![]() |
||||||||
Vissza |
||||||||
Vissza |
||||||||
A túrázás jó dolog. Napsütés, jó levegő, szép tájak, haverok és kerekezés. Ezt, azt hiszem, bátran állíthatom, minden bringás szereti. Ebben a cikkben tehát a kerékpárral történő túrázásról szeretnék pár szót ejteni. Először is végy elő egy térképet, és válaszd ki az úti célt. Aztán, ha ez megvan, ülj össze a haverokkal, akikkel bele akarsz vágni a nagy kalandba. Vázold fel nekik az elképzelésed, aztán kezdődhet az ötletbörze. Ez valószínűleg nem lesz könnyű, és a nehézség a csapat létszámával egyenesen arányosan nő. Ha sikerül valamiféle kompromisszumra jutni a cél, az időpont és a szálláshely típusának (sátor avagy épület) tekintetében, akkor kezdődhet az adott területről való információgyűjtés. Ehhez a legmegfelelőbb és legegyszerűbb módszer, ha segítséget kérsz a területileg illetékes Tourinform irodától. - http://www.tourinform.hu/ - Elég, ha küldesz nekik egy e-mailt, amiben leírod, hogy mire lenne szükséged (pl. kerékpáros térkép, szálláshely információ, látnivalókról info, stb.), és megadod a postacímed. Erre ők rövid időn belül válaszolni fognak. Ha van digitális anyaguk, akkor azt valószínűleg el fogják küldeni (pl. linkek, word dokumentumok), valamint a postacímedre díjtalanul postázzák a számodra fontos kiadványokat. Érdemes előre keresni szálláshelyeket, hogy tisztában legyetek a célterületen uralkodó árakról. Viszont nem feltétlenül fontos, hogy előre foglaljatok szállást, mert lehet, hogy pont szembejön egy olcsó és klassz hely, vagy épp aznap netalán nem tudnátok eljutni a napi célig. Ez viszont nem vonatkozik a csillagtúrára, mert ilyen esetben érdemesebb előre lefoglaltatni egy szállást, mint lemenni és keringeni naphosszat, mire találtok egy helyet, ami minden szempontból jó. Ha ez is megvan, akkor jöhet az utazás módjának megbeszélése. Mehettek kapásból bringával, szerezhettek autót, illetve mehettek vonattal is. Ha vonatoztok érdemes a kiszemelt szerelvényről infót kérni a MÁV-tól (MÁV Direkt: 06 40 49 49 49; informacio@mav.hu), hogy hogyan lehet megoldani a kerékpárszállítást ill. mi a díjszabása. Valamint 6 fő felett elméletileg már csoportnak számítotok, ami újabb bonyodalmakhoz vezethet. Megijedni nem kell, egy kis utánajárással elkerülhetők a problémák és félreértések, és lehet, hogy még árban is jobban kijöttök, mint egyébként. Ha az előszervezéssel kész vagytok, lehet izgatottan várni az utazás napját. Előtte viszont még bőven van teendőtök. Az első és legfontosabb a bringák felkészítése az útra. Vizsgáljátok át mindenki cangáját, pucoljátok ki és kenjétek meg a tengelyeket, csapágyakat, láncot és váltót, nézzétek át a küllőket, a teleszkópot, egyszóval a kopó alkatrészeket. Ha hibát észleltek (pl. ferde tengely), javítsátok ki! Ha a csapatban nincs senki, aki ért a bütyköléshez, akkor célba lehet venni az apukákat, ha pedig ez se jön be, akkor irány egy szerviz. Beszéljétek meg, hogy ki viszi az alapvető szerszámokat, pumpát, defektjavító készletet, pótbelsőt, bowdeneket, stb. Ha a gépek készek az útra, kezdődhet a pakolás. Több napos túrára hagyományos túrahátizsák helyett inkább biciklis táskába érdemes pakolni. A hatalmas túrahátizsákokba rengeteg minden befér ugyan, de ezek a gyalogtúrákra lettek kitalálva. Gyalogláskor más az ember testhelyzete, mint kerekezéskor. Mivel bringázáskor a kormányra görnyedünk – a kétkerekűnk típusától függő mértékben – a hátizsák oldalra billeghet, és feleslegesen terheli a felsőtestet. (A hátizsákos túra előnye, hogy a bringa mozgását semmi nem befolyásolja.) Tehát, ha több napra tervezitek a túrát, érdemesebb kerékpáros túratáskát és ehhez megfelelő csomagtartót vásárolni. Amit a bringás táskákról tudni kell: két fő csoportra oszthatjuk őket: vannak táskák az első villára és vannak táskák hátulra. A legnagyobb különbség a két típus között az, hogy az elsők kisebbek a hátsóknál. Ez azért van, hogy a bicikli kormányozhatóságát kevésbé befolyásolja, így előre könnyebb holmikat célszerű pakolni. A táskák kialakításukat tekintve is eltérnek. Vannak kétrekeszes ill. háromrekeszes zsákok, vannak csupán egyben felszerelhetők, és vannak több részre szedhetők, stb. Hogy melyiket választod, az természetesen pénztárcád és ízlésed kérdése. Mindenesetre érdemes mérlegelni, hogy milyen célokra akarod használni. Ha hosszú távra tervezel, akkor érdemesebb egy jó minőségű táskába és csomagtartóba fektetni. Táskaválasztásnál még fontos szempont lehet - a méretén kívül – a felszerelhetőség könnyűsége. Ha táskát veszel, érdemes a boltba bringáznod, így kipróbálhatod, hogy minden tekintetben passzol-e a kiszemelt táska az igényeidhez. Mindemellett ajánlott egy kisebb hátizsákot is elvinni. Nem kell feltétlenül mindig a hátadon vinned, ha ügyesen pakolsz, felerősítheted a túratáska tetejére. Egy hátizsák hasznos lehet, pl. ha bevásárolni kell menni, vagy ha egy rövidebb túrát tesztek (akár gyalog is), ahol fölöslegesek a túratáskák. Ha megvan, mibe pakolsz, akkor kezdődhet a szükséges holmik kiválasztása. Először gyűjtsd össze, hogy mit vinnél, aztán sztornózd a felesleges cuccokat. Egy kis listával segíteni próbálok, hogy mire lehet szükséged: HOLMIK: Ruházat: –pólók –pulóverek –rövidnadrágok –hosszúnadrágok –fehérnemű –cipők –papucs –kabát –esőkabát –fürdőruhák –hálóruha Tisztálkodás: –törülközők –tusfürdő/szappan –sampon –dezodor/deostift –fogkefe, fogkrém –fésű –WC papír –papírzsepi –naptej –testápoló –szúnyogriasztó –hajszárító (–borotválkozó készlet) Étkezés: –mélytányér, lapostányér (esetleg csajka) –étkészlet (kanál, kés, villa, kiskanál) –edényzet –gázégő –pohár/bögre –szalvéta –konyharuha –fűszerek, cukor Egyéb: –sátor –elemlámpa/fejlámpa –bicska –iránytű –térkép –gyógyszerek, sebtapasz, fertőtlenítőszer –hálózsák –polifoam/matrac –párna –pléd –ácsszekerce/gyalásó –szárítókötél, csipesz Bringa: –sisak –szerszámkészlet –gumileszedő –pótbelső –foltjavító –pumpa –bowdenek –lámpák –kulacs –gumipók –kesztyű –szemüveg A fenti lista csupán tájékoztató jellegű, az egyéni igényeknek megfelelően természetesen átalakítható. Érdemes a holmikat csoportosítva pakolni, így ha pl. a tisztálkodási szereidre van szükség, nem kell feltúrni az egész táskát a hiányzó fogkeféért. Eleinte biztos rossz helyen fogod keresgélni a cuccaidat, de pár nap után már otthonosan fogsz rendezkedni. Továbbá érdemes még a holmikat nejlonzacskókba rakni, így elkerülhető a ruhák elázása egy esetleges táskabeázás esetén. Szót kell ejtenünk még a táplálkozás fontosságáról is. Egy hetes bringatúrát nem lehet csupán zsíros kenyéren élve végigcsinálni. Gondoskodni kell a megfelelő energiabevitelről, folyadék- és tápanyag utánpótlásról. Az élelmiszereket nem muszáj otthonról magaddal cipelni, ha tudod, hogy a túra célterületén is bevásárolhatsz. Mindenesetre mindig legyen nálad valami nasi, amiből energiát nyerhetsz, és segít átlendülni a holtpontokon. Erre a célra tökéletesen megfelel többek között a szőlőcukor, müzliszelet, csokoládé (viszont melegben olvad!) és a nápolyi. Személy szerint a szőlőcukrot és a „Jó reggelt” szeletet favorizálom. Folyadékból tekerés közben csak vizet érdemes fogyasztani, mert a cukros lónyálak nem csillapítják a szomjat. Este persze jöhetnek a vacsora mellé jóleső alkoholos és mentes üdítők. Utoljára a csoportos kerékpározás „szabályairól” ejtenék pár szót. (Erről bővebben majd Verots bringatáboros tapasztalataiban olvashattok.) Ha többen vagytok, egyértelműen ki fognak ütközni köztetek a különbségek. Egy-egy szituációt más-más ember másképpen lát. Ugyanez vonatkozik a kerékpározási szokásainkra. Nem mindenki képes huzamosabb ideig 30-40 km/h-s sebességgel hajtani, pláne csomagokkal nem. Ezt a „gyorshajtóknak” tudomásul kell venni, és tolerálniuk kell lassabban hajtó barátaik kényelmes tempóját. Persze nem kell állandóan egy kupacban menni, ha valakinek nagyon mehetnékje van, beszéljetek meg egy egyértelmű(!) találkozási pontot, ahol újra teljes lesz a létszám. Mindenestre a legfontosabb, hogy SOHA SENKIT NE HAGYJATOK EGYEDÜL!!! A tolerancia vonatkozik a reggeli szedelőzködésre is. Nem mindenkinek pattan ki a szeme egy varázsütésre. Legyetek türelemmel lassabban ébredő és készülődő társaitokkal szemben. Bírálás helyett inkább segítsetek nekik, így hamarabb felkészül a csapat az adott napra. Ezeket a tanácsokat persze nem kell szentírásnak venni, de szerintem ha megfogadjátok őket, akkor egy jó hangulatú, problémamentes kalandban lehet részetek. by Stefidzsi A csoportos kerékpározásról Minél többen megyünk együtt, annál eltérőbben és körültekintőbben kell viselkedni, mint ha csak egyedül lennénk. Egy forgalmas úton (ahol azért néha-néha muszáj menni) egyetlen biciklis is gondot okozhat az autóknak, hát még ha többen hosszú kígyót alkotnak. Ilyenkor –nagy forgalom esetén– előfordulhat, hogy nem tudnak leelőzni minket, mert olyan sűrűn jönnek a szembe jövők, ezért ha nagyon sokan vagyunk (kb. 10 fő fölött), ajánlott több csoportra szakadni, és legalább akkora távolságot hagyni két csapat között, hogy egy hosszabb kamion is be tudjon sorolni oda. Nem csak az autók jelenthetnek veszélyt, hanem mi magunk, biciklisek is, ha nem figyelünk oda egymásra. A legalapvetőbb szabály a követési távolság betartása, ami legalább egy-másfél biciklinyi kell legyen. Erre azért van szükség, mert bármikor bekövetkezhet egy baleset, defekt, vagy eléd léphet egy gyalogos, cica, kutya, akármi, ami miatt hirtelen meg kell állni, és így nagyobb esélyed van, hogy nem rohansz bele az előtted menőbe. De nem is kellenek ilyen „rendellenességek”, elég, ha van az úton egy gödör vagy bármilyen hiba, amit nem veszel (időben) észre, ha túl közel mész az előtted levőhöz. Általában hosszabb, távolabbi túrák esetében fordul elő, hogy országúton kell menned, és ezt rendszerint nem egyedül teszi az ember, ezért említem itt a következőket. A kisebb rendű utakon, ahol nincsenek felfestve vonalak, az út szélét az aszfalt széle szabja meg. A biciklis ugye itt közlekedik, ezért vigyáznia kell az alábbiakra: az útpadka gyakran rosszabb állapotú, mint maga az úttest, és általában több centivel alacsonyabban van az úthoz képest. Akár figyelmetlenségből, akár az út hibájából könnyen leszaladhat az ember az úttestről, ilyenkor sosem szabad hirtelen visszarántani a kormányt, mert ha túl kicsi szögben próbálsz rámenni a magas padkára, könnyen esés lehet belőle. Nyugodtan, kicsit nagyobb ívben próbálj visszamászni, figyelve arra, hogy a mögötted jövő nem ért-e utol, nehogy nekimenj. Speciális eset, és minden országúton biciklizőtől nagy figyelmet igényel, amikor egy szemből jövő kocsi előz egy másikat. Hogy autó jön-e szemből, azt mindenki megnézi, de a biciklist már nem, és ha kevesen vagy egyedül vagy(tok), nem is biztos, hogy észrevesz. Elfoglalja az egész sávot, amiben te haladsz, és leszoríthat az útról (már ha lehúzódsz, és nem pedig elüt). Talán lehetetlennek hangzik, de 6 évi táborozás után állíthatom, hogy sajnos ilyen is van. by Verots |