A mozdony hibájának megszüntetése
13.1.
A mozdonyon bekövetkezett bármilyen hiba megszüntetésénél a
mozdonyszemélyzetnek a személybiztonságot és a vonat üzembiztonságát
szem előtt kell tartani.
Ha a vonatot a mozdony hibája miatt meg kell
állítani, a hibát a vonat és a vonal személyzetének közreműködésével
a lehető legrövidebb idő alatt meg kell szüntetni, hogy a vonat vagy
legalább egy része a legközelebbi állomásig közlekedhessék. Ha a
hiba a helyszínen 30 percen belül nem szüntethető meg, segélymozdonyt
kell kérni. A hiba helyszíni javíthatóságát 10 perc alatt kell eldönteni.
13.2. Ha a mozdony üzemképtelenné vált, a mozdonyvezető köteles gondoskodni a jármű előkészítéséről szállításra.
A működési zavar okának vizsgálata és elhárítása 13.3. Ha a mozdonyon hiba vagy sérülés következik be, a menetet csak akkor szabad folytatni, ha
- a hibát a mozdonyszemélyzet megszüntette, vagy
- a hibás részt üzemen kívül lehet helyezni és nagyobb mértékű sérülés bekövetkezésétől, illetve kifejlődésétől nem kell tartani.
Mozdonyalkatrészek törése, lazulása 13.4. Működő vagy vonatban továbbított mozdonynál bekövetkezett hordműalkatrészek (hordrugó, függvas, himba) törés esetén a menetet akkor szabad folytatni, ha a törés következtében a hordműben befeszülés nem lépett fel vagy a mozgás során nem következhet be.
13.5. Befeszülés - siklásveszély - esetén az ideiglenes helyreállításhoz segélykocsit kell kérni. A menetet a helyreállítást vezető rendelkezése szerinti sebességgel szabad folytatni gépmenetben a legközelebbi vontatási telepig, vonattal pedig a legközelebbi mozdonyváltó állomásig.
Hordrugótörés 13.6. A mozdony lemezes hordrugóját töröttnek kell tekinteni, ha egy fő vagy két melléklapja törött.
13.7. Csavarrugó akkor törött, ha a rugórendszer sérült eleme a mozdony álló helyzetében nem vesz fel terhelést.
*13.8. Gumirugó (rugalmas elem) akkor szakadt, ha a gumiréteg valamelyik rugókeresztmetszetben teljesen elvált, a felületek egymáshoz viszonyítva elmozdultak.
Kerékabroncs és tengelytörés 13.9. A kerékabroncs szakadása vagy a tengelycsap törése, továbbá a keréktárcsa-agy lazulása esetén a menet nem folytatható. Ilyen esetben segélyszerelvény helyszínre küldését kell kérni ideiglenes kerékpárcseréhez.
Elmozdult vagy laza kerékabroncs
13.10. A kerékabroncsot akkor kell elmozdultnak tekinteni,
ha a kerékvázon és az abroncson levő, sugárirányú fehér vagy vörös
festékcsík határvonala nem esik egybe.
A kerékabroncsot akkor kell lazának
tekinteni, ha az alábbiakban felsorolt jelenség bármelyike fennáll:
13.10.1. feloldott fék mellett több különböző helyen, megközelítőleg sugárirányban az abroncsra mért kalapácsütések nem adnak tiszta csengő hangot,
13.10.2. a kerékabroncs és a kerékváz között rozsdakiverődés látható,
13.10.3. az abroncs és a kerékváz csatlakozó élei sérültek,
13.10.4. a biztosítógyűrű sérült, laza vagy mellette rozsdakiverődés látható.
13.11. Ha a mozdonyvezető kerékabroncs elmozdulást állapít meg, akkor a lazaságra vonatkozó ellenőrzést különös gondossággal kell elvégezni. Amennyiben a kerékabroncs nem minősül lazának, úgy a vonatot a célállomásig kell továbbítani és onnan a mozdonyt a legközelebbi vizsgálóhelyre kell beállítani.
13.12. Ha az abroncs lazának minősül és azt vontatási telepen (vizsgálóhelyen) állapítja meg a mozdonyvezető, akkor a vontatási telepről (vizsgálóhelyről) nem járhat ki. Megállapításait jelentenie kell az illetékes mozdonyreszortosnak, illetve a vizsgálóhely szolgálatban levő vezetőjének. A mozdonyvezetőnek továbbiakban a nevezettek - Üzemi Naplóba is bejegyzett szabatos - rendelkezése szerint kell eljárnia.
13.13. Ha a vörös színjelölésű abroncs elmozdulását vagy az abroncslazulást olyan helyen állapítja meg a mozdonyvezető, ahol nincs vontatási telep vagy vizsgálóhely, akkor ő maga köteles dönteni a mozdony futásképességéről és az alkalmazható sebességről az alábbiak figyelembevételével:
13.13.1. Ha az abroncs tengelyirányban nem mozdult el, a biztosítógyűrűje ép, az abroncs és a kerékváz között szemmel látható hézag nincs, a vontatójármű csak a legközelebbi vontatási telepig (vizsgálóhelyig) - személyszállító vonat kivételével - legfeljebb 60 km/h sebességgel vonatot továbbíthat. A laza abroncsú kerékpárt - ha az műszakilag lehetséges - a vontatásból és a fékezésből ki kell iktatni.
13.13.2. Ha az abroncs és a kerékváz kapcsolata ne felel meg a 13.13.1. pontban felsorolt feltételeknek, a mozdony vonatot nem továbbíthat, szolgálatképtelennek minősül, vontatási telepre való közlekedtetéséhez segélymozdonyt kell kérni. A mozdony ilyen esetben legfeljebb 25 km/h, kitérő irányba legfeljebb 5 km/h sebességgel továbbítható.
Lengéscsillapító sérülés 13.14. A sérült lengéscsillapítót le kell szerelni vagy - ha az nem lehetséges - a leszakadt részt fel kell kötözni úgy, hogy a mozdonyban, pályaberendezésben további sérülést ne okozhasson.
13.15. A mozdony engedélyezett legnagyobb sebességének legfeljebb felével közlekedhet, ha lengéscsillapítóját leszerelték, vagy az a sérülés miatt hatástalanná vált.
Kocsihibák elhárítása 13.16. A vontatott járművekben a vonalon keletkezett hibák megszüntetését a mozdonyszemélyzet köteles megkísérelni. Ha az elhárításra a helyszínen nincs lehetőség, akkor segélymenetet kell kérni.
13.17. Kocsihiba esetén, állomásokon az E.12 sz. Utasítás "Kocsijavítás állomási vágányokon" fejezete szerint kell eljárni.
13.18. Valamely kocsi üzemképességének megítélésénél - kocsivizsgáló, kocsiszolgálati művezető vagy reszortvezető távollétében - a mozdonyvezető véleménye a mértékadó. Ha a kocsiszolgálati dolgozó a mozdonyvezető megállapítását felülbírálja, úgy azt a menetigazolvány megjegyzés rovatába az utasításadó nevével együtt be kell jegyezni.
*13.19. Központi ajtózárás vagy az ajtózárás
visszajelzésének meghibásodásakor a központi zárást meg kell szüntetni,
és a vonatkísérőket értesíteni kell.
A továbbiakban úgy kell közlekedni, mint a
hagyományos szerelvénnyel.
Teendők a mozdony biztonságba helyezése után 13.20. A mozdony biztonságba helyezése után a mozdony személyzete köteles a vonat biztonságba helyezésére, fedezésére, a segélynyújtásra és a pálya szabaddá tételére irányuló munkákban részt venni.
Eljárás egyéb rendkívüli esemény vagy veszélyhelyzet észlelése alkalmával 13.21. A szolgálat közben közlekedésbiztonsággal összefüggő rendkívüli esemény - baleset, veszélyeztetés, szándékos vagy gondatlan cselekmény, tűzeset, jármű, pálya, felsővezeték, biztosítóberendezési hiba - észlelése esetén a jelentési és intézkedési kötelességeket a Balesetvizsgálati és Elhárítási Utasítás tartalmazza.
Vízen való áthaladás 13.22. Ha a pályát víz borítja, előtte meg kell állni. Ha a víz szintje a sínkorona feletti 75 mm magasságot eléri, azon áthaladni nem szabad. Ha a vízmagasság ennél kisebb és egyéb akadályozó körülmény nem áll fenn, a pályafenntartási szakszolgálat szakembereinek engedélyével és jelenlétében, legfeljebb 5 km/h sebességgel kell a víz borította pályarészen áthaladni.
|
|