II. RÉSZ


Egyéb szabályok és a menetszolgálat befejezése


 


Az alkatrészek megfigyelése     88. A mozdonyszemélyzetnek menetközben a vonal, a jelzők és a vonat megfigyelésén kívül a mozdony alkatrészeinek működését i figyelni kell. Ha szokatlan zörej hallatszik, annak okát keresni kell, sőt szükség esetén a vonatot is meg kell állítani. A hiba természetétől függ, hogy a mozdonyvezető azt azonnal elhárítja-e, vagy olyan intézkedéseket tesz, mely a menet folytatását legalább a legközelebbi állomásig lehetővé teszi.

A vonat megállítása     89. A vonat megállításánál a gőzszabályzó zárása után úgy kell fékezni, hogy ne sérüljenek meg sem az utasok, sem a járművek, és a rakomány se károsodjon.

Ellengőz alkalmazása     90. Ellengőzzel csak veszély esetén szabad fékezni. Ellengőz alkalmazása esetén a kerékcsúszás elkerülése céljából, 50 km/óránál nagyobb sebességnél 50 %-nál kisebb töltést kell alkalmazni, majd a sebesség csökkenésével folyamatosan növelni kell a töltést úgy, hogy 30 km/óránál érje el az alkalmazható legnagyobb értéket. A szabályzónyitás után figyelni kell az esetleges kerékcsúszásra; a kapcsolt kerekek megcsúszása esetén homokolással egyidejűleg az alkalmazott töltést átmenetileg csökkenteni kell. Ellengőz alkalmazásával egyidejűleg a mozdony légfékberendezését az oldószeleppel oldani kell; szertartályos mozdonyoknál a kéziféket meghúzni nem szabad.

Teendők tartózkodás közben     91. Középállomásokon a tartózkodás alatt a mozdonyszemélyzet köteles a rendelkezésére álló idő alatt, - figyelembe véve az alkatrészek hozzáférhetőségét - a mozdonyt és a szerkocsit megvizsgálni. Rövidebb tartózkodás alatt elsősorban arról kell meggyőződni, hogy a tengely- és rúdágyaknál nem mutatkozik-e melegedés.

     92. Hosszabb tartózkodás alatt a mozgó alkatrészeket szükség szerint kenni kell. A csavarokat, csapokat, ékeket, rugókat, kerékabroncsokat gondosan meg kell vizsgálni. A talált hiányosságokat meg kell szüntetni. A téli időszakban a kerékabroncsok és a hordrugók vizsgálatára fokozott figyelmet kell fordítani.

A víz- és szénkészlet kiegészítése     93. A víz- és szénkészletet az arra kijelölt állomáson kell kiegészíteni. A víz vételezésénél figyelemmel kell lenni az esetleg üzemen kívül helyezett vízállomásokra és a víz minőségére. A kemény és az erősen lúgos vizek használatát kerülni kell. Késés esetén időnyerés céljából, a mindenkori körülmények mérlegelésével, annyi vizet kell vételezni, amennyi a legközelebbi vízállomásig feltétlenül elegendő.

A vízdaruk kezelése     94. A vízdarukat rendszerint a mozdony személyzete kezeli. Használat után a daru kifolyó csövét szabványos állásban rögzíteni kell. Ezért a mozdony személyzete felelős.

Teendők érkezés előtt és után     95. A gőzzel fűtött vonatok továbbításánál a gőzfűtési gőzbeeresztő szelepet általában 10 perccel, 0°C alatti hőmérsékletnél pedig közvetlenül a vég-, illetve a mozdonyváltó állomásra való megérkezés előtt kell elzárni. A végállomásra történő megérkezéskor a mozdonyvezető köteles a vonatról való lejárás előtt a szerelvény gőzfűtési vezetékét sűrített levegővel kifúvatni. Ilyenkor az arra kijelölt dolgozó a szerelvény első kocsijának gőzfűtési tömlőjét összeköti - egy segédtömlő közbeiktatásával - a mozdony (szerkocsi) légféktömlőjével és ugyanakkor gondoskodik a fűtésbe bekapcsolt utolsó kocsi zárváltójának magnyitásáról is. Ennek megtörténte után a mozdonyvezető a fékezőszelep töltőoldó állásba való helyezésével 3 percen át a szerelvényt levegővel kifúvatja.

A mozdony kezelése érkezés után     96. A vontatási telep területén szükséges meneteket, az üzemanyagokkal való kiszerelést, a kazán lefúvatását, a tűz- és füstszekrény tisztítását, a csövek kifúvatását, a mozdony fordítását, stb. az Üzemi Rendben előírtak szerint kell végrehajtani.

A kazán lefúvatása     97. A mozdonyok kazánját a tápvíz minőségének figyelembevételével mind a honos, mind a forduló vontatási telepen minden út után le kell fúvatni. A lefúvatást az erre a célra kijelölt lefúvatócsatorna felett a következőképpen kell elvégezni:

a) A mozdonykazánt a lefúvatás előtt fokozatosan tele kell táplálni. Táplálás közben figyelni kell arra, hogy a kazánnyomás ne csökkenjen a lövettyűk működőképességéhez szükséges nyomás alá. Ezután a rövid ideig tartó lefúvatást alacsony kazánnyomás mellett, a kémény felőli lefúvató váltóval kell megkezdeni és az állókazánon lévőkkel befejezni. Ezt a sorrendet azért kell betartani, hogy az iszap ne a rákfal felé terelődjön. A lefúvatást minden lefúvató váltón lehetőleg egyenlő és kevés mennyiségű víz lecsapolásával kell végezni. A lefúvatást addig szabad folytatni, míg a vízállásmutató üvegben látható vízszint a megengedett legalacsonyabb vízállás feletti 40-50 mm magasságig csökken. Ajtófali lefúvatóváltó biztonsági kengyelét a lefúvatás befejezése után szabványos állásban rögzíteni kell.

b) A kazánlefúvatással egyidejűleg a kémcsapokat és a látható vízállásmutató készülékeket le kell fúvatni, az utóbbit hitelesíteni is kell.

A vízállásmutató készülék lefúvatása és hitelesítése    98. A mozdonykazán üzemeltetése során a vízállásmutató készülékeket minden hosszabb tartózkodás alkalmával, de legalább óránként lefúvatással ellenőrizni kell.

     99. A vízállásmutató készülék lefúvatását úgy kell végezni, hogy annak lefúvató orsóját háromszor egymást követően ki kell nyitni és elzárni, s közben meg kell figyelni, hogy az üvegben a víz könnyen játszik-e és felemelkedik-e mindig mindig azonos magasságba. Ezt követően a kémcsap orsójának kinyitásával ellenőrizni kell, hogy a látható vízállás magasságában folyik-e a víz. A legalsó kémcsapon mindig víznek kell folyni. Ha a vízállásmutató készülék lefúvatása közben annak helyes működése iránt a legkisebb kétely támad, a mozdonyszemélyzetnek a vízállásmutató készüléket minden esetben hitelesítenie kell.

     100. A hitelesítést úgy kell végezni, hogy az elzáró orsók megfelelő kezelésével külön-külön kell lefúvatni az alsó- és a felső vízállásfejeket. Ilyenkor a felső vízállásfejben elhelyezett golyós szelepet (Sebesta-golyót) ki kell iktatni, illetőleg az elzáró orsó nem teljes becsavarásával az üléséről el kell távolítani. A lefúvatás után az elzáró orsókat teljesen ki kell nyitni, a felső golyós szelepet be kell iktatni és a vízállásmutatót többször le kell csapolni.

     101. A kémcsapok lefúvatását az elzáró orsóiknak hosszabb ideig való nyitvatartásával kell végezni.

Tartaléktűz    102. Ha a mozdony üzemeltetése közben 24 óránál rövidebb ideig tartózkodik a vontatási telepen és utána újabb szolgálatot tesz, akkor tartaléktűzzel magas vízállás mellett gőzben kell tartani úgy, hogy 1-2- bar legyen a kazán gőznyomása. Ugyanígy kell lejárni a gőzszolgáltatás szüneteltetés esetén is. A tűzszekrényt a lehűléstől, a csőfal, az oldalfalak és az ajtófal mellett felhalmozott parázzsal kell megóvni. A hamuláda fenék- és légcsappantyúit be kell zárni. A léghuzam csökkentése végett a kéményt egy 30 mm átmérőjű nyílással ellátott lemezzel le kell fedni.

A kazán kezelése    103. A kazánt a hirtelen lehűléstől óvni kell, ezért a tűzszekrény és a füstszekrény tisztítása közben vizet táplálni nem szabad. A hamuláda csappantyúit a salak leeresztése után be kell zárni. A füstszekrény tisztítása közben a hamuláda csappantyúknak és a tüzelőajtónak zárva kell lenni. Ha felesleges gőzt kell elbocsátani, ezt elővigyázatosan úgy kell végrehajtani, hogy a kazánban a gőznyomás csak lassan csökkenjen és a vízállás-szint túlságosan ne süllyedjen.

A füst- és burokfüstcsövek kifúvatása    104. A füst- és burokfüstcsöveket minden út után sűrített levegővel, vagy gőzzel alaposan ki kell fúvatni. Ennél a műveletnél a gőzfúvó (kónusz) nyílását megfelelő sapkával be kell fedni. A csőfúvatás megkezdése előtt a füstszekrényből a pernyét el kell távolítani. Ilyenkor a szikratörő, illetőleg szikrafogó berendezést is meg kell tisztítani és a füstszekrényajtó védlemezeinél a hézagok kitisztítását is el kell végezni. Ezt követően a mennyezetrudak, (csavarok) a túlhevítő elemek végeit, valamint a lángboltot a rárakódott salaktól és pernyétől meg kell tisztítani.

A mozdony vizsgálata    105. A mozdonyszemélyzet köteles a mozdonyt és a szerkocsit, továbbá ezek fékberendezését minden részében alaposan megvizsgálni. Az állító ékeket, a laza csavarokat és csavaranyákat meg kell húzni. A tömszelencéket és az űranyákat utánahúzni, ha szükséges, tömíteni is kell. A mozdony és a szerkocsi közötti főkapcsolatra (főcsavarkapocs vagy vonórudas kapcsolat) különös gondot kell fordítani. A főkapcsolat ülepedett rugója és kopott csapszegei, valamint a kellőképpen be nem állított (laza, vagy túlságosan felszorított) tengelyágyhúzóékek, kopott, egymáson elcsúszó- és elforduló alkatrészei, a mozdony nyugtalan-, rángatózó járását okozzák.

     106. A fékberendezést az E.2 sz. Fékutasításban foglaltak szerint kell megvizsgálni. A főlégtartályt és a cseppgyűjtőket 0,5-1 barnál vízteleníteni kell. A víztelenítésre mindig, de különösen a hideg beálltával kell nagy gondot fordítani.

A javítások megrendelése    107. Azokat a javítási munkákat, melyeket a mozdony személyzete nem tud elvégezni, a hiba helyének, okának és a szükséges javítási munkának felsorolásával meg kell rendelni.

     108. A mozdonyvezető ha a mozdonyon, vagy a szerkocsin olyan hibát észlel, mely a mozdony üzemképességét kétségessé teszi, erről feljebbvalójának szóbeli jelentést is köteles tenni.

Teendők vontatási telepre történő beálláskor     109. A vontatási telepen tartózkodó mozdonyokat kézifékkel be kell fékezni. A féktömlőt az űrkapcsolatra, a csavarkapcsot a vonóhorogra, a gőzfűtési tömlőt a tartóláncra kell felfüggeszteni.

     110. 0 °C alatti hőmérsékletnél a szerkocsi vízváltóit el kell zárni, a vízkapcsolatot pedig a lövettyű vízváltójánál vízteleníteni kell.

     111. A mozdony felszerelési tárgyait mennyiségileg és minőségileg ellenőrizni kell és a helyükre kell rakni, majd a szerszámládákat le kell zárni.

A mozdony átadása     112. A mozdony személyzete a mozdonytól csak akkor távozhat el, ha a mozdonyt és a szerkocsit a legközelebbi szolgálatára már előkészítette, megindulás ellen a 3/i pont rendelkezéseinek megfelelően biztosította, továbbá ha a vontatási telepi rendezőnek, vagy az ezzel megbízott más dolgozónak a mozdonyt a 18. pontban foglaltak értelemszerű alkalmazásával átadta. A mozdony tartozékát képező kulcsokat az Üzemi Rendben előírt helyen kell őrizni.