II. RÉSZ


3. melléklet

A gőzmozdonyok féloldali- és teljes hidegreszerelésénél követendő eljárás


 

Eljárás a gőzmozdonyok hidegreszerelésénél


  I. Hidegmeneti vas nélküli mozdonyok, Stephenson vezérművel:
Sorozat: 377     A hajtórudakat leszerelni, a dugattyúkat hátrahúzni, a dugattyú keresztfejeket kitámasztani, a lengő ívköveket leszerelni, a kormányemeltyűt középre állítani

II. Hidegmeneti vassal ellátott mozdonyok, Stephenson vezérművel:
Sorozat: 326     A hajtórudakat a hidegmeneti vasra szerelni, a lengő ívköveket kiszerelni, a kormányemeltyűt középre állítani.

III. Hidegmeneti vas nélküli mozdonyok, Hausinger vezérművel:
Sorozat: 411,424
(zárt hajtórúdfejű) 490
    A hajtórudakat leszerelni, a dugattyúkat hátrahúzni, a dugattyú keresztfejeket kitámasztani, az ellenforgattyúrudat leszerelni.

IV. Hidegmeneti vassal ellátott mozdonyok, Hausinger vezérművel:
Sorozat: 275, 324, 375, 376, 424 (kengyeles hajtórúdfejű)     A hajtórudakat a hidegmeneti vasra szerelni, az ellenforgattyúrudat leszerelni.
 




Eljárás gőzmozdonyok féloldali hidegreszerelésénél

 

Általános szabályok     1. A mozdonyt csak abban az esetben célszerű féloldalon hidegre szerelni, ha ezzel nagyobb mértékű forgalmi zavart sikerül megakadályozni és lehetőleg csak a legközelebbi állomásig kell a menetet folytatni. Ebben az esetben a hengercsapokat gyakran kell kinyitni és a nyomáskiegyenlítő váltót használni nem szabad. Hidegreszerelés közben a gőzszabályzót zárt állásában rögzíteni kell és a hengercsapokat, valamint a nyomáskiegyenlítő váltót nyitva kell tartani. A központi kenéssel kent tengelyágyakat kézi kenéssel és kenőbéllel kell kenni.


   I. Hidegmeneti vas nélküli mozdonyok, külső beömléssel, Stephenson vezérművel:
Sorozat: 377     A hajtórudat, a körhagyó rudakat, a lengő ívkövet leszerelni, vagy felfüggeszteni, a dugattyút hátrahúzni, a dugattyú keresztfejet kitámasztani, a tolattyút teljesen hátrahúzni és azt a tolattyú tömszelence meghúzásával rögzíteni.


    II. Hidegmeneti vassal ellátott mozdonyok, külső beömléssel, Stephenson vezérművel:
Sorozat: 326     A hajtórudat a hidegmeneti vasra szerelni, a tolattyút előrehúzni és azt a tolattyú tömszelence ferde meghúzásával rögzíteni.


    III. Hidegmeneti vassal ellátott mozdonyok, belső beömléssel és Heusinger vezérművel (előretolt dugattyúnál):
Sorozat: 275, 324, 375, 376     A hajtórudat a hidegmeneti vasra szerelni, a tolattyú vonórudat a lengő ívkővel együtt leszerelni (a 375 sorozatnál a lengőívkő emelő függvasakat is!), a tolattyút hátrahúzni, a vezetékágynál a melléklemez eltávolításával rögzíteni, vagy ennek hiányában a rúdvezeték végén levő rögzítő csavarral, vagy rúdkitámasztással rögzíteni.


    IV. Hidegmeneti vassal ellátott mozdonyok, kengyeles hajtórúdfejjel, Heusinger vezérművel, le nem szerelhető tolattyú vonórúddal:
Sorozat: 424 A hajtórudat a hidegmeneti vasra szerelni, az ellenforgattyúrudat, a lengőívkövet leszerelni, a lengőívet függőleges helyzetben, a lengőív ágyaknál a melléklemez eltávolításával rögzíteni, a tolattyúrudat a keresztfej anyáról leoldani, a tolattyút hátrahúzni, a rudat hátul a vezetéknél rögzíteni. (Ezt a szerelést körülményes volta miatt a lehetőség szerint kerülni kell!)


    V. A zárt hajtórúdfejjel ellátott 411 és 424 sorozatú, valamint a Heusinger vezérművel bíró 490 sorozatú mozdonyok féloldalon nem szerelhetők hidegre.