
A mozdonyvezető a szolgálat megkezdésekor köteles meggyőződni arról, hogy vontatójárművének fékberendezése kifogástalan állapotban van-e, illetve az "Üzemi Napló"-ba bejegyzett hibákat kijavították-e.
Hibás vagy nem üzemszerű állapotban lévő fékberendezéssel a szolgálatot megkezdeni tilos.
A mozdonyvezetőnek a jármű üzembehelyezése alkalmával az önműködő fékberendezés működését ellenőrizni kell a következő képpen:
- a főlégtartály teret a legnagyobb üzemi nyomásra fel kell tölteni,
- az egyik vezetőálláson a 10.2.g) és h) pontokban előírt fékvizsgálatot kell elvégezni,
- a többi fékezőszelep működését teljes üzemi fékezéssel és oldással kell ellenőrizni, ennek eredeményét azonban elegendő a fékhenger nyomásmérőkön megfigyelni.
a) A jármű fékszerelvényeinek meglétét szemrevételezéssel ellenőrizni kell.
b) A légsűrítőt üzembe kell helyezni, üzemét, a légsűrítő szabályozó ki-bekapcsolásait meg kell figyelni. Ha a biztonsági szelep működésbe lép, azt hibának kell minősíteni.
c) A sűrítés megkezdése után közvetlenül vízteleníteni kell a légtartályokat, és a légsűrítő után beépített olajleválasztót. A főlégtartályok üzembehelyező feltöltése közben a fékezőszelepek közép, vagy zárt állásban legyenek. Fagyveszélyes időjárásban különös gondot kell fordítani a víztelenítésre.
d) Ellenőrizni kell a nem használt fékezőszelepek szabályos, lezárt állapotát, valamint a fékezőszelep kulcsának meglétét, és ha a kiegészítő fékezőszelep fogantyúja levehető, meg kell győződni arról is, hogy a járművön csak egy fogantyú található. A fékezőszelep kulcsában a mozdony pályaszáma beütőszámokkal jelölt. Személyszállító ingavonatok vezérlőkocsijához fékezőszelep kulcs nem tartozhat. A fékezőszelep kulcs, vagy fogantyú hiányát eseménykönyvben kell jelenteni.
e) Ha a főlégtartály feltöltődött,akkor kb. 1 perc elteltével ellenőrizni kell a főlégtartály tömörségét. Ez a művelet akkor megfelelő eredményű, ha a légveszteség 1 perc alatt legfeljebb 0,1 bar értékű.
A tömörségmérés ideje alatt a főlégtartálytérből sűrített levegőt nem szabad fogyasztani.
f) Az önműködő fék fékezőszelepével a vontatójármű fővezetékterét "menet" állásban fel kell tölteni.
Ha a járművön Knorr hatállású fékezőszelep van, akkor ennek főlégtartály váltóját ki kell nyitni.
Az áramlásjelzővel felszerelt mozdonyokon a fővezeték feltöltése közben az áramlásjelző működésbe lép; ilyenkor ellenőrizni kell, hogy jelzés hallható és látható-e.
A fővezetéktér akkor tekinthető feltöltöttnek, ha nyomása a névleges 5 bar értéken állandósult. Ezt követően 1 perc elteltével a fővezetéktér tömörségét ellenőrizni kell. Ehhez az önműködő fék fékezőszelepével az utántáplálást meg kell szakítani. A fővezetéktér megfelelő tömörségű, ha a mért légveszteség 5 perc alatt 0,2 bar-nál nem nagyobb.
(Ezen vizsgálatnál a korményszelep(ek) beiktatott állásban van(nak).)
g) A fékberendezés működésének ellenőrzéséhez az önműködő fék fékezőszelepével 0,5 bar-nál nem nagyobb (utánfékező rendszerű M62 sorozatú mozdonyoknál ez az érték 0,7 bar) nyomáscsökkentést kell végrehajtani, majd meg kell figyelni, hogy a féktuskók a kerekekre szorosan felfekszenek-e, illetve tárcsás fékberendezésű járműnél a fékkijelző "légfék" ablakában a vörös jel látható-e.
Ez a fékhatás önmagától nem oldódhat fel.
E vizsgálat közben az NBV-2 és az NBV-2u utánfékezőszelep "KI" állásban legyen.
h) A gyorsfék kipróbálása céljából a fékezőszeleppel "menet"-állásból gyorsfékezni kell. Ellenőrizni kell a kifejlődő fékhenger nyomást, a nyomásnövekedés ütemét és ha az egyszerű rátekintéssel lehetséges, a fékhenger löketeit.
Gyorsfékezés után az oldást a fékezőszelep menetállásba helyezésével kell végrehajtani. Meg kell figyelni, hogy az oldás befejeztével a mechanikus fékelemek is oldott helyzetbe kerültek-e.
i) Ha a vontatójármű két vezetőállásos, akkor a h) pontban előírtakat a másik vezetőállás fékezőszelepével is el kell végezni.
j) A kiegészítő légfék működését fékezéssel és oldással kell ellenőrizni. Ha a vontatójárműn két kiegészítő fékezőszelep van, akkor ezt a vizsgálatot mindkettőnél el kell végezni. Vizsgálat után a nem használt vezetőállás kiegészítő fékezőszelepét közép vagy zárt állásba, a másik fékezőszelepet pedig oldó állásba kell helyezni.
k) A kézifék hatásos működését az így befékezett féktuskókra mért kalapácsütéssel, illetve a fékkijelző jelzését megfigyelve kell ellenőrizni.
Ha a felsorolt vizsgálatok során a mozdonyvezető üzem- vagy közlekedésbiztonságot veszélyeztető hibát tapasztal és azt nem tudja elhárítani, akkor a jármű vizsgálóhelyre történő irányítását kell kérni.
Az egyéb hibákat az "Üzemi Napló"-ba kell bejegyezni.
A szolgálatba lépő mozdonyvezető köteles az "Üzemi Napló"-ban közölteket elolvasni és szükség szerint intézkedni. El kell végezni a 10.2.a), b), c), d) pontokban előírtakat, továbbá a következőket:- a vonat fővezetékét a 3.2.1. és 3.2.2. pontokban előírtak szerint kell feltölteni. Ezt a műveletet azzal a fékezőszeleppel kell elvégezni, amelyikkel a vonatot fékezni fogják.
A mozdony fővezetékének tömörségét külön nem kell vizsgálni, azt a vonat légveszteség mérésekor a szerelvénnyel együtt kell ellenőrizni,
- a mozdony mechanikus-fék működéseit a vonat befékezése és oldása alkalmával a vonattal együtt kell megvizsgálni.
A mozdony mechanikus fékjének ellenőrzése azonban a mozdonyvezető feladata, kivéve, ha a mozdony ingavonatban, hátul működik,
- a kiegészítő légfék működését fékezéssel és oldással kell megvizsgálni, ez esetben azonban a műveletet csak arról a vezetőállásról kell végrehajtani, amelyikből a vonatot fékezni fogják.
A fékhengerlöketet kiegészítő fékkel - a beállított vonatnem-váltó álláshoz tartozó max. fékhengernyomással - befékezett állapotban - ha ez lehetséges - rátekintéssel ellenőrizni kell.
A leváltandó mozdonyvezető szóban köteles közölni a mozdony fékberendezésének állapotát, a vonatnem váltó(k) állását. Amennyiben a fékberendezés működésében nem volt hiba, akkor a mozdony "Üzemi Napló"-jában ezt a tényt "A fék rendben" bejegyzéssel kell tanúsítani. Abban az esetben, ha a szolgálatváltás mozdonyvonaton vagy tolatószolgálatban történik, akkor a leváltó mozdonyvezető a fent előírtakon túl köteles a mozdony befékezett állapotában a féktuskók szoros felfekvéséről meggyőződni.
a) Vontatójárművek kapcsolása.
A vontatójárművek, illetve a vontatójármű és az első kocsi közötti féktömlők összekapcsolását a "Forgalmi Utasítás"-ban kijelölt dolgozók kötelesek elvégezni, a mozdonyvezető(k) pedig ezen munka szabatos elvégzését köteles(ek) ellenőrizni.
A tömlők kifúvatását a 3.2.b) pont előírása szerint a vontatójárművek egymáshoz kapcsolása előtt is el kell végezni.
b) A vontatójármű vonatnem váltó(i)t a mozdonyvezető az 1. táblázat előírása szerint köteles beállítnai.
c) Az NBV-2 és NBV-2u utánfékezőszeleppel felszerelt mozdonyokon az utánfékezőszelepet "BE" (EIN) állásba kell helyezni mindazon személyszállító vonatoknál, amelyek 20-nál több tengelyűek. Minden egyéb esetben az utánfékezőszelep KI (AUS) álllásban legyen.
d) D12, D15 típusú fékezőszelepet csak akkor szabad előfogati állásba helyezni, ha előzőleg - gyorsfék állásban - a fővezeték már kiürült.
e) Vezetőállás megcserélésekor először az önműködő fék fékezőszelepét kell lezárni, majd a Zbr 3,7 típusú pótfékszelepes járműveknél a kiegészítő fékkel be kell fékezni és a teljes fékhatás kifejlődése után szabad a Zbr 3,7 fékezőszelepet lezárni és fogantyúját levenni.
Ha a "Vonatterhelési Kimutatás"-ban a 14.2.b. pontban előírtak szerint bejelölték, hogy a vonatot kézifékkel, illetve rögzítő féksaruval rögzítették, akkor a mozdonyvezető köteles intézkedni a kézifékek feloldására és a rögzítő féksaruk eltávolítására.
|
|