I. RÉSZ


13. Eljárás a vontatójárművek hibája, balesetek és menetakadályok esetén


 


A mozdony hibájának megszüntetése     13.1. A mozdonyon bekövetkezett bármilyen hiba megszüntetésénél a mozdonyszemélyzetnek a személybiztonságot és a vonat üzembiztonságát szem előtt kell tartani.
     Ha a vonatot a mozdony hibája miatt meg kell állítani, a hibát a vonat és a vonal személyzetének közreműködésével a lehető legrövidebb idő alatt meg kell szüntetni, hogy a vonat vagy legalább egy része a legközelebbi állomásig közlekedhessék. Ha a hiba a helyszínen 30 percen belül nem szüntethető meg, segélymozdonyt kell kérni. A hiba helyszíni javíthatóságát 10 perc alatt kell eldönteni.

     13.2. Ha a mozdony üzemképtelenné vált, a mozdonyvezető köteles gondoskodni a jármű előkészítéséről szállításra.

A működési zavar okának vizsgálata és elhárítása     13.3. Ha a mozdonyon hiba vagy sérülés következik be, a menetet csak akkor szabad folytatni, ha

Mozdonyalkatrészek törése, lazulása    13.4. Működő vagy vonatban továbbított mozdonynál bekövetkezett hordműalkatrészek (hordrugó, függvas, himba) törés esetén a menetet akkor szabad folytatni, ha a törés következtében a hordműben befeszülés nem lépett fel vagy a mozgás során nem következhet be.

     13.5. Befeszülés - siklásveszély - esetén az ideiglenes helyreállításhoz segélykocsit kell kérni. A menetet a helyreállítást vezető rendelkezése szerinti sebességgel szabad folytatni gépmenetben a legközelebbi vontatási telepig, vonattal pedig a legközelebbi mozdonyváltó állomásig.

Hordrugótörés     13.6. A mozdony lemezes hordrugóját töröttnek kell tekinteni, ha egy fő vagy két melléklapja törött.

     13.7. Csavarrugó akkor törött, ha a rugórendszer sérült eleme a mozdony álló helyzetében nem vesz fel terhelést.

     *13.8. Gumirugó (rugalmas elem) akkor szakadt, ha a gumiréteg valamelyik rugókeresztmetszetben teljesen elvált, a felületek egymáshoz viszonyítva elmozdultak.

Kerékabroncs és tengelytörés     13.9. A kerékabroncs szakadása vagy a tengelycsap törése, továbbá a keréktárcsa-agy lazulása esetén a menet nem folytatható. Ilyen esetben segélyszerelvény helyszínre küldését kell kérni ideiglenes kerékpárcseréhez.

Elmozdult vagy laza kerékabroncs     13.10. A kerékabroncsot akkor kell elmozdultnak tekinteni, ha a kerékvázon és az abroncson levő, sugárirányú fehér vagy vörös festékcsík határvonala nem esik egybe.
     A kerékabroncsot akkor kell lazának tekinteni, ha az alábbiakban felsorolt jelenség bármelyike fennáll:

13.10.1. feloldott fék mellett több különböző helyen, megközelítőleg sugárirányban az abroncsra mért kalapácsütések nem adnak tiszta csengő hangot,

13.10.2. a kerékabroncs és a kerékváz között rozsdakiverődés látható,

13.10.3. az abroncs és a kerékváz csatlakozó élei sérültek,

13.10.4. a biztosítógyűrű sérült, laza vagy mellette rozsdakiverődés látható.

     13.11. Ha a mozdonyvezető kerékabroncs elmozdulást állapít meg, akkor a lazaságra vonatkozó ellenőrzést különös gondossággal kell elvégezni. Amennyiben a kerékabroncs nem minősül lazának, úgy a vonatot a célállomásig kell továbbítani és onnan a mozdonyt a legközelebbi vizsgálóhelyre kell beállítani.

     13.12. Ha az abroncs lazának minősül és azt vontatási telepen (vizsgálóhelyen) állapítja meg a mozdonyvezető, akkor a vontatási telepről (vizsgálóhelyről) nem járhat ki. Megállapításait jelentenie kell az illetékes mozdonyreszortosnak, illetve a vizsgálóhely szolgálatban levő vezetőjének. A mozdonyvezetőnek továbbiakban a nevezettek - Üzemi Naplóba is bejegyzett szabatos - rendelkezése szerint kell eljárnia.

     13.13. Ha a vörös színjelölésű abroncs elmozdulását vagy az abroncslazulást olyan helyen állapítja meg a mozdonyvezető, ahol nincs vontatási telep vagy vizsgálóhely, akkor ő maga köteles dönteni a mozdony futásképességéről és az alkalmazható sebességről az alábbiak figyelembevételével:

13.13.1. Ha az abroncs tengelyirányban nem mozdult el, a biztosítógyűrűje ép, az abroncs és a kerékváz között szemmel látható hézag nincs, a vontatójármű csak a legközelebbi vontatási telepig (vizsgálóhelyig) - személyszállító vonat kivételével - legfeljebb 60 km/h sebességgel vonatot továbbíthat. A laza abroncsú kerékpárt - ha az műszakilag lehetséges - a vontatásból és a fékezésből ki kell iktatni.

13.13.2. Ha az abroncs és a kerékváz kapcsolata ne felel meg a 13.13.1. pontban felsorolt feltételeknek, a mozdony vonatot nem továbbíthat, szolgálatképtelennek minősül, vontatási telepre való közlekedtetéséhez segélymozdonyt kell kérni. A mozdony ilyen esetben legfeljebb 25 km/h, kitérő irányba legfeljebb 5 km/h sebességgel továbbítható.

Lengéscsillapító sérülés    13.14. A sérült lengéscsillapítót le kell szerelni vagy - ha az nem lehetséges - a leszakadt részt fel kell kötözni úgy, hogy a mozdonyban, pályaberendezésben további sérülést ne okozhasson.

     13.15. A mozdony engedélyezett legnagyobb sebességének legfeljebb felével közlekedhet, ha lengéscsillapítóját leszerelték, vagy az a sérülés miatt hatástalanná vált.

Kocsihibák elhárítása    13.16. A vontatott járművekben a vonalon keletkezett hibák megszüntetését a mozdonyszemélyzet köteles megkísérelni. Ha az elhárításra a helyszínen nincs lehetőség, akkor segélymenetet kell kérni.

     13.17. Kocsihiba esetén, állomásokon az E.12 sz. Utasítás "Kocsijavítás állomási vágányokon" fejezete szerint kell eljárni.

     13.18. Valamely kocsi üzemképességének megítélésénél - kocsivizsgáló, kocsiszolgálati művezető vagy reszortvezető távollétében - a mozdonyvezető véleménye a mértékadó. Ha a kocsiszolgálati dolgozó a mozdonyvezető megállapítását felülbírálja, úgy azt a menetigazolvány megjegyzés rovatába az utasításadó nevével együtt be kell jegyezni.

    *13.19. Központi ajtózárás vagy az ajtózárás visszajelzésének meghibásodásakor a központi zárást meg kell szüntetni, és a vonatkísérőket értesíteni kell.
     A továbbiakban úgy kell közlekedni, mint a hagyományos szerelvénnyel.

Teendők a mozdony biztonságba helyezése után    13.20. A mozdony biztonságba helyezése után a mozdony személyzete köteles a vonat biztonságba helyezésére, fedezésére, a segélynyújtásra és a pálya szabaddá tételére irányuló munkákban részt venni.

Eljárás egyéb rendkívüli esemény vagy veszélyhelyzet észlelése alkalmával    13.21. A szolgálat közben közlekedésbiztonsággal összefüggő rendkívüli esemény - baleset, veszélyeztetés, szándékos vagy gondatlan cselekmény, tűzeset, jármű, pálya, felsővezeték, biztosítóberendezési hiba - észlelése esetén a jelentési és intézkedési kötelességeket a Balesetvizsgálati és Elhárítási Utasítás tartalmazza.

Vízen való áthaladás    13.22. Ha a pályát víz borítja, előtte meg kell állni. Ha a víz szintje a sínkorona feletti 75 mm magasságot eléri, azon áthaladni nem szabad. Ha a vízmagasság ennél kisebb és egyéb akadályozó körülmény nem áll fenn, a pályafenntartási szakszolgálat szakembereinek engedélyével és jelenlétében, legfeljebb 5 km/h sebességgel kell a víz borította pályarészen áthaladni.