4. Egyszerűsített fékpróba







Az egyszerűsített fékpróba során arról kell meggyőződni, hogy
- a vonat valamennyi járművét a fővezetékhez csatlakoztatták-e,
- a fővezetékhez újonnan csatlakoztatott járművek fékberendezésének állapota és működése szabályos-e.



4.1. Egyszerűsített fékpróba esedékessége

Egyszerűsített fékpróbát a következő esetekben kell tartani:
   a) a TFB-vel tartott teljes fékpróba után a vonat mozdonyáról,
   b) ha a vonat, vagy annak egy része
- 5 Celsius foknál nagyobb hőmérséklet esetén 3 óránál rövidebb ideig,
-5 Celsius fok, vagy annál kisebb hőmérséklet esetén 1 óránál rövidebb ideig féktechnikailag leállított állapotban volt,
   c) ha a vonat fővezetékét annak bármely helyén bármely okból elzárták és azt újból összenyitották,
   d) ha a vonat közlekedése folyamán vezetőállást vagy mozdonyt cserélnek,
   e) Ha a vonatba kocsikat soroztak be, vagy ha a fékezésből eddig kiiktatott kocsi(k) fékjét beiktatják,
   f) ha a vonat végéről kocsikat akasztanak le,
   g) ha tolatás alkalmával a szerelvény légfékjét működtetni fogják, kivételt képez ez alól, az érkezett vonat mozdonyával végzett tolatás, ilyenkor fékpróbázni nem kell.
h) személyszállító vonatok egyesítése esetén ha bármelyik vonatrész fővezetékének utántáplálását 3 óránál hosszabb ideig nem szüntették meg,
i) személyszállító vonatok megosztása esetén mindegyik vonatrészben, ha a vonatrészek fővezetékének utántáplálása 3 óránál tovább nem szünetelt,
j) egyes - külön rendeletben kijelölt - határállomásokon az ott belépő nemzetközi gyorsvonatoknál.
   Hegyeshalom határállomáson valamennyi EC, nemzetközi forgalmú expressz és gyorsvonat esetében, amelyeknél az E2. sz. Utasítás 4. fejezete szerint "egyszerűsített fékpróba" esedékes, azt a következők szerint kell végrehajtani:

1. A fővezeték feltöltése:

2. Az első feloldás vizsgálata:

3. A befékezés vizsgálata:

4. Az oldás vizsgálata:

5. Eljárás, ha az 1. pont szerinti feltöltés ellenére valamely vizsgált kocsi fékje (lásd 2. pont) nem old fel:

Ha az " egyszerűsített fékpróba" az 1-4. pont szerint elvégezhető, akkor az E.2. sz. Ut. 4.3. pontjának 3. bekezdése, valamint a 3.8. pontjának 2. és 3. mondata érvényét veszti.



4.2. Az egyszerűsített fékpróba végrehajtása új kocsik vonatbasorozása esetén

A 4.1.e) pontban tárgyalt esetekben az új kocsi(k) besorozását követően ezen jármű(vek) fővezetékét (szükség szerint főlégtartály vezetékét) is a vonathoz kell csatlakoztatni, fékberendezését - illetve az újonnan beiktatott fékeket - fel kell tölteni, és ezen jármű(vek) esetében a 3.2.-3.3.-3.4.-3.5., 3.9. pontok előírásai szerint kell eljárni. Az új kocsik besorozásával - illetve új fékek beiktatásával - kiegészült vonat tömörségvizsgéálatát el kell végezni. A megfelelőnek ítélt, mért tömörségi értéket a 3.6.1. pontban megadottak szerint a vonat Menetigazolványának "Megjegyzés" vagy 33. sz. rovatába kell beírni.
   A befékezési és oldási vizsgálatot a 3.7.-3.8. pontok szerint kell végrehajtani, de ez az ellenőrzés csak az újonnan besorozott, illetve beiktatott jármű(vek) és a vonat utolsó két légfékes kocsijának megvizsgálását jelenti.



4.3. Az egyszerűsített fékpróba végrehajtása, ha a vonatba új kocsikat nem soroztak be

A 4.1.a), b), c), d), f), g), h), i), j) esetekben az egyszerűsített fékpróba a vonat utolsó két légfékes járművének befékezési és oldási vizsgálatából áll.
   Figyelem! A TFB-vel végzett teljes fékpróba után a vonat mozdonya a szerelvény bármelyik végére állhat, de a 4.1.a) pont szerinti egyszerűsített fékpróba mindig a mozdonyhoz viszonyított utolsó két légfékes kocsi vizsgálatát jelenti.

   Mozdony vagy vezetőállás csere esetén a vonat feltöltését a fékezpőszelep "menet" állásában a nyomásigazítóval kell végezni, így a fővezeték nyomását 5,5 bar-ra kell felemelmi.
   Kivételt képez az NBV-2 utánfékező szeleppel felszerelt, hátul működő mozdonnyal közlekedő ingavonat, ez esetben a fővezetéket csak a fékezőszelep menetállásával kell feltölteni.
   Abban az esetben, ha ilyenkor a fékberendezés nem old fel, a vonatból a sűrített levegőt el kell távolítani, és teljes fékpróbát kell tartani.
   Figyelem! A fent említett kivétel az NBV-2u utánfékező szelepek esetére nem érvényes. Ha a mozdonyon ilyen utánfékező szelep van, akkor a nyomásigazítót a már előírtak szerint kell működtetni.