
IV.
Károly, apostoli magyar király (1887-1922)
IV.
Károly 1887. augusztus 17-én született az alsó-ausztriai
Persenbeug várában. Apja Ferenc József unokaöccse,
Habsburg Ottó fõherceg, édesanyja Mária Jozefa
szász királylány. Károly gondos katolikus
neveltetésben részesült. Ifjúkora óta
egy kis vallásos közösség imádkozott érte,
miután egy stigmatizált soproni apáca megjövendölte,
hogy sokat fog szenvedni és személyét támadások
érik majd. Halála után ebbõl a közösségbõl
alakult ki a “Károly Király Imaliga a Népek
Békéjéért”, amely 1963-ban nyerte el
egyházi jóváhagyását.
Károly
kora gyermekkorától fogva különleges tisztelettel
tekintett az Oltáriszentségre és Jézus Szentséges
Szívére. Minden fontos döntését az imádság
kegyelmi erejébõl merítve hozta meg. 1911. október
21-én vette feleségül Bourbon-Pármai Zita hercegnõt,
tíz évig tartó boldog és példás
házasságukat nyolc gyermekkel áldotta meg az Isten.
Gyermekei: Habsburg Adelheid, Habsburg Erzsébet, Habsburg Félix,
Habsburg Károly Lajos, Habsburg Ottó, Habsburg Róbert,
Habsburg Rudolf, Habsburg Sarolta. Halálos ágyán
mondta hitvesének: “Végtelenül szeretlek téged!”
Károly
1914. június 28-án lett az Osztrák-Magyar Monarchia
trónörököse, Ferenc Ferdinánd tragikus halálát
követõen. Miközben zajlott a kegyetlen világháború,
1916. november 21-én foglalta el az elhunyt Ferenc József
osztrák császári trónját. December
30-án, Budán, Magyarország apostoli királyává
koronázták. IV. Károly úgy tekintett uralkodói
hivatására, mint Krisztus követésének
áldozatos útjára: minden cselekedetében a
rábízott népek iránti szeretet vezérelte,
csak az õ javukat kereste, életét érettük
áldozta fel. Ismerve a háború szörnyûségeit
vallotta, hogy egy király legszentebb kötelessége a
béke helyreállítása. Õ volt az egyetlen
a vezetõ európai politikusok közül, aki támogatta
XV. Benedek pápa megbékélést szolgáló
erõfeszítéseit. A rendkívül súlyos
helyzet ellenére belpolitikai téren széleskörû
és példaértékû szociális törvénykezésbe
kezdett. Az egyház társadalmi igazságosságról
szóló tanítása alapján gyakorolta
uralkodói hatalmát.
A
háborús konfliktus végén IV. Károly
magatartása tette lehetõvé, hogy Ausztriában
további vérontás és polgárháború
nélkül, békésen valósuljon meg az átmenet
egy újabb társadalmi rendbe. Ennek ellenére elûzték
hazájából. A pápa kívánságára,
aki tartott a kommunista önkényuralom közép-európai
terjeszkedésétõl, IV. Károly megpróbált
visszatérni Magyarországra, hogy helyreállítsa
királyságát, de inkább lemondott szándékáról,
semmint hogy egy polgárháború lehetõségét
kockáztassa. Madeira szigetére számûzték.
Uralkodói hivatását Istentõl kapott küldetésként
fogta fel, ezért nem mondhatott le trónjáról.
Szegénységre kárhoztatva egy nyirkos házban
élt családjával. A mostoha körülmények
miatt halálos betegség támadta meg. A fájdalmakat
elfogadta, és engesztelésül felajánlotta népeiért,
hogy azok megbékélve újra egymásra találjanak.
IV.
Károly panasz nélkül vállalta tengernyi szenvedését,
és halálos ágyán mindenkinek megbocsátott,
aki õt elárulta. 1922. április 1-jén hunyt
el a Legméltóságosabb Oltáriszentségre
emelve tekintetét. Életeszméjét az utolsó
napon így fogalmazta meg: “Igyekezetem mindig és mindenben
az Isten akaratának lehetõ legtisztább felismerése
és követése volt, az emberileg elérhetõ
legtökéletesebb módon.”
Károly király és Zita királyné, Isten
fejedelmi szolgái
Amikor
Károly király átvette a hatalmat, megfogadta, hogy
minden tõle telhetot megtesz a háború mielõbbi
befejezéséért. Ez ügyben késõbb
sokat fáradozott, de minden béketerve kudarcot vallott ellenfelei
és német szövetségesei miatt. Ennek ellenére
sikerült enyhítenie a háború borzalmait: megtiltotta
a mérges gázok használatát a keleti fronton,
a nyitott városok bombázását és a fosztogatást.
Megtiltotta a párbajozást és a „kikötést”
a hadseregben. A háború idején népkonyhákat
hozott létre, a királyi istálló lovaival szenet
hordatott a bécsi lakosságnak, harcolt a korrupció
és az uzsorakamat ellen, és bevezette az árellenõrzést,
hogy segítsen a szegényeken. Családjával együtt
csak a hivatalos háborús élelmiszeradagon élt.
Anatole France ezt írta róla: „Károly király
egy békeajánlatot tett. Õ volt az egyetlen tisztességes
ember, aki a háború alatt vezetõ helyen állott,
de nem hallgattak reá... Károly király õszintén
akarta a békét, és éppen ezért gyûlölte
õt az egész világ.”
Károly király hozta létre az elsõ közjóléti
és közegészségügyi minisztériumot
a világon, amely a hadirokkantak, a háborús özvegyek
és árvák, a munkanélküliek, a bevándorlók
és a menekültek ügyével foglalkozott.
A
Monarchia 1918-as összeomlása után Károly királyt
többször is lemondásra akarták bírni, de
õ ezt mindannyiszor visszautasította: „Királyi
hatalmam Isten által rámbízott szent kötelesség.
Nem mondhatok le sem errõl, sem népeimrõl.”
Károly király 1918 novemberében ideiglenesen lemondott
az államügyekkel kapcsolatos uralkodói jogairól.
Az uralkodói család 1919 márciusában svájci
számûzetésbe kényszerült. A következõ
napokban az osztrák parlament elrendelte a császári
ház teljes vagyonának, még személyes használati
tárgyainak az elkobzását is.
Madeirán
Károly király úgy érezte, hogy Isten azt kéri
tõle, utolsó és teljes áldozatként
áldozza föl életét népei békességéért
és egységéért. Ezt mondta Zitának:
„Isten kegyelmébõl immár nem maradt semmim
ezen a Földön, amit ne áldoznék föl az Iránta
való szeretetbõl, a Szent Egyház üdvére.”
1922. március 9-én az uralkodó megbetegedett: megfázott,
köhögött és erõs légszomj kínozta.
A végzetes betegség három hete alatt sohasem panaszkodott
és mindvégig imádkozott. Megbocsátott minden
ellene vétkezõnek. Utolsó szavai így hangzottak:
„Legyen meg a Te akaratod! Jézus, Jézus jöjj!...
Igen, igen... Jézusom, amint akarod... Jézus... Jézus!”
Ez a példamutató keresztény, uralkodó, férj
és családapa 1922. április 1-jén visszaadta
nemes lelkét a Teremtõjének. Testét Madeira
fõvárosában, Funchalban helyezték nyugalomra,
a szép Nossa Senhora do Monte-templomban, ott várja a feltámadást.
"Megrázó és csodálatos volt"
IV. Károlyt 1916. december 30-án, a budai Mátyás,
más néven koronázó templomban koronázták
meg, ahol - a koronázások történetében
elsõ ízben - a magyar himnuszt énekelték,
nem az osztrákot. A magyar történelem utolsó
ilyen szertartása a hagyományoknak megfelelõen történt:
a király felkenése, Szent István palástjának
felvétele, az eskü szövegének elmondása,
a koronázási karddal való háromirányú
keresztvágás, a koronának a király fejére
helyezése, amit Csernoch János hercegprímás
és Tisza István nádorhelyettes végeztek, az
országalma és a jogar kézbe adása, s végül,
a templomon kívül, a Szentháromság-szobor elõtt
újabb eskütétel, és a koronázási
dombon a négy világtáj felé végzett
kardvágás. Zita királyné visszaemlékezése
szerint a koronázási ünnepség megrázó
és csodálatos volt.
Sopronban,
a Pejachevich-ház kapuja mellett márványtábla
örökíti meg, hogy gyermekkorában IV. Károly
több éven át a ház lakója volt. Ottani
élményei nagyban hatottak lelki életére, csakúgy,
mint királlyá koronázása.
Boldoggá
avatása
Károly
– a Habsburgok számára „kötelezõ”
katolikus vallásosságon túl – kezdettõl
fogva mély hitet mutatott. Édesanyja, a szászországi
Mária Jozefa gondos katolikus nevelésben részesítette.
Soproni évei alatt nem csak a lelki életéért
felelõs domonkos atya, hanem a szintén hívõ
katonai nevelõje, gróf Georg Wallis is nagy hatással
volt rá. (Késõbb a gróf felesége, Pálffy
Zsófia szervezte meg a császár boldoggá avatását
elõkészítõ ún. Gebetsligát,
amelyet aztán évtizedekig Kurt Krenn, Sankt Pölten
püspöke vezetett.) A herceg mind gyermekkorában, mind
felnõttként barátságosnak, türelmesnek,
jámbornak mutatkozott. Feleségében, Zitában
méltó társra lelt: a házasság elõtt
a menyasszony személyesen ment Rómába, áldást
kérni frigyükre X. Pius pápától. Gyermekeiket
is vallásosan nevelték.
Károly a késõbbiekben háborúellenes
politikájával is jelentõs érdemeket szerzett.
Halálos ágyán buzgón imádkozott, utolsó
sóhaja „Jézus, Mária, József”
volt.
II. János Pál pápa IV. Károlyt 2004. október
3-án a Vatikánban, a Szent Péter téren boldoggá
avatta.
Mátyás király
Festmény
Mátyás királyról.I. MÁTYÁS
(szül.: 1443.02.23., Kolozsvár; meghalt: 1490.04.06., Bécs)
Fiatalsága
558 éve, február 23-án született I. Mátyás
(Hunyadi/Corvin) magyar király, az elsõ olyan uralkodónk,
akiMátyás király pecsétje és aláírása.
leány ágon sem állt az Árpád-házzal
rokonságban. (Az Árpád-ház fiú ága
1301-ben halt ki.)
Mátyás király Hunyadi János és Szilágyi
Erzsébet másodszülött fia. Vitéz János
irányításával humanisták nevelték.
A magyaron kívül latinul, németül és csehül
beszélt. Mûveltsége meghaladta a korabeli fõurak
mûveltségét.
Bátyját, Hunyadi Lászlót (1433-1457) a király
1457-ben lefejeztette. Õ volt Hunyadi János és Szilágyi
Erzsébet elsõszülött fia, ezért õ
lett apja halála után a Hunyadi-ház és a Hunyadi-párt
feje. Hiába esküdött hûséget V. Lászlónak
1456-ban, apja tisztségét, a fõkapitányságot,
amit örökének tekintett, nem kapta meg. V. László
a címet inkább saját gyámjának, Cillei
Ulrik (1404-1456) német birodalmi hercegnek adományozta.
Hunyadi László nem tudta megemészteni a királyi
döntést, és 1456. november 9-én az V. László
kíséretében Nándorfehérvárra
érkezõ Cilleit híveivel fölkoncoltatta. A király
ekkor Hunyadi Lászlóra ruházta a fõkapitányi
tisztet, és esküvel bántatlanságot ígért.
1457. március 14-én mégis elfogatta Hunyadi Lászlót,
és két nappal késõbb összeesküvés
vádjával ártatlanul lefejeztette Budán, a
Szent György téren .
(Mátyás
király lovas szobra Kolozsváron.) Hatalomra kerülése
1457-ben V. László király Hunyadi Lászlóval
együtt Mátyást is elfogatta, s bátyja kivégeztetéseMátyás
király szülõháza Kolozsváron. után
az ifjabb Hunyadit Bécsbe, majd Prágába vitette.
1457 õszén V. László pestisben meghalt. 1458.
január 24-én a korábban apját támogató
köznemesi rétegek segítségével Mátyást
királlyá választották, de nagybátyja,
Szilágyi Mihály személyében kormányzót
állítottak mellé. Mátyás azonban hamarosan
megmutatta, hogy a korlátokat nem hajlandó elismerni és
csorbítatlan királyi hatalomra törekszik. Híveit,
és különbözõ érdekektõl vezérelt
támogatóit is meglepõ erélyességgel
fogott hozzá az erõs központi hatalom megszervezéséhez.
Amikor Szilágyi Mihály Újlaki Miklós erdélyi
vajdával, valamint Garai László nádorral ellene
szövetkezett, Garait leváltotta, Szilágyit lemondatta
és elfogatta. A III. Frigyes (1463-1525), szász választófejedelmet
Garai vezetésével magyar királlyá választó
fõurakat pedig legyõzte. 1464-ben Székesfehérváron
megkoronáztatta magát a III. Frigyestõl nagy nehezen
- alku árán - visszaszerzett Szent Koronával.
A
Magyar Szent Korona. Az alku
Garai László nádor Mátyás prágai
szabadulása után III. Frigyest hívta meg a magyar
trónra. MátyásMátyás
király és Beatrix királyné. azonban seregeivel
vereséget mért a szász választófejedelemre.
1463-ban, hosszas alkudozás után, Bécsújhelyen
békét kötöttek, melynek során Mátyás
ígéretet tett, ha törvényes utód nélkül
halna meg, akkor Frigyesé a trón. Frigyes ezen alku, és
a kapott 8000 arany forint fejében visszaszolgáltatta a
Szent Koronát.
Belpolitikája
Mátyás uralkodása alatt a központi hatalom megerõsítésére
törekedett. A maga számára biztosította a vámszedés
jogát, a bányák és a pénzverés
jövedelmét. Pénzügyi reformot hajtott végre,
újjászervezte az adórendszert, s az így megnövekedett
jövedelmekbõl jól szervezett zsoldos sereget állított
fel. Társadalmi reformjaival a köznemesség politikai
befolyását növelte. A nádor hatáskörét
kiterjesztette, új központi hivatalokat állított
fel.
Külpolitikája
Külpolitikáját meghatározták a törökökkel
vívott folyamatos harcai. Szinte évente hadat viselt ellenük.
Törökellenes terveihez Nyugat-Európától
nem kapott kellõ segítséget, ezért Magyarországot
erõs birodalommá fejlesztve akart a megfelelõ anyagi
erõ birtokába jutni. Megszerezte a cseh királyi címet,
meghódította Morvaországot, Sziléziát.
Bécs, Bécsújhely, Stájerország és
Karintia ellen is hadba indult, de sikerei csak átmenetiek voltak.
(Mátyás
király palotája a híres kúttal.) Mátyás
a mûvészetpártoló
Mátyás király bõkezûen pártfogolta
mûvészeteket és tudományt. Híres tudósokat
és reneszánsz
alkotókat hívott udvarába. Várakat, kastélyokat
építtetett, s ezzel is elõsegítette a reneszánsz
építõ- és díszítõmûvészet
magyarországi fejlõdését.Mátyás
király híres Corvináinak egyike. Kiemelkedõ
jelentõségû volt hatalmas kódexekbol álló
könyvtára (Bibliotheca Corviniana).
Az
utódlás kérdése
Az uralkodó utolsó éveiben már tudta, hogy
Beatrixtól sem várhat fiúgyermeket Ezért trónját
törvénytelen fiára, Jánosra akarta hagyni, aki
a Corvin melléknevet kapta. A báróvá, fõpappá
tett urakat megeskette, hogy halála után fiát támogatni
fogják. Amikor Mátyás 1490-ben, Bécsben meghalt,
nem tudhatta bizonyosan, hogy 18 éves fiát elfogadja-e az
ország királyának.
Mátyás
király alakja a magyar nép emlékezetében hõsként
õrzõdött meg, tetteihez legendák fûzõdtek.
Számos mese, monda szól a király igazságosságáról,
arról, hogy uralkodása során mindig a szegény
emberek pártjára állt. Az ország népe
békében élt, és ellenség, különösen
a török nem tudta a határokat átlépni.
A késõbbi korok szenvedései, háborúi
tükrében úgy érezték az emberek: Mátyás
uralma aranykor volt. Jól jelzi ezt a régi mondás
is: „Meghalt Mátyás, oda az igazság!”
Árpád Vezér, nagyfejedelem
A
legendák szerint a Hun Aetilea szépunokája; Ernák/Irnik
ükunokája; Ed dédunokája; Ügyek és
Emese unokája; Álmos vezér gyermeke, aki körülbelül
840-ben látta meg a napvilágot. Árpád még
Álmos fejedelemségének idején megkapta azt
a tiszteletet, hogy a törzsszövetség vezetõi pajzsukon
a magasba emelték, ezzel elismerve Árpád elsõségét.
893-ban
Nikétász Szklérosz, a bizánci császár
követe Árpáddal és Kurszánnal tárgyalt
az Al-Dunánál egy bolgárok elleni hadi szövetségrõl.
A bizánciakkal az egyezkedés még elhúzódott,
és közben az Etelközben szállást találó
magyar törzsek a Kárpát-medence felé egyre gyakrabban
tettek felfedezõ utakat. Ezeket legtöbbször maga Árpád
szervezte, de legalábbis támogatta a gazdag vidék
felderítését, hiszen már akkoriban foglalkoztatta
a magyar törzsek vezetõit, hogy nyugatabbra vonulnak. 894-ben
Árpád szerzõdést kötött a karantán
morvák/moravanák fejedelmével, Szvatoplukkal, miszerint
a magyar és morva hadak együtt kiûzik Pannóniából
a keleti frankokat. Ezt a szövetséget a legendák a
fehér ló mondájában tartották fenn.
Szvatopluk halála után a magyar törzsek megszállták
a Felsõ-Tisza vidékét, és Árpád
serege élén 895-ben a Vereckei-hágón át
az Alföldre lépett, és elfoglalta a területet.
A
honfoglalás befejezése
894-ben
érett meg a bizánci-magyar együttmûködés,
és Árpád megtámadta Szimeon, bolgár
cár birodalmát. A bolgár cárság sorozatos
csatavesztést szenvedett a magyar seregektõl, és
az Al-Duna területét feladták. Ezzel a Délvidék
is Árpád népének uralma alá került,
de az al-dunai csaták alatt a bolgárok szövetkeztek
a besenyõkkel, akik megtámadták az Etelközben
élõ magyarokat. Sereg híján nem tudták
felvenni a küzdelmet a besenyõkkel, és így a
Kárpátok hágóin át Erdélybe
menekültek, és itt le is telepedtek. A Tisza vidékéig
magyar terület lett a Kárpát-medence, és Árpád
serege sorozatos csatákat vívva szilárdította
meg pozícióit az õshazában.
899 márciusában Arnulf, keleti frank király érkezett
a magyar fejedelem udvarába, és arra kérte Árpádot,
hogy segítsen neki legyõzni az itáliai király
seregeit, és akkor a magyaroké lehet egész Pannónia,
azaz a mai Dunántúl. Árpád seregei legyõzték
Berengár, itáliai király hadait, és a Lombardiából
hazatérõ magyar seregek birtokba is vették a Dunától
nyugatra esõ területeket. Azonban a morvák is szemet
vetettek ezekre a területekre, és megtámadták
az itt szállást keresõ magyarokat. Árpád
serege legyõzte a morvákat, és büntetésül
elfoglalta azok nyitrai hódításait is, így
900 õszére az egész Kárpát-medence
magyar fennhatóság alá került, és Árpád
vezetése alatt végéhez ért a honfoglalás.
A
magyarok letelepedése
Árpád
székhelye sátrakból állt, és a Duna
vonalán minden évszakban máshol állt. 904-ben
meghalt
Kurszán kende, és ettõl kezdve nem választottak
új kendét. Árpád kezében összpontosult
minden vezetõi hatalom. Ezzel alapította meg az Árpád-házat.
905-ben Árpád megtiltotta a magyar seregek portyázó
körutait, és békét kötött a környezõ
népekkel. Így Árpádnak adót fizettek
a bajorok, az itáliai és balkáni uralkodók.
A béke beköszöntésével a magyarok végleg
berendezkedtek a Kárpát-medencében.
Árpád utolsó nagy csatáját 907 júliusában
vívta, amikor a bajor és keleti frank csapatok le akarták
rázni adófizetési kötelezettségüket,
és meg akarták büntetni a magyarokat. Azonban az egyesített
seregeket megállította Árpád hada, és
ezzel kétségkívül magyarrá tette a Kárpát-medencét.
Feleségének nevét nem õrizte meg a történetírás.
Öt fia született: Liüntika, Tarhos, Üllõ, Jutocsa
és Zolta. 907-ben halt meg, és a legenda szerint Óbudán
temették el a honfoglaló hadvezért.

|