B. Az építési és pályafenntartási szakszolgálatnál



Felkészülés    39. A nyár folyamán meg kell vizsgálni a hóakadályok elhárításához szükséges szerszámok állapotát és mennyiségét, hogy elegendő-e a foglalkoztatott munkásokhoz képest.
Határidő: augusztus 1.

   A vizsgálat eredeményének megfelelően gondoskodni kell a szerszámok kijavításáról és a hiányzó szerszámok, anyagok pótlásáról.
Határidő: október 31.

   A megállapított szerszám és anyagszükségletet a hófúvástól veszélyeztetett vonalrészek fő pályamesteri szakaszának raktárában kell tárolni.
   Az összes szükségleten felül még 10 százalékot a pályafenntartási főnökség által kijelölt főpályamesteri szakasz raktárában kell tartalékként elhelyezni.
   A hófúvástól veszélyeztetett szakaszok védelmére szánt hordozható hófogó táblákat meg kell vizsagálni és az azokon mutatkozó hiányosságokat pótolni kell.
Határidő: augusztus 31.

   A hordozható hófogó táblákat a veszélyeztetett helyekre legkésőbb november 15-ig ki kell szállítani és fel kell állítani.

   40. Azokon a vonalszakaszokon, ahol a korábbi tapasztalatok szerint nagyobb mérvű hólerakódások voltak és nagy terület van, ahonnan a havat a szél a pálya felé hordhatja, a felállított hófogó táblákon kívül a helyszínen tartalék hófogó táblákat is készenlétben kell tartani.

   41. Olyan pályaszakaszok mentén, ahol a végleges jellegű hóvédművek hiányoznak és az egysorban lerakott hófogó táblák az előző években nem bizonyultak elegendőknek, kétsorban kell azokat felállítani. A hófogó tábla sorokat úgy kell elhelyezni, hogy közöttük a hólerakódásra minél több hely maradjon.

   42. Alacsony töltések, vagy kis bevágások mentén a vágány közelében lerakott halmokat el kell teríteni, vagy el kell hordani, mert ezek hólerakódásokat okozhatnak.

   43. Valamennyi szolgálati és üzemi épületben - a mindenkor érvényben levő rendeletek szerint - meg kell szüntetni az üvegezési hiányokat és egyidejűleg gondoskodni kell az ajtók és ablakok jól záródásáról, a fűtőberendezések üzembehelyezéséről.
Határidő: október 31.

   44. Gondoskodni kell a vízállomásokon a fagytalanító csappal el nem látott tolózárak, csővezetékek fagy elleni védelméről, a vízdaruk fagyveszély elleni megvédéséről, a salaknak a gyűjtőhelyről való elhordásáról, az állomási és vontatási telepi vágányok eljegesedésének megakadályozásáról. Gondoskodni kell az utasperonok, utak, közös vasúti-közúti hidak, járdák felszórásához szükséges anyagokról és helyszínen való tárolásáról (homok, salak stb.).
Határidő: október 31.

   45. A szigetelt sínek üzembiztos működése érdekében, ahol annak szükségessége mutatkozik, vízlevezetőket kell készíteni, illetőleg az elszennyeződött szigetelt sín szakaszokon rostálást kell végrehajtani.
Határidő: november 30.

   46. Azokon az állomásokon, ahol a váltók nincsenek szigetelve, a váltók fagymentesítése céljából megfelelő mennyiségű ipari só tárolásáról gondoskodni kell.
Határidő: október 31.

   Azokon az állomásokon, ahol a váltók szigetelve vannak, a váltók fagymentesítése céljából ipari sót használni nem szabad, mert az olvadás következtében keletkezett víz zárlatot idéz elő. Ezekről a váltókról a havat el kell söpörni, vagy jégolvasztó lámpával elolvasztani.
   A jégolvasztó lámpák kezelésére megfelelően kiképzett dolgozókat szabad beosztani. Erről a pályafenntartási főnökségnek kell gondoskodni.
   Jégolvasztó lámpák használatánál ügyelni kell a vágányok között lévő kábelek épségben tartására.

   47. A Vasútigazgatóság által kijelölt állomásokon a váltók fagymentesítése céljából az előírt mennyiségű etilénglikolt és permetezőkészüléket kell tárolni.
Határidő: november 15.

   48. Az elektromos- és gáz váltófűtőberendezések használhatóságáról a tél beállta előtt meg kell győződni.
Határidő: október 15.

   49. A központi állítású váltókat minden év szeptember 30-ig a biztosítóberendezési szakszolgálattal közösen felül kell vizsgálni.
   Ahol az állítási erőszükséglet az előírástól eltérő ott a 101526/1977 sz. rendelet szerint gondoskodni kell a hiányok megszüntetéséről.

   50. A gurítódombi vágányokat a tél beállta előtt az építési tervnek megfelelően szintezéssel történt kitűzés után fekszintre és irányviszonyra ki kell szabályozni.

   51. A hófúvásos útátjárók előtt "Különleges jelző hótörő menetek részére" felállítását ellenőrizni kell és a hiányokat pótolni.
Határidő: november 30.

   52. A pályaőrök vonalbejáratását téli időszakban úgy kell szabályozni, hogy az állomások a hóviharok idején a pálya állapotáról, a hótórlaszok helyéről és terjedelméről rövid időn belül megbízható adatokat kapjanak.

   53. A Vasútigazgatóság Építési és Pályafenntartási Osztálya jelöli ki azokat a főpályamesteri szakaszokat, amelyeken figyelőőri szolgálatot kell szervezni. A kijelölésnél figyelembe kell venni azt a követelményt, hogy a forgalmat veszélyeztető hóakadályokról az érdekelt állomás időben értesüljön.
   A figyelőőri beosztást a főpályamestereknek úgy kell megszervezniük, hogy minden szakaszra az őrök személy szerint ki legyenek jelölve. A figyelőőröket erről értesíteni kell és a beosztást kimutatás alakjában a főpályamesteri szakaszon és annak az állomásnak a forgalmi irodájában, - ahova a jelentéseket fogják adni, - ki kell függeszteni.
Határidő: október 1.

   A hófúvásos állomásközöket a helyi viszonyoknak megfelelően olyan hosszúságú figyelőőri szakaszokra kell feloszatni, amelyeket a figyelőőr (vonalbejáróőr, pályaőr, pályamunkás stb.) a hófúvás ideje alatt két-három óránként be tud járni.
   Erősen veszélyeztetett szakaszon a vonalrész hosszát úgy kell megállapítani, hogy az 1-1,5 óra alatt bejárható legyen. A bejáráskor fokozottan meg kell tartani a személyi biztonságra vonatkozó előírásokat.
   A figyelőőröket el kell látni deciméter beosztású 1,5 m hosszú léccel, hogy a sínkorona feletti hómagasságokat ne becsléssel hanem tényleges méréssel állapíthassák meg.
   A figyelőőri szolgálatot úgy kell megszervezni, hogy munkaidőn kívül, vagy munkaidőben ha a pályamester nincs jelen, akkor is amint a havazás mértéke vagy a meteorológiai jelentés indokolja, illetőleg hófúvás jelei mutatkoznak, a figyelőőrök azonnal, külön rendelkezés nélkül öntevékenyen kezdjék el a számukra kijelölt munkát.
   A figyelőőri szolgálat megkezdéséről a pályafenntartási szolgálat köteles az állomásokat értesíteni. Az állomás értesítése annak a főpályamesternek, vagy megbízottjának a feladata, akinek a szakaszához az állomás tartozik (lásd a "B" jelű mellékletet).

   54. Amennyiben a vasúti dolgozók létszáma nem volna elegendő a beállott forgalmi akadályok elhárításához, honvédség kirendelését lehet kérni. Honvédség kirendelését a Vezérigazgatóság Építési és Pályafenntartási Szakosztályától kell kérni.


Szolgálat végzése havazás esetén    55. Ha a havazás olyan mérvű, hogy forgalmi akadály keletkezésétől kell tartani, vagy ha a meteorológiai előrejelzés ezt indokolja, akkor az 53. pont szerint kijelölt főpályamesteri szakaszokon be kell vezetni a figyelőőri szolgálatot.
   Az erre a szolgálatra kijelölt és kioktatott dolgozók a vonalbejárásaikon észleltekről kötelesek a kijelölés szerinti állomásokat 3 óránként tájékoztatni. Ha a Vasútigazgatóság a helyi viszonyok szempontjából gyakoribb jelentéstételt tart szükségesnek, akkor eziránt intézkedni köteles.
   Amennyiben a hó magassága a sínkorona felett elérte a 15 cm-t, akkor a figyelőőrök 2 óránként kötelesek jelentéseiket megtenni.
   Ha a hó magassága a sínkorona felett a 30 cm-t eléri, ezt azonnal kell jelenteni. Ha az őr távbeszélőn nem tudja megtenni jelentését, akkor alkalmas módon írásbeli jelentést köteles küldeni (pl. közlekedő vonat személyzetével). A jelentésnek tartalmaznia kell, hogy a hó milyen magas a sínek felett, milyen minőségű (nedves, porhó), a szél milyen irányból fúj és hordja-e a havat vagy sem.
   Az automatikus biztosítóberendezéssel felszerelt vonalakon a figyelőőröket el kell látni pályatelefonnal.
   A pályamester és a pályafenntartási főnökség a hójelentés továbbítására kijelölt állomásnál a pálya állapotáról tájékozódni köteles. Amennyiben a hó magassága a sínkorona felett a 15 cm-t eléri, az állomás köteles a pályamestert és a pályafenntartási főnökséget erről értesíteni.
   A pályafenntartási főnökség a beérkezett jelentéseket kiértékeli és tett intézkedéseiről jelentést tesz a Vasútigazgatóságnak.

   56. A pályafenntartási főnökség pályamesterei kötelesek havazás idején a veszélyeztetett pályarészeket bejárni.

   57. A pályafenntartási főnökség vezetőmérnöke vagy távollétében a megbízottja tartózkodjék székhelyének állomásán, hogy a vontatási főnökséggel és az állomásfőnökséggel együtt minél gyorsabban megtehesse a szükséges intézkedéseket.

   58. Ha a pályafenntartási főnökség vezetőmérnöke kiutazik valamelyik veszlélyeztetett helyre, tartózkodási helyét közölnie kell a pályafenntartási főnökség ügyeletesével, hogy minden értesítést a legrövidebb időn belül megkaphasson és intézkedéseit annak alapján tehesse meg.

   59. A hóeltakarításon foglalkoztatott honvédséget a főpályamesteri szakasznak kell szerszámmal ellátni. A munkában töltött időről, az átadott szerszámokról pontos jegyzéket kell készíteni.

   60. Villamosvontatású pályán az igénybevett katonai alakulat tagjait a feszültség alatt álló vezeték érintésének veszélyességére ki kell oktatni. Az oktatás a hóeltakarítási munkát irányító vasúti munkavezető kötelessége (lásd: E.101. Utasítást)

   61. Állomásokon, gurítódombokon, a vágányok közötti területen, utasperonokon, rakterületeken, rendes kezelési helyeken, a hótakarítás programját a rendelkezésre álló munkaerők figyelembevételével a forgalmi és kereskedelmi szakszolgálattal egyetértésben kell megállapítani és végrehajtani
Határidő: szeptember 30.

   62. A külszolgálati főnökségek javaslatára, a gazdaságosság szem előtt tartása mellett a Vasútigazgatóság forgalmi osztálya állapítja meg, hogy nagyobb állomásokon, rendezőpályaudvarokon melyik vágányokról, milyen sorrendben és milyen mértékben kell a hótakarítást elvégezni.
   Kisebb állomások területén és vontatási telepeken a szükséges hótakarítás helyét és mértékét az érdekelt szolgálati főnöknek kell a főpályamesterrel egyetértőleg - a rendelkezésre álló munkaerő figyelembevételével - esetről-esetre megállapítani.
   Ezeken a szolgálati helyeken a hólerakódást különösen figyelemmel kell kísérni, hogy a vonatmegállások megszüntetésére kellő időben lehessen rendelkezni.

   63. Behavazott, vagy felfagyott állomási, rendezőpályaudvari, vontatási főnökségi, ipartelepi vágányra mozdonyt, motoros járművet, kocsit vagy kocsisort beállítani csak akkor szabad, ha a vágányt a pályafenntartási szolgálat (pályamester) megvizsgálta és megállapította, hogy a vágány járható.
   Ennek elmulasztásából származó minden kisiklást és balesetet tárgyalni kell.

   64. A gurítódombok munkájának biztosítása érdekében fontos, hogy azok mindig tiszták legyenek, főként a vágányfékek után és a sarukidobók előtt.

   65. A hóekemenetek rádió-telefonnal vannak ellátva. A hóakadályok megszüntetésénél közreműködő pályafenntartási közegek, vonalbejáróőrök, figyelőőrök jelentéseiket pályatelefonon is leadhatják.

   66. A hótakarítást csak akkor szabad megkezdeni, amikor a hóvihar elült, mert a kitakarított pályaszakaszt a hóvihar újra behordja. Ha különleges okból viharban kell a hótakarítást végezni, akkor hordozható hófogótáblákat kell felállítani. A különösen veszélyeztetett pályaszakaszokra ennek érdekében tartalék táblákat kell előre a helyszínre kiszállítani és ott úgy tárolni, hogy azokat a hófúvás be ne temesse és szükség esetén könnyen hozzáférhetők legyenek.

   67. A vonalbejárás során a behavazott figyelmeztető jelek (sávos táblák, sebességjelzők stb.) hótól való megtisztításáról gondoskodni kell.
   Meg kell vizsgálni a vonóvezetékeket és légvezetékeket. Különös veszélyt jelent utóbbiaknál a zúzmara és ónoseső. Ha ezek miatt vezetékszakadás állna elő, erről az illetékes biztosítóberendezési, illetve távközlési művezetőt azonnal értesíteni kell.

   68. Ha a vonalgondozó más egyéb sürgős munkáit már elvégezte (szigetelt sínek, útátjárók, hidak, hevederek, szelvénykarók, peronok tisztítását), akkor a sínszálak belső oldalán legalább egy lapát szélességben kell a havat eltakarítani. Szükség esetén ezekhez a munkákhoz a vonalgondozóhoz kisegítőt kell adni, vagy a hómegfigyelőőröknek kell ebben segédkezniük.
   A takarításnál kikerülő havat minél távolabbra kell dobni, a pályának arra az oldalára, amely felé a szél fúj, tehát nem szembe a széllel. A magasított utasperonokról nem szabad a havat a vágányok közé seperni. A peronszegély oldalára fagyott havat, jeget le kell takarítani, nehogy a hó összetömörödjék és a járműveket megrongálja.
   Hóeltakarítás alkalmával ügyelni kell arra, hogy a havat ne a vonóvezetékek csatornáira, vagy egyéb biztosítóberendezési szerelvényekre lapátolják, hanem a szerelvényektől távolabbi más alkalmas helyekre.

   69. A hóekemenetnek (a mozdony és vonatkísérő személyzetnek) az akadály áttörése előtt tájékozódnia kell, hogy a hótorlasz hol van, milyen hosszú, milyen a hó minősége.
   A hóekemenet az akadály áttörésére csak akkor indulhat, ha az akadály helyén hóeltakarítást végzők nem dolgoznak, vagy azok értesítést küldtek, hogy a pályán kívül biztonságban vannak.

   70. Tartós vagy ismétlődő hóviharok idején, ha a szél a hóvédmű mentén a havat annak magasságáig már feltöltötte, úgy a pálya megvédése céljából a lerakódott hó tetejére, vagy a meglévő hóvédművel párhuzamosan távolabb kell az e célból tárolt tartalék hófogókat felállítani. A hófogótáblák felállításánál figyelemmel kell lenni arra, hogy a hólerakódás általában 1:8 - 1:12 hajlású lejtővel történik. Az újonnan elhelyezendő hófogótáblákat tehát a vágánytengelytől, illetőleg a régi hófogótáblák helyétől ennek megfelelő távolságra kell elhelyezni.

   71. Havazás idején - balesetek, siklások megelőzése céljából - az útátjárók nyomcsatornáit folyamatosan takarítani kell.
   Közös vasúti-közúti hidak pályájának hó- és jégmentesítéséről - különös tekintettel a nyomcsatorna szabadon tartására - valamint az útpálya szükségszerinti felszórásáról gondoskodni kell.
   Hidak hó- és jégmentesítését sózással vagy acélra káros vegyszerrel végezni tilos. Etilén-glikol használható.

   72. Villamosított vonalakon a hóeltakarítás tartama alatt különös figyelemmel kell lenni a nagyfeszültségű villamos felsővezetékekre és az E.101 sz. Utasításban foglaltakat szigorúan meg kell tartani.

   73. Mély bevágásokban, ha a hótorlasz magassága már megközelíti a felsővezetéket, a hótakarításnál gondot kell fordítani arra, hogy a dolgozók a felsővezetéket, szabadvezetéket szerszámaikkal vagy más módon 200 cm-nél kisebb távolságra ne közelítsék meg. Ilyen esetben hóeltakarítás csak a felsővezeték feszültségmentesítése után engedhetpő meg. A munkahely előtt és után a földelést szabályszerűen végre kell hajtani. Egyebekben pedig az E.101 sz. Utasítás előírásait meg kell tartani.