IV. RÉSZ


4. Teendők a villamos mozdony hibái és rendkívüli helyzet esetén


 


Teendők veszély esetén     4.1. Veszély esetén a vonatot meg kell állítani és a villamos mozdony főáramkörét feszültségmentesíteni kell. A feszültségmentesítést azzal a kezelőszervvel kell elvégezni, amelyik az áramszedőt és a főmegszakítót egyidejűleg kapcsolja ki.

Eljárás villamos mozdony okozta zárlat esetén

4.2.1. Ha a villamos mozdonynál olyan hiba fordul elő, amely a felsővezetékben feszültségkimaradást okoz, de a menetet a hiba elhárítása után folytatni lehet, akkor rádión vagy azon az állomáson, amelyen a vonat menetrend szerint legelőször megáll, a forgalmi szolgálattevő útján az illetékes alállomásnak jelentést kell tenni.

4.2.2. Ha a villamos mozdony a felsővezetékben ismételten zárlatot okoz, akkor az áramszedőket le kell ereszteni, és a villamos mozdonyt szolgálatképtelennek kell tekinteni. Az illetékes alállomást értesíteni kell, hogy az üzemzavar okáról és helyéről tudomást szerezzen.

Eljárás fázishatár alatti megálláskor

4.3.1. Ha a villamos mozdony a fázishatár előtt úgy áll meg, hogy a fázishatár bekapcsolása nélkül továbbhaladni nem tud, akkor a fázishatáron való áthaladást két részletben kell végrehajtani. Ilyen esetben a lakat levétele után először a feszültségmente szakaszt arról a felsővezeték szakaszról kell bekapcsolni, amelyik szakasz alatt a mozdony áll. Ezután a mozdonynak el kell haladnia a fázishatár szakaszolóit tartó oszlopig, itt meg kell állnia és a szakaszolót ki kell kapcsolni. Ezt követően a feszültségmenetes szakaszt a másik, menetirány szerinti transzformátorállomás felsővezetékéről a megfelelő szakaszoló bekapcsolásával kell feszültség alá helyezni.
Ezután a villamos mozdony a fázishatár alól kihaladhat.
Ha a vontatójármű a fázishatár semleges szakasza alatt állt meg, akkor a kihaladáshoz csak a menetirányba eső felsővezetékről tápláló szakaszoló bekapcsolására van szükség.
Ennek megtörténte után a jármű a feszültségmentes szakasz alól ugyancsak kihaladhat.
Mindkét esetben a kihaladás után meg kell állni, a bekapcsolt szakaszolót ki kell kapcsolni, és a korábban levett lakatokkal a szakaszolókat eredeti helyzetüknek megfelelően le kell lakatolni.

4.3.2. A mozdonyvezetőnek értesítenie kell a fázishatár szakaszolójának működtetéséről az illetékes transzformátor állomást a vonat haladási irányába eső első vasútállomás útján.

4.3.3. Az összes fázishatár szakaszoló egyidejű bekapcsolására csak a vonalfőnökség szolgálatos elektrikusa adhat utasítást.
Ekkor a bekapcsolás előtt a reteszelést le kell szerelni.

4.3.4. Távvezérelt fázishatár működtetését a megállás helyének és a vontatójármű vezető nevének és a vonat számának (vontatójármű pályaszámának) közlése mellett rádión, vagy pályatelefonon a transzformátor alállomás elektrikusától kell kérni. Az áthaladás megtörténtét ugyanezen a módon vissza kell jelenteni. Amennyiben az értekezés lehetetlen, a fázishatár szükséges szakaszolóját a mozdonyvezetőnek hajtókarral kell bekapcsolni. A hajtókar a hajtásszekrény közelében elhelyezett dobozban található, melyet a fázishatár kulccsal lehet kinyitni. A kézi kapcsolás elvégzéséhez a hajtókart a hajtásszekrény oldalán erre a célra kialakított furatba kell helyezni.

4.3.5. A fázishatár alatt rendkívüli módon megállt több egységből álló BDV villamos motorvonat csak a menetirány szerinti első motorkocsi áramszedőjének használatával haladhat ki a fázishatár alól.

Egy vágányra szóló valamennyi fázishatár szakaszoló egyidejű bekapcsolása     4.4. Rendkívüli esetekben az érdekelt vontatási transzformátor alállomás elektrikusának közvetlenül adott utasítására a mozdonyvezetőnek a két táplálási szakaszt a fázishatár valamennyi szakaszolójának bekapcsolásával össze kell kötnie. Ilyenkor az elektrikus - órájának a mozdonyvezető órájával történő egyeztetése után - köteles pontosan és félre nem érthető módon (óra, perc megadásával) megadni azt az időpontot, amikor a mozdonyvezető a fázishatárnál az összekapcsolást végrehajthatja. A fázishatár szakaszolókat ilyen esetben egy másik mozdony személyzete vagy a vonalfelügyelőség kapcsolja ki.

Biztosítók cseréje, kismegszakítók és elektronikus védelmek visszaállítása     4.5. Ha a leoldott biztosító, elektronikus védelem vagy kismegszakító közvetlenül a csere, illetve visszaállítása után ismételten kiolvad vagy leold, akkor a kérdéses áramkör újbóli feszültség alá helyezése csak a zárlat helyének kiderítése és megszüntetése után történhet meg.

Biztosítók cseréje, kismegszakítók     4.6. Leólmozott elektromechanikus túláram védelmek közül csak az alábbiak állíthatók vissza:

4.6.1. a fűtési túláram védelmi relé abban az esetben, ha a zárlat nem a mozdonyon keletkezett,

4.6.2. a primer túláram védelmi relé akkor, ha egyidejűleg a fűtési túláram védelmi relé is leoldott,

4.6.3. a differenciál védelmi relé akkor, ha a fűtési áramkörben levő biztosítókkal együtt oldott le.

Ha a védelmek visszaállítása után a főmegszakító kikapcsol, akkor újból bekapcsolni csak a zárlat helyének kiderítése és megszüntetése után szabad.

Vontatómotorok hibái

4.7. Ha a villamos mozdonyok vontatómotorja úgy hibásodik meg, hogy a vontatómotor forgórészének forgását a hiba nem akadályozza, akkor a hibás motor feszültségmentesítése (selejtezése) után a menet folytatható. Ügyelni kell azonban arra, hogy az üzemben maradt motor(ok) áramfelvétele ne lépje túl a megengedett értéket.

Főegyenirányítók inverterek hibái

4.8. Abban az esetben, ha a mozdony főegyenirányítói, inverterei közül egy meghibásodik, a menet a hibás berendezés feszültségmentesítése (selejtezése) után folytatható. Ügyelni kell azonban arra, hogy az üzemben maradt motor(ok) áramfelvétele ne lépje túl a megengedett értéket.

Sebességszabályozó kör pontossága

4.9. A sebességszabályozó kör által beállított sebességtől függetlenül a villamos mozdony sebességének tényleges értékét mindig a sebességmérő műszer mutatja.

Földzárlatos mozdony üzeme

4.10. Földzárlatos vontatómotor- segédüzemi- és akkumulátor áramkörrel - ha a földzárlat működési zavart, tűzveszélyt nem okoz - legfeljebb a legközelebbi V jelű vizsgálatig szabad üzemeltetni. Ha a földzárlat működési zavart vagy tűzveszélyt okoz, akkor a mozdony földzárlatos áramkörét tilos feszültség alá helyezni.