Citera |
Készítettem már elektromos
citerát, nem volt tervben, hogy készül egy amolyan "autentikus" is.
Elsősorban a lányom miatt álltam neki, mivel a nyáron megismerkedett ezzel a
hangszerrel is, és kedvet kapott hozzá. Gondos kutatómunka előzte meg a
tervezést. Kiderült, hogy igazi normák nincsenek ezzel a hangszerrel
kapcsolatban, rengeteg féle létezik, a menzúra méretek sem fixen adottak,
hanem csak úgy tól-ig. Megkérdeztem hát a megrendelőt, és leültünk közösen
megtárgyalni, hogy milyen legyen. Több változat után, melyek közt
hárfacitera is szerepelt, megszületett a döntés: legyen hasas, legyen
kisfejes, de akkor már lófejes is. A menzúrahosszt 520mm-re terveztem, tehát
prím citera lesz.
Építőanyag terén is sok anyag szóba jöhet, végül a bükk, a tölgy és a fenyő
mellett döntöttünk. Lássuk hát a részleteket. |
|
 |
 |
Elkezdődött a citera
megtervezése. Amit csak lehetett, kiszámoltam, volt, amit már csak a konkrét
alapanyag ismeretében, és volt, amit utólag írtam be. Megszületett a lófej
sablonja is. |
 |
A fedlapot készítettem el
először, amihez kb 5mm vastagra felszeleteltem egy fenyő íróasztallábat,
amit német lomtalanításról mentettem meg. Szép kis anyag, kellően sűrű
erezettel. Igyekeztem úgy forgatni a lapokat, hogy a tiplik furatai kevésbé
legyenek zavaróak. Aztán úgy tömbösítettem, ahogy tudtam. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
A lófejeket egy praktikeres bükk
ajtóküszöbből martam ki, meg vágtam is, mikor mi volt egyszerűbb. Készült a
főfejhez két fej nélküli darab is. |
 |
 |
A két fejnélküli darabot két fej
közé ragasztottam, így állt össze a főfej. Persze a paraméterek finomságán
még kellett dolgozni, csiszolókoronggal megoldottam ezt is. Ezután
kijelöltem a hangolókulcsok elméleti helyét, és oszlopos fúróval több
lépcsőben 4,5mm-esre fúrtam. A citera 14 húros lesz, a hangolókulcsok
szerepét az elektromos citeránál már bizonyított imbuszcsavarok töltik be.
Az oldalfalak bükk kerítéslécből
készültek, körfűrésszel nagyolva, aztán méretre csiszolva. 5-7mm között
valahol. A középső darabot lyukasra vágtam, a jobb "hangátjárhatóság"
érdekében. A léc fölszeletelése után maradt egy vékonyabb darab, amit a
kisfejek összeillesztésénél használtam fel. Ennek a kis lécnek a vastagságát
lemartam a fejből, és összeragasztottam. A kisfejek helyét a menzúrához
igazítottam, legalább is nagyjából.
A tőke tölgyből készült, mégpedig
ugyanabból a tömbösített anyagból, amiből az e-citera teste lett kimarva.
Egészen pontosan annak a maradékából. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Amikor a keret összeállt, a tetejét szinteztem,
majd fölragasztottam a fedlapot.
A has kialakítása sok fejtörést
okozott, elgondolkodtam hajlításon, meg balsafán is, de aztán
leegyszerűsítettem a dolgot: ugyanazt a kerítéslécet ragasztottam oda
megfelelő hosszúságban, amiből az oldalak készültek. Ragasztás után
fölskicceltem egy optimális ívet, amit az anyag gond nélkül kiad, és a
fölösleget eltávolítottam maróval meg csiszológéppel. Meg fűrésszel. Szóval
amivel értem. |
 |
Íme az eredmény. A test
gyakorlatilag készen van. Illetve a tőkénél még tervezek egy kis lecsapást,
de majd akkor, ha a hátsó húrláb pontos helye ismertté válik. |
 |
 |
 |
A fogólap is bükk, 5mm vastag,
annyira pontosra csiszoltam, amennyire csak tudtam. A skálakiosztást
programmal nyomtattam, aztán bejelölgettem, hogy melyik hangot hol kell
lefogni. Középvonalat is rajzoltam rá úgy, hogy a nyomtatás egyik fele
egybeesik a fogólap belső szélével. Fogtam egy gombostűt és a kiskalapácsot,
és a középvonalon minden hanghoz jelet ütöttem. Aztán a szélső sorokba is,
oda, ahová kellett. 2mm-es fúróval fúrtam, akkora szögek kerülnek majd bele. |
 |
 |
 |
 |
A hanglyukak helyének
kijelölésénél figyelni kellett arra, hogy ne essen útba merevítés. A nagy
lyukat körkivágóval készítettem, amit oszlopos fúróba fogtam. A két kicsi
közül az egyiket maróval, amit csak simán lesüllyesztettem menet közben, a
legkisebbet pedig fúróval. Mindhárom alkalommal ellendarabot tettem a fedlap
alá, hogy ne szakadjon ki a fa. A széleket csiszolópapírral egyengettem. |
Elkészítettem a párnákat is és a
hátsó, tőke felőli húrlábat is. Ezekbe vastagabb szegeket daraboltam
támasztékul. A szegek foglalatait többféle reszelővel alakítottam ki. Aztán
a korábban is bevált Perla vizes páccal, mahagónival kezeltem mindet. Itt
jegyzem meg, hogy ez a lányom kérése volt, Ő választotta a színeket minta
alapján. Így a fedlapot nem festjük, a párnák és a fogólap barna lesz, az
oldalak lófejestül bíbor színt öltenek hamarosan. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mint azt már említettem, a kóta
érintői acélszögekből készültek, a fogólap felragasztása után. Készítettem
erről egy elég beszédes szemléltetőfotót, ami a bal szélen látható. Szóval:
1. fej levágása, 2. két végének kihegyezése, 3. egyik szár 90°-ban
hajlítása, 4. Meg a másiké is. Egyenként mértem, minden szöget a saját
helyéhez, majd a képen is látható gumikalapáccsal tessékeltem őket a
helyükre, mind a 29 darabot. |
Oktávállítás, avagy a hátsó
nyereg beállítása. Nem volt könnyű két kézzel, de meglett. A húrláb
felragasztása után elkészítettem a tőke lecsapását maróval, erről nem
készült kép. Későbbi képeken látható lesz majd. |
 |
 |
 |
 |
Balra: az oldalak és a fejek
pácolása folyamatban.
Jobbra: A pácolás kész van,
megszáradt, itt már lakkozódik a felület. |
 |
 |
 |
Lakkozás után következett a
hangolókulcsok legyártása hozott anyagból, azaz M5-ös imbuszfejű
csavarokból, melyeknek a menetes végét levágtam. 1,5mm-es lyukakat fúrtam
rájuk, kivéve a 3db basszushúrét, oda 2mm.es lyuk fúródott. Mivel a pácolás
kissé megduzasztja a fát, ismét átjártam a lyukakat 4,5-ös fúróval.
Szappanos kenés mellett gumikalapáccsal ütögettem a helyére a 14db hangoló
bizgentyűt. |
 |
 |
Még a végszerelés előtt beszereztem a húrkészletet is, így
a húrok pozíciójának kimérése után - ami egy szál damillal történt - egyből
kezdődhetett a húrozás. Majd elfelejtettem, hogy a nyergeken a húroknak
barkácsgép vágókorongjával vezető-nútot karcoltam. Ennek hála agresszív
játékstílus mellett is a helyükön maradnak a húrok. Mellesleg a hangszert
g-re hangoltam. Kell még rajta finomítanom, mert a kóták nem mindenhol
egyforma magasak. Hát, ennyi. :-) |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Készítettem lányom barátnőjének
is egy egyszerűbb vályúciterát, immáron "rendelésre", amolyan lányosat.
Változtattam némiképp a konstrukción, például nem használtam marógépet, az
illesztéseket igyekeztem fűrésszel vágni, elég jó eredménnyel. Ami a
hangolókulcsokat illeti, citeraszegeket használtam. |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Ezzel párhuzamosan saját magamnak
is készítettem egyet, mivel közben elkezdtem tanulni a hangszeren, és
csatlakoztam a helyi férfi népdalkörhöz. Úgy gondoltam, szükség lesz egy
"fellépő" hangszerre. Alap ötlet az volt, hogy megtartom/kijavítom a már
bevált formát, tehát a lófejes dizájn marad. Aztán ki kellett találni a
színvilág mibenlétét, a kedvenc színem mellett döntöttem. A hanglyukak
okoztak némi fejtörést, de végül ezen is túltettem magam. Az eredmény asszem
elég "metálos" lett, féltem is kicsit, mikor elvittem az újszülöttet
bemutatni a kórusnak, de meglepetésemre örömmel fogadták.
Ezt is bükkből és fenyőből
készítettem, de a hasát tölgyből hajlítottam forró csövön. A tőkéjének belső
fele tölgy, a hátsó pedig cseresznye. Ennél sem használtam marógépet, a
lófejeket reszelővel, csiszológéppel formáztam. A hanglyukak okoztak
fejtörést, nem tudtam mindegyiket lombfűrésszel kivágni, a kényes helyeken
egy csavarok közé szorított fűrészlapot húzgáltam. Citeraszegeket használtam
itt is, ám a lófejek megnehezítik a hangolást. Itt is, ahogy az előbb látott
citerán, "rögtönzött pirográffal" díszítettem, azaz egyszerű
forrasztópákával. Többek között ezt is gyakorolnom kell még. |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
<< vissza >> |
|
<< főoldalra >> |