F. A távközlési és biztosítóberendezési szolgálatnál







a) Távközlési szolgálat


Felkészülés    96. A téli időjárás által veszélyeztetett távközlő összeköttetések használható állapotban tartására fokozott gondot kell fordítani. A nagyobb zavarokat okozó oszlopdőlések megakadályozására az oszlopok állékonyságát a téli időszakot megelőző fenntartási munkák keretében biztosítani kell.
Határidő: október 31.

   97. A távközlési zavarokat munkaidő alatt az illetékes távközlő fenntartási szervek, munkaidőn kívül vagy munkaszüneti napon, valamint, ha a fenntartó szerv nem értesíthető, a Távközlési Körzeti Felügyelethez kell bejelenteni.
   A Távközlési Körzeti Felügyeletek kötelesek tájékozódni a körzetükbe tartozó lég- és kábelhálózat állapotáról. A tájékozódás saját ellenőrző mérések és a helyi távközlési fenntartó szakaszok útján szerzett értesülések alapján történik.
   A Távközlési Körzeti Felügyelet a lég- és kábelhálózatban bekövetkezett jelentős üzemzavarról (tömegzavar) a Hálózat és Berendezés Felügyeletnek köteles tájékoztatást adni.

   A jelentésben feltétlenül meg kell határozni:

   Jelentős üzemzavar (tömegzavar) elhárításának módját végrehajtási utasításban kell szabályozni. A Végrehajtási Utasítás tartalmazza a helyreállításhoz szükséges biztonsági anyag és szerszám készlet felsorolását, valamint tárolási helyét.
   A vasútigazgatóságoknak a Végrehajtási Utasítást minden évben felül kell vizsgálni és a konkrét helyzetnek, illetve változásoknak megfelelően módosítani kell.
Határidő: szeptember 30.

   A vasútigazgatóságok területére zavar felelősként a Hálózat és Berendezés Felügyelet vezetőjét kell kijelölni. Meg kell határozni helyettesét, továbbá azon dolgozók nevét és az értesítés módját, akik a szállítási eszközök, az anyag és munkaerő biztosítása szempontjából kötelesek intézkedni.

   98. Az összeköttetési zavarok megszüntetése a távközlési szervek feladata. Nagyobb légvezeték rongálódásoknál, ha a vonatközlekedés lebonyolításához szükséges összeköttetés kiépítése hosszabb időt vesz igénybe, az értekezést rádió-távbeszélő telepítésével kell biztosítani. Ha a rádió-távbeszélő összeköttetés kiépítése nem lehetséges, mert pl. az URH antennák optikai rálátása nem biztosítható, vagy több összeköttetés ideiglenes kiépítése szükséges és annak elvégzése MÁV, illetőleg postai szervek által nem lehetséges, katonai híradó alakulat segítségét kell kérni.


Ügyeleti készenlét tartása    99. Hófúvás, téli időjárás alkalmával, amikor a szélnyomás, vagy a vezetéken keletkező jégteher miatt oszloptöréssel, kidőléssel, vagy nagyobb arányú vezeték szakadással kell számolni, a körzeti felügyeleti szerveknél állandó ügyeleti, a veszélyeztetett vonalrész távközlési szakaszán pedig készenléti szolgálatot kell tartani.

   100. A nagyobb arányú zavarok felszámolására figyelembevehető kábelfenntartó csoportok munkahelyeit nyilván kell tartani és szükség szerint részükre készenléti szolgálat tartását kell elrendelni. A távközlő összeköttetésben mutatkozó hiányosság megszüntetésére, illetőleg a zavar elhárítására - amennyiben az saját fenntartású - a területileg illetékes távközlési szakasz feladata, a postai fenntartású összeköttetések munkáit pedig a postai dolgozóknak kell elvégezni.
   Nagyobb rongálódások esetén a zavar elhárításához más távközlési szakasz dolgozóit, valamint a kábelfenntartó csoportokat is igénybe lehet venni. Ezenkívül a szakszolgálat építési részlegeit is a helyreállításhoz kell irányítani.

   101. A tömegzavart a vasút és postai távközlési szerveknek kölcsönös segítségnyújtás alapján kell megszüntetni függetlenül attól, hogy az a MÁV, vagy postai fenntartású összeköttetésben keletkezett. Ezt lehetővé teszi a Vasúti és Postafőosztály közötti megegyezés.


Anyagbiztosítás    102. A fenntartási szakaszon, valamint a vasútigazgatóság alkalmas gócponti helyén megfelelő mennyiségű légvezetékhez szükséges építési anyagot és szerszámot kell tárolni.
   A gócponti helyen tárolt légvezeték építéséhez szükséges anyagokat biztonsági készletként kell kezelni és a téli időszakban csak tömegzavarok elhárításához szabad felhasználni.
   A Biztosítóberendezési Fenntartási Főnökségen üzemképes rádió-távbeszélő készülékeket kell tárolni.

   103. A segélykocsi távközlő felszerelését megrendelőlevélre kéthavonként meg kell vizsgálni. Gondoskodni kell azok használható állapotáról és előírt mennyiségben való tárolásáról. A segélykocsik távközlő felszereléseit, ha mód van rá, hordozható rádió-távbeszélővel is ki kell egészíteni.

   104. A híradó kocsi távközlő berendezéseit állandóan üzemképes állapotban kell tartani, hogy az ideiglenes távközlő berendezések telepítésére, illetve munkák irányítására bárhol felhasználható legyen.


Munkaerő és anyagszállítás    105. Meg kell szervezni és kimutatásba kell foglalni azokat a szállítási módokat, amelyek a légvezeték helyreállításához szükséges munkaerőt, valamint anyagokat a helyszínre továbbítják.

   106. Tömeges vonalrongálódások esetén, - amikor nagyobb létszámú hálózatépítő munkáscsoport, esetleg postai alakulat helyszínre szállítása szükséges - külön szolgálati vonatot kell indítani. A szolgálati szerelvények kiállítására a vasútigazgatóság forgalmi, vontatási, valamint a távközlési és biztosítóberendezési szolgálatnak egyetértésben kell intézkedni. Az ilyen menetek akadálytalan továbbítását a tömegzavar helyéig - lehetőség szerint - biztosítani kell.


Zavar elhárítás    107. A fenntartó szerv köteles a tudomására jutott távközlési zavart megszüntetni. Ha a zavar olyan mértékű, hogy azt a rendelkezésre álló munkaerővel nem lehet elvégezni, vagy annak elvégzése a postai szervek feladata, a körzeti felügyeletnek be kell jelenteni.

   108. A körzeti felügyelet köteles a bejelentett zavar elhárítására a távközlési utasításokban és rendelkezésekben előírt módon intézkedni. A postai szervek által elhárítandó zavart a postával közölni kell. Nagyobb mérvű rongálás esetén meg kell állapodni a munkálatok közelebbi részleteire.

   109. Munkaidő után és munkaszüneti napokon fellépő tömegzavarok elhárításához rendelkezésre jogosultak értesítésére, a munkaerő és az anyag igénybevételére, a helyszínre szállítására téli időszakban valamennyi érdekelt távközlő munkahelyen a vasútigazgatóság V. osztálya által jóváhagyott Végrehajtási Utasítást táblázatos összeállításban kell kifüggeszteni.

   110. A tömegzavar keletkezéséről és annak megszüntetésére tett intézkedésekről a KPM Vasúti Főosztály 9. Szakosztályának jelentést kell tenni.
   Az összeköttetési zavarok helyreállításánál, rádióberendezések telepítésénél és igénybevételénél, valamint a híradókocsi és katonaság igénybevételénél a távközlési utasításban előírtakat kell megtartani.




b) Biztosítóberendezési szolgálat

Felkészülés    111. A téli időjárás beállta előtt a rendszeres fenntartási munkák keretében el kell végezni a vonóvezetékek csatornáinak tisztítását, annak érdelében, hogy vízelvezetése biztosítva legyen.
Határidő: október 31.

   A biztosítóberendezési szakszolgálat főművezetőinek (üzemvezetőinek), szakaszkezelő művezetőinek fokozott mértékben kell ellenőrizniük a forgalmi személyzet kezelésbeni jártasságát, különös tekintettel a berendezés meghibásodása esetén követendő eljárásokra.
   A váltózárak, siklasztósaruk, vágányzáró sorompók kulcsnyílásainak fedőlemezét, - ha hiányzik, - pótolni kell. A kulcsokon lemez, vagy gumigyűrűket kell elhelyezni, hogy a hó bejutását a zárakba megakadályozzák, ha a kulcs a zárban van.
   Vonóvezetékes állítású váltókat minden év szeptember 30-ig a pályafenntartási szakszolgálattal közösen felül kell vizsgálni, a szükséges beszabályozásokat el kell végezni. Ott, ahol az állítási erőszükséglet a rendeletekben előírtaknál nagyobb, a nehézmények megszüntetéséről október 30-ig gondoskodni kell.
   Ellenőrizni kell a motorikus állítású váltók dörzstárcsáinak beszabályozását, hogy az állítómotorok a meghatározott erőkifejtést biztosítani tudják.

   A hajtómű állítóerő (fékbenfutáskor)
- egyszerű kitérőnél 2941,1-3431,3 N (300-350 kp)

- átszelési és nagysugarú, valamint gurítói váltóknál 3921,5-4411,7 N (400-450 kp)

   A villamos-váltóhajtómű fedeleket kulccsal kell állandóan zárva tartani.
   A szigeteltsín szakaszokat felül kell vizsgálni és ott, ahol az üzembiztos működés érdekében ágyazattisztítást kell végezni, ott augusztus 31-ig fel kell venni a kapcsolatot a pályafenntartási főnökséggel.
   A rendszeres felülvizsgálatoknál megállapított olyan természetű hiányosságokat, amelyek a téli időjárás esetén hatványozott hibaként jelentkezhetnek, a tél beállta előtt meg kell szüntetni.
Határidő: október 31.

   112. Gondoskodni kell arról, hogy a téli időjárás idejére a biztosítóberendezések üzemeltetéséhez a fenntartó szakaszokon az első kiszerelési készletként meghatározott mennyiségű tartalékanyag rendelkezésre álljon.
   A túlfeszültség biztosítók és a szikraközök helyeit kiemelő tárgyakon (pl. felsővezetéktartó oszlopon) meg kell jelölni, hogy magas hó esetén könnyebben megtalálhatók legyenek.
Határidő: szeptember 30.


Teendők téli időjárás alkalmával    113. A berendezések üzembiztos működése érdekében a vonóvezetékek szabályozására szolgáló alkatrészek fenntartására fokozott gondot kell fordítani, hogy az időjárásnak megfelelően a vonóvezetékek mindenkor beszabályozhatók legyenek. A beszabályozást az időjárásnak megfelelően végre kell hajtani. A berendezések külső mozgó alkatrészeit a fenntartás keretén belül a téli időszak folyamán higított olajkeverékkel kell bekenni, hogy a mozgás könnyebbé váljon.
   Azokon a helyeken, ahol tartalék áramforrásként agregátor is van, a téli időszak alatt az agregátorokat többször kell járatni, hogy szükség esetén üzembiztosan működjenek. Az agregátor helyiségek fűtéséről gondoskodni kell.
   Felügyelet nélküli agregátorok hűtővizét le kell engedni, de ezt a tényt jól látható helyen elhelyezett táblán fel kell tüntetni.
   A fényjelző optikákat és a figyelmeztető jeleket a rárakódott hótól a hófúvás megszűnte után azonnal meg kell tisztítani.
   Nagyobb mérvű jegesedés, illetve zavar esetén a biztosítóberendezési művezetői szakasz dolgozói is segítséget nyújtanak a berendezést kezelő személyzet részére a jelzők és vonóvezetékek megtisztításában.
   Hóeltakarítás alkalmával ügyelni kell arra, hogy a havat ne a vonóvezetékek csatornáira, vagy egyéb biztosítóberendezési szerelvényre lapátolják, hanem a szerelvényektől távolabb más alkalmas helyekre.
   A biztosítóberendezés zavartalan üzemeltetése érdekében a téli időszakban az időjárástól függően, munkaszünetes napokon, illetve munkaidő után a biztosítóberendezési fenntartási főnökségek által kijelölt helyeken megerősített készenléti szolgálatot kell tartani.