Felkészülés
74. A mozdonyszíneket (gőz-, villamos és motorszíneket) üzemanyag-, kenőolaj és homokfeladó, továbbá hűtővíz előkészítő és tárolóberendezéseket, a laktanyákat és egyéb vontatási épületeket, az ajtókat, és az ablakokat, valamint a kútházakat rendbe kell hozni. Ezeknek a helyiségeknek a fűtésére szolgáló kályhák és központi fűtőberendezések megjavítását kellő időben be kell fejezni, hogy mire a téli időjárás beáll, a dolgozók munkájukat védett fűtött helyen, egészségük veszélyeztetése nélkül tudják végezni, és a gőz- és villamosmozdonyokban, valamint a motoros járművekben, illetőleg a gépi berendezésekben fagysérülések ne keletkezzenek.
Felül kell vizsgálni és szükség esetén meg kell javítani,
Gondoskodni kell a kazánkocsik és Diesel-villamos vonatfűtőkocsik nyári idényben történő javításáról, továbbá az ezeket kiszolgáló személyzet biztosításáról, valamint jó minőségű üzemanyaggal és megfelelő tartalék-alkatrészekkel való ellátásáról.
Határidő: szeptember 1.
75. A mozdonyszínekben lévő vízleeresztő csatornákat ki kell tisztítani és az esetleges hibákat ki kell javítani. A vízdaruk fagymentesítésére szolgáló vízleeresztő csapokat rendbe kell hozni, a parázs serpenyőket elő kell készíteni. A vízdaru-aknákat befagyás ellen salakkal kell befödni.
Határidő: november 30.
76. A vágányok mellől a salakot és a pernyét el kell hordani, hogy a vágányban kevésbé rakódjék le a jég.
A kijelölt mozdonytűztisztító helyeken és a vágányok között a salakfelhalmozódást megtűrni nem szabad. A salakot a gyűjtőhelyről összefagyás előtt el kell hordani.
Határidő: folyamatos
Salaknak és víznek hidakon és hídprovizóriumokon, továbbá szigetelt sín szakaszokon való leeresztése mindenkor, de főképpen télen a legszigorúbban tilos.
77. A mozdonyok és a motoros vontatójárművek fagymentesítő berendezéseit gondosan át kell vizsgálni és a talált hiányosságokat meg kell szüntetni. A gőzlecsapódás okozta felfagyás megelőzése céljából a gőzvezetéket, tömszelencéket, hamuládalocsolókat rendbe kell hozni. A mozdonyok és szerkocsik víztartályait a könyökcsövekkel együtt lelkiismeretesen ki kell tisztítani, át kell vizsgálni, a hibákat ki kell javítani. Meg kell tisztítani a vízkőtől a lövettyű alkatrészeket, a nyomócsöveket és a tápfejeket.
Gondot kell fordítani a kazánkő elhárítási berendezés fagy elleni megóvására.
Határidő: november 15.
78. Az össze- illetve befagyott mozdony és kocsialkatrészek kiolvasztására minden mozdonyon 2 db fáklyát, vagy ennek megfelelő anyagot kell tartani. Kiolvasztásra célszerúen használható megfelelő hosszúságú vashuzal végére erősített gázolajos gyapot. Fagyveszély esetén indítás előtt a mozdonyok gőzhengereit elő kell melegíteni.
Határidő: november 15.
79. A vontatási szolgálat zavartalan lebonyolítása érdekében gondoskodni kell, hogy a kedvezőtlen téli időszakban megfelelő mennyiségű üzemanyag álljon rendelkezésre.
Erről szeptember hó 30-ig kell gondoskodni.
A kedvezőtlen időjárás beállta előtt a szerkocsis mozdonyok szénkészletét fel kell frissíteni, nehogy nagyobb szénfogyasztás esetén a széntartály hátsó részében a nehezebben hozzáférhető helyeken tárolt, elmállott, összetömörödött, csökkent értékű szén kerüljön felhasználásra és ez vontatási nehézményt okozzon. A mozdoyokat csak megfelelően összekevert és jól előkészített szénkeverékkel, teljesen kiszerelt széntartállyal szabad a vontatási főnökség területéről kijáratni. Ezért a mozdonyszemélyzeten kívül a vontatási főnökség felügyeleti dolgozói is felelősek.
Az időjárás hidegre fordulásával a szénkeveréket megfelelően javítani kell.
Az időjárástól függően gondoskodni kell a fűtőolaj megfelelő felmelegítéséről. A téli időszakban a csapágyak kenésére téli tengelyolajat kell használni.
Határidő: november 30.
80. Fagyos időben a szenet a szertartályban, vagy szerkocsin nem szabad locsolni, nehogy az összefaggyon. Mindig csak annyi szenet kell a mozdonykonyhán, vagy a szerkocsi elején meglocsolva előkészíteni, amennyit a mozdonyszemélyzet összefagyás veszélye nélkül el tud tüzelni.
81. Az esős idő beállta előtt az előírt mennyiségű száraz, szemcsés és agyagmentes kvarc homokot kell beszerezni (dunamenti, drávamenti vagy a soproni homokbányákból). A kedvező időjárást ki kell használni a homoknak a napon történő szárítására, mert ezzel tüzelőanyag takarítható meg. Különös figyelmet kell fordítani a homok feladó és a mozdonyok homokoló berendezéseinek kifogástalan állapotba való helyezésére.
Határidő: szeptember 30.
82. A hómarók, a hóekék, és a mozdonyokra szerelhető hóekék javítását be kell fejezni. A mozdonyra szerelhető hóekék próba felszerelését végre kell hajtani.
Határidő: november 30.
A hómarók és hóekék tárolási helyét a Menetrendfüggelék 13. táblázata tartalmazza.
Szolgálat végzése 83. A hóeltakarító gépeket hófúvás esetén a megfelelő sorozatú mozdonnyal együtt, minden külön rendelkezés nélkül készenlétbe kell helyezni, és a pályafenntartási szolgálat kérésére azokat ki kell állítani.
84. Havazás, hófúvás idején a mozdonyszemélyzetnek mindent el kell követnie a személyszállító, de különösen a munkásvonatok menetrendszerű továbbítása érdekében. A mozdonyszemélyzetnek csak kifogástalan állapotban levő és jól kiszerelt mozdonyokkal szabad a vonathoz kijárni, és menet közben is mindent el kell követniük, hogy menetidő túllépések, túlkezelések, indokolatlan vízvételezések ne forduljanak elő. Ezenkívül törekedni kell a túlsúly csökkentésére, késett vonat esetén rövid menetidők alkalmazására és a vontatási kezelési idők megrövidítésére.
A forgalom biztonsága érdekében a vontató járművek kivilágítását a mozdonyvezetőnek szolgálat közben több esetben ellenőriznie kell és szükség esetén a lámpákat a hótól meg kell tisztítani, hogy a kivilágítás a Jelzési Utasítás szabályainak megfelelő legyen. Villamos felsővezetékes vonalon a felső lámpát nem szabad havazás közben tisztítani.
Vonatközlekedés havazás idején 85. A vonatközlekedés szabályozásánál az általános biztonsági előírásokon túlmenően az alábbi szabályokat kell figyelembe venni:
|
|