Ez a kezelési szabályzat valamennyi egyesített éberségi- és vonatbefolyásoló berendezéssel (továbbiakban: EÉVB) felszerelt mozdonyra vonatkozó általános szabályokat tartalmazza. A csak egyes mozdonyokra és vezérlőkocsikra vonatkozó eltéréseket az E.1 sz. Utasítás III., illetve IV. részének mellékletei tartalmazzák.
A kezelési szabályzat egyaránt vonatkozik a berendezés hagyományos ("négydobozos") és korszerűsített (EVM 120 típus) kivitelére is. Ahol a kétféle kivitel működése között eltérés van, ott a szövegrész oldalanként két hasábra oszlik, és a hagyományos kivitelre vonatkozó szöveg az oldal bal hasábjában, az EVM 120-ra vonatkozó szöveg pedig a jobb hasábjában található.
"A digitális vezetőállás jelzővel (DVJ) felszerelt mozdonyoknál és vezérlőkocsiknál a jelzési képeket az F.1 sz. Jelzési Utasításban meghatározottak alapján kell értelmezni."
1. Az EÉVB részei és azok elhelyezkedése
1.1. A berendezés alapvetően két részre osztható, úgymint pályaoldali és mozdonyoldali részre. A pályaoldali rész a berendezés "adó" része: a vonatbefolyásolásra kiépített pályaszakaszok (sínáramkörök, sugárzó kábelek), a mozdonyoldali rész pedig a "vevő": mindazok a berendezések, amelyek a pályáról érkező jelek átvitelében, feldolgozásában részt vesznek.
1.2. A mozdonyoldali rész egységei:
1.2.1. A mozdony mindkét végén elhelyezett két-két vevőtekercs.
1.2.2.
A táp-, szűrőerősítő-, kiértékelő-, éberségi egység
A négy funkcionális egységet tartalmazó közös doboz
1.2.3. A berendezés ki-beiktatására szolgáló "BE" állásban ólomzárral ellátott kapcsoló
1.2.4. Az üzemmód választó MENET/TOLATÁS kapcsoló
1.2.5. A vezetőasztal reteszkulcs, a vezetőállásjelző, a nyugtázó kézi nyomógombok és lábpedál.
1.2.6. A SAJÁT/CSATOLT átkapcsoló
1.2.7. A fordított működésű EP szelep az általa vezérelt légkibocsájtó szelep és ezek nyitott állásban ólmozott kiiktató váltója
1.2.8. A berendezés biztosítója
2. A berendezés üzembehelyezése
A berendezés az akkumulátor főkapcsoló bekapcsolásával villamos szempontból önműködően üzembehelyeződik, ha:
2.1. Az 1.2.7. pontban említett kiiktató váltó állása az üzembehelyezést nem befolyásolja, ezért annak nyitott, ólmozott helyzetét a mozdony átvételekor (lásd Utasítás 7. fejezet) ellenőrizni kell-
2.2.
Üzembehelyezéskor a vezetőállásjelző fénye sárga, majd 3-4- másodperc múlva fehér, illetve vonatbefolyásolt vágányon az ütemezésének megfelelő színű lesz. A berendezés ekkor üzemkész.
Üzembehelyeződéskor a berendezés önellenőrzést hajt végre, amelynek során a vezetőállásjelzőn egymás után valamennyi fény megjelenik, 2-3- másodpercre a fővezetéket is megcsapolja.
A vezetőállásjelzőn a fehér vagy vonatbefolyásolt pályán az ütemezésnek megfelelő színű fény világít. A megszólaló éberségi felhívást nyugtázni kell. A berendezés ekkor üzemkész.
3. A berendezés működése, kezelése vonabefolyásolásra ki nem épített pályán (vágányon)
3.1. Bekapcsolt berendezésnél a vezetőállásjelző fénye fehér, ekkor 15 km/h sebesség felett útarányos éberségellenőrzés történik. A berendezés kezelést is csak 15 km/h sebesség felett igényel. A pedált vagy nyomógombot folyamatosan lenyomott helyzetben kell tartani. Ilyen esetben 1550 m megtett út után szólal meg az éberségi kürt. Felengedett pedál mellett a kürt már 50 m megtett út után megszólal. A kürt a pedál, illetve a nyomógomb egyszeri kezelésére elhallgat, mely kezelésnek a kürt megszólalását követően 150 m megtett úton belül kell megtörténnie.
Ha a kezelés 150 m-en belül nem történik meg, a berendezés leold, azaz a vonóerő megszűnik, és vészfékezés következik be. A leoldással egyidőben a kürt elhallgat.
A vészfékezést a fordított működésű EP szelep feszültségének kimaradása indítja meg. Vonóerő csak akkor fejthető ki újra, ha a berendezés visszaállítása a lábpedál vagy nyomógomb kezelésével megtörtént.3.2. Az éberségi kürt megszólalása a pedál, illetve nyomógomb előkezelésével (az 1550 m út befutása előtti kezelésével) megelőzhető.
4. A berendezés kezelése, működése vonatbefolyásolásra kiépített pályán (vágányon)
4.1. A 2. pontban előírtak szerint üzembehelyezett berendezés vonatbefolyásolásra kiépített pályaszakaszon kapcsolatot tart a mozdony és a helyhezkötött jelzők között, és 15 km/h sebesség fölött útarányos éberségellenőrzést biztosít.
Ilyenkor a vezetőállásjelző megismétli a közelített jelzőre vonatkozó előrejelzést, azaz a közelített főjelzőnél alkalmazható megengedett max. sebességre utaló színkép (és felirat) jelenik meg. A mozdonyvezető ennek megfelelően köteles a vonat sebességét szabályozni.4.1.1. Ha zöld fény világít a vezetőállásjelzőn, akkor a következő főjelzőn sebességcsökkenés nélkül továbbhaladást engedélyező jelzés van. A berendezés éberségi része a 3. pontban leírtaknak megfelelően működik.
4.1.3. Ha vízszintesen osztott zöld/sárga fény világít a vezetőállásjelzőn, akkor a következő főjelzőn csökkentett 40 vagy 80 km/h sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés van, vagy továbbhaladást engedélyező, nem biztosított bejárati jelző következik.
4.1.4. A 4.1.2.-4.1.3. pontban leírt esetben a berendezés éberségi része 15 km/h és az előjelzett sebesség között a 3. pontban leírtaknak megfelelően működik. Az előjelzett sebesség felett az éberségi kürt 200 m-enként szólal meg (sűrített éberségi felhívás). Ilyenkor a pedál, illetve nyomógombok helyzete közömbös, előkezelésre nincs lehetőség.
4.1.5. Ha sárga fény világít a veztőállásjelzőn, akkor a következő főjelzőn "Megállj" jelzés van. 15 km/h sebesség felett sűrített az éberségi felhívás.
4.1.6. Ha vörös fény világít a vezetőállásjelzőn, akkor a mozdony "Megállj" jelzést adó főjelző mellett haladt el, és a jelző utáni vágány foglalt (foglaltnak tekintendő). A berendezés éberségi része ebben az esetben nem működik. 15 km/h-nál nagyobb sebesség esetén a berendezés éberségi felhívás nélkül leold.
4.1.7. Ha fehér fény világít a vezetőállásjelzőn, akkor a mozdony:
- vonatbefolyásolásra ki nem épített pályaszakaszon közlekedik vagy
- az EÉVB berendezés meghibásodott, vagy
- vonatbefolyásolásra ki nem épített pályaszakaszról vonatbefolyásolásra kiépített, de foglalt pályaszakaszra érkezett.
Az éberségi rész a 3. pontban leírtaknak megfelelően működik.
4.2. Közlekedés "Megállj" jelzés mellett
4.2.1. Kizárólag térközjelző szerepet betöltő, végig fehér árbócú jelző.
A jelzőt a Forgalmi Utasításban szabályozott esetekben és módon szabad meghaladni, majd a vezetőállásjelzőn kapott előjelzés szerint kell a vonat sebességét szabályozni.
Ha a vezetőállásjelzőn a vörös fény jelenik meg, az azt jelenti, hogy a térköz foglalt.
Továbbhaladni a foglalt térközre vonatkozó szabályok szerint szabad még abban az esetben is, ha a térköz látszólag szabad, mert a főjelző és a vezetőállásjelző vörös fényét más üzemveszélyes helyzet (pl. síntörés) is előidézheti.
A vezetőállásjelző vörös fénye esetén a berendezés legfeljebb 15 km/h sebességű közlekedést enged meg, e sebesség felett éberségi felhívás nélkül leold.
Az ilyen jelző után bármely okból leoldott berendezést megállás után a pedál kezelésével kell visszaállítani, és a menetet vörös vezetőállásjelzővel kell folytatni.
A visszaállítást tilos a 4.2.2. pontban említett részegységek kezelésével vagy bármely más módon végezni, amely a berendezés tápfeszültségét megszakítja, mert ez a vezetőállásjelző vörös fényét fehérre változtatja.4.2.2. Bejárati jelző
A jelzőt a Forgalmi Utasításban szabályozott esetekben és módon szabad meghaladni, amely után a vezetőállásjelző fénye vörösre változik. Az állomásban a kijelölt helyen meg kell állni és a vörös fényt az 1.2.6. és 1.2.8. pontban szereplő vagy a tápfeszültséget megszakító valamely kapcsoló ki, majd bekapcsolásával törölni kell, azaz fehérre kell változtatni.
Menesztés után a kihaladás sebességére a Forgalmi Utasítás rendelkezései a mérvadók. Ha behaladás közben a vezetőállásjelzőn a vörös fényt a kijárati jelzőre vonatkozó előjelzési fény váltja fel, akkor a fenti törlést értelemszerűen nem kell elvégezni, de a vonat sebessége csak akkor növelhető, ha az utolsó kocsi is elhagyta a bejárati váltókörzetet.4.2.3. Kijárati, fedező és nyíltvonali bejárati jelző
A jelzőket a Forgalmi Utasításban szabályozott esetekben és módon szabad meghaladni, amely után
4.2.3.1. ha a jelző előtti vágány (pályarész) vonatbefolyásolásra kiépített, akkor a vezetőállásjelző sárga fénye vörösre változik. Amennyiben a jelző utáni pálya vonatbefolyásolásra nincs kiépítve, a vörös fényt a 4.2.2. pontban leírtak szerint törölni kell, a továbbhaladás a Forgalmi Utasítás előírásai szerint történhet. Ha a jelző utáni pálya vonatbefolyásolásra kiépített, akkor a 4.2.. pontban leírtak szerint (a vezetőállásjelző jelzéseinek megfelelően) kell a sebességet szabályozni, illetve a berendezést kezelni, beleértve egy esetleges leoldás utáni visszaállítás esetét is.
4.2.3.2. ha a jelző előtti vágány (pályarész) vonatbefolyásolásra nincs kiépítve, akkor a jelző meghaladása után vörös fény nem jelenik meg a vezetőállásjelzőn.
Amennyiben a jelző utáni pályarész sincs vonatbefolyásolásra kiépítve, akkor a berendezés az éberségi felhívások nyugtázásán kívül más kezelést nem igényel. A továbbhaladás a Forgalmi Utasítás előírásai szerint történhet.Ha a jelző utáni pályarész vonatbefolyásolásra kiépített, akkor a 4.2.1. pontban leírtak szerint (a vezetőállásjelző jelzéseinek megfelelően) kell a sebességet szabályozni. Ilyen esetben a foglalt pályára kihaladó mozdony vezetőállásjelzőjén nem változik vörösre a fehér fény! Tehát fehér vezetőállásjelző mellett a foglalt térközre vonatkozó szabályok szerint kell továbbhaladni. Az EÉVB berendezés az éberségi felhívások nyugtázásán kívül külön kezelést nem igényel.
4.3. Éberségi felhívás a vezetőállásjelző fényének változásakor
Ha a vezetőállásjelző fénye a korábbinál alacsonyabb sebességre utaló jelzésre, sárgára vagy fehérre vált, akkor 50 m megtett út után megszólal az éberségi kürt, melyet a leoldás megelőzésére 150 m-en belül nyugtázni kell.
Ha a vezetőállásjelző fénye vörösről vagy sárgáról nagyobb sebességre változik, akkor 15 km/h sebesség alatt is megszólal az éberségi kürt, mely nyugtázásra hallgat el. Leoldás azonban a nyugtázás elmaradása esetén sem következik be.
5. Tolatás üzemmód
A tolatás idejére a MENET/TOLATÁS kapcsolót "TOLATÁS"
állásba kell kapcsolni. Ekkor a vezetőállásjelzőn a fehér alapon
kék "T" betűs fény jelenik meg. "TOLATÁS" üzemmódban
a berendezés 15-40 km/h sebesség között útarányos éberségellenőrzést
végez.
40 km/h sebesség felett a leoldás éberségi felhívás nélkül
azonnal bekövetkezik.
A berendezést csak 15 km/h sebesség alatt lehet visszaállítani a pedál
vagy nyomógomb egyszeri kezelésével.
6. Különleges üzemállapotok, hibák
6.1. Az állomásközi menetirányváltás lehetetlensége esetén (az F.2 sz. Utasítás 15.234.C. alpontja alapján) a menetiránnyal szemben haladó vonat az állomásközben fehér fényű vezetőállásjelző mellett közlekedik. Ilyen meneteknél a vezetőállásjelzőn fényváltás nem következik be. Előfordulhat, hogy a sötét térközjelző után a vezetőállásjelzőn megjelenik a sárga, majd a következő térközjelző mellett elhaladva a vörös fény. Továbbhaladni a 4.2.2. pontban leírt törlés végrehajtása után lehet.
Amennyiben a mozdonyvezetőt a menetirányváltás lehetetlenségéről és ezért a "TOLATÁS" üzemmód használatáról értesítették, akkor a berendezést az 5. pontban leírtaknak megfelelően kell átkapcsolni és kezelni.6.2. Előfogatoláskor, ha az előfogat és a vonó mozdony távvezérelt üzemére lehetőség van, valamint hátul működő mozdonnyal közlekedő személyszállító ingavonat esetén a távvezérelt mozdony SAJÁT/CSATOLT kapcsolóját CSATOLT állásba kell állítani.
6.3. Előfogatolás alkalmával - ha a távvezérelt üzemre lehetőség nincs - a hátsó (vonó) mozdony EÉVB berendezését, valamint a tolómozdonnyal közlekedő vonat (F.2 sz. Ut. 1.101. pont) végén működő tolómozdony EÉVB berendezését ki kell iktatni.
6.4. Tolt vonatnak és tolt vonatnak minősülő vonattovábbítás során a mozdony EÉVB berendezését az 5. pont szerint "TOLATÁS" üzemmódba kell átkapcsolni és ennek megfelelően kezelni.
6.5. A 6.1.-6.4. pontoknak megfelelő különleges üzemállapot befejeztével a berendezést az előírt üzemmódba kell átkapcsolni és ennek megfelelően kezelni.
6.6. A GySEV Rt Győr-Sopron vonalszakasza részben ki van építve vonatbefolyásolásra úgy, hogy valamennyi főjelző előtt - tehát ott, ahol érdemben adható fel jel - az általános fékúttávolságnak megfelelő hosszban van jelfeladás, a következő eltérésekkel:
a) Bejárati jelző előtt a jelfeladást végző szigetelt sínszakasz kb. 300 m-rel az előjelző előtt kezdődik.
b) A bejelentkező szakasztól az átmenő fővágányba eső kijárati jelzőig folyamatos jelfeladás van.
c) A nem átmenő fővágányba eső kijárati jelző előtt jelfeladás van, azonban a bejárati jelzőtől az ellenkező menetirányhoz tartozó kijárati jelzőig ez megszakad.
d) A kijárati jelzőt mindig jelfeladásra ki nem épített pályaszakasz követi (az ellenirányú bejárati jelzője után), kivéve, az "e)" pontban leírt állomásközöket.
e) A Fertőendréd-Petőháza-Fertőszentmiklós állomásközökben a jelfeladás mindkét irányban folyamatos.
6.7. Az EÉVB berendezés olyan meghibásodásakor, amikor nem üzemszerű fékezés következik be és a 2. pontban leírtak szerint nem lehet üzemképes állapotra átkapcsolni, a mozdony üzemképességének további biztosítása érdekében a berendezést ki kell iktatni az 1.2.3. pontban szereplő kapcsoló segítségével. Ha a berendezés ennek ellenére is elengedi a fővezeték levegőjét, akkor az 1.2.7. pontban említett kiiktató váltót is el kell zárni.
Meghibásodásnak minősül pl.: ha a berendezés a mozdonyt befékezi és a fék a pedál illetve a nyomógomb kezelésével teljes megállás után sem oldható fel.
Ugyancsak kikapcsolandó a berendezés, ha a vezetőállásjelző sötét, a kürt állandóan hangot ad és a kürt a pedál vagy nyomógomb kezelésére sem hallgat el, stb.6.8. Vonatbefolyásolásra kiépített pályán, ha a továbbhaladást engedélyező nyíltvonali főjelzők mellett a vezetőállásjelző egy fehér fényt ad, az éberségi berendezés azonban üzemel és ez az állapot csak egy térközre terjed ki, mozdonyrádió (mobiltelefon) útján a forgalmi vonalirányítót értesíteni kell.
Ha ez az állapot kettő vagy több egymást követő térközben fennáll, ebben az esetben a mozdony berendezésének hibáját kell feltételezni, és az utat a következő állomásig az F.2 sz. Utasítás 15.235. pontjában meghatározott módon lehet folytatni a fenti jelentési kötelezettség értelemszerű betartása mellett.6.9. A berendezés meghibásodása miatti kiiktatását a honos vontatási főnökségen eseménykönyvileg jelenteni kell. Az eseménykönyvi jelentésnek tartalmaznia kell:
- a kiiktatás szükségességét,
- a hibajelenség pontos és rövid leírását,
- a mozdony tartózkodási helyét vagy mozgási körzetét a meghibásodás időpontjában,
- minden egyéb olyan tényezőt, amely a hiba okának kiderítéséhez feltétlenül szükséges, pl.: a mozdonyon egyidejűleg végzett ténykedés, a közelített pálya-jelző színkép, stb.
|
|