megtartására,
mások csak a tantermi oktatás kiegészítésére (vegyes oktatásra) használják.
§
Sok
felhasználó előszeretettel támaszkodik a beépített tevékenységekre (pl.
fórumok, adatbázis és wikik), melyek révén egy-egy témakörben összedolgozó
tanuló közösségeket alakítanak ki (a szociális konstruktivista pedagógia
szellemében), mások a Moodle-t elsősorban az ismeretanyag (pl. standard
SCORM-csomagok formájában való) átadására, valamint felméréseken és teszteken
keresztül az ismeretanyag elsajátításának ellenőrzésére használják.
§
78
nyelvi csomag érhető el hozzá (természetesen a magyar is)
§
Tökéletesen
alkalmas közösségi terek
szervezésére (igazgatóság, bizottságok, stb.)
o
Dokumentumok
megosztása
o
Szavazások,
fórumok, konferenciabeszélgetések (chat) szervezésére[5]
Néhány indok, hogy miért
használják 49.100 rendszerben a Moodle-t:
§
Ingyenes
§
Könnyen
tanulható
§
Jól
skálázható
§
Pedagógiai
érdemek (konstruktivista pedagógia)
§
Elérhető
magyarul
§
Dinamikusan
fejlődik
§
Könnyen
adaptálható
A
konstruktivista pedagógia
gyűjtőfogalom, mely nem módszer, hanem szemlélet. Arra épül, hogy a tudást
mindenki maga építi fel, és ebben a gondolkodási folyamatban aktívan kell részt
vennie, ehhez másokkal együtt kell működnie. A leegyszerűsített, leképzett,
megszerkesztett tananyag ezt nem tudja biztosítani, csak a tapasztalatok és az
életszerű helyzetek.
A komplex tanulási környezet megteremtése
alapfeltétel: többé már nem egy tankönyv és egy tanár az információ forrása,
hanem maga a valóság. Az életszerű helyzetekben fellelhető valóságos
problémákra csoportosan, változatos munkaformákkal és módszerekkel keresik a diákok
a választ. A konstruktivista pedagógia sajátos tanulási környezetet igényel,
amelyben a tanulók együtt dolgozhatnak és segíthetik egymást, változatos
eszközöket és információs forrásokat használva, a tanulási célok eléréséhez és
a problémamegoldó tevékenységhez.
Moodle
= Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment
A Moodle
nyílt forráskódú LMS (Learning Management System) alkalmazás, egy számítógéppel
támogatott képzési menedzsmentrendszer, azaz tanulásirányítási rendszer, e‑learning
keretrendszer. Szerte a világban nagy népszerűségre tett szert az oktatók
körében, akik a programot tanulóik számára online dinamikus weboldalak
létrehozására használják. Működtetéséhez valamilyen webszerverre kell
telepíteni, amely lehet akár valamelyik számítógépünk, akár egy internetes
szolgáltató cég gépe.
3. ábra Egy korszerű LMS rendszer
kiépítettsége[6]
„Az LMS feladata az, hogy azonosítsa a felhasználókat és szerepkörük, jogosultságaik szerint a megfelelő tananyagokkal (kurzusokkal) összerendelje őket. Az LMS szerverek a felhasználók tevékenységeit, a tanulás szempontjából fontos adatokat naplózzák, s ebből a későbbiekben statisztikák generálhatók. Ezek az adatok egyrészt a tanulók haladásával kapcsolatosan szolgáltatnak fontos információkat, másrészt a tananyag hatékonysága is kideríthető belőlük.” [7]
A Moodle egy Web alapú rendszer.
Használható internet és intranet hálózaton egyaránt. Egy dedikált szerver és kliens gépeken futó böngésző már elegendő a Moodle rendszer működéséhez.
A rendszer
teljes mértékben ingyenes, nemcsak itt Magyarországon, hanem az egész világon
egyaránt. Bármikor letölthető és telepíthető a számítógépünkre.[8] (3.b
melléklet)
Az utolsó
statisztikák alapján 211 országban, 49 100 regisztrált rendszer működik,
melyben több mint 3 millió kurzusban 34 milliónál is több regisztrált felhasználó
tanul.[9] (3.a
melléklet)
Magyarországon
238 bejegyzett Moodle rendszer üzemel. Szerepelnek közöttük egyetemek, főiskolák,
általános és középiskolák, felnőttképzéssel foglalkozó iskolák, cégek belső
képzési rendszerei is.
Néhány
rendszer a sok közül: Andrássy Gyula Gimnázium
és Kollégium, ANK-Gimi Oktatási Portál, BME Áramlástan tanszék, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, BMF e‑learning
Rendszer, Budapesti Corvinus Egyetem
e‑learning portál, Educomm Eduverzum Virtuális Nyelviskola, Informatikai írástudás, MALÉV Kísérleti Távoktatás, MoodleMoot - a magyar Moodle közösség oldala, Moodle konferencia, Multimédia az oktatásban
2009, Multimédia Az Oktatásban Konferencia 2010 Nyíregyháza, Öveges Oktatási Portál...[10]
A
felsorolásból is kitűnik, hogy a Moodle nem csak oktatásra, hanem közösségi
terek szervezésére is kitűnően alkalmas.
Az oktatási folyamatban megkülönböztetünk
tananyag közzétételt és tevékenységet.
Tananyagot szinte tetszőleges formátumban tehetünk
közzé (online és offline).
Online: (IMS csomagok, SCORM);
Offline: PDF, XML, DOC, GIF, stb.
Online: chat, tesztek;
Offline: feladatok feltöltése; fórum;
e-mail, szavazások, kérdőívek, fogalomtár, stb.
A Moodle szolgáltatásaival könnyen
megvalósítható mind a szinkron, mind az aszinkron e‑learning. A digitális
módszer legfontosabb sajátossága az, hogy minimalizált személyes jelenlétet
igénylő konzultációs órákkal, a tudásszint mérésével, és a digitális
eszközökkel segített egyéni tanulással olyan speciális tanulásszervezési formát
hoz létre, amely lehetőséget biztosít a tanuló tudásszintjének rendszeres
mérésére, a hiányosságok folyamatos pótlására.
A Moodle rendszer gyakorlatban való
kipróbálására létrehoztunk egy DEMO
rendszert, amely elérhető a következő Weblapon: http://ittutor.hu/moodlet/
A belépéshez szükséges: felhasználónév:
palyazat
jelszó: Palyazat_2010@
A következőkben egy alapfokú
tűzoltó szakképzés néhány oktatási lépésének megvalósítását tekinthetjük meg.
4. ábra Kommunikációs
lehetőségek
A kommunikáció címke alatt találunk néhány lehetőséget a képzésben
szereplők kommunikációjához. (Szerepek a Moodle-ben: Rendszergazda; Kurzuskészítő;
Tanár; Nem szerkesztő tanár; Tanuló; Vendég)
Hírfórum – a tanárok értesítései a hallgatók felé
(mindenkire vonatkozó információk)
Fórum – a tanulók a fórumon keresztül egymás
között is megbeszélhetnek problémákat.
Beszéljük
meg! – Online chat
lehetőség a tanár – diák és a diák – diák kapcsolatban.
A
Moodle használata – egy
offline PDF dokumentum olvasási és letöltési lehetősége a Moodle használatával
kapcsolatban. (Kézikönyv, leírás)
5. ábra Oktatás
online és offline módon
A következő téma tartalmazza az elméleti oktatást, online és offline módon.
Az égéselmélet letölthető és nem letölthető változata is megtalálható.
Az
oktatási anyagok szerkesztésében rendelkezésünkre állnak szabad felhasználású
szoftverek, melyekkel még interaktívabbá tehetjük az anyagainkat.
Az Égéselmélet
(online) dokumentum az eXe XHTML editorral készült. Ez a szerkesztő képes
az elméleti anyagba ellenőrzési pontokat is beszúrni, ami segíti a végső
számonkérést. Beépíthetők külső weboldalak, Java appletek, képgalériák és a
fantáziától függő egyéb lehetőségek is. Lehetőség van a képgalériák egyes
részleteinek a kinagyítására, elemzésére. WIKI szócikkekkel is segíthetjük a
tanulók felkészülését. Ez a rész a példa kedvéért tartalmaz egy SORM modult is, ahol a tanuló tevékenységének
állapotát figyelemmel kísérheti.
A tanuló
rendszerbe való belépésétől minden tevékenysége naplózásra kerül. Minden szereplő
tevékenysége figyelemmel kísérhető. A tanulók tesztjeinek eredményéből
statisztika készíthető. A statisztikákból kiderülhet, hogy melyik feladat volt
„nehezebb” az átlagosnál, melyik kérdés volt kevésbé előkészített az adott oktatási
anyagban?
6. ábra Számonkérés
tevékenységgel
A számonkérés, a tanulási folyamatban tevékenységek segítségével valósítható
meg. Az egyik kedvelt számonkérés a Moodle teszt
modulja, amely számos feladattípust támogat. A legtöbb feladattípus esetében a
kiértékelés automatikus. Természetesen az esszé részét a tanár kell, hogy értékelje,
pontozza.
A Moodle teszt néhány választható
feladattípusa
§
Számításos
§
Leírás
§
Esszé
§
Párosító
§
Beépített
válaszos (kitöltő)
§
Feleletválasztós
(egyszeres, többszörös)
§
Igaz-hamis
Az írásbeli vizsgakérdésekben
szerepeltettük a feleletválasztós, a
beépített válaszos, a párosító és az esszé típusokat.
A tesztek íratásakor korlátozható a
kitöltés dátuma, a kitöltésre szánt munkaidő és a próbálkozások száma. Ha a rendszer által javítható feladattípusokat
választunk, akkor a tanuló rögtön értesülhet a teljesítményéről.
A tanárok visszajelzéseket adhatnak a
feladatok megoldása előtt és után is. A rendszer hangolása természetesen megengedi,
hogy minden tanulónak szóló, a teszttel kapcsolatos üzenetet letiltsunk a
kitöltés idejére a visszaélések megakadályozása céljából.
A tesztek feladatai (elegendő méretű feladatbázis
esetén) akár véletlenszerűen generálhatóak. Csoportos (fizikailag egy teremben)
számonkérés esetén a feladatokat is keveri a rendszer, a feladatokban szereplő
lehetőségekkel együtt. A modulzárót, illetve a záró dolgozatokat természetesen
érdemes ellenőrzött helyen és ellenőrzött körülmények között íratni.
A számonkérés rendszerét szervezhetjük
úgy, hogy a kurzus végére a tevékenységekből a tanuló bizonyos pontszámot össze
kell, hogy gyűjtsön. A pontszámok pedig átválthatók teljesítményre, akár
érdemjegyre is. Minden tanuló figyelemmel kísérheti saját munkáját és összegyűjtött
pontszámát.
Ha bármilyen új tananyag, tevékenység,
vagy fórumbeli hozzászólás kerül a rendszerbe minden kurzustag üzenetet és
e-mailt kap erről. Az oktatók csoportos üzenetet is küldhetnek a kurzus
tagjainak a rendszeren keresztül.
A fenti lehetőségek tökéletesen alkalmasak akár tűzoltóságon belüli közösségi terek építésére is (pl.: törzs, szolgálati csoportok, szakszervezet, bizottságok).
Figyelemmel arra a tényre, hogy a Moodle Web alapú rendszer, így használatához szükség van internet eléréssel és böngészővel rendelkező számítógépre. Megkérdeztük az érintetteket a számítógép és internet használati szokásaikról, valamint véleményüket a távoktatásról.
35 fő készenléti jellegű szolgálatot ellátó tűzoltó részvételével végeztünk egy nem reprezentatív felmérést a Békéscsabai Hivatásos Önkormányzati Tűzoltó-parancsnokságon.
Terjedelmi korlátok miatt itt csak egy rövid szöveges összegzés olvasható, a kérdőív és a részletes kimutatások a mellékletek részben, grafikonok, illetve táblázat formájában találhatóak meg.
§
Az
állomány nagy hányada rendelkezik számítógéppel és használja az internetet
otthonában és/vagy munkahelyén. (90% felett)
§
A
megkérdezettek legalább kétharmada használja az internetet a szakmai
ismereteinek bővítéséhez (71%).
§
A
válaszadók több mint fele gondolja úgy, hogy a rendszeres képzéshez és a
számonkérésekre való felkészüléshez rendelkezésre áll naprakész, nyomtatott és
elektronikus formában is elérhető tananyag. (52%)
§
Az
állomány több mint 80 %-a nem vett még részt távoktatásban.
§
Az
állomány több mint 80 %-a részt venne távoktatásban, ha ez a képzés segítené az
előmenetelében.
§
Több
mint 80% hasznosnak tartaná a felkészülésüket elősegítő, központilag fenntartott
távoktatási keretrendszer létrejöttét.
§
a
Moodle-ról jellemzően az állománynak azon része hallott már, akik a felsőoktatásban
tanultak, illetve tanulnak. (A felsőoktatási intézmények többsége a Moodle
keretrendszert használja nappali és levelező képzéseiben.)
Az információs és kommunikációs technológia rohamos
fejlődése és térhódítása az élet minden területén észlelhető, így az oktatás és
az oktatás céljainak és feladatainak teljesítésére irányuló képzés területén is.
Az e-learning rendszerekkel támogatott távoktatási módszer lehetővé teszi az oktatás
tértől és időtől való függetlenedését.
Az általunk vizsgált Moodle szabad felhasználású távoktatási
keretprogram. Költségtakarékos használatának nincsenek speciális rendszer- és
szoftverkövetelményei. Nyilvános, de szabályozott hozzáférést biztosít,
alkalmas kis létszámú speciális ismeretanyagot igénylő csoportok képzésére.
Csatolható speciális fájl-formátumokat használó szoftverekhez (modellező,
szimulációs, elemző és térinformatikai szoftverek). A felsorolt tulajdonságok véleményünk
szerint teljes mértékben alkalmassá teszik a tűz- és katasztrófavédelem képzési
és továbbképzési területén való alkalmazásra.
Az égész életen át tartó tanulás, képzés (BSc, MSc, kreditpontos
tanfolyamok, szaktanfolyamok, nyelvképzés, stb.) folyamán megszerzett elméleti
ismeretekhez szükséges gyakorlati jártasságot a napi rendszerességgel
megtartott szerelési, begyakorló és ellenőrző gyakorlatok hivatottak
biztosítani. Azonban az egymást kiegészítő, két fontos terület (elméleti képzés
és annak gyakorlati alkalmazása) sajnos nem mindig van összhangban egymással,
aminek egyik fő oka a képzésekre fordítható idő és anyagi források szűkössége. Erre
a problémára kínál gyakorlati megoldást az internet felhasználásával megvalósítható
online távoktatás rendszere, amely lehetőséget biztosít a folyamatos tanulásra,
továbbképzésre, valamint ezzel egy időben teszi lehetővé a gyakorlatok napi
rendszeres megtartását.
A távoktatás és az önképzés
növekvő szerepe, megköveteli a korszerű információhordozók és oktatástechnikai
eszközök kidolgozását és alkalmazását. Ezek a rendszerek a tananyagok, szakmai
cikkek, tanulmányok hálózaton keresztüli hozzáférést biztosíthatják. Ehhez
célszerű lenne egy mentori/tutori hálózat kiépítése.
A készenléti jellegű
szolgálatot ellátó állomány fiatal kora és képzettségének hiánya szükségessé
teszi a nagy létszámú, rövid időigényű továbbképzések tartását.
Ezek eredményes lebonyolítása
megköveteli egy mobil és rugalmas továbbképzési rendszer szervezeti, személyi
és technikai kialakítását. Ez feltételezi a tűzoltóságok, igazgatóságok (továbbképzési
központok) tantermi és informatikai ellátottságának biztosítását és
fejlesztését.
A Moodle rendszer a tűz- és
katasztrófavédelem képzési rendszerében számos területen alkalmazható.
Néhány példa a teljesség
igénye nélkül:
§
kihelyezett
szivattyú kezelői tanfolyamok lebonyolításában,
§
az
EDR rendszer elméleti oktatásában,
§
kreditpontos
továbbképzéseknél,
§
az
alapfokú tűzoltó szakképzés tűzoltóságokon végrehajtandó gyakorlati képzését
felügyelő mentorok folyamatos képzésében és a velük történő kapcsolattartásban,
§
a
nemzetközi gyakorlatokon részt vevő tisztek és tiszthelyettesek nyelvoktatásában,
§
készenléti
szolgálatot adó tűzvizsgálók továbbképzésében
§
beépített
tűzjelző- és oltó berendezéseket tervező és üzembe helyező mérnökök
szakvizsgáztatásában és továbbképzésében.
A fejlődés felgyorsult üteme
és a természetben végbemenő változások miatt kialakult szélsőséges éghajlati
viszonyok megteremtik a jogos igényt, az ország lakossága és az Európai Unió
többi tagállama részéről, egy költségtakarékos, de ugyanakkor professzionális szervezeti
felépítésű és hatékonyan működő tűz- és katasztrófavédelmi intézményrendszer
kialakítása iránt. Ennek bemeneti feltétele a tűz- és katasztrófavédelem területén
szolgálatot teljesítő szakemberek folyamatos képzése és továbbképzése, mely a
jövőben, távoktatásos formában az interneten keresztül, oktatást támogató
rendszerek segítségével valósulhat meg.
Tanulmányomban bemutattam a
tűzoltóságon belüli képzés rendszerét, a távoktatást, mint képzési formát és
annak gyakorlati alkalmazhatóságát. Foglalkoztam a Moodle távoktatási keretprogrammal,
mint a világon az egyik legelterjedtebb e-learning alkalmazással, ismertetve
annak előnyeit és gyakorlati használatát egy DEMO rendszeren keresztül.
Úgy gondolom, sikerült ráirányítanom
a figyelmet egy olyan komplex technikai és módszertani rendszerre, amely
alkalmazható lenne a tűz- és katasztrófavédelem képzési és oktatási területén és
egyben megfelel az „élethosszig tartó tanulás” követelményrendszerének.
1.
Dr.
Kovács Ilma
Az elektronikus tanulásról, HOLNAP KIADÓ KFT., 2007
2.
Durucz
Attila
Képzés, továbbképzés módszertana, Tanintézeti jegyzet, 2008
3.
Moodle
tanári kézikönyv 2008
4.
Jason
Cole & Helen Foster
Using Moodle, O’Reilly Community Press, 2008
5.
Papp
Gyula, Vágvölgyi Csaba (IPSZILON Moodle szeminárium 2005. március 23.)
1.
http://www.iskolateve.hu/mindenki_iskolaja.html
(2010-05-02)
2.
http://moodle.kfrtkf.hu/course/category.php?id=38
(2010-05-04)
3.
http://hadmernok.hu/2010_1_seres_etal.pdf
(2010-05-04)
4.
http://moodle.org/about/
(2010-05-04)
5.
http://elearning.ttmk.nyme.hu/file.php/1/Segedletek/tanari_kezikonyv.pdf
6.
http://moodle.org/stats
(2010-05-02)
7.
http://moodle.org/sites/
(2010-05-04)
1. melléklet: Békéscsaba HÖT
TOVÁBBKÉPZÉSI TERVE
(2010. év április hónapra)
A fogl. ideje |
A foglalkozás , gyakorlat |
||||
nap |
idő |
Tárgya |
módszer |
előadó |
Helye, forrás |
04.01 |
900-1100 1100-1200 1400-1500 |
Munkavédelmi és tűzvédelmi
oktatás /2ó/ Légzőkészülék szerelés
(miniteszt) /1ó/ Sportfoglalkozás |
Előadás Előadás |
Szpk. Szpkh |
Tanterem |
04.02 |
900-1200 |
Szerkarbantartás |
|
|
|
04.03. |
900-1200 |
Körlettakarítás |
|
|
|
04.04. |
900-1200 |
V.Pn. |
|
|
|
04.05 |
|
HÚSVÉT |
|
|
|
04.06. 04.07. 04.08. |
900-1200 1400-1500 |
Begyakorló gyak. LINZER Agrotrade Bcs.
Kereki u 2. Sportfoglalkozás |
Helyszínen Gyakorlat |
Szpk |
Int. |
04.09. |
900-1200 |
Szerkarbantartás |
|
|
|
04.10. |
900-1200 |
Körlettakarítás |
|
|
|
04.11. |
900-1200 |
V.Pn. |
|
|
|
04.12 |
900-1100 1100-1200 1400-1500 |
119/1996.(VII.24) Korm. r. ÖTE tv. 2008 évi XXXIII.
tv. Szer. Sz. II.f. 9-12 p. Sportfoglalkozás |
Elmélet |
Szpk. |
Tanterem, Udvar |
04.13. 04.14. 04.15. |
900-1100 1100-1200 1400-1500 |
TMMSZ.VIII.f. /2ó/
(Járművek tüzeinek oltása, közúti /hibrid/ vasúti járművek) Táplálás szerelés, Sz szab.
II.f.9.10.p. /1ó/ Sportfoglalkozás |
Elmélet Gyakorlat |
Szpk Szpkh |
Tanterem Udvar. |
04.16. |
900-1200 |
Szerkarbantartás |
|
|
|
04.17. |
900-1200 |
Körlettakarítás |
|
|
|
04.18. |
900-1200 |
V.Pn. |
|
|
|
04.19. |
900-1100 1100-1200 1400-1500 |
119/1996.(VII.24) Korm. r. ÖTE tv. 2008 évi XXXIII.
tv. Szer. Sz. II.f. 9-12 p. Sportfoglalkozás |
Elmélet Gyakorlat |
Szpk. Szpkh. |
Tanterem, Udvar |
04.20. 04.21. 04.22 |
900-1200 1400-1500 |
Begyakorló Gyak. Bonduelle Mo. Bcs. Békési út
54. Tűzcsapell. Sportfoglalkozás |
Gyakorlat Gyakorlat |
Szpk. Szpkh. |
Int. |
04.23. |
900-1200 |
Szerkarbantartás |
|
|
|
04.24. |
900-1200 |
Körlettakarítás |
|
|
|
04.25. |
900-1200 |
V.Pn. |
|
|
|
04.26. |
900-1100 1100-1200 1400-1500 |
119/1996.(VII.24) Korm. r. ÖTE tv. 2008 évi XXXIII.
tv. Szer. Sz. II.f. 9-12 p. Sportfoglalkozás |
Elmélet Gyakorlat |
Szpk. Szerpk. |
Tanterem, Udvar |
04.27 04.28. 04.29. |
900-1100 1100-1200 1400-1500 1500-1600 |
TMMSZ. IX-X-XI.f. Hő védő ruházat használata,
gyakorlás. Táplálás szerelés, Sz szab.
II.f.11-13.p /1ó/ Sportfoglalkozás |
Elmélet Gyakorlat |
Szpk. Szpkh. |
Tanterem, Udvar |
04.30. |
900-1200 |
Szerkarbantartás |
|
|
|
2. melléklet: Kérdőív
kiértékelése
3.a melléklet: Moodle
statisztikai adatok (2010. május 3.)
3.b melléklet: Moodle statisztikai
adatok (2010. május 3.)
[1] Dr. Kadocsa László: Az atipikus oktatási módszerek
[2] Forrás: Telkes Tanácsadó Rt.
[3] http://www.iskolateve.hu/mindenki_iskolaja.html (2010-05-02)
[4] Papp Gyula, Vágvölgyi Csaba (IPSZILON Moodle szeminárium 2005. március 23.)
[5] http://moodle.kfrtkf.hu/course/category.php?id=38 (2010-05-04)
[6] http://hadmernok.hu/2010_1_seres_etal.pdf (2010-05-04)
[7] http://moodle.org/about/ (2010-05-04)
[9] Az első 10 regisztrált MOODLE oldal a 211 ország közül (http://moodle.org/stats 2010-05-02)
[10] http://moodle.org/sites/ (2010-05-04)