Bódva:


A Bódváról röviden



A Bódva a Gömör-Szepesi-érchegység déli lejtőjén ered, majd a rövid szlovákiai szakasz után Hidvégardónál lépi át a magyar határt. Ezután a Tornai-dombsághoz tartozó Szalonnai-hegység és az Aggteleki-karszt, illetve a Rudabányai-hegység között áttöri a Perkupa-Szalonnai-szurdokot, majd a Szendrö és Szendrölád közötti szűkületet. Ezután végighalad a Cserehát és a Bo
rsodi-dombság között, s végül Edelénynél a kiszélesedő Borsodi-medencében keresztülfolyva torkollik a Sajóba. A Bódva teljes hossza 110 km, amelyből 56 km esik Magyarország területére.
A Bódva vízgyűjtő területe 1730 km2. Jelentősebb mellékfolyója a Jósva
és a Rakaca. A Bódva a legnagyobb mederesésű folyó Magyarországon, amely átlagosan 83,8 cm/km. A víz átlagos sebessége 2-4 km/h, szélessége 8-14 m, míg a mélysége 0,1-1 m. A nyári és a kora őszi hónapokban - különösen az aszályos években - nagyon kevés víz van a mederben, így akkor evezésre nem alkalmas.
A Bódva vize közepesen tiszta, vízminősége II. osztályú. A hazai szakasz nehézségi foka; ZW-AC, tehát a szelíd vizek kategóriájába tartozik, de helyenként, rövid szakaszokon WW-I. is lehet.

Hasznos tudn
ivalók a Bódváról

Vízitúra kiinduló pontnak Tornanádaskát ajánljuk, mert itt van az utolsó vasútállomás. Aki Hidvégardóról szeretné kezdeni a túrát, annak Tornanádaskáról autóbusszal kell továbbutaznia. Gépkocsival természetesen mindkét helyen könnyen meg lehet közelíteni a vízpartot.

A Bódva csak kajakkal és kenuval járható. Evezés közben nagy figyelmet kell fordítani a fatönkökre, híd maradványokra, gyalogbürükre, a hirtelen ellaposodó zátonyos mederszakaszokra, a derékszögű, vagy hajtűkanyarokra és m
agas vízállásnál az alacsony építésű hidakra.

A Bódva vizét több malomgát, fenékgát és gázló duzzasztja. Ezen régi létesítmények nagy része már meg-
rongálódott, használaton kívül kerültek, javításukról nem gondoskodnak, ezért közelükben óvatosan kell
haladni és ajánlatos minden esetben csónakunkat átemelni. Szemrevételezés nélkül ne próbálkozzunk a
zúgókon áthaladni, mert azok veszélyesek lehetnek.
Bódva: Hidvégardó - Boldva





56,8 itt lép be a Bódva Magyarország területére j. Csehszlovákia, b. Magyarország.

56,1 közúti híd, eddig tart a határszakasz, b. HIDVÉGARDÓ (900) a volt Gedeon- és Papp- féle kúriák.
55,1 csővezeték és gyaloghíd, jó túrakezdési hely.
54,7 gázló vízállástól függően át kell eme
lni.




51,8 j. TORNANÁDASKA (600) 0,5 km, kastély és védett park, a vasútállomás 500 m-re a parttól.
49,8 malomgát, átemelés után elhaladás a b. ágban (1.sz. ábra).
49,4 közúti híd.
48,6 közúti híd, j. KOMJÁTI (500) 100 m.
47,3 közúti híd, j. BÓDVASZILAS (2000) 800 m.
47,0 vasúti híd.
45,7 malomgát, átemelés után elhaladás a j. ágban (2.sz. ábra).
44,7 közúti híd, b. BÓDVARÁKÓ (300) 800 m.
42,0 földúti híd.
40,7 j. Jósva-patak torkolata.
37,9 közúti híd, j. PERKUPA (1000) 300 m. Szádvár romjai 2 óra járásra.



34,0 közúti híd, b. SZALONNA (1100). 300 m, XII. sz-i román stílusú körtemplom, a XIII. sz.-ban bővítve.
Martonyi-kolostorrom 3 órára.
32,3 gázló, vízállástól függően át kell emelni.




32,2 b. Rakaca patak torkolata. A patakon a torkolattól 2,3 km-re duzzasztógát található, itt át kell emelni.
Ezen a szakaszon a meder esése 100 cm/km, nehézségi foka WW-I és WW-I +. A gát feletti víztározó hossza 3,3 km, szélessége 500-700 m. Csak vizbő időszakban van vízeresztés, amely még a torkolat alatt is nagy sodrást idéz elő. A VÍZITOURS a tóparton 6 db 2 ágyas, 4 db 3 ágyas szobát, a faluban további 2 db 4 ágyas szobát tud biztosítani. Helyfoglalás: 1369 Budapest, Pf. 352, tel.:l/112-1409
31,2 Csehipusztai volt malomduzzasztó, vigyázat, romos! A duzzasztó előtt facölöpök, a gát helyén vascölöpök vannak. Ajánlatos a j. ágba átemelni a b. parton. (3.sz. ábra).
3
0,1 gázló, vízállástól függően át kell emelni.
28,4 közúti híd, mindkét parton SZENDRÖ (4600). Étterem, cukrászda és forrásvizű strand található. Várrom és a XVII. sz.-ban épült Csáky-kastély, valamint Kékfestő Múzeum:
27,0 közúti híd.
23,9 közúti híd,
j. Büdöskútpuszta.
20,0 közúti híd, b. SZENDRŐLÁD (1600). Vármaradványok, gótikus kastély.




18,7 vasúti híd.
18,2 közúti híd, alatta kis fenékgát, esetleg át kell emelni. ,
16,8 malomgát, a j. ágba kell átemelni (4.sz. ábra).
14,9 közúti híd.
13,6 és 13,4 gázlók a vízállástól függően át kell emelni.
13,1 gyaloghíd, mindkét parton EDELÉNY (12 000). A j. parti rész korábbi neve Borsod volt, a vármegye névadója. Több étterem, presszó, bisztró és cukrászda.
Borsodi földvár maradványai, az L'Huilier építtette Koháry-Koburg-féle rokokó kastély 1730-ból védett parkkal és az 1983-ban épült modern görög katolikus templom érdemes a megtekintésre.
12,3 közúti híd. Előtte és utána kisebb fenékgát!
10,4 kőszórásos
fenékgát, vízállástól függően át kell emelni.
8,9 gázló, vízállástól függően át kell emelni.
6,1 közúti híd.
5,8 elbontott fenékgát-maradványok!
1,0 közúti híd és b. BOLDVA (2400), cukrászda. Temploma 1203-as oklevélben már szerepel. tornya fa galériáv
al.
0,1 duzzasztómű. Átemelés a j. oldalon, esetleg egyenesen a Sajóba
0,0 torkolat a Sajóba a 69,3 fkm-nél.









vissza