|
Story: Ki ne látta volna a Ben
Hur című filmet régen, vagy a remake-jét nemrégiben? A film talán
leglátványosabb jelenete ugyebár a kocsiverseny, életre-halálra. Ezt csak
azért írtam, mert így talán mindenkinek beugrik, miről is lesz szó a
következőkben: a bigáról, azaz a kétkerekű római harci szekérről. És, hogy
miért? Van egy kedves barátom, aki tíz évet lehúzott a légióban. Nem, nemaz
idegen, hanem a Savaria légióban, a szombathelyi hagyományőrző csoportban.
Idén távozott soraikból, mert szerinte már nem tud semmi újat hozzátenni a
dologhoz. Közeleg a születésnapja is, gondoltam a kettőt összefonom egy
szállá, és készítek Neki szülinapjára egy ilyen szekeret, amolyan emlék
gyanánt. Nem kell nagy dologra gondolni, makett lesz. |
 |
 |
Hát, akkor kezdjük is, had
guruljon minél előbb. Stílusosan - ahogy mindig - körülnéztem a műhelyben,
milyen hulladékok vesznek körül. Volt miből válogatni...
A kocsi alsó keretét, amire az
egész felépül majd, a sörkollektor egy elrontott darabjából alakítottam ki.
Aztán megfőztem néhány jégkrémes pálcikát. Nem, nem éheztem meg. A megpuhult
pálcákat egy sörösüvegre hajlítottam. |
 |
 |
Az egyik hajlított darabot oldalt
megcsiszoltam, majd ráragasztottam az alsó keretre. Az ívet összecsiszoltam,
így pontosabb és nagyobb felületet ad a ragasztáshoz.
A kerekek elkészítésén sokat
törtem a fejem. Végül a körkivágóba két különböző átmérőjű pengét raktam, és
így vágtam ki az abroncsokat. Ezután fogtam egy (raklap bontásából maradt)
fakockát, és megszerkesztettem a küllők befúrásához szükséges
segédvonalakat. A kerék közepe fenyőrúd, egy soha össze nem szerelt, helyben
talált borosüvegtartó darabjai. 6 db küllőt jelöltem, 60°-onként. A fúrót
úgy állítottam be, hogy az abroncs kifúrása után továbbnyomva az agyat is
megfúrja. Az így kapott lyukak egyvonalban vannak, megkentem ragasztóval,
és belegyömöszöltem a hurkapálcát, a kilógó részt lecsíptem. Aztán jött a
következő küllő... |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lombfűrésszel levágtam a kerékagy kinyúló
részeit, és a külső oldalát mindkettőnek kicsit megfaragtam. A gyufásdobozt a
méretek érzékeltetése miatt tettem oda.
Készítettem próbafestést is, mielőtt eldönteném, mit milyen színűre festek.
Lejjebb látható néhány kép a kocsi felépítésének folyamatáról. A két hátsó
képen csak mellétámasztottam a kerekeket, hogy lássam az arányokat. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Papírsablont készítettem a kocsi
felső részének formázásához. Csak a fél oldalát rajzoltam meg, a jobb oldal
után a balon is átrajzoltam, így nagyobb eséllyel törekedtem szimmetriára,
mint ha kézzel rajzoltam volna meg a teljes kontúrt. Lombfűrésszel vágtam le
a vonal fölött maradt részt, ami nem volt egyszerű, mert a "levegőben"
kellett fűrészelnem. Ezután a szélek csiszolása, majd az íves forma
szögleteinek simítása következett. |
 |
 |
 |
 |
 |
Készítettem kartonpapírból egy
egydarabos peremet, azt fölragasztottam a kocsira. Szerintem nincs
különösebb merevítő funkciója, csak dekorációnak szántam. Ja, és a pálcikák
külső felét Neoflexel hézagoltam, aztán csiszoltam simára. A kerekek
futófelületét rézszínűre festettem, a "tulipánokat" aranyra, aztán lakkoztam
mindkettőt. |
 |
 |
 |
A rudat nem hajlítottam, 45°-ban
fűrészeltem, három darabból ragasztottam össze. Ezután lassan összeállt a
futómű egésze. A rudat belülről egy apró csavar is fogja. Szerkezetileg készen vagyunk, de azért még van mit tenni. |
 |
 |
 |
Kellett két ilyen kis rudacska
is, ezekkel húzzák a pacik a szekeret. Az itt látható fogók mindegyikére
szükség volt a dróthajlításhoz. A rézdrótot, ami kb 1,5mm vastag, valami
régi villanykábelből nyertem ki. |
 |
Itt van egy közeli, ez lett az
előbb csiszolt és kifúrt rudacskák egyikéből. |
 |
Aztán jött a finish, mindent a végleges formájára
alakítani. Valahogy az alapszíne nem okozott fejtörést, fehérre gondoltam.
Ebben talán közrejátszott az is, hogy a gyerekekkel megnéztük néhányszor a
Ben Hur fogathajtó jelenetét. Ebből szedtem a többi színt is, az aranyt, meg
a kéket. Először a kék teli kört festettem föl, úgy, hogy egy alátét
belsejét használtam sablonnak. Aztán egy darab hurkapálca végét
megcsiszoltam, és az arany pöttyöket azzal "nyomtattam" a helyükre. Ezután a
perem belső felét kihúztam arannyal. Az alja és a rúd matt barna lett, a
kisrudak feketék. |
Amikor kifestettem a kocsit, akkor jött a
kapaszkodó kialakítása. Először szemre kitaláltam, hol kell a falhoz
rögzíteni a drótot, és ezeken a pontokon 1,5-ös fúróval kifúrtam a lyukakat.
Ezután egy drótot teljesen körbehajlítottam a falon, közben minden lyuknál
cérnával kötöttem meg. Hogy a cérnát könnyen át tudjam dugiszálni a likon,
varrótűt használtam, tehát szó szerint rávarrtam a drótot. A második drót
már elválik a faltól, ez adja a tulajdonképpeni kapaszkodót. Ezt is ugyanúgy
rögzítettem, majd mindkettőt arannyal festettem, a fehér cérnát pedig
világos drappra vagy barnára, szóval a kötél színét igyekeztem visszaadni. |
 |
 |
Már csak a belső tér lakkozása
van hátra. Ezt csak azért nem festem, hogy lehessen látni, miből, hogyan
készült. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
még nincs vége!! |
|
|
|
|
|
|
|