![]() |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Látni és látszódni! – Ez egy fontos mondat. A bringásnak saját biztonsága érdekében látszódnia kell (főleg szürkületben és este). Jóval kisebb felületet képez, mint egy autó, ezért nehezebb észrevenni. Emiatt olyan fontos, hogy biciklidet, így egyúttal magadat láthatóvá tedd! Legalább fényvisszaverő prizmákkal szereld fel bringádat! Előre fehéret, hátra pirosat, a kerekeidre pedig kifejezetten erre a célra kitalált borostyánsárga küllőprizmát tegyél fel! Sokan gondolják, hogy a küllőkre fölösleges prizmát tenni, pedig ennek is nagyon fontos szerepe van, hisz oldalról csupán ezek az elemek láttatják a kerékpárost. (Saját tapasztalat! Addig fel se tűnt, hogy jobbról bringás közeledik, amíg az egyik küllőprizmája el nem érte az autó fényszórójának sugarát.) Lámpából manapság már rengeteget lehet kapni a hagyományos dinamóstól kezdve a sokledes villogókig. Hátra érdemesebb (piros!) ledes villogót beszerezni, mert nagyobb a fényereje, így messzebbről látszik, mint egy hagyományos égős lámpa. Személy szerint olyan hátsó villogót ajánlok, aminek a tartókonzolhoz való rögzítési lehetősége övcsipesz rendszerű, vagy adnak hozzá övcsipeszt. Ezt azért tartom hasznosnak, mert ha egy túra során megmálházod a csomagtartód, eltakarhatja a lámpád, viszont ha övcsipeszes, akkor kis találékonysággal a csomagodra erősítheted. Hogy milyen lámpát vegyünk előre, az már egy fogósabb kérdés, mert ezekből jóval nagyobb a kínálat és az eltérés a hátsó fényforrásokhoz képest. Ha csak látszódni akarunk, elég egy fehér vagy sárga színű villogót feltenni, viszont ha látni is, akkor elkezdhetünk válogatni a hagyományos izzós, halogén izzós és ledes fényforrások között. Ledes lámpákból van, amit a kormányra kell szerelni, ill. van, amit fejlámpaként hordhatunk (akár sisakon is). Ledes lámpáknál itt is elmondható előnyként a nagyobb fényerő, az energiatakarékosság és az a hasznos opció, miszerint nemcsak folyamatos világításra, hanem villogásra is beállítható. Szerencsére a kerékpártartozék-gyártó cégek is megfogadják a bevezető mondatot, így manapság előszeretettel látják el a ruházati termékeket és táskákat (hátizsákokat, váz-, nyereg- ill. túratáskákat) fényvisszaverő anyaggal (3M Scotchlite), ill. a jobb esőruhák is rikító sárgák (mint a láthatósági mellény). Forgalomban vannak még ugyanilyen színű kar- ill. bokaszalagok, amik szintén rendkívül hasznosak, akár még futás során is. Védőfelszerelések: Az első és legfontosabb a fej védelmére szolgáló bukósisak. Ebből rengeteg fajta megtalálható a piacon. A legegyszerűbb szempontok alapján kétféleképpen oszthatjuk fel őket. Az első és legáltalánosabb felosztás az árkategória alapján való besorolás: hisz találhatunk 2.000-3.000 forintos sisakot és ennek az árnak a tízszeresét is meghaladó árú fejvédőt. Az árkülönbséget igazándiból a kobak komfortja, a felhasznált anyagok és a különböző gyártási technológiák okozzák, mivel az üzletekben csak a szabványnak megfelelő sisakot árusíthatnak (Keresd az EN1078-as engedélyi számot a sisakan!). Egy olcsóbb sisak legjellemzőbb hátránya, hogy rossz a szellőzése az apró lyukak miatt. Ugyanakkor valószínűleg a „dizájnja” se túl megnyerő, valamint a gyártási technológia is a legegyszerűbb. De ez is megfelel a szabványnak, így ha úgy adódik a helyzet, megóvhat egy komolyabb fejsérüléstől. Egy ilyen olcsó sisak használatát elsősorban olyan embereknek ajánlom, akik csak alkalmanként kisebb távokon bringáznak, de ezen kerekezések alatt szeretnék biztonságérzetüket növelni. Azoknak viszont, akik gyakrabban és hosszabb távon kerekeznek, érdemesebb még pár ezer forintot hozzátenni és az egy árkategóriával feljebb található „középkategóriás” sisakokból válogatni, hisz ezek már jóval komfortosabbak, jobban szellőznek és tetszetősebbek is olcsó társaikhoz képest. Akinek pedig a pénz nem akadály, bőszen válogathat a csúcskategóriás fejvédők közül. Ezeknek már magas a komfortérzetük a könnyű és jól szellőző szerkezet miatt. Jellemző rájuk a tetszetős 'inmold' (merev ház rendszer) technológia, valamint ezek a bukósisakok már egy magasabb szintű gyártási technológia révén magasabb biztonsági faktort képviselnek, tehát nemcsak megfelelnek a szabvány alapkövetelményeinek, hanem túl is teljesítik azokat. A bukók másik csoportosítása összefügg a bringázási stílusokkal, hisz más-más fejvédőt találtak ki a különböző stílusok képviselőinek. Az országúti menőknek áramvonalas könnyű bukókat, a hegyikerékpározóknak kicsit robosztusabbat silddel, a downhilleseknek ún. „fullface” állvédős kobakokat, bmx/dirt-ösöknek és hasonló műfajt űzőknek pedig „bilisisakokat” találtak ki. Hasznos opciók egy sisaknál: sild (napellenző), bogárháló (megakadályozza, hogy a kis zümmögők a hajadba jussanak), villogó piros ledek a tarkónál található állítón (rendkívül hasznos, ha pl. a lelógó kabátod, vagy a csomagtartódon tornyosuló csomagok miatt nem látszana a lámpád, vagy ha egyáltalán nincs lámpád, ami mellesleg nem túl dicséretes dolog…). Bukósisak vásárlásánál fontos, hogy a fejünknek megfelelő méretűt válasszunk, elsősorban, hogy ha kell, akkor feladatát teljes mértékben elláthassa, másodsorban saját komfortunk érdekében. Kerékpáros bukósisakot motorkerékpáron viselni nem szabad. (Motorkerékpározásnál becsatolt motoros bukósisak használata kötelező!) Fontos tudni még, hogy a sisakok anyaga öregszik. 5 év után "lejár a szavatossága", azaz már nem tudja megfelelő mértékben elnyelni, csillapítani, megszüntetni az ütődések okozta behatásokat. A gyártási idő minden sisakban megtalálható! Továbbá fontos még, hogy elkerüljük a sisak és az anyagát oldó vegyszerek érintkezését (festék, oldószer, ragasztó, stb.), valamint a bukó magas helyről való földre esését. Ha leesik vagy oldószer éri, sérülhet az ütéselnyelő anyag, ami a sisak biztonságát rontja. Ha elestünk és fejünkkel talajt értünk, vegyünk új sisakot, még akkor is, ha régin nem látszik külső sérülés! (Külsérelmi nyom híján is sérülhetett a belső szerkezet.) Kerékpározáshoz jelenleg még nem kötelező a bukósisak viselése, viszont erősen ajánlott! Sokan mondják, hogy bukót csak a bénák hordanak. EZ EGY BAROMSÁG! Elég, ha megnézel egy profi versenyt. Vegyük például csak a legismertebb Tour de France-t. Ők szerintem meglehetősen profik, és egyáltalán nem bénák, mégis hordanak sisakot. „Ez nem véletlen. Én elmondhatom magamról, hogy a sisak már 4- szer mentette meg az életemet.” /Co-Fi/ Védőfelszerelések címszó alatt lehet kapni még különböző sípcsont-, térd-, és könyökvédőket, valamint a felsőtestet védő páncélokat, amik a könyökön és a vállon kívül védik a mellkast és a gerincet az ütődésektől. Ezeket elsősorban olyanok használják, akik komolyan ugrabugrálni ill. downhill-ezni akarnak (nekik szinte kötelező!). Ha Te azt mondod, hogy vagány vagy, nincs szükséged ilyesmire, akkor is saját érdekedben legalább bukót és gerincvédőt (mocis gerincprotektor is tökéletesen megteszi) viselj, mert míg a lábadat vagy a karodat meg tudják foltozni fémmel, addig, ha a gerinceddel történik valami gebasz, akkor azt már az Isten sem teszi helyre… Védőfelszereléseknél meg kell még említenünk a hideg elleni védelmet is. Azoknak, akiknek a rossz idő beálltával sem megy el a kedvük a kerekezéstől, akár kényszerűségből, akár megszállottságból, ma már sok lehetőség áll rendelkezésükre, hogy elkerüljék a hideg okozta betegségeket. Legfontosabb védeni a légutakat (pl. símaszkkal, de az is megteszi, ha sálat tekersz az arcod elé); az ízületeket (neoprén térd- és könyökvédővel); és a veséket (vesevédővel, kantáros thermo nadrággal). Egyéb hasznos kiegészítők közé tartoznak még a különféle kesztyűk és a szemüvegek. Kesztyűből is bőven válogathatunk: van rövid ujjú, hosszú ujjú, protektoros vagy anélküli, és ezek különféle kombinációi. Ha megvan a stílusod, akkor válassz egy hozzá és a bringád színéhez illő kesztyűt, és élvezd a kerekezést. A kesztyű két okból rendkívül hasznos: az egyik, hogy a kormánymarkolat fogása nem töri fel a kezed, a másik pedig, ha elzúgsz, nem a tenyered fogod jól végighorzsolni, hanem a kesztyűt. Azt meg ne sajnáld, hisz azért vetted, hogy megvédje a tenyered. (Saját tapasztalat! Rendkívül kellemetlen, ha a tenyereddel szántod fel a földet, és utána egy hétig sziszegsz mindentől, amit megfogsz vele.) Szemüvegek. Manapság már rengeteg sportszemüvegből válogathatunk. Alapvetően két fő csoportjuk van: a fix ill. a cserélhető lencsés. További választékot jelent a lencse színe: víztiszta, borostyánsárga, sötétített, polarizált, stb. és maga a szemüveg formája, kialakítása. Hogy ki melyiket választja, az egyéni szájíz szerinti döntése. Vásárláskor érdemes felpróbálgatni néhányat, hogy melyik fazon áll a legjobban, melyiknek jobb a szélvédelme és így melyikkel lehet a legjobban elkerülni a bogarak szembejutását. Ezek a cuccok rendkívül hasznosak, hisz azért találták ki őket, hogy megvédjenek minket a bringázás közben előfordulható balesetek komolyabb testi következményeitől. Hisz a kerékpáron nincs külső borítás -mint mondjuk egy autón-, ami megvédhetne minket. Mivel jelenleg több autós rohangál az utakon, mint bringás, ezért nem árt, ha védekezünk. Fontos még a kerekezési stílusunkhoz megfelelően kiválasztott külső gumi. Ez két szempontból is lényeges. Egyrészt növeli a biztonságot, másrészt pedig az utazási komfortot. Mivel a kerékpár haladás közben csupán a gumiköpenyek bizonyos felületén érintkezik a talajjal, ez határozza meg a tapadást, az úttartást, a kanyarstabilitást és a fékezőképességet. Ezért érdemes megfelelő gumit választani. A legfőbb abroncstípusok: országúti („virsligumi”), slick (aszfaltgumi), félterep, MTB („pogácsás”) és szöges. Az országúti gumik jellemzői a keskeny profil – innen a virsligumi elnevezés –, a jó tapadás és a rendkívül alacsony gördülési ellenállás. Aszfaltgumit elsősorban a trekking és city bike tulajdonosoknak érdemes vásárolni. Jellemzőjük, hogy vastagabbak az országúti gumiknál, de általában keskenyebbek a MTB gumiknál, és inkább kiépített műutakra lettek tervezve. A félterep gumik jellemzői, hogy egy középső futófelülettel rendelkeznek, ami jó menettulajdonságokat biztosít aszfalton, ugyanakkor az oldalsó bütyköknek köszönhetően akkor sem jönnek zavarba, ha murvás útra tévedünk. A MTB köpenyeket kifejezetten az úttalan utakat járó bringások számára találták ki. A mély árkok a bütykök között ideális tapadást biztosítnak lazább talajon, de kevésbé komfortos műúton. A szöges gumikat pedig kifejezetten a havon és jégen való kerekezésre találták ki. A megfelelően megválasztott abroncs növeli a komfortérzetet is, hiszen többek között csökkenhet a gördülési ellenállás és a gördülési zaj is. A gumiköpeny méretét két számban határozzák meg. Az egyik az átmérő, másik pedig a szélesség. Ha ezt látod a gumin: 26x1,75, az azt jelenti, hogy az abroncs átmérője 26 col, szélessége pedig 1,75 col. (1 col =25,4mm, a col-t nevezik még inch-nek, vagy hüvelyknek is.) Gumiszerelésnél fontos, hogy ha kötött forgásirányú a gumi, akkor annak megfelelően rakd föl. A forgásirányt mindig jelölik, ha kötött forgásirányú a köpeny. Ezen kívül az abroncsra engedélyezett nyomástartományra is oda kell figyelni. by Stefidzsi Nézzétek meg, miket képes fölfogni egy bukó, és gondolkozzatok el, mi lett volna, ha nincs. |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||
Példák a különböző gumitípusok mintázatára: |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||
aszfalt |
MTB |
||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||
félterep |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||