II. RÉSZ


Biztonsági szabályok


 


A mozdony elhagyása és fordítása     113. A mozdony megindulásának megakadályozására vonatkozó óvórendszabályokat, melyeket ezen Utasítás 3/i pontja tartalmaz (a vontatójármű rögzítése, stb.) a mozdony fordítása, vagy tolópadon történő szállítása közben is be kell tartani.

Mozdonyfordítás szétkapcsolt állapotban     114. Ha a mozdonyt és a szerkocsit csak szétkapcsolt állapotban lehet megfordítani, szétkapcsolás után a kerekeket biztonságosan alá kell ékelni. A szerkocsit kézifékkel is be kell fékezni. A gőzben álló légfékes mozdonyt a fővezeték szabaddá vált végének elvakolása után légfékkel is be kell fékezni.

Óvatosság hídszerkezet alatt, alagútban     115. A függesztőműves hidakon (a hídszerkezet a sínek felett van) és az alagutakban való áthaladás közben, a szerkocsi tetejére fellépni és a tűzi szerszámot használni tilos.

Megállás hidak, felüljárók alatt     116. A mozdonnyal úgy kell megállni, hogy a kémény, a híd, vagy felüljáró alá kerüljön, csak elkerülhetetlen esetben szabad.

Óvórendszabályok nagyfeszültségű felsővezeték alatt     117. Nagyfeszültségű villamos felsővezetéki berendezés feszültség alatt álló részeit két méternél kisebb távolságra megközelíteni életveszélyes és ezért tilos. Ugyanilyen veszélyesek a nagyfeszültségű villamos vezeték leszakadt, lelógó végei, kikapcsolt, de nem földelt szakaszai és mindazok az egyébként kisfeszültségű vezetékek is, amelyek a nagyfeszültségű berendezéssel (nagyobb távolságban), párhuzamosan haladnak és így a nagyfeszültség távhatása folytán veszélyes feszültség alá kerülhetnek.

Tilalmak a nagyfeszültségű felsővezeték alatt     118. A nagyfeszültségű felsővezeték alatt levő gőzmozdonyok sátortetőjére, kazánjára, futóhídjára, vagy a szerkocsijára felmenni, a tüzelőszerszámot a mozdonysátortető fölé emelni, a szerkocsiban szenet rámolni és a szenet locsolni tilos. Ezért a szénlocsoló tömlőt le kell szerelni és elzárni, az ilyen vonalakon végzett szolgálat előtt. Ezeket a munkákat általában a feszültség alatt levő felsővezeték alá érkezés előtt kell elvégezni. Ilyen munkát - el nem kerülhető esetben - a felsővezeték alatt csak akkor szabad végezni, ha a vontatási telep területén a felelős mozdonyfelvigyázó, az állomás területén a forgalmi szolgálattevő, a felsővezeték feszültségmentesítésére intézkedett és jól látható, kétoldali szabályszerű földelés (földelőrudak) után, a mozdony vezetőjének a munka elvégzésére engedélyt adott. A mozdonyvezető a munka befejezését a mozdonyfelvigyázónak, illetve a forgalmi szolgálattevőnek jelenteni köteles.

A mozdony megjelölése villamosított vonalon     119. A villamosított vonalon szolgálatot teljesítő mozdonyon mindazokat a helyeket, melyekre a nagyfeszültségű felsővezeték miatt fellépni veszélyes, téglalap alakú vörösszegélyes fehér táblán lefelé vékonyodó, villámot ábrázoló "Nagyfeszültségre figyelmeztető jel"-lel kell megjelölni. Ezeket a figyelmeztető jeleket a felsővezetékkel ellátott vágányra történő bejárás előtti menetrendszerinti megálláskor kell a mozdonyra kitenni; a villamosított vonal elhagyása után a vezetőálláson levő figyelmeztető jelet azonnal, a többit az első menetrendszerinti megállásnál kell eltávolítani.

     120. A "Nagyfeszültségre figyelmeztető jel"-et szerkocsis mozdonyoknál a szerkocsi két oldalán és a mozdonysátor alatt, szertartályos mozdonyoknál a mozdony két oldalán de általában azokon a helyeken kell elhelyezni, ahonnan a felsővezeték megközelíthető.

     121. A figyelmeztető jelek szabályszerű kitűzéséért és eltávolításáért a mozdonyvezető felelős.