Cselló
kicsiben |
|
Szóval a miért: Lányom már egy
ideje rágja a fülemet miatta, hogy szeretne ilyet, készítsek neki. Mondtam,
nem tudok, nehéz az. Aztán mikor készítettem egy akusztikus gitár makettet,
akkor megint azzal jött, hogy ha ez megy, akkor a gordonkát is meg tudom
csinálni. Ezen elgondolkodtam, és ahogy szoktam, fejben kezdtem tervezni.
Ami a leginkább hiányzott, az a megfelelő alapanyag. Eszembe jutott a
spatula, amivel leggyakrabban az orvosi rendelőben találkozunk, feleségem
javaslatára érdeklődtem egy patikában felőle, és lám, volt náluk.
Azonnal el is kezdtem a
kísérleteket, (persze titokban), de gyorsan, mert közeleg a leánygyermek
szülinapja, arra mindennek készen kell lenni. Innen talán lássuk képekkel
együtt: |
|
Találtam egy ilyen vázlatot, egy
1700-as években készült hangszerről, ebből indultam ki. |
|
|
A fejét egy kis darabka platángól
faragtam, ami egy gitármakettről maradt le. nem volt könnyű, a lyukakkal
kezdtem, aztán a bemarással, majd a faragás következett. |
|
|
|
|
|
A káva elkészítéséhez beáztattam
2db spatulát, kb fél napra. Amikor kivettem őket, hő-légfúvó forró csövén
hajlítottam, és az előre elkészített sablonra erősítettem őket. Így
száradtak egy napig. Oda kell figyelni, mert az apró kis léc szeret
"kiszőrösödni", megtörni. Próbálkoztam ugyanezzel a szisztémával elkészíteni
a káva belső összekötő részeit is, teljes kudarccal. Aztán jött egy több
szempontból is jobb megoldás. Gitárokból lemaradt akáccsíkot beleztem ki,
formáztam meg, és ezek kerültek a káva alja és felső része közé. Kívülről
nézve alig van különbség, belül viszont jókora ragasztási felületet és
nagyfokú merevítést is szolgáltat. A biztonság kedvéért némi összekötést
eszközöltem hurkapálcából a két oldala közé, bár visszatekintve ez
fölöslegesnek tűnik. Az elő- és hátlapot is spatulából készítettem, amit
előtte "tömbösítettem". Az f-lyukakat indigóval jelöltem ki, aztán a végeit
oszlopossal fúrtam, majd intarzia késsel vágtam. Aztán meg csiszoltam
kicsit, hogy ne maradjon szőrös. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A káva és a hátlap közé tettem még plusz ragasztófüleket,
valamint a káva aljára és tetejére kerültek ezek a "kockák". Az alsóba
lyukat fúrtam, és egy csiszolt hegyű szeget tettem. Ezt nem halogathattam,
mert később nem tudom beletenni, viszont festésnél ennél fogva lehet
tartani, így könnyű vele dolgozni. A fogólapot Praktikeres Cambara nevű
fából készítettem. Miután elhasítottam, majdnem teljes méretre csiszoltam a
két oldalát, és a nyakra ragasztottam. Ezt követően csiszoltam kész méretre
a széleit, és adtam neki rádiuszt fejre fordított szalagcsiszolóval, de úgy,
hogy a fej felőli végén 1-2mm lelógjon, ezt később csiszoltam gömbölyűre, de
magasabban. Ez lett tulajdonképpen a húrnyereg, amibe háromszög
keresztmetszetű reszelővel adtam meg a húrok helyét. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A hátlap szélét lombfűrésszel vágtam le, olyan 2-2.5mm
ráhagyással, majd a széleit szalagcsiszolóval állítottam méretre úgy, hogy
egy kis pereme maradjon, kivéve ott, ahol a nyaka csatlakozni fog, ott egy
kis egyenes lapot csiszoltam rá a jobb ragasztási felület miatt. A
bemélyedéseket barkácsgéppel, kis átmérőjű csiszolóhengerrel igazgattam. Az
előlapot (fedlapot) a hátlaphoz hasonlóan ragasztottam, fűrészeltem,
csiszoltam. A húrrögzítőt (vagy hogy hívják) tölgyből csiszoltam, nem volt
nehéz, de nagy odafigyelést igényel, mert ilyen apró alkatrész
megmunkálásánál könnyen viheti a csiszológép az ember ujját is, de legalább
a körmét. Aztán jött a híd. Ha jól emléxem, negyedikre sikerült. A lábait
hosszabbra hagytam, hogy a magasságát majd ezek rövidebbre csiszolásával
állítsam be. Már csak a hangolókulcsok vannak hátra, ezeket a gitároknál
megszokott módon, fogvájóból és margarinos dobozból lyukasztott karikákból
készítettem el. Azért szeparáltam így külön őket, mert egyedi méreteket
kaptak, így nem kevertem össze, melyik hová való. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A festést
megelőzendő felületkezelés a szokásos módon történt: Javítópaszta és
csiszolás váltotta egymást. Amikor ezzel megvoltam, akkor vékony ceruzával a
hát- és az előlapon körbe egy kontúrt húztam, olyan 1mm-re a test szélétől.
Egy réteg festéket kapott, hogy áttetsző legyen (Revell 32), aztán 3 vékony
réteg lakkot ruhával feldörzsölve. A nyakat csak ezután ragasztottam fel,
mert ha előtte megteszem, akkor nehéz a fogólap alatt a felületkezelés. A
húrokat különböző vastagságú cérnákból válogattam ki. Ez okozta a legnagyobb
fejtörést. Mármint a felhúrozás. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az alsó húrtartóba srégen 4 lyukat fúrtam, ebbe vágtam
rövidre gombostűket, erre akasztottam és ragasztottam a húrokat kifeszítve,
így lett készen a "húrláb egység", mint a kis gitároknál. Viszont a feje más
felépítésű, mint a lapos fejű gitároké, így a húrok egy zárt helyre
kerülnek, a kulcsok mindkét vége lyukban van. Mindent összevetve úgy
csináltam a javát, mint egy rendes hangszeren. Föltekertem. Ahol nem ment,
ott félig bedugva áthurkoltam a kulcs alatt. Meg persze megkentem
ragasztóval. |
|
|
|
|
|
|
|
Íme, a végeredmény.
A hidat ragasztottam, biztos, ami biztos. A húrtartó alsó részén
keresztfurat van, fekete cérnát húztam át rajta, megkötöttem, ragasztottam,
és ezzel kapaszkodik a támasztó szegre. Az utóbbi tövére ragasztottam és
ezüstre festettem egy kis gyűrűt, ebbe is szúrtam egy rövidre vágott
gombostűt, hogy imitálja az eresztőcsavart.
Hát, ennyi. Dióhéjban. Ha kérdés van, írjatok! |
|
|
|
|
|
Iiiigen, persze,
ismét elkapott a gépszíj: ha egy megvolt, akkor jöhet a többi! Indul a
sorozatgyártás. :-) Ehhez nyomban továbbfejlesztettem a már rendelkezésre
álló sablont. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|