IV. RÉSZ


3. A menetszolgálat


 


A szellőzők üzemének ellenőrzése     3.1. A szellőzők környezeti hőmérsékletnek megfelelő üzemmódjáról gondoskodni kell.

A villamos ellenkapcsolás tilalma     3.2. Az irányváltó kapcsolókat működtetni csak a villamos mozdonyok álló, befékezett helyzetében, a vontatómotorok áramának nulla értéke esetén szabad. Emelkedő pályarészeken megállított vonatot úgy kell indítani, hogy a fékberendezés feloldása után a vonat hátrafelé ne tudjon megmozdulni.

A villamos mozdony áramszedőinek használata     3.3. Vonattovábbítás közben a villamos mozdony menetirány szerinti hátsó áramszedőjét kell használni. Ettől eltérni csak tolatási mozgás közben és akkor szabad, ha a menetirány szerinti hátsó áramszedő használhatatlan.
     Egy vonatban közlekedő több villamos mozdony közül csak kettő áramszedője engedhető fel. Kivétel a kettőnél több egységből álló BDV villamos motorvonat.

Felkészülés feszültségmentes szakasz alatti áthaladásra

3.4.1. A feszültségmentes felsővezeték szakasz alatti áthaladás előtt gondoskodni kell arról, hogy a feszültségmentes szakasz alatt a villamos mozdony (a vonat) lendületével áthaladhasson. A vonatra és a pályára alkalmazható sebességet semmiképpen sem szabad túllépni!

3.4.2. A feszültségmentes szakasz előtt a főmegszakítót ki kell kapcsolni, és az áramszedőt le kell engedni.

3.4.3. Zord időjárási viszonyok esetén az áramszedő megbízható leereszkedését többször kell ellenőrizni. A próba sikertelensége esetén a menetet folytatni mindaddig nem szabad, míg a mozdonyvezető a felsővezeték feszültségmentesítése után a hibás áramszedőt biztonsággal üzemen kívül nem helyezte (selejtezte).

A fázishatár alatti haladás     3.5. Fázishatár alatti áthaladáskor a főmegszakítót ki kell kapcsolni. Egy vonatban közlekedő több villamos mozdony közül a menetirány szerinti első csak leeresztett áramszedővel haladhat át a fázishatár alatt.
     Több egységből álló BDV villamos motorvonat esetén a fázishatár jelző előtt kell az áramszedőt leereszteni, és az ingavonatra érvényes táblánál kell felengedni.

A vonatfűtés bekapcsolása     3.6. Vonattovábbítás közben ügyelni kell a főmegszakító bekapcsolása után - ha szükséges - a fűtés bekapcsolására is.

A felsővezeték megfigyelése     3.7. A mozdonyvezetőnek szolgálat közben a felsővezetéket is meg kell figyelnie, egyrészt az áramszedő megfelelő működésének ellenőrzése, másrészt a felsővezeték olyan hibáinak felderítése érdekében, amelyek a közlekedő vonatok biztonságát veszélyeztetik. Veszély észlelése esetén az Utasítás I. rész 8. fejezetében meghatározottak szerint kell eljárni. Ha a hibás felsővezetéki szakasz saját vágányútjában van, akkor az áramszedőt le kell ereszteni.

A felsővezeték hibáinak jelentése

3.8. A pályán és a felsővezetéken észlelt hibákat, valamint a földelt felsővezeték szakaszra bejárást felengedett áramszedővel a honos szolgálati főnökségnek is jelenteni kell.

Teendők áramszedő sérüléskor

3.9.1. Menet közben bekövetkező áramszedő sérülést mozdonyrádión a mozdonyirányító útján, vagy a legközelebbi állomásról a forgalmi szolgálattevő útján az illetékes vonalfelügyelőségnek jelenteni kell. A jelentésben pontosan meg kell határozni a felsővezetéki hiba helyét, jellegét és az áramszedő sérülésének mértékét.
     Mozdonyrádió hiánya esetén a jelentés megtételére a vonatot a legközelebbi állomáson még akkor is meg kell állítani, ha ott menetrend szerint áthaladna.

3.9.2. A sérült áramszedőt le kell ereszteni, és az E.101 sz. Utasításban előírtak betartásával ebben a helyzetben rögzíteni kell. Ha ez nem lehetséges, vagy ennek ellenére a sérült áramszedő a környezetét, illetve a felsővezetéki berendezést továbbra is veszélyezteti, akkor le kell szerelni, és a vasúti pálya mellett, űrszelvényen kívül kell helyezni. A leeresztett áramszedő pontos helyét a honos szolgálati főnökségnek írásban kell jelenteni.

3.9.3. Tilos sérülés után nem ellenőrzött áramszedővel közlekedni!

A felsővezeték feszültségének ellenőrzése

3.10. A főmegszakítót ki kell kapcsolni, ha a felsővezeték feszültségének értéke a 29 kV-ot meghaladja.

Teendők energiaellátási zavar esetén

3.11. A felsővezetéki feszültség megszűnése, majd megjelenése után a vonatokat az alábbi sorrend és várakozási idő betartásával lehet megindítani, illetve gyorsítani, ha az illetékes szakaszirányító másként nem rendelkezik:


Vonatnem Várakozási idő

1. Gyorsvonat 0 perc
2. Személyvonat 1 perc
3. Tehervonat 2 perc

A villamos mozdony vizsgálata középállomásokon

3.12. Középállomásokon a tartózkodási idő alatt a mozdonyszemélyzet köteles a vonatkozó biztonsági szabályok betartásával a villamos mozdonyt átvizsgálni.
Az Utasítás I. rész 4. fejezetében előírtak mellett arról is meg kell győződni, hogy a tetőberendezéseknél mutatkozik-e a földről rálátással megállapítható sérülés.
A főmegszakító 12 literes légtartályát szolgálatonként legalább egyszer vízteleníteni kell.