II. RÉSZ


Szabályok mozdonysérülések és hibák esetére


 


     122. Általános szabály, hogy a szolgálatot minden esetben csak kifogástalan állapotban levő mozdonnyal szabad megkezdeni.

A mozdony szolgálatképtelensége     123. A mozdony szolgálatképtelenné akkor válik, ha menetét bármilyen okból folytatni nem tudja. Ez általában olyankor következik be, ha a kazán-, a gépezet, a vezérmű-, a kormánymű-, az alváz- és a futómű, vagy a fékberendezés sérülése a menet folytatását lehetetlenné teszi, vagy ha a biztonsági berendezések (a zárlámpa és a jelzést adó berendezések) használhatatlanná válnak.

A gépezet féloldali hidegre szerelése     124. A mozdony gépezetének a vonalon bekövetkezett olyan hibája esetén, amelynek következtében a menet csak a gépezet egy részének üzemen kívül helyezése (féloldali hidegre szerelése) után folytatható, a következőket kell megfontolni:

a) a mozdonyvezetőnek mindenekelőtt azt kell eldönteni, hogy a hibás részek üzemen kívül helyezése után, a menetet rövid időn belül folytatni tudja-e, vagy segélymozdony kérése célszerűbb-e,

b) A mozdony hajtóművének és gépezetének részbeni üzemen kívül helyezését a mozdony személyzete csak akkor tudja elvégezni, ha a nehéz hajtómű-alkatrészek le- és felszereléséhez megfelelő segítség (pl.: vonatkísérő személyzet) áll rendelkezésre. Azt is meg kell fontolni, hogy ilyenkor a mozdony teljesítőképessége lényegesen csökken, továbbá a kéthengeres ikergépezetű mozdony nem indul meg, ha a sértetlen oldalon a főforgattyú a holtponton, vagy ehhez közel van.

Segélykérés     125. Ha a mozdony sérült részének üzemen kívül helyezése a rendelkezésre álló eszközökkel és erővel csak hosszabb idő alatt, vagy egyáltalán nem végezhető el, akkor a vonat fedezését az F.2 sz. Forgalmi Utasítás idevonatkozó pontjaiban foglaltak szerint kell végrehajtani és ezt követően segélymozdonyt (segélykocsit) kell kérni.

     126. A mozdony személyzete a hibássá vált mozdonyt köteles a segélymozdony megérkezéséig - amennyiben ez módjában van - az elszállításhoz előkészíteni, vagyis teljesen hidegre szerelni.

     127. A teljes és féloldali hidegre szerelésnél követendő eljárást a 3. melléklet tartalmazza.

Csatlórúdszakadás     128. Ha a mozdony valamelyik csatlórúdja elszakadt, vagy eltört, akkor a - menet folytatása érdekében - másik oldalon is a megfelelő csatlórudat le kell szerelni.

Gőzszabályozó hiba     129. Ha a gőzszabályozó nem zárható (tolattyú törés, rudazat szétesés), amelyre a gőzszabályozó könnyű járásából lehet következtetni, a menetet a legközelebbi állomásig szabad óvatosan, csökkentett gőznyomással folytatni. A vonat továbbítását ilyen esetben a kormánymű kezelésével kell szabályozni. Ügyelni kell azonban arra, hogy ennek során ne következzék be ellengőz adása.

Kazánfeszmérő (manométer) hiba     130. Hibás (vagy fémzár nélküli) kazánfeszmérővel a szolgálatot megkezdeni nem szabad. Ha a feszmérő hiba menet közben a vonalon következik be, akkor a vonattal a legközelebbi állomáson meg kell állni és a kazánfeszmérő helyére a tolattyúszekrény feszmérőt kell átszerelni. Ha ilyen nincs, vagy az rossz, a menetet a mozdonyváltó, vagy a végállomásig akkor szabad folytatni, ha mindkét biztonsági szelep jól megbízhatóan működik. Ebben az esetben a vonattal a legközelebbi állomáson ugyancsak meg kell állni és az egyik biztonsági szelepet kisebb nyomásra kell beállítani. A nem csökkentett nyomásra beállított biztonsági szelepnek semmi esetre sem szabad lefújni. Ha a biztonsági szelepek működése is bizonytalan, akkor a kazán üzemét haladéktalanul be kell szüntetni.

Biztonsági szelep hiba     131. Ha menetközben csak az egyik biztonsági szelep romlik el, akkor a vonattal a legközelebbi állomáson meg kell állni. Bármelyik középállomásról elindulni és a menetet a mozdonyváltó, vagy végállomásig folytatni csak akkor szabad, ha a kazánfeszmérő jó és a másik biztonsági szelep megbízhatóan működik. A közvetlen terhelésű biztonsági szelep elromlása esetén a gőzveszteség miatt a mozdony rendszerint szolgálatképtelenné válik. Ez esetben a tűzszekrény épségének megóvása érdekében a tüzet le kell dobni és a lángboltot le kell törni.

     132. A biztonsági szelepet leékelni, vagy bármilyen más módon az ülésére rögzíteni, vagy leterhelni szigorúan tilos.

Főkapcsolat szakadás     133. Ha a mozdony és a szerkocsi között a főkapcsolat elszakadt, azonnal meg kell állni, a mozdonyt szolgálatképtelennek kell nyilvánítani és segélymozdonyt kell kérni.

Vonóhorogfej szakadás     134. Hátsó vonóhorogfej szakadásnál a kapcsolást meg kell változtatni. Ha a mozdony vonórúdja szakadt el, segélymozdonyt kell kérni.

Gőzsíp elromlása     135. A mozdony gőzsípjának elromlása esetén az F.1 sz. Jelzési Utasításban előírtak alapján kell eljárni.