![]() |
||||||||||||||||
Vissza |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
A teleszkóp tisztítása Aki bicajozik, az már valószínűleg tapasztalta, hogy a teleszkópok egy idő után (típusfüggő) kezdenek lomhábban mozogni, szorulni stb. Ez azt jelenti, hogy a szimmering (tömítőgyűrű) mellett a teleszkópba jutott a kosz. Ez nemcsak rontja a teleszkóp tulajdonságait, de egyenesen roncsolja a villát! Ekkor két választási lehetőséged van: -szervizbe viszed a cangát -megcsinálod magad Én a második variációhoz próbálok segítséget nyújtani. Ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor inkább vidd szervizbe, nehogy elronts valamit! Viszont ha van egy kis műszaki érzéked, és meg szeretnél spórolni pár ezer forintot, akkor ess neki magad! Hozzá kell tegyem, hogy a félrement javításokért felelősséget nem vállalok. Hogyan kezdjem? Nos először is azt ajánlom, vedd ki a villát a gépből, így rögtön a kormánycsapágyat is megtisztíthatod. Ha 'A head' csapágyad van, a következő képsorok alapján járj el! Jótanács: jól nézd meg, hogyan következnek egymás után az alkatrészek! Először is lazítsd meg a stucnin lévő két imbuszt! Ha ez megvan, a stucni tetején lévő imbuszt is, de ezt teljesen tekerd ki! Ezek után vígan lekaphatod a stucnit. Ezután következik a kormánycsapágy felső részének leszedése. Ha a teló nem akar kijönni, nyugodtan üsd meg a nyakát egy gumikalapáccsal! (Szokásuk beszorulni.) Vigyázz, mert lepottyanhat a kormánycsapágy alsó fele! Ha kivetted a telót, szedd össze a csapágy darabjait, de figyelj oda, milyen sorrendben következnek egymás fölött! Hát, igen, lehet, nem ártott volna először a féket kikötni. Na, így kell ennek kinéznie! Következzék a csapágyak tisztítása! Vegyünk fel védőkesztyűt, mert ez a petróleum szerű anyag (petróleum is tökéletesen megfelel) erősen irritálja a bőrt. Öntsünk a folyadékból egy kis tálkába, majd rakjuk bele az alkatrészeket! Hagyjuk az egészet ázni! Ha már jónak gondoljuk, rakjuk ki az alkatrészeket egy rongyra száradni! Következhet a teleszkóp szétszedése. A teleszkópokon általában alul található két imbuszkulcsos csavar. Ezeket kell kinyitni, ha ekkor nem akar szétjönni a teleszkóp, a (nem teljesen) kicsavart imbuszokat megütögethetjük mondjuk kalapáccsal. Ekkor már meg kell indulnia az egésznek. Ha megindult, csavarjuk ki a csavarokat (teljesen), és tegyük őket félre! Most már simán szétjön a teló. Ha idáig eljutottunk, szedjük ki a rugókat is! Ehhez a felső kupakokat el kell távolítani (balra csavard). Sajnos nincsen szabványos kupak, ezért neked kell rájönnöd, mivel is kell ezt leszedni. Teljesen szétszedett teló belseje. Miután ezeket a belső alkatrészeket is lemostad petróleummal (vagy hasonlóval), zsírozd be őket jó kis gépzsírral! (Nem árt, ha hőálló az a zsír.) Ha ezzel kész vagy… … jöhet a külső szár belsejének tisztítása és a szimmeringek ellenőrzése. A tisztítást célszerű mondjuk egy kiöregedett üvegmosó kefével végezni (vigyázz, nem biztos, hogy anyukád vagy a barátnőd jól viseli). Hagyd szépen kiszáradni, zsírozd be, majd -a szétszedéssel ellentétes sorrendben- rakd össze. Opcionális: Teló Tuning A teleszkópokban általában van egy lekoppanásgátlónak nevezett elasztomerdarab. Ha ezekből levágsz egy keveset, könnyedén nyerhetsz +10-15 mm hasznos rugóutat. Ha nem vagy nehéz, és a telód nem is szokott veled felülni, ezt ajánlom. Ennél komolyabb tuningot senkinek nem ajánlok, mert a teleszkóp elgyengülését vonhatja maga után. Ez a módszer gyakorlatilag nem csinál mást, mint 15 mm-rel meghosszabítja azt az utat, amit a teleszkóp szabadon, leülés nélkül mozog. Ugyanis erre a gumidarabra ül a teleszkóp, ezért nem koppan a fémen. Így csinálok +15 mm rugóutat. A levágott és a megrövidített elasztomerek. |