Téli tippek - avagy mi kell ahhoz, hogy a
bicajunk tavasszal még működjön.
Akárhogy is, a tél egy bicikli számára maga a
rémálom, hiszen soha máskor nincs ennyi sós csapadék, ami
kikezdhetné az alkatrészeit. Azt ajánlom, hogyha lehetőségetek van
rá, akkor télen valami régi/gagyi biciklit használjatok, amit nem
sajnáltok. Az is megoldás lehet, hogy télire kiveszitek a
teleszkópot, és valami gyengébbet, esetleg merevvillát raktok be
helyette.
A váltókat is érdemes (legalább a hátsót)
lecserélni, hogy ne a drága menjen tönkre. Ha mindezekre nincs
lehetőségünk, akkor figyeljünk oda, hogy a bicajozás befejeztével
tisztítsuk meg a biciklit. Nem ajánlom a magas nyomású mosót, mert
tönkreteheti a csapágyakat, ezért inkább a vödör+szivacs kombinációt
javasolnám. Miután végeztünk a csutakolással, és a bicikli
megszáradt, ajánlatos az alkatrészeket valami vízkiszorító hatású
anyaggal, mondjuk WD40-el befújkálni (persze csak a mozgó
alkatrészeket, és a féket mellőzve-mivel ez kenőanyag is.) A
gumikat, simeringeket szilikon sprével kell befújni, mivel ez gumi
ápoló/védő hatású. A bowdeneket is érdemes felkészíteni, ide
ugyancsak a WD40-et ajánlom. (erről bővebben a karbantartás részben)
Télire nem ajánlom a vastag zsírok használatát, mert könnyedén
beleragad a piszok, és azt már csak a warn* hozza ki. Télen
egyébként is a könnyebb olajok használatosak, mivel a hidegben úgyis
megdermednek. Tél végén érdemes egy NagyGenerált csinálni, hogy
legalább tavasszal ne a téli dzsuvában mozogjanak az alkatrészek.
*A warn egy petróleumhoz nagyon hasonló anyag.