12. A fékberendezések használata hideg időben



Hideg időjárásnak kell minősíteni azt, ha

- a hőmérséklet -5 °C-nál alacsonyabb és a levegő nedves, párás, zúzmarás vagy havazás, ónoseső tapasztalható,

- a vasúti pályán összefüggő rétegben friss porhó van.




12.1. A járművek fékberendezésének üzembe helyezése

a) Pneumatikus rendszer

A sűrített levegős rendszer feltöltése közben a vontatójárművön a vízleeresztő váltókat, cseppgyűjtőket ki kell nyitni, a rendszert le kell fuvatni. Ha valamely víztelenítő helyen a sűrített levegő a váltó kinyitásával sem távozik, akkor a víztelenítő furatot arra alkalmas szerszámmal a jégdugótól meg kell szabadítani. A jég eltávolítása érdekében nyomás alatt álló edényt nyílt lánggal melegíteni tilos!

b) Mechanikus fékelemek

A jármű vagy vonat megmozdítása előtt gyorsfékezni kell. (A fékrudazat mozgása az összefagyott elemeket fellazítja.)
   A mechanikus fékberendezésen észlelt hó- és jéglerakódásokat kalapácsütésekkel vagy melegítéssel el kell távolítani.
   Nyílt lánggal tárcsás fékbetéteket, pneumatikus szerkezeteket nem szabad kiolvasztani.




12.2. A vonatok fékpróbáinak kiegészítése

a) Nagy havazás esetén, illetve az ezt követő két napon a vonatok teljes fékpróbája alkalmával a hó- és jéglerakódások felkutatása és ezek eltávolítása érdekében a vonatok mindkét oldalát végig kell vizsgálni.

b) A mágneses sínfékes kocsiknál a 3.9. pontban előírtakon kívül a fékberendezés feloldott állapotában a vizsgáló nyomógombot ismét meg kell nyomni. Ha a mágnestestek ennek hatására működésbe lépnek, (a sínszálra süllyednek), akkor a mágneses sínfék hibás. Ilyen hiba esetén
- a kocsi fékjét ki kell iktatni és légteleníteni kell,
- ezt követően mintegy 5 perc múlva a vonatnem váltót "Gy" (R) állásba kell helyezni,
- a kocsi fékjét be kell iktatni,
- és a fékpróbát meg kell ismételni.

   Az "R+Mg" vonatnem váltó állást újból csak akkor szabad használni, ha az említett elfagyott fékszerkezeteket kiolvasztották és víztelenítették. (E célra nyílt láng nem használható!) Ha a jármű közlekedése közben a rendeltetéstől eltérő módon (pl. nagyobb sebességnél fékezés nélkül) a mágneses sínfék működésbe lépne, akkor a következő megálláskor a hibás kocsit feloldott fékberendezésnél működtetett mágnes ellenőrző nyomógombbal fel kell kutatni, majd ezt követően e kocsi vonatnem váltóját "Gy" (R) állásba kell helyezni.




12.3. Menetszolgálat

A vonali ellenőrző fékpróbánál (lásd 8. pont) előírtakon kívül még az alábbiakat kell betartani:

   a) Tárcsás fékberendezéssel üzemelő vonatoknál vagy olyankor, ha a vonatban tárcsás fékű kocsik a teljes fékmennyiség 1/3-át elérik, gondoskodni kell arról, hogy a féktárcsák melegen maradjanak, ezért

   - a vonat induló állomásról történő indítását követően az első kijárati jelző vagy váltócsoport után v ~ 40 km/h sebességet kell elérni, a vonóerőt meg kell szüntetni, és az önműködő fék fékezőszelepének 3. fékfokozatával fékezni kell.
   Ha a vonat lassulása nem a megszokott, akkor a tárcsafék eljegesedésével kell számolni. Ebben az esetben gyorsfékezni kell. Megállás után a vonatot újra elindítva kb 40 km/h sebességgel kell vontatni, de eközben folyamatosan fékezni kell az önműködő fék fékezőszelepének 3. fékfokozatában.

   A vontatva fékező üzemmód közben - a vonóerő rövid idejű megszakításával - figyelni kell, hogy a megszokott lassulás bekövetkezik-e. Ezt az üzemmódot mindaddig kell alkalmazni, amíg a kívánt fékhatás nem jelentkezik. Ekkor a féket fel kell oldani, és a menetszolgálatot az egyéb utasításoknak megfelelően kell folytatni.
   Az előbb leírtakat elvégezve már "V" fékpróbát nem kell tartani a vonaton.




12.4. Menetszolgálat gépmenetben

Gépmeneti közlekedésnél téli időjárásban a jármű megindítása után kiegészítő fékkel kb. 1 bar fékhengernyomással kell fékezni, meg kell figyelni, hogy a jármű a megszokott módon lassul-e. Ha ez nem teljesül, a jégfelrakódást kb 40 km/h sebességű mozgás közben alkalmazott vontatva fékezéssel kell leolvasztani.

   Rövid időközökben a vonóerőt megszüntetve meg kell figyelni, hogy a megfelelő fékhatás ébred-e a járművön. A vontatva fékezést mindaddig folytatni kell, amíg ez a fékhatás létrejön.

   Ha az előírt fékezés hatására a jármű megfelelő módon lassul, akkor a futómű kímélése érdekében a vontatva fékezést haladéktalanul be kell fejezni.




12.5. A járművek, vonatok állva tartása

   Az állvatartást az alábbi kiegészítésekkel a 11.7.-ben előírtak szerint kell végezni.

   A sűrített levegőt és vizet a mozdony légtartályaiból, cseppgyűjtőiből a víztelenítő csapokon át el kell távolítani.
   A mechanikus fékelemeket szemrevételezéssel ellenőrizni kell, jég-, vagy hófelrakódásoktól a berendezést fel kell szabadítani.
   A féktárcsák és műanyag fékbetétek jégmentesítésére fáklyát vagy nyílt lángot használni tilos!
   Az öntöttvas féktuskókról és a mechanikus fékelemekről kalapácsütésekkel, esetleg fáklyalánggal lehet a jégfelrakódásokat eltávolítani.