Élménybeszámoló

Laborc – Latorca – Bodrog

2006

Miután a régi vizitúrázóim kiöregedtek, illetve az iskolából is kevesen jelentkeztek csatlakoztunk Balog István által szervezett túrához, aki fel akarta fedezni a Laborc szlovákiai részét is.

Leírása (szakmai szempontok szerint inkább: http://laborc.club.hu –oldalon)

Jún. 30

indulás Sátoraljaújhelyre

Júl. 1.

Homonna/ Humenné  városba vasúton érkeztünk a déli órákban, és a kenuk fölszerelése után indultunk is a szépen rohanó, kissé sáros, de egyébként tiszta vizű folyón.

Barkó / Brekov Első alvóhelyünkre korán érkeztünk, a focipálya mellett állítottuk föl sátrainkat (jó nagy sárban kellett a kenukat kihúzni, mert apadás volt), ezután elmentünk az egy kilométerre lévő faluba, majd föl a várromához.

A faluban található négynyelvű tábla a szlovák történetírás tévedéseit mutatja be.

A hegyről lejövet egy magányos (mint utóbb kiderült: cseh) gyalogtúrázóval találkoztunk, akinek csendes alvást kívántunk a várnál.

Júl. 2.

Őrmező / Straľsk zúgókkal, van olyan hely, ahol mindegyik hajót Istvánék viszik át

Zemplínska ©írava privodny kanál

Petróc / Petrovce nad Laborcon falunál egy szűkös parti tisztáson voltunk kénytelenek kikötni, főzni, vacsorázni, sátrazni. A falu 500 méterre, a vízkészletet föl lehet frissíteni.

Júl. 3.

Nagymihály / Michalovce A gáton visszafelé juthatsz a (szélén elég dzsungeles) parkerdőbe. A túloldalán, a múzeumkertben a romok, a (korábban említett hídhoz vezető) főút túloldalán a vásárló – sétáló utca. Jó bevásárlási lehetőség.

Zemplínska ©írava

Lasztomér / Lastomír  harckocsi emlékmű, kastély (most iskola).

Dénesújfalu / Sliepkovce  mellett, a gát teraszán sátoroztunk. A kocsma tornácán helybennfőzött, stoutra emlékeztető „Zubr” söröket ittunk (világost és feketét is).

Júl. 4

Pályín / Palín közúti híd, alatta fenékgát. Lejjebb egy bedőlt fa teljesen elzárta a medret, a fölgyülemlett szeméten kellett átvergődni.

Csatlakozunk a csoporthoz, emailban megbeszélt helyen Deregnyőn a református esperesnél vagyunk lányommal kb. 2 óra felé, éppen raknám a kocsira, amikor megjelenik az egyik túrázó és mutatja az utat Kisszeretva – Stretavka-ra kb. 3 ra vagyunk ott és azzal fogadnak, hogy mennének tovább. Gyorsan bedobáljuk a cuccainkat a hajókba és átöltözve evezünk is. Kocsimat ismerősöm vissza Tokajba. Elég kemény volt 6 óra vezetés után …

Deregnyő / Drahňovszép ref. templom, kastély, valahol egy várromot is lehet találni .- mármint mondják, de hajtunk tovább.

Vaján / Vojany faluban a kettős vasúti híd után a bal parton nagyszerű táborhely található, mi itt csak ebédeltünk. – délután 4 óra kezdek ki lenni elég hosszú nap volt, és még mindig megyünk.

Iske / Iľkovce  a duzzasztó előtt a bal parton az utolsó fákig lehet előreevezni, innen átemelni az üzemvíz csatornára – és még egy átemelés is ! Cipeljük a cuccokat.

Nagyráska / Vel’ké Raąkovce] a falu melletti kaszálón vertünk tábort, vacsora után a holtágak és a holtág maradványtavai közt jutottunk a faluba. - Este 9 felé.

Júl. 5.

Fölevezve az Ondaván újabb, a folyót teljesen elzáró bedőlt fán túljutva jutottunk a következő faluig. – Ezt én feladom, mert az előzőnap miatt kivagyok teljesen és a folyással szemben alig haladunk valamit, keressük inkább a táborhelyet . Egyik jónak látszó helyen kimegyek, de majd térdig süllyedek a sárba és a parti erdőn átvágva szürke leszek szabályosan a rám szálló szúnyogok hadától. Szégyen a futás, de hasznos beugrom a vízbe lemosni őket. Korinnának úgy szólok, hogy jöjjön a hajóval utánam. Kicsit lejjebb találunk viszont jó helyet.

Imreg / Brehov hídja fölött a bal parton tudtunk kikötni, a vasúti talpfákkal halszálkásan borított vashídon át a dombon található minorita kolostort is megnéztük, majd vásárlás után (a könnyebb úton, lejtmenetben) visszatértünk a torkolathoz.

Az Ondava (ami följebb fölvette a Tapoly vizét is) és a Latorca összefolyása után] a folyó neve: Bodrog.

Zemplén / Zemplín befutnak a többiek is A földvár és a templomok megtekintése után a kocsmát is földerítettük.

Júl. 6

Ladamóc / Ladmovce

Szőlőske / Vinički  közúti hídja után a kicsi, piros tetős templom, majd  a kettős vasúti híd. – Nem nagyon lehet kikötni sáros a part mindenhol még fürdeni sem lehet.

Borsi / Borąa Falu alatt kötöttünk ki, majd elsétáltunk a közeli Rákóczi várkastélyhoz ( itt született). A felújítás alatt lévő kastély egy részében múzeumot nézhettünk meg Kázmér István vezetésével, aki a látogatásunk végén borával is megkínált minket. Érdekesség: ezen a környéken Rákóczi és a kurucokról emlékezik mindenki jósszívvel. A túra után, viszont hazafelé megálltam Füleken, ahol a várat nem az osztrákok robbantották fel, hanem Tököli a hajdúival és török segítséggel !

A jobbról befolyó Ronyva  már a magyar határ, innen a Bodrog jobb fele magyar terület, a baloldal még két kilométert szlovák.

Felsőbereckinél már vártak minket a magyar és a szlovák határőrök (ideiglenes határátkelőhely nyitását kértük) . A határőrök nevetve mondták, ha egy nappal később jövünk, akkor már nem is kellett volna kihívni őket. Több határral együtt ezt is megnyitották a gyalogos, kerékpáros és a vizitúristák előtt. Gyakorlatilag a vízen bárhol külön engedély nélkül át lehet jönni Uniós országból ezután . Illetve a gyalogosok kirándulóhelyek is szabadon átjárhatók pl. a túra után a Salgó várába is lehetett menni minden ellenőrzés nélkül Magyarországról is.

Egy nagy homokos strand, jó pár nap óta először fürdünk egy nagyot.

De még jó nagy út áll előttünk.

SÁROSPATAK – megyünk …

BODROGOLASZI  kisétálunk a partra egy presszóba, illetve a templomot is megnézzük.

OLASZLISZKA – végre kisétálunk, hogy megnézzük a templomot, régebben a toronyba is felengedtek, most sajnos már nagyon romos lett és nem engednek fel minket.

SZEGILONG végre letáborozunk egy viszonylag kiépített vadcempingbe, sajnos itt is nehéz a vízbe jutni, de van egy stég és vödörrel mert vízben "zuhanyozunk"

Júl. 7

Tokaj sietnek lefelé, mert egy déli vonattal szeretnének elmenni páran, mi a maradunk még, mert a feleségem est jön és mennénk még tovább. Délben besétálunk Tokajba, végre a helytörténeti múzeumot is megtudom nézni, mert van idő rá.

A "Kék Cápák" vizitelepén csak mi maradunk éjszakára végre élvezve a meleg vizet, fürdést

Júl. 8

Feleségem nem meri vállalni a vizi utat (most van a 36 fokos kánikula) így elhatározzuk, hogy a Tátrán keresztül, több napon át kerülünk vissza Budapestre