I. RÉSZ


7. A mozdonyok vizsgálata és átvétele



Vizsgálat és átvétel vontatási telepen     *7.1. A szolgálatba jelentkező mozdonyvezető - a jármű kulcsainak átvétele után - a jármű felszerelési tárgyait az Üzemi Rendben meghatározott módon átveszi. Az átvétel tényét és megállapításait az Üzemi Naplóban kell rögzíteni és aláírni.

     *7.2. A mozdonyvezető köteles meggyőződni az Üzemi Naplóban rögzített hiányosságok megszüntetéséről, továbbá a gépvizsgálat érvényességéről.
     Ha gépvizsgálat (egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés, tűzoltókészülék, fékezőszelep) érvénytartama lejárt, a mozdony a vontatási telepről (vizsgálóhelyről) nem járhat ki!

     *7.3. Teendők mozdony gépvizsgálat vagy magasabb rendű (R, A, B, és V1, V2, V3 jelű) vizsgálat utáni átvétel esetén:

*7.3.1. A mozdonyvezetőnek a jármű üzembehelyezése előtt ellenőriznie kell:

*7.3.2. A mozdonyvezetőnek a jármű üzembe helyezése után ellenőriznie kell:

*7.3.3. Ha a 7.3.1. és 7.3.2. pontokban felsoroltak közül bármelyik feltétel nem teljesül - a vezetőállás tisztaságának kivételével -, a mozdonnyal kijárni nem szabad, az észlelt hiányosságokat az illetékes mozdonyfelvigyázónak jelenteni kell.

     *7.4. Teendők, ha a mozdony átvétele nem gépvizsgálat vagy annál magasabbrendű vizsgálat után történik.
     Ez esetben a 7.10. pont szerint, az állomáson lezárt állapotban levő mozdony átvételének szabályait kell értelemszerűen alkalmazni.

Teendők állomási személyzetváltás esetén     *7.5. állomási személyzetváltásnál a leváltásra kerülő mozdonyvezető köteles tájékoztatni a leváltóját a jármű állapotáról, a szolgálata alatt bekövetkezett műszaki eseményekről és az intézkedésekről. Ha az Üzemi Naplóba hiányosságokra utaló bejegyzést tett, arra a leváltója figyelmét szóban is fel kell hívnia. Az átadás-átvétel megtörténtét olvashatóan kell az Üzemi Naplóban rögzíteni.

     *7.6. A leváltott és leváltó mozdonyvezető együtt köteles átvizsgálni a jármű leltári készletét, felszerelési tárgyait, védelmi berendezéseit és az ólomzárakat. Az állapotukra, meglétükre vonatkozó bejegyzést a leváló köteles megtenni, de mindkettőnek alá kell írnia azt.

     *7.7. A fékberendezés tekintetében az E.2 sz. Fékutasításban foglaltak szerint kell eljárni.

     *7.8. A leváltó mozdonyvezetőnek a váltás helyén ellenőriznie kell az Üzemi Naplóban a gépvizsgálat érvényességét. A gépvizsgálat érvényességi idejétől függően a 7.10.2. pont szerint kell eljárni.

     *7.9. Ha a leváltó mozdonyvezető indulás után a jármű üzemében rendellenességet észlel, azt az Üzemi Naplóban rögzítenie és rádión vagy az első alkalmas helyről az illetékes mozdonyirányítónak vagy mozdonyfelvigyázónak jelentenie kell.

     *7.10. Ha a mozdonyvezetőt olyan járműre vezénylik, amelyet valamelyik állomáson az előző személyzet lezárva hagyott, a mozdonyvezető a kulcsokat a forgalmi szolgálattevőtől vagy az őrzéssel megbízott dolgozótól kapja meg.

*7.10.1. Az átvétel alapját ebben az esetben is az Üzemi Napló képezi. A jármű vizsgálatát a 7.3.1. és 7.3.2. pontokban foglaltak szerint kell végrehajtani, kiegészítve a vizsgálócsatorna nélkül elvégezhető kenőolaj-, hűtővíz és üzemanyagszintek ellenőrzésével.

*7.10.2. Ha a gépvizsgálat érvényessége lejárt, vagy a továbbításra kerülő vonat várható érkezése előtt jár le, vagy a mozdonyvezető az ellenőrzés során olyan jelenséget tapasztal, ami a jármű további üzemelését vagy a közlekedés biztonságát veszélyezteti, kérnie kell a jármű vizsgálóhelyre irányítását.