II. Vonatok fékpróbái






A) Általános előírások



   a) Alapszabály
A vasúti járművek, vonatok elindítása előtt és menet közben az alább meghatározott esetekben meg kell győződni a fékberendezés megbízható működéséről.
   b) A vonatoknál indulás előtt a választott féküzem módjától függően
- légfékes,
- kézifékes fékpróbát kell tartani.
A légfékezéssel közlekedő vonatok, járművek indulás előtti fékpróbái a következők:
- teljes fékpróba,
- egyszerűsített fékpróba,
- személyszállító ingavonatok fékpróbái,
- gyorsvonati légfékkel közlekedő vonatok fékpróbái,
- mágneses sínfékek fékpróbája.
   c) A vonatoknál menet közben vonali "V" fékpróbát kell tartani









B) A fékpróba tartására jogosult, illetve kötelezett dolgozók



A fékpróbát legalább két személynek kell végezni. Az egyik a vontatójármű fékjét vagy a telepített fékpróbázóberendezést (továbbiakban: TFB) kezeli, a másik a vonat fékberendezését vizsgálja.
   Ha a vonat fékberendezését a vonatot továbbító vontatójárműről vagy vezérlőkocsiról működtetik, a mozdonyvezető köteles a fékezőszelepet kezelni; ha a fékpróbát a TBF-vel végzik, akkor ennek kezelésére kiképzett és kijelölt kocsivizsgáló köteles azt kezelni.
   A vonat fékberendezését a fékpróba szabályaira kiképzett és megtartására kijelölt dolgozó(k)-nak kell megvizsgálni.
Ezek a következő dolgozók:
- kocsivizsgáló
- féklakatos,
- második vontatási dolgozó,
- vonali tolatásvezető,
- vezető jegyvizsgáló,
- a fékpróba megtartására kijelölt, kiképzett állomási dolgozó.
   Ha a szolgálati helyen a felsoroltak egyike sincs jelen, akkor a fékpróba elvégzéséhez az igazgatóság által kijelölt szolgálati helyről második dolgozót kell kirendelni.