6. A téli időjárásra valamennyi szakszolgálat minden dolgozójának időben fel kell készülni, hogy erős fagy, sűrű havazás, vagy hófúvás idején a forgalom biztonsága, a forgalomnak a lehetőség határáig való fenntartása és az esetleg keletkezett akadályok mielőbbi elhárítása érdelében a szükséges intézkedéseket azonnal megtehesse.
A havazások és hófúvások által okozott forgalmi akadályok megelőzése, megszüntetése és a pálya szabadon tartása mind a nyílt vonalon, mind az állomásokban valamennyi szakszolgálat együttes feladata.
A munka szervezése, irányítása az építési- és pályafenntartási szakszolgálat kötelessége.
A szolgálati főnököknek gondoskodniuk kell arról, hogy a takarító és tisztító eszközöket, anyagokat a várható téli szükséglet szerinti mennyiségre még a tél beállta előtt kiegészítsék.
Az állomás, a hídőrhely kijelölt pontjain homokot vagy rostált szénsalakot kell tárolni a vágányok közötti peronok, az útátjárók, az állandó tolatásra használt területek és a járművek lépcsőinek, valamint a közös vasúti-közúti hidak hídpályájának szükség szerinti felhintésére.
Időben gondoskodni kell a szolgálati épületek ajtó, ablak és tető hiányainak megszüntetéséről, továbbá a fűtőberendezések kifogástalan működéséről.
Az oktatások anyaga 7. A megfelelő intézkedésekre, továbbá a havazások és hófúvások által okozott forgalmi zavarok és akadályok elhárítására, valamint az azokkal kapcsolatos teendőkre a jelen utasítás rendelkezésein kívül még figyelembe kell venni:
Oktatása
8. A forgalmi, a kereskedelmi, az építési és pályafenntartási, a vontatási, a műszaki kocsiszolgálati, a távlözlési és biztosítóberendezési, valamint a villamos vonalfelügyelőségi személyzet részére a D.4 sz Utasítást és a téli forgalommal összefüggő saját szakszolgálati utasítások előírásait január és október hónapokban a rendes oktatás keretében oktatni kell.
Az oktatást a Vasútigazgatóságnak ellenőriznie kell és meg kell győződnie arról, hogy az érdekelt személyzet kellően tájékoztatott-e a teendőiről.
Az utasítás ismerete 9. A forgalmi, kereskedelmi, az építési és pályafenntartási, a vontatási, a műszaki kocsiszolgálati, a távközlési és biztosítóberendezési, valamint a villamos-vonalfelügyelőségi mérnököknek, üzemmérnököknek, műszaki munkakörben foglalkoztatott dolgozóknak, továbbá a végrehajtó forgalmi szolgálat önálló végzésére felhatalmazott alkalmazottaknak, végül a pályamestereknek és a mozdonyfelvigyázóknak az utasítás valamennyi rendelkezését, a szakszolgálatok többi dolgozójának pedig csak az utasítás rájuk vonatkozó részeit kell ismerniük.
Felügyeleti és ügyeleti szolgálat
10. A hófúvásos időjárás tartama alatt szükség szerint a forgalmi, a kerekedelmi, az építési és pályafenntartási, a gépészeti, a biztosítóberendezési és automatizálási szakosztályokon felügyeleti szolgálatot kell tartani. Erre az építési és pályafenntartási szakosztály tesz javaslatot.
A felügyeleti szolgálat bevezetéséről és megszüntetéséről a Vezérigazgatóság a Vasútigazgatóságokat értesíti.
11. A Vasútigazgatóság vonalhálózatán tartandó vagy helyenkénti ügyeleti szolgálat bevezetését és a veszély elmúltával annak megszüntetését a Vasútigazgatóság vezetője rendeli el.
A Vasútigazgatóság felügyeleti szolgálatot tartó osztályai, az ügyeleti szolgálat elrendeléséről és megszüntetéséről kötelesek a Vezérigazgatóság felügyeletet gyakorló szakosztályaihoz jelentést tenni.
12. Több vonalon bekövetkezett hóakadály esetén a vonalak felszabadítási sorrendjét a Vasútigazgatóság javaslata, továbbá a Vezérigazgatóság érdekelt szakosztályainak és a szállítási igények mérlegelése alapján a Forgalmi Szakosztály határozza meg.
13. A Vasútigazgatóság Építési- és Pályafenntartási Osztályának felügyeleti szolgálatot ellátó dolgozója köteles a rádió időjárás jelentését rendszeresen meghallgatni, az Építési és Pályafenntartási Szakosztály ügyeletesénél a várható időjárás iránt naponta 14-15 óra között érdeklődni. Ugyanakkor köteles tájékoztatást adni a Vasútigazgatóság területén kialakult időjárásról és hóhelyzetről.
14. A kapott időjárás előrejelzési adatok alapján a Vasútigazgatóság távbeszélőn, vagy géptávirón rendelkezik a szükséges intézkedések megtételére.
A mozdonyszemélyzet nyíltvonalon - külön intézkedés nélkül - köteles a hóviszonyokat megfigyelni. Ha a hó magassága a vágányban meghaladja a sínkorona magasságát, vagy hóviharban egyes pályarészeken átfúvásokat, hóakadályok kialakulását lehet észlelni, akkor a mozdonyszemélyzet köteles tapasztalatait közölni a legközelebbi állomás forgalmi szolgálattevőjével, aki értesíti a főpályamesteri szakasz ügyeletes dolgozóját.
Azokon a vonalakon, amelyeken mozdonyrádióval felszerelt mozdonyok közlekednek, az állomáson menetrend szerint áthaladó vonat mozdonyvezetője a hóhelyzetre vonatkozó tapasztalatait mozdonyrádión jelenti a mozdonyirányítónak. A mozdonyirányító erről az illetékes üzemirányítót tájékoztatja, aki az intézkedések megtétele céljából értesíti a pályafenntartási osztály ügyeletesét.
Az eseményről értesített főpályamesteri szakasz illetékes dolgozója alkalmas módon köteles a helyszínre utazni, felmérni a helyzetet és megtenni a szükséges intézkedéseket.
Azokon a vonalakon, amelyeken menetrend szerint 2 óránál hosszabb időre vonatmentes idő előfordul, erős havazás, vagy hófúvásveszély esetén - ha a hómagasság a 85. pontban leírt értékeket meghaladja - a veszélyeztetett vonalszakaszon az első vonat indítása előtt hóekével felszerelt mozdonyt kell közlekedtetni. A mozdonyon a pályafenntartási szolgálat kijelölt műszaki dolgozójának is jelen kell lennie.
15. Ha a Meteorológiai Intézet időjárási előrejelzése szerint szükségesnek mutatkozik, akkor munkaidőn kívül annyi dolgozót kell készenlétben tartani, amennyivel a vonatforgalom fenntartásához a legszükségesebb hóeltakarítási munkát el lehet végezni.
A munkaerő mozgosításához kiértesítési tervet kell készíteni, amelynek alapján a legrövidebb időn belül a teljes dolgozó létszám - esetleg több munkaerő is - behívható. (Lásd "A" mellékletet).
16. Az értesítési szolgálat megszervezésében valamennyi szakszolgálatnak együtt kell működni és az értesítési tervet a pályamesteri, a biztosítóberendezési művezetői irodában, a vontatási főnökség mozdonyfelvigyázói irodában, az állomáson pedig a forgalmi irodában kell kifüggeszteni.
17. Szigetelt sínmezők, biztonsági határjelzők, váltók, keresztezések hótól és jégtől való megtisztítását az F.2 sz. Utasításnak a váltógondozásra vonatkozó pontjában előírtak szerint kijelölt dolgozók kötelesek végezni.
A munka végzésére csak akkor szabad pályafenntartási, vagy más szakszolgálattól dolgozókat igénybe venni, ha az illetékes szolgálati hely dolgozói a munkát saját szolgálati ténykedésük mellett nem tudják végezni. Erre minden évben az állomások szolgálati főnökeinek összehangolt létszámtervet kell készíteni. Az erről készült jegyzőkönyvet minden szolgálati főnök a Vasútigazgatóság felügyeletet gyakorló osztályának küldi meg. Határidő: szeptember 30.
A Vasútigazgatóság valamennyi osztálya egyetértőleg köteles megállapítani azt a létszámot, amely az állomásokon a forgalom fenntartásához havazás, vagy hófúvás esetén feltétlenül szükséges. A létszám megállapításakor a csomópont, illetve a vonal valamennyi szolgálati helyének dolgozóit figyelembe kell venni. Határidő: október 31.
Dolgozók elhelyezése és szállítása 18. A hófúvás elleni védelem érdekében a legsürgősebb munkákhoz szükséges dolgozókat lehetőleg az állomás területén kell elhelyezni. Ha erre a célra alkalmas laktanya nem áll rendelkezésre, úgy részükre az állomás közelében kell szállásról gondoskodni. Szükség esetén fűthető, nem futóképes kocsik is igénybevehetők. Az elhelyezés iránti intézkedés a pályafenntartási szolgálat irányításával, valamennyi szolgálati ág kötelessége.
19. A hóakadály sürgős elhárítása céljából a dolgozóknak a nyílt pálya mentén lévő helységekből történő összegyűjtésére, illetve szállítására külön szolgálati vonatot kell készenlétben tartani és szükség szerint közlekedtetni. A vonatot a dolgozók fel, illetőleg leszállása céljából az egyes községek közelében a nyílt vonalon is meg lehet állítani.
Az ilyen vonatot vonatvezetővel, vagy forgalmi kísérővel kell közlekedtetni.
Hóeltakarítógépek, berendezések
20. Rendezőpályaudvarokon, állomásokon, és nyíltvonali váltók hó- és jégmentesítésére elektromos vagy propángáz üzemű váltómelegítő is alkalmazható.
Egyes pályaudvarokra a kitérők és líravágányok hó- és jégmentesítésére UNIMOG hómaró-váltóseprő és hőlégsugaras hó- és jégolvasztógép van állomásítva.
Hóakadályok áttörésére, hófúvások eltakarítására különféle hómarók, hóekék, hóekével felszerelhető mozdonyok szolgálnak.
Elektromos váltómelegítő berendezés
21. Az elektromos váltómelegítő berendezés (továbbiakban: váltómelegítőberendezés) a váltó hó- és jégmentesítésére, a csúcssínek lefagyásának megakadályozására szolgál.
Azokon az állomásokon, ahol ilyen berendezés van, a Vasútigazgatóság köteles elkészíteni és kiadni az "Elektromos váltómelegítőberendezés üzemeltetési Utasítását", amely részletesen tartalmazza a berendezés leírását, kezelését, karbantartását. A váltómelegítőberendezés (feszültségszint) karbantartás és kezelés szempontjából három részből áll:
A váltómelegítőberendezések próbafűtését minden év szeptember 1 és október 15 között kell elvégezni.
A fűtőtranszformátorokat 25 kV-os oldalról minden év november 15-én kell bekapcsolni és március 15-én kell kikapcsolni. Ezen időszakon kívül be kell kapcsolni az állomás kérésére havazás esetén, vagy 0 °C körüli eső, havaseső, ónoseső időtartamára.
A Vontatási Főnökség kérésére bármikor be, illetve ki kell kapcsolni javítás, karbantartás vagy próbafűtés céljából.
A váltómelegítőberendezés távvezérelt fűtést biztosít, be- és kikapcsolását az állomás dolgozói kizárólag a szolgálati helyeken elhelyezett kapcsolódobozokon levő kapcsolókkal végzik. A fűtés bekapcsolására csak a szolgálatot teljesítő forgalmi dolgozó jogosult. Kezelését az energia takarékosság figyelembe vételével az Állomási Végrehajtási Utasításban kell szabályozni.
Propángáz váltómelegítő berendezés 22. A propángáz váltómelegítőberendezés a MÁV-nál még kísérleti jellegű.
Hőlégsugaras hó- és jégmentesítő gép
23. A hőlégsugaras hó- és jégmentesítő pályafenntartási munkagép (továbbiakban: hőlégsugaras gép) állomásban váltók és vágányok hó- és jégmentesítésére szolgál. Nyílt vonalon csak a Vezérigazgatóság Építési- és Pályafenntartási Szakosztályának engedélyével használható.
A hőlégsugaras gépeket minden év november 15-től a következő év április 10-ig a vasútigazgatóság által kijelölt helyen és vágányon üzemképes állapotban kell tárolni.
A hőlégsugaras gép üzemeltetésének megszervezéséért felelős pályamestert, illetve az állomás területén való közlekedtetésének és alkalmazási feltételeinek biztosításáért felelős forgalmi dolgozót a pályafenntartási főnökség vezetője és az állomás vezetője egyetértésben köteles biztosítani.
A pályamester feladata megszervezni a hó- és jégtelenítési munkát. A munkát köteles a helyszínen irányítani, ellenőrizni, különös figyelemmel a keletkező hő- és fizikai hatások káros következményeinek megelőzésére, illetve azok elhárítására.
A forgalmi szakszolgálat kijelölt felelősének a vontatási szakszolgálattal egyetemben a pályafenntartási szakszolgálat megkeresése alapján a hőlégsugaras gép mozgatásához dízel, vagy villamos mozdonyt kell biztosítani (gőzmozdony alkalmazása tűzvédelmi szempontból tilos). A kijelölt felelősnek kell a kitérőkben, a vágányokban szükséges hó- és jégolvasztási munkák sorrendjét megállapítani, továbbá a rendelkezésének megfelelően kell a hóolvasztó menetet az üzemelés megkezdésétől annak befejezéséig közlekedtetni.
Azokon az állomásokon, ahol a tél folyamán hőlégsugaras gépet fognak üzemeltetni, a pályamester köteles a biztosítóberendezési művezető figyelmét írásban felhívni, hogy a váltóállítók és reteszek vasvédőszekrényeinek fedele a tél folyamán állandóan rögzített állapotban legyen, mert ellenkező esetben a hőlégsugaras gép azt üzem közben lefújja.
Üzem közben a hőlégsugár előtti 60 m hosszban, a vágánytengelytől jobbra és balra 10-10 m-en belül személynek tartózkodni tilos.
Hómarók 24. Az UNIMOG (továbbiakban: UM) hómarógép kétféle típusú.
A hómarógépeket csak olyan dolgozó kezelheti és vezetheti, akinek UM gépkezelői és vezetői vizsgája van.
Hóeltakarításkor a hóakadály magasságától és a hó minőségétől függően a kiszórási távolságot úgy kell szabályozni, hogy a legnagyobb kiszórási teljesítmény legyen elérhető. Ennek biztosítása érdekében mindenkor űrszelvényen kívül, de minimális távolságra kell a havat kiszórni.
Eltakarítás közben kialakuló hósugarat tilos személyekre, épületekre és olyan hely felé irányítani, amelyekben a hóban levő esetleges idegen anyagok kárt okozhatnak.
Villamosított vonalon végzett hóeltakarításnál a felsővezetéket minden esetben feszültségmentesíteni kell.
Vonali hóeltakarításnál az oldalszárnyakat a hómennyiségnek megfelelően ki kell nyitni és nyitott helyzetben rögzíteni. Nyitott oldalszárnyakkal űrszelvénybe nyúló létesítmény mellett elhaladni, raktári vágányra járni szigorúan tilos!
Felemelt maróhengerrel végzett munkánál helyismerettel rendelkező pályafenntartási dolgozó köteles megfelelő jelzésekkel a mozgásokat szabályozni, és minden vonatkozásban segíteni a hómaró vezetőjének munkáját.
Ha a nyílt vonalon a hóakadály magassága a 2 m-t meghaladja, a hóeltakarítást csak akkor szabad megkezdeni, ha a szomszédos állomás forgalmi szolgálattevője és a járműszemélyzet között - azonos frekvenciára hangolt - rádió adó-vevő kapcsolat van.
Ennek buztosítására az UM 200 típusú hómarót (ideiglenes jelleggel is) a BE hálózatba bekötött rádióval kell felszerelni. A kijelölt kiinduló állomásra az UM hómaró szállítja ki, és telepíti a rádió adó-vevőt.
Szükség szerint esetenként kézi, hordozható rádió adó-vevő is használható.
A 100-as pályaszámú csoportba tartozó S3 típusú hószóróval és tárcsás váltóseprővel felszerelt járművel, a jármű vezetője hóeltakarítás közben mindenkor az engedélyezett és beállított vágányúton köteles végighaladni. Csak előremenetben lehet a váltók sínszékeit a leeresztett váltóseprővel megtisztítani. A sínszékek letakarítása a csúcs vagy gyök felől megközelítve is végezhető. A hó mennyiségétől és minőségétől függően a menetet meg kell ismételni.
Henschel-féle maró 25. A 600-as pályaszámú Henschel-féle hómarók magasabb hóakadályok áttörésére szolgálnak. A gép homlokfalára gőzerővel hajtott lapátkerék van felszerelve. A hólapátot a szabaddá teendő pályán a mozdony tolja előbbre. A lapátkerék forgása a havat ívben dobja ki a pályáról. A hólapátológéppel 5 m magas hóakadályt lehet eltávolítani.
Hóekék
26. Ide tartoznak a 30-as pályaszámú MÁV és nem MÁV rendszerű hóekék, valamint a 400-as és 700-as pályaszámú Klima hóekék. Ezek legfeljebb 200 cm magas hófúvások áttörésére alkalmasak. A hóekéket mozdony, vagy mozdonyok tolják. Engedélyezett legnagyobb munkasebességük 50 km/óra.
1 db nagyteljesítményű mozdonnyal 50 km/óra sebességgel tolt hóeke nyílt pályán:
- 60 cm magas, bármilyen hosszú,
- 70 cm magas, 600 m hosszú,
- 100 cm magas, 350 m hosszú hótorlasz,
2 db nagyteljesítményű mozdonnyal 50 km/óra sebességgel tolt hóeke sík pályán:
- 100 cm magas, bármilyen hosszú,
- 150 cm magas, 450 m hosszú hótórlasz áttörésére alkalmas.
Mélyebb bevágásokban csak rövidebb akadályok áttörésére lehet használni, mert a hóekével a magas rézsüoldalakra nem lehet a havat feldobni. Baleset és üzemi zavarok elkerülése céljából a hóekét csak olyan bevágásban szabad munkába állítani, amelynél a hó magassága mindkét oldalon közel egyforma.
Ívben csak olyan hóakadályok áttörését szabad hóekével megkísérelni, amelynél a külső sínszál felől a hó legfeljebb 30 cm-el vastagabb. Ha a hóréteg 4-5 m-nél nagyobb hosszban a belső sínszál felől vastagabb, akkor kisiklás következhet be.
Kétvágányú pályán, ha a hóeltakarítás az egyik vágányon már megtörtént, a másik vágányon 2 m-nél magasabb hó esetén a hóeke menetet csak akkor szabad megindítani, ha az akadály az eltávolításhoz elő van készítve.
Kétvágányú pályán különösen fontos, hogy a hóeke legalább 30-35 km/ó sebességgel haladjon, mert csak ez esetben szórja a havat nagyobb távolságra, s a már megtisztított vágány beszórása csak így kerülhető el.
Kétvágányú pályán hómaróval, Henschel-féle hómarógéppel vagy hóekével úgy kell a hóeltakarítást ütemezni, hogy a menet vonattal a nyílt vonalon ne találkozzék.
A menet indításának elrendelése a pályafenntartási főnökség feladata. A hóakadály áttöréséhez felhasználható mozdony vagy hóeltakarító gépre vonatkozóan pedig a vontatási főnökség intézkedik.
Rövid legfeljebb 100 cm magas, 5-6 m hosszú hóakadályt hóekével felszerelt gőzmozdony is áttörhet. M-62 sorozatú mozdonyokra felszerelt hóekével a fenntiekben leírt feltételek mellett legfeljebb 150 cm magas hóréteg áttörése végezhető el.
|
|