M63


Az M63 jellegrajza.

(nagyobb mérethez kattints a képre)

Járműtörténet

A 60-as évek végén szükségessé vált nagy teljesítményű dízelmozdony beszerzése. Fontos volt, hogy a mozdonyok rendelkezzenek vonatfűtő berendezéssel. a mozdonyokat a Ganz-MÁVAG gyárotta le. Csak tíz darab készült belőlük mivel a MÁV sok vasútvonal villamosítását tervezte. Újszerű volt a mozdonyokban a váltakozó áramú fődinamó, a szilícium egyenirányító, és a vonatfűtő berendezés is.

 

Fontosabb műszaki adatok

Tengelyek száma 6
Elrendezésük Co'Co
Ütközők közötti hossz 19540mm
Legnagyobb magasság 4220mm
Legnagyobb szélesség 3060mm
Kerékátmérő 1050mm
Bejárható legkisebb pályaívsugár 100m
Szolgálat tomeg 120t
Legnagyobb sebesség 130km/h (a 001és 002-es mozdonynál 160km/h)

Vezérlés

A mozdony vezérlése  elktropneumatikus. Ez lehetővé teszi két mozdony egy vezetőfülkéből való vezetését. A vezérállások a vezetőállások jobb oldalán találhatók.

Menetszabályzás: A menetszabályzás a vezetőállás közepén található függőleges tengelyű  kézikerékkel történik.

A menetszabályzó állásai:

  • 0 alapállás
  • X a kontaktorok rákapcsolják a motorokat a gerjesztett fődinamóra.
  • 1  a mozdony kis sebességgel megindul
  • 2-17 menetfokozatok
  • 17a A dízelmotor fordulatszáma 1500 /min
  • 18 rugózott fokozat

Fékezés: A mozdony fel van szerelve egy D5 és egy Zbr típusú fékszeleppel valamint egy villamosfékkel. A kézifék a közelebbi forgóváz egy tengelyét fékezi.

Fotók

M63 003 a Füstiben


Főlap