M63
Az M63 jellegrajza.
(nagyobb mérethez kattints a képre)
Járműtörténet
A 60-as évek végén szükségessé vált nagy teljesítményű dízelmozdony beszerzése. Fontos volt, hogy a mozdonyok rendelkezzenek vonatfűtő berendezéssel. a mozdonyokat a Ganz-MÁVAG gyárotta le. Csak tíz darab készült belőlük mivel a MÁV sok vasútvonal villamosítását tervezte. Újszerű volt a mozdonyokban a váltakozó áramú fődinamó, a szilícium egyenirányító, és a vonatfűtő berendezés is.
Fontosabb műszaki adatok
Tengelyek száma | 6 |
Elrendezésük | Co'Co |
Ütközők közötti hossz | 19540mm |
Legnagyobb magasság | 4220mm |
Legnagyobb szélesség | 3060mm |
Kerékátmérő | 1050mm |
Bejárható legkisebb pályaívsugár | 100m |
Szolgálat tomeg | 120t |
Legnagyobb sebesség | 130km/h (a 001és 002-es mozdonynál 160km/h) |
Vezérlés
A mozdony vezérlése elktropneumatikus. Ez lehetővé teszi két mozdony egy vezetőfülkéből való vezetését. A vezérállások a vezetőállások jobb oldalán találhatók.
Menetszabályzás: A menetszabályzás a vezetőállás közepén található függőleges tengelyű kézikerékkel történik.
A menetszabályzó állásai:
- 0 alapállás
- X a kontaktorok rákapcsolják a motorokat a gerjesztett fődinamóra.
- 1 a mozdony kis sebességgel megindul
- 2-17 menetfokozatok
- 17a A dízelmotor fordulatszáma 1500 /min
- 18 rugózott fokozat
Fékezés: A mozdony fel van szerelve egy D5 és egy Zbr típusú fékszeleppel valamint egy villamosfékkel. A kézifék a közelebbi forgóváz egy tengelyét fékezi.
Fotók
M63 003 a Füstiben