A vonal-, illetve állomás ismeret
1.
A mozdony és mozdonynak minősülő jármű személyzetének minden
olyan vonal és állomás helyi viszonyait ismernie kell, amelyen
vonali, illetve rendszeres tolatószolgálatot teljesít.
Az ismeret megszerzése 2. A mozdonyvezetőt önálló vonali, illetve állomási tolatószolgálatra történő beosztása előtt vonal-, illetve állomásismeretre kell kirendelni.
3. Mozdonyvezetőt vonalanként az igazgatóság által meghatározott mennyiségű, de legfeljebb 3 nappali és 3 éjszakai oda-vissza utazásra kell vezényelni.
4. Állomási tolató (gurító) mozdonyok mozdonyvezetőit állomásonként, csomóponti állomások esetén tolatási körzetenként 1 nappali és 1 éjszakai szolgálatra kell vezényelni.
5. A vonal-, illetve állomásismeretre vezényelt mozdonyvezetőnek a mozdonyt - ha az adott mozdonyra előírt mozdonyvezetői vizsgával és típusismerettel rendelkezik - vezetnie is kell. Megszerezhető a vonalismeret pilótával történt vagy a 12.-13. pont szerinti vonattovábbítás alkalmával is.
Vonalak kijelölése 6. A vonalismeret megszerzésénél az alábbi szempontokat kell figyelembe venni: fővonalakon általában 2-2 , különösen erős forgalmú, bonyolult rendszerű fővonalakon - pl.: Budapest-Körvasút, KÖFI vonal, stb. - legfeljebb 3-3, mellékvonalakon 1-1 szolgálatot (utat) kell előírni a gazdaságosság figyelembevételével. A vonalismereti utak szükséges mennyiségét a vonal bonyolultságának figyelembevételével a vontatási főnökségnek kell előterjeszteni és a területileg illetékes igazgatóságoknak kell jóváhagyni. Az egységes végrehajtás érdekében a kötelezően előírt vonalismereti utak mennyiségét az igazgatóságoknak az egymást érintő vonalak esetén egyeztetni kell. Az ilyen vonalak esetén a vonalismereti utak mennyiségét az az igazgatóság határozza meg, amelyhez a vonal hosszabb szakasza tartozik.
7. Az igazgatóságoknak vonatatási telepenként kell meghatározni azon vonalakat, amelyeken a vontatási telep létszámába tartozó mozdonyvezetőknek vonalismerettel kell rendelkeznie.
Jelentéstétel a vonalismeret hiányáról 8. Ha a mozdonyvezetőt olyan vonalra (állomásra) vezénylik, ahol nincs vonalismerete, köteles a vonalismeretének (állomásismeretének) hiányát a vezénylést végző dolgozónak jelenteni, aki azt szolgálati főnökének jelenti. A szolgálati főnöknek vizsgálnia kell, hogy a dolgozók vezénylése kellő előrelátással (a vonalismereti adottságokra tekintettel) történt-e, illetve ha ilyen helyzet ismétlődően fordult elő, vizsgálnia kell, hogy a vonalismeret megszerzésére miért nem történt időben, előrelátóan intézkedés. Hibáztatható dolgozóit felelősségre kell vonnia.
A vonalismeret érvénye 9. A megszerzett vonalismeret (állomásismeret) nem veszti érvényét.
A pilóta személye, felelőssége vonattovábbításnál 10. Vonattovábbításnál a pilóta vonalismerettel, érvényes forgalmi, vonatvezetői vagy gépkezelői (fűtői) vizsgával rendelkező bármely dolgozó lehet a tüzelő fűtő kivételével.
A vonalismeret nyilvántartása 11. A vontatási főnökségeken a mozdonyvezetők valamennyi vonal-, és állomásismeretéről nyilvántartást kell vezetni. A vonalismeret nyilvántartási karton megfelelő helyeire a járművezetőnek kell a valós adatok alapján beírni és aláírni:
Zárórendelkezések 12. A vonalismeret-hiány miatti pilótával való közlekedést a pilóta köteles keltezés, viszonylat, vonatszám feltüntetésével az érintett személyzet menetokmányára rávezetni.
13. Vezénylés során gondoskodni
kell arról, hogy a mozdonyszemélyzet minden olyan vonalon, amelyre
vonalismerete van, kettő évenként legalább egyszer szolgálatot
teljesítsen. Ez az előírás a vonalismeret érvényét nem érinti.
Egyéb, a vonalismerettel kapcsolatos rendelkezéseket ("A
mozdonyszemélyzet vonalismerete" címmel) az új F.2 sz. Forgalmi
Utasítás tartalmazza (12.16.-12.22. pontok).
|
|