I. RÉSZ


2. A mozdonyok kiszolgálása, személyzeti betöltése



    2.1. Működő gőzmozdonyon mindig legalább két vontatási dolgozó: egy érvényes gőzmozdonyvezetői (segédvezetői) és egy gőzmozdonyok kazánfűtői képesítéssel rendelkező köteles szolgálatot végezni.

   *2.2. A dízel- és a villamos mozdonyok műszaki kiszolgálásához a járművön egy főnek: a járműkategóriára érvényes képesítéssel rendelkező mozdonyvezetőnek (segédvezetőnek) kell szolgálatot teljesíteni. A vezérlőkocsiról, másik mozdonyról távvezérelt mozdonyokra, dízel-villamos fűtőkocsira nem kell kiszolgáló személyzet.

          *2.2.1. A mozdonyokra a mozdonyvezetőn kívül mozdonyvezető gyakornokot, a különleges menetekhez, próbákhoz vontatási kísérőt lehet vezényelni.

          2.2.2. Ha a vonatok továbbítása között vagy tolatás közben a villamos-, vagy dízelmozdonynak állomáson kell várakozni, de azzal az előre kapott értesítés szerint mozgást nem kell végezni - és dízeljármű esetén fagyveszély nincs - azt a mozdonyvezetőnek nem kell őrizni, a járműtől a forgalmi szolgálattevő engedélyével eltávozhat. Ez esetben a  mozdonyt üzemen kívül kell helyezni, rögzítőfékkel be kell fékezni és le kell zárni.

          2.2.3. Kikapcsolt hajtógépezettel vonatba sorozva szállított dízel- vagy villamosmozdonyt a járműkategóriára érvényes képesítéssel rendelkező mozdonyvezetőnek (segédvezetőnek) kell kísérnie.
          Külön menettel szállított dízel. vagy villamosmozdonyokat, dízel-villamos vonatfűtőkocsit kísérni nem kell, ha a vonómozdony vezetője a szállított járművek vezetésére is érvényes képesítéssel rendelkezik.

          *2.2.4. Fagyveszély esetén jól működő hőntartó berendezés hiányában a mozdony üzemelő dízelmotorját dízelmozdonyvezetőnek (segédvezetőnek) kell járatni (vontatási telepen az Üzemi Rendben foglaltak szerint).
          A hőntartó berendezést a kezelésből házivizsgát tett dolgozónak kell működtetni.

A mozdonyokon, vezérlőkocsikon szolgálatot végzők létszáma   2.3. A mozdonyon, vezérlőkocsin a mozdonyvezető egyedül vagy második dolgozóval teljesít szolgálatot. A második dolgozó egyéb teendői mellett a Forgalmi Utasításban szabályozott módon figyelő szolgálatot is köteles végezni.

     *2.4. A mozdonyon egy fős ún. (CSM) kiszolgálásának feltételeit az F.2 sz. Forgalmi Utasítás szabályozza.

      2.5. A CSM feltételek hiányában a mozdonyvezetőn kívül második dolgozónak is kell a vezetőálláson figyelő szolgálatot végezni. Második dolgozóként a mozdonyon figyelő szolgálatot láthat el: a mozdony megállításában jártas gépkezelő, fűtő, vontatási vonatkísérő, vezető jegyvizsgáló, vonatvezető. Ezek hiányában mozdonyvezetőt is lehet második dolgozóként vezényelni.