30 55 117 7324-7
Ez a kocsi a MÁV részére 1944-ben
legyártott 3 db Hargita-motorvonatok egyikének az
étkezõkocsija volt. A gyári táblán
szereplõ gyártási év is erre utal, valamint
a képen jól látszik,
hogy a szélsõ ütközõk
utólagosan lettek felszerelve (túl nagy a távolság
a kocsihomloktól.
Csak ez a három Hragita szerelvény készült
szélsõ ütközõk nélkül, leszámítva
a külsõ végeket)
Az, hogy étkezõkocsi az ablakok kiosztásából
látszik. Az étkezõkocsik gyári száma
83951-83953,
pályaszámuk kezdetben Batx 3900-3902 volt.
Eredetileg 24 db 2.o. (késöbb 1.o.) fülkés üh
+ konyha
+ 32 fõs étkezõrész.
A háború után a sérült
vonatokat Dk újítottafel, illetve az egyik vonatot kormányzati
vonattá alakította át.
Ennek is volt egy étkezõkocsiból
átalakított pótkocsija az 58-as. De ez, ha minden
igaz a megmaradt
Hargita-szerelvénnyel együtt van(?). A másik
két vonat közforgalomban vett részt 1967 dec 16-i selejtezésig.
Ekkor szolgálati kocsikká alakították
át õket. Lehetséges, hogy ezek egyike a képeken
látható is.
A belsõ tér mindenesetre az eredeti elrendezésünek
tünik, felfedezhetõek a konyha romjai is (18.,19. kép)
A forgóvázak Ganz-Rónai rendszerûek.
A kocsi sokáig Érd állomáson
állt, ahol néhány graffititõl eltekintve sértetlen
volt. Majd 2000 április
elején átkerült Kõbánya
felsõre (ekkor készült az elsõ kép), majd
alig néhány hét alatt a vandálok
teljesen szétverték, ahogy az a további
képeken látszik is... Pedig közvetlenül a forgalmi
iroda elött állt...
Ebben az idõszakban rengeteg régi kocsi
gyûjtöttek össze és vágtak szét ott.
Az utolsó képen látható,
hogy már bent van az ócskavastelepen...
onnan nem sok minden került ki egészben, bár volt már
rá példa...
További sorsa ismeretlen(?)...
fotó: Németh Zoltán Gábor,
Kõbánya felsõ, 2000 április-július
Vissza