A vonat elindítása 53.
Induláskor a vezérművet a lehető legnagyobb töltésre kell beállítani.
A kerékperdülés megelőzés érdekében a vonat megindítására gőzszabályzó
kismértékű nyitását kell alkalmazni. Ha indulásnál mégis kerékperdülés
következik be, akkor a gőzszabályzót azonnal le kell zárni, a perdülés
megszűnése után - csekély homokolás mellett ügyelve arra, hogy a sín
és a kerék közé kerülő homok szigetelőréteget ne képezzen - a gőzszabályzót
óvatosan kell nyitni nehogy vízütés következzék be. Vigyázni kell
arra is, hogy a vonatban indításkor rángatás, vagy szakadás ne
keletkezzen. Néhány kerékfordulat után a vezérművet kb. 60% töltésre
kell visszaállítani. A vonóerőt a kormányművel és a gőzszabályzóval
- a tapadásnak és a pályaviszonyoknak megfelelően - kell szabályozni.
A vonatnemnek megfelelő gyorsulás mellett a töltést fokozatosan - a
növekvő sebességgel arányosan - kell csökkenteni és a gőzszabályzó
további nyitásával a gőznyomást a tolattyúszekrényben növelni
kell.
A hengercsapok kezelése 54. A mozdony első, valamint hosszabb tartózkodása utáni indításakor a hengercsapokat mindaddig nyitva kell tartani, amíg azokon már csak száraz gőz áramlik ki. Váltókon, keresztezéseken, nem zúzottkőágyas hidakon való áthaladás közben, valamint élénk forgalmú utak, átjárók és peronok mellett, ahol személyek tartózkodnak a hengercsapokat zárni kell.
55. A hengerekbe ha víz kerül - amire a víznek a kéményből való távozásából, valamint a tolattyúszekrény nyomás hirtelen csökkenéséből lehet következtetni - a henger és a gépezet sérülésének megelőzése céljából a gőzszabályzót zárni, a nyomáskiegyenlítő váltót és a hengercsapokat azonnal nyitni kell. A vonatok indításánál - különösen akkor, ha a rostélyon a salakréteg még vékony - ügyelni kell arra, hogy az erős léghuzam a tűzréteget fel ne szaggassa. Szükség esetén ilyenkor a tüzelőajtót kismértékben nyitni kell.
56. Állomásokon és megállóhelyeken a gőzszabályzót olyan óvatosan kell nyitni, hogy a peronon tartózkodó utasok és az ott elhelyezett tárgyak a lecsapódott víztől, pernyétől be ne szennyeződjenek. Hasonló körültekintéssel kell eljárni a segédfúvó használatakor, valamint a légsűrítő és a villamos világítási turbina megindításakor is.
A gőzszabályzó és a kormánymű kezelése menetközben 57. Vonattovábbítás alkalmával a mozdonyszemélyzetnek a vonat menetrendjében előírt rendes-, késés esetén pedig a rövidített menetidők betartását biztosítani kell. Ennek a követelménynek helyes teljesítményszabályozással kell eleget tenni. (A teljesítményszabályozás akkor helyes, ha a mozdonyvezető a gőzszabályzó és a kormánymű összehangolt kezelésével a gőz hőenergiájának legjobb kihasználását, a fűtő pedig ezzel szoros összefüggésben a leggazdaságosabb szénfogyasztást biztosítja.) Késés-csökkentés esetén teljes mozdonyteljesítménnyel kell gyorsítani, azonban a megengedett sebességet soha nem szabad túllépni.
58. Rendes menetidővel való közlekedés esetén a teljesítménytartalékot a következő módon kell hasznosítani:
a) Teljes mozdonyteljesítménnyel kell a vonatot gyorsítani és az erőteljes indításból eredő időnyereséget a lassúmenetjelzők, valamint a megállások előtti gőznélküli kifuttatásra és a lejtőkben való gőznélküli haladásra kell felhasználni. A gőznélküli menetek helyét a vonalismeret alapján a mozdonyvezető határozza meg. Minél nagyobb részét értékesíti a mozgási energiának a fékezés előtti kifutatással, annál kevesebbet kell fékezéssel megsemmisíteni és annál nagyobb lesz a szénmegtakarítás. Ezen kívül a kerékabroncs és a féktuskó kopás is csökken.
b) Azokon a pályaszakaszokon, ahol a vonat továbbítása oly kis vonóerőt igényel, hogy emiatt a gőz nagymértékű fojtására kerül sor, az ebből eredő hatásfokromlást a vonat szakaszos kifuttatásával kell csökkenteni. Szakaszos kifuttatásnál a vonatot a megengedett legnagyobb sebesség elérése után zárt szabályzóval kell futtatni. A kifutás végsebességét úgy kell megválasztani, hogy a vonat közepes sebessége az előírt menetidő betartását tegye lehetővé. Gyorsítás közben gazdaságos üzemet biztosító töltést és tolattyúszekrény nyomást kell alkalmazni.
Sebességszabályozás előfogat esetén 59. Előfogattal történő vontatás esetén az első (előfogat) mozdony vezetőjének kell a vonat sebességét szabályozni. A második (vonó) mozdony vezetőjének hozzá kell igazodnia. A gőzszabályzót először mindig az előfogat mozdonyvezetője nyitja, zárni viszont mindig előbb a vonómozdonyon kell.
A mozdonyok terhelése 60. A gőzmozdonnyal továbbítandó vonatok terhelését a Szolgálati Menetrendkönyv illetve a Menetrendfüggelék idevonatkozó táblázata tartalmazza.
|
|