Te most Virág Sándor weboldalán böngészel!    Jó szórakozást kívánok!
Kezdőlap Magamról Kapcsolat Mechatronika  
 

VIP Belépés

Click for Budapest Ferihegy, Hungary Forecast

Témakörök

Ceglédről

Műszaki

Egyéb


Keresés a weben:

 

Google


 

 Az intelligens otthon

     

       IV. Különböző rendszerek és szabványok

        4.1 Csoportosításuk

    Különböző rendszerek születtek az automatizálásban, különböző jellemzőkkel és különböző gyártóktól. Így a különböző rendszerek és elemeik nem voltak egymással kompatibilisek. Megfogalmazódott az igény a szabványok létrehozására. Több szabvány alakult ki az épületautomatizálásban is.

        4.1.1 Protokollhasználat szerint

    Két nagy csoportjuk:

      Protokollt előre nem definiálóak csoportja: Ezen rendszereknél minden egyes kommunikáló egység között, meg kell határozni, definiálni kell egy külön protokollt. Ezek tehát olyan osztott intelligenciájú rendszerek melyek nem veszik figyelembe a kommunikációs protokollt. Ezt képviseli a LON (Local Operating Network) szabvány.

      Előre rögzített protokollt használóak csoportja: Ezek előre rögzített kommunikációs protokollt használnak, minden eszköz ezt használja. Ez a megoldás leegyszerűsíti a tervezést és a működést. Ide tartoznak: EIB, AS-I, PROFIBUS.

    Protokoll: Azon megállapodások, vezérlési eljárások, előírások, melyek rögzítik a kódot,
    az  átvitel módját, irányát, formátumát, a kapcsolat felépítését és a kapcsolat elbontását.

     

     

        4.1.2 A használat köre szerint

    Csoportosíthatjuk a rendszereket a szerint, hogy mely csoportok használják azokat.

    1. Cég specifikus rendszerek: Azokat a típusokat, amelyeket csak egy cég használ bővítő      készülékeihez, cég specifikus szabványoknak nevezzük.

         Cég specifikus rendszerek például:

      NIKOBUS

      X10

      LCN

      Dupline

      Logline

    2.Csoport specifikus rendszerek: csoportjába tartoznak azok, amelyeket több gyártó is használ. E csoportba tartozó eszközök kommunikálnak egymással.

    Csoport specifikus rendszerek például: Batibus (Merlin Gerin, Airelec, EDF,
    LANDIS & GYR).

    3. Cég semleges rendszerek: A harmadik csoport a cég semleges rendszerek csoportja, ezeket elsősorban a vezető német cégek alkalmazzák.

      Cég semleges rendszerek:

      EIB

      ASI

      SEMATIC X

       

     

        4.2. Buszrendszerek

    A buszok leginkább vezetékkötegekhez hasonlíthatóak, azonban minimális az alkalmazott vezetékek száma, azok jellemzően két vagy négy vezetékesek.

    Különböző területeken különböző buszrendszerek alakultak ki. Azonban vannak átfedések is a különböző alkalmazási területek között.

    A következő táblázat mégis jól mutatja, az egyes buszrendszerek alkalmazási területeit.

    Különböző buszrendszerek: (forrás: [8])

      Felhasználási terület

      Buszrendszer

      Érzékelő/beavatkozó szinten

      ASI busz

      INTERBUS-S

      VariNet-2

      Merkur

      Me-Net

      Üzemi automatizálásban

      PROFIBUS

      BITBUS (Intel)

      FIP (Factory Instrumentation Protocol)

      SERCOS (Serial Real-Time Comm. System)

      II/O-bus (Industrial I/O)

      Épületautomatizálásban

      LON (Local Operating Network

      EIB (European Installation Bus)

      Powerline

      HBS (Home-Bus-System)

      Erőművi automatizálásban

      SAE J1850

      ABUS

      I-, M-, P-bus


     

        4.3 Az EIB rendszer

     

    Mivel az EIB a hazánkban talán leginkább elterjedt szabvány ezért ezzel
    részletesebben is foglalkozom.

        4.3.1 A rendszer története

    Az EIB (European Installation Bus) rendszert német villamos ipari cégek fejlesztették ki 1987-től kezdődően. A céljuk az volt, hogy az elektromos berendezések között jól áttekinthető összeköttetést valósítsanak meg, a számítástechnikát is felhasználva. A lényeg az, hogy a rengeteg külön vezeték helyett egyetlen közös érpáron, az úgynevezett buszvezetéken áramoljanak mind a vezérlő, az információközlő és a végrehajtójelek.

    Több gyártó összefogásából megalakult az EIBA (European Installation Bus Associiation) és célul tűzte ki, hogy e busszal kompatibilis termékeket gyárt, így biztosítva annak életképességét.

    Az Európai installációs busz termékmegnevezése a Siemensnél Instabus EIB.
    Ez a rendszer megfelelő interface segítségével összekapcsolható más épületautomatizálási, irányítási és felügyeleti, továbbá távközlési rendszerek vezérlőközpontjával ( például: SICLIMAT X, SAUTER, Johnson Control, LON ), vagy IP alapú hálózattal
    (Internet is elérhető például ISDN vagy ADSL kapcsolattal).

     

     

        4.3.2 Az alkalmazott átviteltechnika

    A rendszerben mind a szenzorok, mind az aktorok saját buszcsatlakozójukon keresztül csatlakoznak a buszvezetékre. A buszvezetéken az adatok csomagok formájában terjednek, melyeket minden csatlakoztatott berendezés vesz (üzenetszórásos hálózat).
    A berendezésekbe töltött program határozza meg neki szól-e az üzenet.

    Az EIB átviteli formátuma nem egyenárammentes. DC 28 V (24 V)– os tápfeszültségre moduláljuk az átviendő információt. Logikai 0 esetén van impulzus, míg logikai 1 esetén nincs impulzus. Az EIB alapsávú átvitelt és fordított RZ formátumot használ. Az Instabus EIB rendszer az aszinkron adatátvitelt használja és a szinkronizálás start- stop bitekkel,
    történik. A rendszert körülbelül 10 voltos jelfeszültség jellemzi. Az átviteli sebessége 9600 Baud (9600bit / másodperc). A buszhozzáféréshez az EIB CSMA / CA eljárást használ.
    Az EIB központi irányítás nélkül működő rendszer, melyben minden résztvevő ugyanazon intelligenciaszinttel rendelkezik.

     

     

        4.3.3 A felépítésről

    Az EIB rendszer decentralizált és hierarchikus felépítésű. A rendszeren belül három szint különböztethető meg:

    1. A vonal (maximum 64 résztvevőből állhat)
    2. A tartomány (maximum 15 vonalból állhat)
    3. A rendszer (maximum 15 körzetből állhat)

    E felépítés előnye az, hogyha egy vonalon áramkimaradás, vagy zárlat következik be,
    akkor az a többi vonal működését nem befolyásolja.

    A két résztvevő közti maximális vezetékhossz 700 méter lehet, mivel az ütközések elkerülése a CSMA / CA eljárással csak ekkora távolságon belül lehetséges.

    A tápegység és a résztvevő közti vezeték hossza nem lehet nagyobb, mint 350 méter.
    Ez a buszvezeték ellenállása (72 ohm/km) és kapacitása (0,12 µF) miatt fontos.

    Az összes vezetékhossz maximum 1000 méter lehet, mivel csak ekkora távolságra tudja
    egy buszrésztvevő túlterhelés nélkül elküldeni az adását.

     

      4.3.4 A címzésről

    Fizikai cím: mindegyik buszrésztvevő saját fizikai címet kap, amivel egyértelműen azonosítható. Ez a címzés a busz topológia felépítéséhez igazodik.

    Logikai vagy csoportcímzés: minden egyes résztvevő esetében meghatározásra kerül,
    hogy mely csoportcímeken szólítható meg. Nem a busztopológiához, hanem a rendszer funkcióihoz, alkalmazásaihoz igazodik a címzés. Abban az esetben, ha egy buszrésztvevő
    a buszon táviratot érzékel, azt csak akkor veszi át, ha a táviratban jelzett csoportcímhez tartozik.

     

      4.3.5 A táviratok és ellenőrzésük

    Az események által létrehozott információt táviratnak nevezzük. A távirat az információra jellemző számú információs egységből, bitből (binary digit) áll.
    Tehát az átviendő információk a buszon távirat formájában kerülnek továbbításra a szenzortól (parancsadótól) az aktorokig (parancsvevőig).

    Sikeres átvitel esetén minden vevő visszaigazolja a távirat vételét. Ha a visszaigazolás elmarad, az átvitel legfeljebb háromszor kerül ismétlésre. Ha a távirat visszaigazolása
    ennek ellenére elmarad, az adási folyamat megszakad és a hibát az adó tárolója, rögzíti.
    A táviratok egyes adatainak átvitele aszinkron üzemmódban történik, de a táviratátvitel start- és stop-bitekkel szinkronizálható.

    A táviratok ellenőrzésére egy olyan rendszert használnak, melyben a távirat tartalma
    bitek megfelelő összerendeléséből ki tudja mutatni az adatvesztést.
    A módszert paritásellenőrzésnek is nevezik. A paritásellenőrzés két típusa a
    keresztparitás és a hosszparitás. Az EIB hossz és keresztparitás kombinációját használja,
    így a rendszer a kettős hibákat is fel tudja ismerni.

     

      4.3.6 A Flagek

    A buszkészülékek a buszrendszerrel úgynevezett kommunikációs objektumokon keresztül kommunikálnak. Ezekhez a kommunikációs objektumokhoz rendelhetők a buszkészülékek csoportcímei. Minden egyes kommunikációs objektumhoz tartozik négy úgynevezett flag, melyek a kommunikációs objektumok külső kommunikációját szabályozzák, ezeket ETS beüzemelő szoftverrel lehet beállítani.

    A flagek típusai:

      Kommunikációs flag

      Olvasási flag

      Írási flag

      Átviteli flag

       

     

     

 <Előző

Következő>

 

 

VS © 2006.Cegléd