Vajda János Gimnázium: az országos Top 100 első felében a keszthelyi
iskola
A keszthelyi Vajda János Gimnázium, mely
a régió egyik meghatározó oktatási intézménye, nemcsak a helyi, hanem
az egész térség diákjai számára kiemelkedő lehetőségeket biztosít. Az
iskola vezetője, Varga Sz. Gábor számos sikeres fejlesztést és
elismerést könyvelhet el, amelyek tovább növelik a Vajda Gimnázium
presztízsét. Motivált diákok, elhivatott pedagógusok, folyamatos
sikerek – 1772 óta. A Vajda János Gimnázium Keszthely számára
állandóságot jelent, hiszen alapítása óta azt a célkitűzést követi,
hogy a keszthelyi és a térségbeli diákok számára megteremtse azokat az
alapokat, amelyek a felsőoktatásban való továbbtanuláshoz szükségesek.

Vajda János Gimnázium Keszthely Fő terén
Fotó: Mészáros Annarózsa
Több mint egy iskola: a Vajda, mint tradíció
Varga Sz. Gábor, a Vajda János Gimnázium igazgatója úgy véli, hogy az
iskola sikerének kulcsa a pedagógiai munka hagyományai és az a
szellemiség, amelyet évtizedek óta képviselnek. Az intézmény az idei
tanévben is kiemelkedő eredményeket ért el: a HVG Top 100-as listáján
a 42. helyet szerezték meg, és így a 19. legjobb vidéki gimnáziumként
emelkednek ki a magyar oktatás térképén.
– Presztízs vajdásnak lenni – vallja Varga Sz. Gábor, aki szerint az
iskola hírneve és az itt tanuló diákok büszkesége együtt formálják az
intézményt. A gimnázium nemcsak a helyi közösség, hanem a tágabb
térség számára is meghatározó szereplő, amely sokféle igényt képes
kiszolgálni. A diákok az iskolától nem csupán tudást, hanem értékeket
és közösségi élményeket is kapnak, amelyek hosszú távon segítik őket a
jövőbeli pályafutásuk során.

Varga Sz. Gábor 2019 óta
igazgatja a keszthelyi Vajda János Gimnáziumot
Fotó: Mészáros Annarózsa
Képzési struktúra és a
tehetséggondozás szerepe
A Vajda János Gimnázium ma 460 diákot oktat tizennégy osztályban. Az
iskola négy- és hat évfolyamos képzésekkel, valamint különböző
tagozatokkal igyekszik megfelelni a különböző tanulói igényeknek. A
hat évfolyamos osztályok tehetséggondozó jellegűek, ahol a diákok
emelt óraszámban tanulhatják a matematika, biológia, kémia és az
idegen nyelvek tantárgyait.
A gimnázium külön figyelmet fordít a nyelvi és természettudományos
oktatásra, melyek az érettségin túl is komoly alapot adnak a
továbbtanuláshoz. A matematika-informatika és biológia-kémia tagozatok
is nagy népszerűségnek örvendenek, ahogyan a különböző nyelvi képzések
is: angolt és németet emelt szinten tanulhatnak a diákok, de
választható a francia és az olasz második nyelvként.
– A gimnáziumba most is kétszeres túljelentkezés volt, amely a
pedagógiai munka sikerét és a diákok számára kínált lehetőségek
színvonalát egyaránt tükrözi – teszi hozzá az igazgató Az intézmény
nagy hangsúlyt fektet a matematikai csoportbontásra és a fakultációs
lehetőségekre, amelyek lehetővé teszik, hogy a matematika iránt
érdeklődő diákok megfelelő tudást szerezzenek egyetemi
tanulmányaikhoz.
A természettudományos oktatás terén az iskola jelentős előrelépést
tett, amikor 2014-ben létrehozta modern természettudományos laborját a
Deák Ferenc utcai épületben, amelyhez az Öveges labor pályázat
biztosított forrást. – Ez a labor lehetővé teszi, hogy a gimnázium
diákjai korszerű eszközökön kísérletezzenek, továbbá a környező
általános iskolák tanulói számára is szerveznek itt foglalkozásokat és
nyári táborokat. Ezzel a gimnázium hozzájárul a régió oktatási
színvonalának emeléséhez és elősegíti a tudományos érdeklődésű diákok
vonzását – hangsúlyozta Varga Gábor, majd hozzátette, hogy a cél nem
csupán az iskola saját színvonalának fenntartása, hanem az is, hogy
együttműködjenek más iskolákkal, és közösen színezzék a térség
oktatási lehetőségeit.

Laborgyakorlat a gimnázium Deák
Ferenc utcai épületében
Fotó: Vajda János Gimnázium
Sport és művészet: a sokszínű nevelés
A Vajda János Gimnázium nemcsak az elméleti oktatásban, hanem a
sportban és művészetekben is kiemelkedő szereplő. – Az iskola
sporteredményei figyelemre méltóak: tavaly a legtöbb diákolimpián
részt vevő intézmény címét is elnyerték, idén is várományosak vagyunk
erre a posztra – számol be egy újabb sikerről a gimnázium első embere.
Bár az iskola épületének szűkössége miatt a sportlétesítmények terén
van némi korlátozás, a gimnázium folyamatosan igyekszik fejleszteni
lehetőségeit, például az udvari rekortán pálya kialakításával.
A művészeti nevelés terén is komoly előrelépések történtek: a
gimnázium rendszeresen szervez kulturális eseményeket, zenei
programokat és a Pécsi Filharmónia közreműködésével zenei előadásokat:
a diákok aktívan részt vesznek a különféle művészeti foglalkozásokon,
legyen szó klasszikus zenéről vagy jazzről, ezzel is gazdagítva
kulturális nevelésüket. A Helikoni Ünnepségeken mindig kiválóan
szerepelnek a vajdás diákok.

Sportnap a Balaton-parton
Fotó: Vajda János Gimnázium
Nemzetközi kapcsolatok és
projektek
A Vajda János Gimnázium nemcsak a helyi közösségre épít, hanem erős
nemzetközi kapcsolatokat is ápol. Keszthely testvérvárosa Bopard
mellett az Erasmus+ program keretében olasz és német cserediákokat
fogadnak, és tanulmányi kirándulásokat, projektalapú oktatási
programokat szerveznek. A diákok nemcsak nyelvi, hanem
interdiszciplináris tudásukat is fejleszthetik, hiszen a „jövő városa”
témájú projektekben matematika, informatika és biológia területeken
szerzett tudásukat kamatoztathatják ezeken a tanulmányutakon. –
Tavaly Campobasso-val folytattunk cserekapcsolatot, idén mi fogadtuk
őket a tavaszi időszakban, 19 diákunk vett részt a programban. Minden
egyes alkalommal csodálkozunk rajta, hogy ezek a projektek mennyi
kreativitást és ötletet váltanak ki a tanulókból. Egy kicsit kiemelik
őket ebből a hagyományos tantárgyi keretekből.
A tankerület fontos partner az iskola számára, és jelentős támogatást
biztosít a diákok utaztatásához, versenyeken való részvételhez és
egyéb költségek fedezéséhez. Az igazgató kiemelte, hogy bár az
iskolának nincs gazdasági önállósága, a tankerület hatékonyan kezeli a
pénzügyi terheket, és figyelembe veszi az intézmény tényleges
igényeit. Az iskola szakmai autonómiája megmaradt, és a központi
elvárásokhoz való alkalmazkodás ellenére is szabadon működhetnek. Ez
lehetővé teszi, hogy a diákok anélkül vehessenek részt a versenyeken,
hogy a szülőknek külön hozzájárulást kellene fizetniük.

Olasz-magyar kapcsolatok építése
Fotó: Vajda János Gimnázium
Az öregdiákok és a jövő kihívásai
A gimnázium számára az öregdiákok közössége is kiemelten fontos.
Egyesületük nemcsak anyagi támogatással segíti az iskola működését
ösztöndíj formájában, hanem az iskolai események szervezésében és a
hagyományok megőrzésében is szerepet vállal.
Az iskolába jellemzően motivált és kiváló tanulók járnak, ahol szinte
ismeretlen a fegyelmi probléma vagy a bukás. A diákok elhivatottak a
tanulás iránt, és megfelelő magatartással rendelkeznek, ami
megkönnyíti a közösségi programokon való részvételt is. Az igazgató
szerint az iskolában "menő tanulni", ami tükrözi az intézmény magas
színvonalú oktatási kultúráját.
– Van egy élő diákönkormányzatunk, nagyon komoly munkát végeznek a
tanulók és komoly program ötletekkel állnak elő: a Vajda napok mellett
minden évben gazdagodik a repertoár. Varga Sz. Gábor hangsúlyozta,
hogy a jövőben komoly kihívás lesz a tanári kar utánpótlása, mivel a
következő évtizedben több pedagógus is nyugdíjba vonul. Az iskola már
most együttműködési megállapodásokat kötött egyetemekkel, és bátorítja
az öregdiákokat, hogy térjenek vissza tanárként az iskola falai közé.
– Nagy szeretettel várjuk a gyakornokokat, hiszen nagyon sok
kollégámnak van mentortanári végzettsége, tíz tanárunk mesterpedagógus
fokozattal és a tanári gárda több mint 80%-a pedagógus II. fokozatú
minősítéssel rendelkezik.

A Vajda Napok szervezője a mindig
aktív Diákönkormányzat
Fotó: Vajda János Gimnázium
Képzés – közösség – jövő
A Vajda János Gimnázium nemcsak a tudás, hanem a közösség és a
hagyományok őrzésének is figyelmet szentel. Az iskola diákjai
motiváltak, elhivatottak, és büszkék arra, hogy vajdás diákok
lehetnek. A folyamatos fejlesztés, a sport- és művészeti nevelés, a
nemzetközi kapcsolatok és a tehetséggondozás mind hozzájárulnak ahhoz,
hogy a Vajda János Gimnázium a következő évtizedekben is a régió
kiemelkedő oktatási intézményeként működjön.
|