III. RÉSZ


3. Menetszolgálat


 


Megindított dízelmotor felügyelete     3.1. Dízel-vontatójárművet üzemelő dízelmotorral felügyelet nélkül hagyni nem szabad. Kivételt képeznek a távvezérelt járművek és az E.1 sz. Utasítás I. részében meghatározott CSM szolgálat közben bekövetkezett rendkívüli eseményre vonatkozó előírás.

A dízelmozdonyok működésének ellenőrzése menet közben     3.2. A jármű működését üzem közben figyelemmel kell kísérni. A beépített műszerek, jelzőlámpák által jelzett értékeket kellő gyakorisággal ellenőrizni kell. A műszerek és jelzőlámpák hibajelzése, rendellenes zaj, rendellenes üzem esetén az okot fel kell kutatni és a hiba elhárításáról intézkedni kell.

3.2.1. Különös gondossággal kell eljárni a régebbi gyártású dízelmozdonyoknál, amelyeknél a hűtővíz hőmérséklet szabályozása nem automatikus. Ezeknél az előírt hűtővíz hőmérséklet szabályozása a mozdonyvezető feladata.

Ellenkapcsolás tilalma     3.3. Villamos hajtásrendszerű dízelmozdonyokat sem vonattal, sem gépmenetben ellenkapcsolással (ellenárammal) fékezni nem szabad.
     Tilos az ellenkapcsolás hidraulikus, hidromechanikus és mechanikus hajtásrendszerű járműveknél is. Irányt, illetve fokozatot váltani minden esetben csak álló és befékezett járműnél szabad. 

A dízelmozdony vizsgálata középállomáson     3.4. Középállomásokon hosszabb tartózkodások idején a mozdonyszemélyzet köteles - a rendelkezésére álló idő alatt az alkatrészek hozzáférhetőségétől függően - a dízel vontatójárművet megvizsgálni, különös figyelemmel a menet közben esetleg észlelt rendellenességekre.
     Alapfordulaton járó motornál ellenőrizni kell, hogy nincsenek-e gyanús zörejek, hogy a tüzelőanyag-, kenőolaj- és hűtővízrendszer csővezetékei épek és tömörek-e.