Óvatosság vizsgálat, javítás, kenés, tisztítás
közben 9.1.
A mozdony megvizsgálása, kenése, tisztítása, javítása közben ügyelni
kell arra, hogy a járműnek minden szándékos vagy véletlen mozgása a
rajta foglalatoskodó vagy közelében tartózkodó személyekre ne
legyen veszélyes.
9.2. Üzemanyag vételezés közben a mozdonyt be kell fékezni.
9.3. A 3. sz. mellékletben előírt tisztítási munkákat a munkavédelmi előírások és forgalombiztonsági szabályok betartásával szabad elvégezni.
.Kihajolási tilalom 9.4. A mozgásban levő mozdonyról a visszapillantó tükör vonalán kívülre kihajolni vagy a jármű futóhídjára kimenni tilos.
Az ajtók zárása *9.5. A védház, illetve vezetőfülke ajtóit menet közben mindig csukva kell tartani.
.Ki, és bejárás mozdonyszínből 9.6. A mozdonyszínbe való be- és kijárást az Üzemi Rendben leírt szabályok szerint, különös óvatossággal kell végezni. A mozdonyszín kapuját ilyen esetben mindig teljesen ki kell nyitni és a kapuszárnyakat rögzíteni kell.
.Rájárás a fordítókorongra, tolópadra 9.7. A fordítókorongra és tolópadra járás előtt minden esetben meg kell győződni állni. A fordítókorongra csak akkor szabad ráhajtani, ha a fordítókorong rögzítve van és megfelelő irányba áll. A fordítókorongra és a tolópadra csak a kezelő kézi jelzésére szabad ráhajtani. Villamos mozdonyt csak más járművel vagy csörlővel szabad fordítókorongra állítani.
Mozdonyok fordítása 9.8. Fordítás, illetve a tolópad mozgásának megkezdése előtt a mozdonyt be kell fékezni.
9.9. Ha a fékberendezés hasznavehetetlen, a járművet megfutamodás ellen féksaruval kell rögzíteni.
.Mozdonyok közlekedése vontatási telepen 9.10. Egymással nem kapcsolt mozdonyok közvetlenül nem követhetik egymást. A követő jármű vezetője köteles az előtte haladó járműtől állandóan a sebességtől függő és a fékútnak megfelelő távolságban maradni. Az alkalmazható legnagyobb sebesség 5 km/h.
9.11. Ha több mozdony egyszerre vonul ki a vontatási telepről vagy tér oda vissza, a járműveket és azok légfékberendezését össze kell kapcsolni. Vonóerőt csak az első mozdony fejthet ki.
9.12. Ha egymással összekapcsolt mozdonyok egyikén valamilyen munka elvégzése szükséges, a munka megkezdéséről és befejezéséről az érdekelt többi jármű személyzetét minden kétséget kizáróan értesíteni kell.
Jelzőlámpák kezelése 9.13. A vonat elejét jelző lámpákat a Jelzési Utasításban foglalt szabályok szerint kell kivilágítani. A közlekedés közben bekapcsolva tartandó lámpákat nappal csak indulás előtt 1-2 perccel kell bekapcsolni és 10 percnél hosszabb tartózkodás vagy tolatási szünet esetén ki kell kapcsolni.
*9.14. A lámpák távolsági fényét a közlekedő vonatoknál kell használni. A távolsági fény helyett a tompított fényt kell használni a távolbalátás korlátozottsága esetén, továbbá az elvakítás elkerülésére állomások, megállóhelyek területén, valamint járművekkel való találkozáskor. Ilyen alkalommal a nagy fényerőt csak a biztonság érdekében szabad rövid időre (1-2- másodpercre) bekapcsolni.
*9.15.
Ha a lámpákban jelzőfény is van, akkor azt kell használni a közlekedő
vonatok mozdonyán (vezérlőkocsiján) a 10 percet meghaladó állomási
tartózkodások alatt, valamint minden egyéb mozdony állomási tartózkodása
közben.
A jelzőfényt (ennek hiányában a tompított
fényt) kell használni a vonat végét jelző vörös jelzőüveg átvilágítására.
9.16. A mozdonyvezető köteles a hibás jelzőlámpák megjavításáról vontatási telepen, vagy mozdonyvizsgáló helyen gondoskodni, szolgálat közben az izzócserét elvégezni.
A vezetőfülke elhagyásának feltétele mozdonyhiba esetén 9.17. A vezetőfülkét a mozdonyszemélyzetnek menet közben elhagyni nem szabad. Menet közben bekövetkezett rendellenesség esetén a mozdonyvezető csak akkor hagyhatja el a vezetőfülkét és mehet a rendellenesség okát felkutatni, ha előzőleg a mozdonyt megállította és megfutamodás ellen biztosította. A jármű ellenőrzését végző dolgozó - a vonatkozó biztonsági szabályok betartásával - menet közben is végezhet ellenőrzést a géptérben.
Teendő a villamos kapcsolóberendezések meghibásodása esetén *9.18. Ha két vezetőfülkével ellátott mozdonyon a menetirányban elől levő vezetőfülkében a menethez szükséges kapcsolóberendezések menet közben meghibásodnak, a mozdonyvezető köteles a vonatot azonnal megállítani. A vonatot ilyen esetben a vonatot a menetirányban hátul levő vezetőfülkéből kell - az F3 sz. Forgalmi Utasításban a tolt vonatok részére előírt szabályok betartásával - a legközelebbi állomásig továbbítani.
A vonatok fűtése 9.19. A vonatok fűtésére vonatkozó biztonsági és kezelési szabályokat az E.12 sz. Utasítás 4. A vonatok fűtése című fejezete tartalmazza.
|
|