A. Az üzemviteli szolgálatnál



Felkészülés    27. Huzamosabb ideig tartó -10 °C aluli hőmérséklet esetén a tartósan fordulóban szolgálatot végző tolató csapatok létszámát lehetőleg egy közbeváltó dolgozóval növelni kell.

   28. Nagyobb létszámú állomásokon a szabadban dolgozók számára melegedőhelyiséget kell biztosítani. Fel kell készülni a szabadban dolgozó állomási személyzet, továbbá a Vasútigazgatóság által kijelölt állomásokon a vonatkísérő személyzet melegítő itallal való ellátására.

   29. Az állomásfőnöknek meg kell szerveznie, hogy azokon a csatlakozó és elágazó állomásokon, ahol étterem van, az szükség esetén éjjel-nappal álljon az utazóközönség rendelkezésére.

   30. A balesetek megelőzése érdekében az állomásfőnöknek gondoskodnia kell arról, hogy az állomás területén az utak, útátjárók, utasperonok, a rendszeres tolatásra használt területek, és a személyszállító kocsik lépcsői szükség szerint fel legyenek hintve homokkal, vagy rostált szénsalakkal.

   31. A Vasútigazgatóság forgalmi osztályával egyetértésben az építési- és pályafenntartási osztály köteles kijelölni azokat a vonalszakaszokat, állomásokat, illetőleg vágányokat, amelyek a tapasztalatok szerint hófúvástól veszélyeztetettek, és amelyekről emiatt a tárolt kocsikat, továbbá a leállított javításos és roncskocsikat el kell távolítani. Ilyen állomásokon kocsik és más járművek tárolását kerülni kell. Amennyiben az elkerülhetetlen, akkor a kocsikat mindig az uralkodó szél irányába eső szélső vágányra kell állítani. Hóakadályt okozó anyagokat és tárgyakat a veszélyeztetett helyekről el kell távolítani. Eltávolítása annak a Szolgálati Főnökségnek a kötelessége, amelyiknek az anyag a számadásában, illetve leltárában van.

   32. Hófúvásos időjárás alkalmával bekövetkezett vonatkésések, forgalmi akadályok esetén a vasútigazgatósági kocsiintézőségnek a saját területén található üres kocsikból kell a feltétlenül továbbítandó áruk (pl. gyógyszer, élelmiszer, tüzelő, fűtőolaj, stb.) részére szükséges kocsikat biztosítani, illetőleg rendelkezésre bocsátani.

   33. Gurítódombos rendezőpályaudvarokon a téli időjárás beállta előtt a téli gurító használatára fel kell készülni. A rendezőpályaudvarok zökkenőmentes munkájának biztosítása érdekében előtervet kell készíteni. A vasútigazgatóság szabályozza, hogy mely állomásokon kell a rendezőpályaudvarok mentesítése céljából vonatokat rendezni.

   34. A Vasútigazgatóság forgalmi osztálya köteles kijelölni a korábbi évek tapasztalatai alapján a hófúvás által veszélyeztetett pályaszakaszhoz legközelebb fekvő állomásokat, amelyeken hófúvásos időjárás alkalmával forgalmi felügyelet tartását tartja szükségesnek.
   A kijelölésről a Vasútigazgatóság a külszolgálati főnökségeket (állomás, pft. főnökség, vontatási főnökség) írásban értesíti. Az erről készített kimutatást a Vezérigazgatóság Forgalmi Szakosztályába is fel kell terjeszteni.
   A forgalmi ügyeleti szolgálat megkezdése, illetve befejezése iránt az időjárási viszonyoktól függően, a Vasútigazgatóság vezetője rendelkezik.

   35. A 27-34. pontokban foglaltak végrehajtása érdekében a Vasútigazgatóságnak, illetőleg az érdekelt állomás főnökének minden évben legkésőbb október hó 31-ig bezárólag kell a szükséges intézkedéseket megtennie. A végrehajtást a Vasútigazgatóságnak ellenőrizni kell.


Szolgálat végzése havazás és hófúvás esetén    36. A végrehajtó forgalmi szolgálat teendőit az F.2 sz., F.3 sz., F.4 sz. és F.11 sz. Forgalmi Utasítások, illetve az F.5 sz. Utasításnak a téli időjárásra vonatkozó rendelkezései tartalmazzák.

   37. A vonóvezetékes biztosítóberendezéseknél a jelző- és biztosítóberendezést kezelő dolgozóknak zúzmarás és ónos esős időben a vonóvezeték lefagyásának megelőzése céljából az állító-emeltyűkkel időközönként a vonóvezetéket mozgatni kell. Gondoskodni kell arról is, hogy a szabadban elhelyezett vezetéktartó oszlopokon a vonóvezetékre rárakódott jég mérsékelt ütögetéssel el legyen távolítva.
   Gondoskodni kell továbbá a jelző, súlyos utánhúzók, illetve áttételi emeltyűk, valamint az automatikus vezetékszabályozók jégtelenítéséről. Jelzőknél a lámpakocsi leengedésével, illetve felhúzásával a függőleges vezetékek enyhe rángatásával míg a többi felsorolt berendezéseknél vezetékrángatással kell a jeget eltávolítani.
   A jelzőemeltyűket, valamint a szabad vezetékű váltó- és reteszemeltyűket a kezelőszemélyzetnek erős fagy, sűrű havazás esetén szakaszosan kell állítani. Az emelytű állításánál nem szabad egyszerre az emeltyűt teljesen átállítani, hanem 10-15 cm-es állítás után eredeti állásba kell visszaengedni, majd ugyanilyen mértékben lépcsőzetesen tovább emelve kell az emeltyűt végállásba vinni. Ezen állítási móddal elérhető, hogy a vonóvezetékre rárakódott hó vagy jég leverődjék.
   Mind a villamos, mind a vonóvezetékes állítóművel felszerelt váltóknál vonatmentes időben próbaállításokat kell végezni a lefagyások megelőzésére.
   Azokon az állomásokon, amelyeken a váltókat villamos vagy vonóvezetékkel állítják, munkaszünetes napokon is biztosítani kell a váltók tisztítását és kenését.
   Amennyiben a forgalmi helyzet megengedi, a be- és kijáratot olyan időben kell a vonatok számára beállítani, hogy esetleges jelzőállítást megnehezítő jegesedés még időben megszüntethető legyen. Nagyobb mérvű havazás esetén - ahol erre lehetőség van - hangosbemondón közölni kell, hogy mely vágányút beállítása szükséges, így elsősorban erről kell a havat eltávolítani.
   Az alakjelzők színes üvegeinek tisztításáról fokozott mértékben kell gondoskodni.

   38. Ahol a hőlégsugaras hó- és jégolvasztógép dolgozik, annak elhaladása után a váltók kenését újra el kell végezni.