Vissza



A biciklin a legfontosabb biztonsági ezköz a fék. Így hát nem árt gondot fordítani rá! Egy
márkás fék is foghat olyan rosszul mint egy akármilyen gagyi, ha nincs beállítva, de akár
egy noname fék is verheti a jobbakat, ha jól be van állítva. A következő összeállítás az
egyszerűbb felni-, és tárcsafékek beállítását taglalja.

Kezdjük a
V-fékkel, mivel ez mostanság a legelterjedtebb.
Indítsunk egy kiadós mosással! -Ebbe beletartozik, hogy kiszedjük a fékpofát és
megcsutakoljuk szappanos vízzel, körömkefével, de az is, hogy ugyanezt eljátsszuk a
felnivel is! Egy tiszta pofa érezhetően jobban szuperál. Most következik a visszaszerelés és
beállítás.














A fékpofát visszahelyezzük, beállítjuk, hogy pont a felni magasságában legyen és ne
legyen ferde, majd a fék erőteljes behúzvatartása mellett, bikára meghúzzuk a csavarját. Ez
azért fontos, mert így a fékpofa merőlegesen fog állni a felnire, és jobb fékerőt biztosít. A
nyikorgás elkerülése végett a fékpofát érdemes úgy visszarakni, hogy a pofa hátsó része
alá egy darab vastagabb papírt teszel. Így a pofák kissé V alakban fognak a felnire állni.
Ezen a képen látszik is, ahogy épp papír segítségével teszem be a pofát. (hátsó kerék)















A fékpofák távolságát a felnitől csak a bowden rövidítésével lehet megoldani, (legalább is
az újjabb megoldásúakon) azt viszont, hogy a felni pont a pofák közt legyen, ezzel a kis
"fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani. Ha kifele tekered, gyengébben
húzza majd vissaza azon az oldalon a féket.

Egyébként ugyan így kell beállítani az A-féket is.


















Tárcsafékek beállítása:

Véleményem szerint sokkal egyszerűbb, mint a V-fékes megoldásé. itt sem árt, ha tiszta a
tárcsa, meg a fékpofa. Ehhez lehet speciálisan, erre a célra kifejlesztett féktisztító
folyadékot is kapni. Egy jobb féken (gagyikkal ált. nem foglalkozom) van pofatáv állítási
lehetőség legalább a belső oldalon. Ha csak ott van, a külső oldal távolságát csak a
bowden rövidítéssel oldhatod meg. -Hidrás megoldáú fékekről azért nem beszélek, mert
akinek már olyan van, az nem kezdő bicajos, így nem is kell neki magyarázni, hogyan kell.
(+ ezek általában automatikusan beállnak.)- Fontos az, hogy a belső oldalon lévő pofa már
szinte súrolja a tárcsát, nehogy fékezéskor a másik eltolja azt középről. A külső pofa lehet
akár jóval messzebb is, bár én azt preferálom, ha az is jó közel van. (ízlések és pofonok)
Előfordulhat, hogy ferdén van felrakva a munkahenger. Ilyenkor (érdemes pofacseréig
várni vele) kilazíjuk a fék rögzítő csavarjait, azokat amelyek nem a vázhoz, hanem a
konzolhoz fogják, majd erőteljes fékezés közben ismét ráhúzzuk őket.
Általános probléma, hogy először a tárcsafékek(a felnifékek kevésbé) nem fognak
rendesen. Ez attól van, hogy a tárcsa és a pofa még nem koptak össze. Ilyenkor kell
beégetni a féket ami annyit tesz, hogy lejtőről lefele jövet, tekerés közben végig fékezünk
-vigyázat nagyon felforrósodik (innen a kifelyezés)- ez valószínüleg szépen összekoptatja
az alkatrészeket. VIGYÁZAT! A fék tönkremehet az erőteljes túlhevítéstől, ezért nem
ajánlom az autóval való huzamosabb "behúzást", ami egyébként is tilos. Az eljárást addíg
ismételgetjük, amíg a féktárcsa nem lesz tökéletesen sima.
Fékek beállítása