![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
Vissza |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
A biciklin a legfontosabb biztonsági ezköz a fék. Így hát nem árt gondot fordítani rá! Egy márkás fék is foghat olyan rosszul mint egy akármilyen gagyi, ha nincs beállítva, de akár egy noname fék is verheti a jobbakat, ha jól be van állítva. A következő összeállítás az egyszerűbb felni-, és tárcsafékek beállítását taglalja. Kezdjük a V-fékkel, mivel ez mostanság a legelterjedtebb. Indítsunk egy kiadós mosással! -Ebbe beletartozik, hogy kiszedjük a fékpofát és megcsutakoljuk szappanos vízzel, körömkefével, de az is, hogy ugyanezt eljátsszuk a felnivel is! Egy tiszta pofa érezhetően jobban szuperál. Most következik a visszaszerelés és beállítás. A fékpofát visszahelyezzük, beállítjuk, hogy pont a felni magasságában legyen és ne legyen ferde, majd a fék erőteljes behúzvatartása mellett, bikára meghúzzuk a csavarját. Ez azért fontos, mert így a fékpofa merőlegesen fog állni a felnire, és jobb fékerőt biztosít. A nyikorgás elkerülése végett a fékpofát érdemes úgy visszarakni, hogy a pofa hátsó része alá egy darab vastagabb papírt teszel. Így a pofák kissé V alakban fognak a felnire állni. Ezen a képen látszik is, ahogy épp papír segítségével teszem be a pofát. (hátsó kerék) A fékpofák távolságát a felnitől csak a bowden rövidítésével lehet megoldani, (legalább is az újjabb megoldásúakon) azt viszont, hogy a felni pont a pofák közt legyen, ezzel a kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani. Ha kifele tekered, gyengébben húzza majd vissaza azon az oldalon a féket. Egyébként ugyan így kell beállítani az A-féket is. Tárcsafékek beállítása: Véleményem szerint sokkal egyszerűbb, mint a V-fékes megoldásé. itt sem árt, ha tiszta a tárcsa, meg a fékpofa. Ehhez lehet speciálisan, erre a célra kifejlesztett féktisztító folyadékot is kapni. Egy jobb féken (gagyikkal ált. nem foglalkozom) van pofatáv állítási lehetőség legalább a belső oldalon. Ha csak ott van, a külső oldal távolságát csak a bowden rövidítéssel oldhatod meg. -Hidrás megoldáú fékekről azért nem beszélek, mert akinek már olyan van, az nem kezdő bicajos, így nem is kell neki magyarázni, hogyan kell. (+ ezek általában automatikusan beállnak.)- Fontos az, hogy a belső oldalon lévő pofa már szinte súrolja a tárcsát, nehogy fékezéskor a másik eltolja azt középről. A külső pofa lehet akár jóval messzebb is, bár én azt preferálom, ha az is jó közel van. (ízlések és pofonok) Előfordulhat, hogy ferdén van felrakva a munkahenger. Ilyenkor (érdemes pofacseréig várni vele) kilazíjuk a fék rögzítő csavarjait, azokat amelyek nem a vázhoz, hanem a konzolhoz fogják, majd erőteljes fékezés közben ismét ráhúzzuk őket. Általános probléma, hogy először a tárcsafékek(a felnifékek kevésbé) nem fognak rendesen. Ez attól van, hogy a tárcsa és a pofa még nem koptak össze. Ilyenkor kell beégetni a féket ami annyit tesz, hogy lejtőről lefele jövet, tekerés közben végig fékezünk -vigyázat nagyon felforrósodik (innen a kifelyezés)- ez valószínüleg szépen összekoptatja az alkatrészeket. VIGYÁZAT! A fék tönkremehet az erőteljes túlhevítéstől, ezért nem ajánlom az autóval való huzamosabb "behúzást", ami egyébként is tilos. Az eljárást addíg ismételgetjük, amíg a féktárcsa nem lesz tökéletesen sima. |