
A vonat végállomásra érkezése után a mozdonyvezető az állomás illetékes kocsivizsgálóját köteles élőszóban tájékoztatni azokról a hibákról, amelyeket a vonat fékberendezésének működésében észlelt. A vonat személyzetének ugyanilyen jelentési kötelezettsége van.
Az állomás dolgozója (kocsivizsgáló, féklakatos, vagy ezek hiányában a forgalmi szolgálattevő) ilyen esetekben a bejelentett hiba jellegétől függően haladéktalanul köteles intézkedni.
Ha a hiba pontos megállapítása érdekében a vonat fékvizsgálata indokolt, azt még a megérkezés állapotában a kocsit vizsgáló dolgozó kérésére el kell végezni.
Mindezek után a vonatot légfékkel be kell fékezni, a vontatójárművet csak ezt követően szabad a vonatról leakasztani.
Ha a mozdony fékberendezésének üzemében a szolgálat ideje alatt bármiféle rendellenesség lépett fel, azt az "Üzemi Napló"-ba tett bejegyzéssel a karbantartást végzőknek be kell jelenteni.
Ezen kívül a leváltó személyzetet a következőképpen kell értesíteni:
a) Szolgálatváltás a mozdonyvezetők személyes találkozásával: A szükséges eljárást lásd a 10.4. pontban.
b) Szolgálatváltás a mozdonyvezetők személyes találkozása nélkül:
A szolgálatát befejező mozdonyvezető az "Üzemi Napló"-ba tett bejegyzésével a fékberendezés állapotáról a következő szolgálatba lépő mozdonyvezetőt is tájékoztatja.
Ha a vontatójármű fékberendezésében a következő szolgálatot veszélyeztető hiba maradt, arról a mozdonyvezető a mozdonyirányítónak (felvigyázónak) is köteles jelentést tenni.
A szolgálatát befejező mozdonyvezető a vontatójárművet köteles kézifékkel, vagy ha ez nem lehetséges, rögzítősaruval megfutamodás ellen biztosítani. Fagyveszély esetén a szolgálatát befejező mozdonyvezető köteles a vontatójármű légfék berendezését vízteleníteni.
A "Vonatterhelési Kimutatás"-ban a 9.4.h) pont szerint "X"-el jelölt kocsik kézifékjét kell a vonat rögzítése céljából működtetni. Külön O-jelöléssel kell a "Vonatterhelési Kimutatás"-on azt feltüntetni, hogy melyek azok a járművek, amelyeknél rögzítősarut tettek a kerekek elé. Azt is le kell írni, hogy a vonat fővezetékének utántáplálása mikor szűnt meg.
c) A vontatójármű elhagyása előtt a járművet, illetve a vonatot légfékkel is be kell fékezni.
Azon vontatójárművek esetében, amelyeken D12 vagy D15 típusú fékezőszelep van, ezzel a fékezőszeleppel gyorsfékezni kell, majd ezt követően a fékezőszelepet kulccsal le kell zárni. A D2, D5 típusú fékezőszelepeket középállásukban le kell zárni, a vontatójárművet ez esetben a kiegészítő fékezőszelep teljes fékhatást biztosító állásba helyezésével kell légfékesen befékezni.
A zárkulccsal el nem látott önműködő fékezőszelepeket középállásba kell helyezni, a légfékes rögzítés ekkor a D2 fékezőszelepnél ismertetett módon történjen.
|
|