A szellőzők üzemének ellenőrzése
3.1. A szellőzők környezeti hőmérsékletnek megfelelő üzemmódjáról
gondoskodni kell.
A villamos ellenkapcsolás tilalma 3.2. Az irányváltó kapcsolókat működtetni csak a villamos mozdonyok álló, befékezett helyzetében, a vontatómotorok áramának nulla értéke esetén szabad. Emelkedő pályarészeken megállított vonatot úgy kell indítani, hogy a fékberendezés feloldása után a vonat hátrafelé ne tudjon megmozdulni.
A villamos mozdony áramszedőinek használata
3.3. Vonattovábbítás közben a villamos mozdony menetirány
szerinti hátsó áramszedőjét kell használni. Ettől eltérni csak
tolatási mozgás közben és akkor szabad, ha a menetirány szerinti hátsó
áramszedő használhatatlan.
Egy vonatban közlekedő több villamos mozdony
közül csak kettő áramszedője engedhető fel. Kivétel a kettőnél
több egységből álló BDV villamos motorvonat.
Felkészülés feszültségmentes szakasz alatti áthaladásra
3.4.1. A feszültségmentes felsővezeték szakasz alatti áthaladás előtt gondoskodni kell arról, hogy a feszültségmentes szakasz alatt a villamos mozdony (a vonat) lendületével áthaladhasson. A vonatra és a pályára alkalmazható sebességet semmiképpen sem szabad túllépni!
3.4.2. A feszültségmentes szakasz előtt a főmegszakítót ki kell kapcsolni, és az áramszedőt le kell engedni.
3.4.3. Zord időjárási viszonyok esetén az áramszedő megbízható leereszkedését többször kell ellenőrizni. A próba sikertelensége esetén a menetet folytatni mindaddig nem szabad, míg a mozdonyvezető a felsővezeték feszültségmentesítése után a hibás áramszedőt biztonsággal üzemen kívül nem helyezte (selejtezte).
A fázishatár alatti haladás
3.5. Fázishatár alatti áthaladáskor a főmegszakítót ki
kell kapcsolni. Egy vonatban közlekedő több villamos mozdony közül
a menetirány szerinti első csak leeresztett áramszedővel haladhat át
a fázishatár alatt.
Több egységből álló BDV villamos
motorvonat esetén a fázishatár jelző előtt kell az áramszedőt
leereszteni, és az ingavonatra érvényes táblánál kell felengedni.
A vonatfűtés bekapcsolása 3.6. Vonattovábbítás közben ügyelni kell a főmegszakító bekapcsolása után - ha szükséges - a fűtés bekapcsolására is.
A felsővezeték megfigyelése 3.7. A mozdonyvezetőnek szolgálat közben a felsővezetéket is meg kell figyelnie, egyrészt az áramszedő megfelelő működésének ellenőrzése, másrészt a felsővezeték olyan hibáinak felderítése érdekében, amelyek a közlekedő vonatok biztonságát veszélyeztetik. Veszély észlelése esetén az Utasítás I. rész 8. fejezetében meghatározottak szerint kell eljárni. Ha a hibás felsővezetéki szakasz saját vágányútjában van, akkor az áramszedőt le kell ereszteni.
A felsővezeték hibáinak jelentése
3.8. A pályán és a felsővezetéken észlelt hibákat, valamint a földelt felsővezeték szakaszra bejárást felengedett áramszedővel a honos szolgálati főnökségnek is jelenteni kell.
Teendők áramszedő sérüléskor
3.9.1. Menet közben bekövetkező áramszedő sérülést mozdonyrádión a mozdonyirányító útján, vagy a legközelebbi állomásról a forgalmi szolgálattevő útján az illetékes vonalfelügyelőségnek jelenteni kell. A jelentésben pontosan meg kell határozni a felsővezetéki hiba helyét, jellegét és az áramszedő sérülésének mértékét.
Mozdonyrádió hiánya esetén a jelentés megtételére a vonatot a legközelebbi állomáson még akkor is meg kell állítani, ha ott menetrend szerint áthaladna.3.9.2. A sérült áramszedőt le kell ereszteni, és az E.101 sz. Utasításban előírtak betartásával ebben a helyzetben rögzíteni kell. Ha ez nem lehetséges, vagy ennek ellenére a sérült áramszedő a környezetét, illetve a felsővezetéki berendezést továbbra is veszélyezteti, akkor le kell szerelni, és a vasúti pálya mellett, űrszelvényen kívül kell helyezni. A leeresztett áramszedő pontos helyét a honos szolgálati főnökségnek írásban kell jelenteni.
3.9.3. Tilos sérülés után nem ellenőrzött áramszedővel közlekedni!
A felsővezeték feszültségének ellenőrzése
3.10. A főmegszakítót ki kell kapcsolni, ha a felsővezeték feszültségének értéke a 29 kV-ot meghaladja.
Teendők energiaellátási zavar esetén
3.11. A felsővezetéki feszültség megszűnése, majd megjelenése után a vonatokat az alábbi sorrend és várakozási idő betartásával lehet megindítani, illetve gyorsítani, ha az illetékes szakaszirányító másként nem rendelkezik:
| Vonatnem | Várakozási idő |
| 1. Gyorsvonat | 0 perc |
| 2. Személyvonat | 1 perc |
| 3. Tehervonat | 2 perc |
A villamos mozdony vizsgálata középállomásokon
3.12. Középállomásokon a tartózkodási idő alatt a
mozdonyszemélyzet köteles a vonatkozó biztonsági szabályok betartásával
a villamos mozdonyt átvizsgálni.
Az Utasítás I. rész 4. fejezetében előírtak mellett arról is meg
kell győződni, hogy a tetőberendezéseknél mutatkozik-e a földről
rálátással megállapítható sérülés.
A főmegszakító 12 literes légtartályát szolgálatonként legalább
egyszer vízteleníteni kell.
|
|