Vissza




A teleszkóp tisztítása



Aki bicajozik, az már valószínűleg tapasztalta, hogy a teleszkópok egy idő után (típusfüggő)
kezdenek lomhábban mozogni, szorulni stb. Ez azt jelenti, hogy a szimmering (tömítőgyűrű)
mellett a teleszkópba jutott a kosz. Ez nemcsak rontja a teleszkóp tulajdonságait, de
egyenesen roncsolja a villát! Ekkor két választási lehetőséged van:
-szervizbe viszed a cangát
-megcsinálod magad

Én a második variációhoz próbálok segítséget nyújtani.
Ha nem vagy biztos a
dolgodban, akkor inkább vidd szervizbe
, nehogy elronts valamit! Viszont ha van egy
kis műszaki érzéked, és meg szeretnél spórolni pár ezer forintot, akkor ess neki magad!
Hozzá kell tegyem, hogy a félrement javításokért
felelősséget nem vállalok.

Hogyan kezdjem? Nos először is azt ajánlom, vedd ki a villát a gépből, így rögtön a
kormánycsapágyat is megtisztíthatod. Ha 'A head' csapágyad van, a következő képsorok
alapján járj el! Jótanács: jól nézd meg, hogyan következnek egymás után az alkatrészek!




Először is lazítsd meg a stucnin lévő két imbuszt! Ha ez megvan, a stucni tetején lévő
imbuszt is, de ezt teljesen tekerd ki! Ezek után vígan lekaphatod a stucnit.











Ezután következik a kormánycsapágy felső részének leszedése.










Ha a teló nem akar kijönni, nyugodtan üsd meg a nyakát egy gumikalapáccsal! (Szokásuk
beszorulni.) Vigyázz, mert lepottyanhat a kormánycsapágy alsó fele! Ha kivetted a telót,
szedd össze a csapágy darabjait, de figyelj oda, milyen sorrendben következnek egymás
fölött!









Hát, igen, lehet, nem ártott volna először a féket kikötni.










Na, így kell ennek kinéznie!









Következzék a csapágyak tisztítása! Vegyünk fel védőkesztyűt, mert ez a petróleum szerű
anyag (petróleum is tökéletesen megfelel) erősen irritálja a bőrt. Öntsünk a folyadékból
egy kis tálkába, majd rakjuk bele az alkatrészeket! Hagyjuk az egészet ázni! Ha már jónak
gondoljuk, rakjuk ki az alkatrészeket egy rongyra száradni!






Következhet a teleszkóp szétszedése. A teleszkópokon általában alul található két
imbuszkulcsos csavar. Ezeket kell kinyitni, ha ekkor nem akar szétjönni a teleszkóp, a (nem
teljesen) kicsavart imbuszokat megütögethetjük mondjuk kalapáccsal.

Ekkor már meg kell indulnia az egésznek. Ha megindult, csavarjuk ki a csavarokat
(teljesen), és tegyük őket félre!







Most már simán szétjön a teló.










Ha idáig eljutottunk, szedjük ki a rugókat is! Ehhez a felső kupakokat el kell távolítani (balra
csavard). Sajnos nincsen szabványos kupak, ezért neked kell rájönnöd, mivel is kell ezt
leszedni.









Teljesen szétszedett teló belseje.












Miután ezeket a belső alkatrészeket is lemostad petróleummal (vagy hasonlóval), zsírozd
be őket jó kis gépzsírral! (Nem árt, ha hőálló az a zsír.) Ha ezzel kész vagy…









… jöhet a külső szár belsejének tisztítása és a szimmeringek ellenőrzése.  A tisztítást
célszerű mondjuk egy kiöregedett üvegmosó kefével végezni (vigyázz, nem biztos, hogy
anyukád vagy a barátnőd jól viseli). Hagyd szépen kiszáradni, zsírozd be, majd -a
szétszedéssel ellentétes sorrendben- rakd össze.










Opcionális: Teló Tuning




A teleszkópokban általában van egy lekoppanásgátlónak nevezett elasztomerdarab. Ha
ezekből levágsz egy keveset, könnyedén nyerhetsz +10-15 mm hasznos rugóutat. Ha nem
vagy nehéz, és a telód nem is szokott veled felülni, ezt ajánlom. Ennél komolyabb tuningot
senkinek nem ajánlok, mert a teleszkóp elgyengülését vonhatja maga után. Ez a módszer
gyakorlatilag nem csinál mást, mint 15 mm-rel meghosszabítja azt az utat, amit a teleszkóp
szabadon, leülés nélkül mozog. Ugyanis erre a gumidarabra ül a teleszkóp, ezért nem
koppan a fémen.

Így csinálok +15 mm rugóutat.







A levágott és a megrövidített elasztomerek.
Teleszkóp tisztítása