A mozdonyszemélyzet feladata a kazán vizsgálata
14. A mozdonykazánok begyújtásáról általában a vontatási
főnökség gondoskodik. Ha a begyújtást a mozdonyszemélyzet végzi,
akkor az előző pontokban foglalt szabályok szerint kell a munkát végezni.
Ha a mozdonyt a vontatási főnökség személyzete gyújtotta be, akkor
a mozdony átvételénél a mozdonyszemélyzet elsősorban arról győződjék
meg, hogy a nem szándékolt megindulás ellen a mozdony biztosítva
van-e (lásd 3/i pont). Ezután a mozdonyszemélyzetnek ellenőrizni
kell a vízállást és a kazán gőznyomását. Ki kell próbálni a vízállásmutató
készüléket és a kémcsapokat. (98-100. pontokban foglaltak szerint),
továbbá a tápkészülékek és a gőzsíp működését. A vízállásmutató
készülék védőburkolatának (Ráner-kosár) a helyén és rögzítve
kell lennie.
15. Meg kell vizsgálni a tűzszekrény állapotát, nem tapasztalható-e sérülés, nincs-e szakadt, vagy szivárgó támrúd (csavar), valamint mennyezetrúd (csavar). Szakadt- és eldugaszolt támrúddal (csavarral) a menetet megkezdeni csak akkor szabad, ha ugyanazon a kazánfalon a szakadt támrúd (csavar) körül minden irányban legalább három ép támrúd (csavar) van. A szélső sorokban lévő támrúddal (csavarral) a menetet megkezdeni nem szabad. Ha a tűzszekrényben ötnél több szakadt támrúd (csavar) van, vagy egyéb sérülés látható, akkor a menet nem kezdhető meg. Ilyen esetben a mozdony felügyeletei dolgozójának, vagy annak távolléte esetén a mozdonyfelvigyázónak azonnal jelentést kell tenni. Jelenteni kell azt is, ha a vízállásmutató készülék és a kémcsapok, valamint a kazánfeszmérő és a biztonsági szelepek működésében hiba, vagy eltérés tapasztalható. Szakadt vagy szivárgó mennyezetrúddal (csavarral), lángbolttartó csővel, füstcsövekkel, burokfüstcsövekkel a vontatási telepről kijárni nem szabad.
16. A rugómérleges biztonsági szelep emeltyűjének szabadon kell mozognia. A rugó csavarján mindenkor meg kell lenni az ellenőrző hüvelynek. A hüvelybe beütött mm-ben megadott hosszát jelentő számnak és a tényleges hosszát jelző nyíl végeknek épnek kell lennie.
17. A kimosócsavarokat, valamint az olyan tőcsavar anyákat, amelyek elszakadásánál a személyzetet leforrázás veszélye fenyegeti, nyomás alatt utánhúzni nem szabad.
A mozdony többi részének és a szerkocsinak vizsgálata 18. A mozdony személyzetének az üzembiztonság és szolgálatképesség szempontjából a mozdony és szerkocsi egyéb részeit is meg kell vizsgálni.
A vizsgálandók:
a) az oldható kötésre szolgáló alkatrészek (csavarok, ékek, sugárszegek szakszerű elhelyezése), valamint ezek biztosítása, ép állapota,
b) a hordrugók, kerekek, csapágytokok, keret, keret összekötők; a kerékabroncsok és azok biztosítógyűrűi, (Ezek vizsgálatát lazaság, repedés, alakváltozás, vagy törés szempontjából rátekintéssel és kalapácsütésekkel kell elvégezni),
c) a szerkocsi vízváltók mozgathatósága; a víztartály töltőnyílásaiban levő szűrők tisztasága, épsége, az összes csővezeték jó és tömör zárása (A tömszelencéket szükség szerint után kell húzni, vagy újból tömíteni),
d) a füstszekrény gőzfúvói (kónusz, segédfúvó), a füstszekrény- és a hamuláda locsoló, a homokolókészülék üzemképes állapota,
e) a homoktartály megtöltött állapota,
f) a szikrafogó (szikratörő) berendezés használhatósága, tiszta és rögzített állapota,
g) a világító- és hangjelző berendezések, a turbódinamó, a zár- és jelzőlámpák szabványos működése,
h) a fékberendezés helyes működése (az E.2 sz. Fékutasításban előírtak szerint),
i) a fűtési idényben a gőzfűtési berendezés működése.
Eljárás hibák esetén 19. A mozdony és a szerkocsi vizsgálatánál, ha olyan hiba mutatkozik, melyet a mozdonyvezető a fűtő segítségével meg tud javítani, köteles azt elvégezni. A mozdony személyzete, ha a hibát a meghatározott kijárási időre elhárítani nem tudja, ezt a mozdony felügyeletével megbízott dolgozónak jelenteni kell.
A tüzelőanyag és a vízkészlet ellenőrzése 20. A tüzelőanyagot és a vízkészletet mennyiség, minőség és előkészítés szempontjából ellenőrizni kell. A szenet szükség szerint előre, de fagyveszély esetén csak közvetlenül a felhasználás előtt melegvízzel meg kell locsolni és gondosan előkészíteni.
A mozdony kenése 21. A kenés megkezdése előtt a csapágycsészékből, ellenágyakból a vizet és a szennyeződést el kell távolítani. A kenőanyagnak a kenendő helyhez kellő mennyiségben való hozzáfolyását és a kenőhelyek tömör zárását ellenőrizni kell. A kenőbelek és a Kardos-csavarok cseréjét - az évszaknak megfelelően - a vontatási műhelynek kell elvégezni. Ezek megtörténtét a mozdony felügyeletével megbízott dolgozó (reszortos) köteles ellenőrizni. Ellenőrizni kell, hogy a kenőolajszivattyúk tömörek-e és kellő mennyiségű és minőségű olajjal vannak-e megtöltve, továbbá az olajszűrők ép és tiszta állapotban vannak-e. A kenőolajszivattyúk kézi hajtóművét addig kell forgatni, amíg a kémlelő csavarok nyílásánál az olaj szivárog. Ezután a kémcsavarokat el kell zárni. Ez alatt a művelet alatt az olajvezeték (hajlékony kenőcsövek) tömörségét is meg kell figyelni.
22. A mozdony és a szerkocsi közötti kapcsolatot (a löklabdákat és vezetékét) a fékrudazat csapszegeit, a himbákat, a vonó- és ütköző készülékeket, a tengelyágy vezetékeket, a hordrugó feszítőcsavarokat és a himbacsapszegeket, a kazántartókat, a sebességmérő és kenőolajszivattyúk hajtóművét - az összes figyelembe jöhető csúszó- és súrlódó alkatrészeket - gondosan kell kenni és állandóan tisztán tartani. A kenőolajszivattyúk elemeit és az általa szállításra kerülő olajmennyiséget a vontatási műhelynek kell beállítani. A beállítást a mozdonyszemélyzetnek, kényszerű szükség esetét (hőnfutást) kivéve, nem szabad megváltoztatni. A kenőszivattyú hajtóművét, az olajszükségletnek megfelelően a mozdonyvezetőnek kell beállítani. Állomási tartózkodások alatt a mozgó alkatrészek (hajtó-, csatlórúdágyak, stb.) olajtartóinak olajkészletét szükség szerint ki kell egészíteni.
23. A mozdonyszemélyzetnek, ha vizsgálat és kezelés céljából a mozdony alá kell menni, biztosítani kell, hogy a mozdony meg ne induljon (lásd 3/i pontban foglaltakat). A fűtőnek a mozdonyvezető előzetes értesítése nélkül a mozdony alá menni tilos. Amennyibe a fűtő a mozgó alkatrészek kenésével foglalkozik, vagy ha a lakatosok és az üzemi munkások a mozdonyon dolgoznak, megindulni, a kormányművét mozgatni és a fékberendezését működtetni tilos. Az olyan mozdonyt, amelyet megmozdítani nem szabad, mindkét végén jól látható "Megállj" jelzővel kell megjelölni.
24. Álló mozdony megindítása előtt meg kell győződni arról, hogy alatta, fölötte, mellette személyek nem tartózkodnak-e és "Figyelj" jelzést kell adni; majd 8-10- másodperc elételtével szabad a mozdonyt megindítani.
A mozdony felszerelési tárgyainak ellenőrzése és elhelyezése 25. A mozdony személyzetének a felszerelési tárgyak, a jelzőeszközök, a kézi szerszámok és a mentődoboz használható, jó állapotáról és szabványos mennyiségéről meg kell győződni. A felszerelés mennyiségét a leltárjegyzék szerint kell ellenőrizni. A mutatkozó hiányt az erre a célra rendszeresített könyvben jelenteni kell.
26. A mozdonyon, illetve a szerkocsin e felszerelési tárgyakat az űrszelvényen belül úgy kell elhelyezni, hogy le ne essenek. A szertartályos mozdonyoknál szükség esetén a szerszámokat, felszerelési tárgyakat csak akkor és úgy szabad a víztartály tetején elhelyezni, ha ezek a pálya megfigyelését nem akadályozzák.
27. A széntartályt (a szerkocsit) pótdeszkával önkényesen magasítani és a víztartályok túlfolyóit eldugaszolni tilos.
Teendők állomási személyzetváltás esetén 28. Gőzben álló mozdonyon történő személyzetváltás esetében a 6-16. pontokban foglaltak szerint kell - értelemszerűen - eljárni. A leváltandó mozdonyvezetőnek - ha nem észlel a tűzszekrény állapotában csőfolyást, támrúd (csavar) szakadást, folyást és a vízállásmutató készülékek működésében hibát - a mozdony "Üzemi Napló"-jába az alábbi szöveget kell írni: "A kazán rendben". A bejegyzést mindkét mozdonyvezető köteles aláírni. Az átadó személyzet az átvevő személyzetet köteles a szolgálat alatt tapasztalt rendellenességekről tájékoztatni.
A készenléti mozdonyok előkészítése 29. A készenléti szolgálatra kijelölt mozdonyokat az 5-16. pontokban foglaltak szerint kell megvizsgálni és előkészíteni. A mozdonynak, az egész készenlét tartama alatt indulásra kész állapotban kell lenni és az Üzemi Rendben előírt menetiránynak megfelelő helyzetben kell állnia.
30. A készenléti mozdonyt kijelölt helyéről csak a vasútigazgatósági mozdonyirányító engedélyével szabad elvinni.
31. Hosszabb ideig tartó készenléti szolgálat alatt a szükségeshez képest a tüzet időnként ki kell tisztítani, a szenet előre kell készíteni és a vízkészletet ki kell egészíteni, hogy a mozdony menetszolgálatra mindig készen legyen.
|
|