A
mechatronika
fogalma
A mechatronika fogalmát
sokan sok helyen megfogalmazták már, én le egyszerűsítve úgy fogalmaznám meg,
hogy a villamos, gépészeti és mostanra az informatikai
elemek együttműködésén alapuló eszközök, berendezések, részegységek és
azok elemei valamint azok működése, tulajdonságaik , jellemzőik és
felhasználhatóságaik alkotják a mechatronika területét.
Nálam okosabbak ezt legrövidebben a
következőképpen fogalmaznák meg:
A mechatronika a gépészet, az elektronika és a számítógépes irányítás
egymás hatását erősítő integrációja. (EU-definíció)
Persze részletezhetnénk és elemeire
bonthatnánk ezen területeket is.
Másképpen:
Mechatronika =
gépészet+villamosság+elektronika+informatika+irányítástechnika
Számos terület
kapcsolódik szorosan a mechatronikához, így a gépészet oldaláról a
mechanika, áramlástechnika, pneumatika, hidraulika, vagy akár pirotechnika.
Az elektrotechnika oldaláról hajtások, aktuátorok, villamos hálózat. Az
elektronika területéről például az analóg rendszerek, jeladók, kisfeszültségű
hálózatok, erősítők.
Az informatikát pedig egyszerűsítve a hardver és szoftver elemek képviselik.
Irányítástechnikai kapcsolódó fogalmak a szabályzás és vezérlés, valamint
a kommunikáció.
Ebből láthatjuk, hogy egy nagyon összetett és sok
tudást igénylő témakörről beszélünk. Én kicsit túlozva ugyan, de azt szoktam
mondani, hogy egy jó mechatronikai szakember, egy jó gépészmérnök, egy jó
villamosmérnök és egy jó informatikai szakember tudásával kell, hogy bírjon.
Természetesen a mechatronikai szaktudás és
tapasztalat nem a diploma, vagy a papír függvénye, sokkal inkább a
kíváncsiság ösztönözte tanulás, utánajárás és a tanultak mellé meg szerzet
tapasztalat eredménye.
Szeretném kiemelni
a gyakorlat
fontosságát,
még egy
mérnöknek
is fontos hogy
szerszámot
ragadjon és
szereljen, saját
kezével
képes
legyen mechatronikai
eszközöket
összeállítani,
és akár hibát
keresni egy
rendszerben (
ezt sok munkahelyen
el is várják
már tőlük
napjainkban).
Számos kapcsolódó fogalom pontos megértése, már
felsőfokú tanulmányokat igényel, ezért szoktam mérnököket említeni, de valljuk
be a fent említett elmélet (számítások,
bizonyítások) behatóbb ismerete nélkül is jó
szakember, műszerész, vagy technikus lehet valaki, ha veszi a fáradságot és
belemélyed az elméletbe és utánajár a számára szükséges tudnivalóknak miközben
gyakorlati tapasztalatokat is szerez munkája során.
Ezt az utánajárást azért is említem, mert sok
információ és anyag a mai napig nehezen hozzáférhető. Magyar nyelven csak
szűkösen, vagy egyáltalán nem található leírás a legtöbb berendezésről,
eszközről.
Erősen ajánlott angol vagy német nyelvtudás
megszerzése, mivel a gyártók e két nyelvet preferálják leggyakrabban műszaki
dokumentációik nyelveként.
Sokszor érdemes egyetemi, főiskolai jegyzetekben,
segédletekben, leírásokban utánakeresni az általunk keresett szakmai
információknak.
Természetesen szakmai folyóiratok és internetes
fórumok, cikkek is hasznos segítségül szolgálhatnak.
Sok helyen csak az autóipart hozzák fel példaként
az automatizálás és mechatronika legfőbb alkalmazásaként, de gondoljunk csak
bele, életünket egyre inkább átszövi a technika, sőt maga az automatizálás és
az egyre intelligensebb eszközök. Tulajdonképpen egyre közelebb kerülünk ahhoz,
hogy a mechatronika, mint a "legjobb barátunk" szolgálja a jövőben
életünk megkönnyítését.
Ha a technikai fejlődéssel lépést akarunk tartani,
sőt igényesebbek vagyunk, és a jövő legfejlettebb műszaki társadalmaihoz
kívánunk tartozni, akkor a jövő műszaki beállítottságú magyar fiataljait
és örök fiataljait meg kell ismertetnünk a mechatronika témaköreivel és ismeretanyagával,
legmodernebb
eszközeivel.
Személyes
gondolataim
Szívesen játszom el a gondolattal, hogy a jövőben
a magyarok közül kerül ki a világ
műszaki, mechatronikai, automatizálási szakembereinek krémje, valamint az
általános műszaki és mechatronikai ismeretek is széles körben elterjednek, a fiatalok és a
magyar emberek körében, annak ellenére, hogy széles körű ismereteket
igényelnek..
Személyes véleményem, hogy ehhez a
szükséges elméleti ismereteket közérthetőbbé és elérhetőbbé kell tenni
széles kör számára és magyar nyelvű leírások anyagok, fordítások elérhetővé
tételét kell támogatni minél nagyobb léptékben.
Ehhez hasznosak lehetnek:
Közérthetőbb leírások és magyarázatok magyar
nyelven. Ezen felül szinte körülírva az egyszerű gondolkozású magyar ember
számára is megérthető módon kell megírni a nekik szánt szakmai cikkeket és
anyagokat és azokat közzé kell tenni széles kör számára.
Ebbe a világba be kell csalogatni a
fiatalokat, fel kell kelteni az érdeklődésüket, méghozzá érdekességekkel és
gyakorlati közérthető anyagok elérhetővé tételével.
Egy érdekes vízió:
Egyszer azt álmodtam, hogy a távoli jövőben a világűrben a
szállító és minden egyes jármű és műszaki berendezés szerelők, építők egy külön nyelvet beszéltek
és
csak úgy emlegették ezt a nyelvet, hogy az űreszköz (jármű) építők nyelve… és ez a fen maradt magyar nyelv volt. A
magyar emberek leszármazottaiból kerültek ki a jövő építői és a nyelvünk mint a
műszakiak nyelve maradt fent.
Érdekes belegondolni, hogy napjaink „ el angolosodó „ világában hogyan lehetne a
magyar nyelvet igazi műszaki világnyelvé formálni, a magyar fiatalok tömegeit
pedig világszerte elismert műszaki szakemberekké képezni.
Látva a magyar műszaki oktatásban napjainkban , a kétezres évek elején részt vevő fiatalokat
ez komoly kihívás. Gyakorlatokon a figyelem és sokszor érdeklődés hiánya.. nem
beszélve az önálló felkészülés hiányáról… és a még nagyobb problémát okozó előző
tanulmányokból hozott ismeretanyag hiánya komoly problémákat és nehézségeket vet fel.
Sokszor azt sem tudják a gyakorlatokra beeső hallgatók, tanulók, hogy mik is
akarnak lenni és miért is vannak itt, mi értelme az egésznek, amit csinálnak.
Érdeklődés felkeltése, gyakorlati érdekes feladatok ->siker
élmények, több és érhetőbb és nem utolsósorban elérhető magyarázat, valamint egy felépített rendszer a tudásukban,
ami hiányzik véleményem szerint. A mai magyar oktatási rendszer saját
véleményem szerint megdobálja a magyar fiatalokat mindenféle ismeretanyag kupacokkal,
és ami éppen eltalál valakit és rajta marad, azt megtanulja.. ami nem találja
el azt nem…
…így fordulhat elő, hogy a műszaki főiskolára bekerülő (némelyik)
fiatal nem tudja mi az a levegő munkahenger, vagy éppen mágnes szelep.. vagy zsinórnak nevezi a vezetéket, amelyben
ő azt gondolja levegő halad keresztül… az elektromos áram helyett. De a kedvencem a : „ …a zsinóron keresztül levegő érkezik a
mágnes hengerbe, amit a PLC levegője irányít a másik zsinórokon …. „mondat, mely jól mutatja a
felkészületlenségét egyes fiataloknak.
Megjegyzem az említett mondat valami olyasmi akart lenni,
hogy: … A mágnes szelep ad levegőt a levegőcsöveken keresztül a levegő
munkahenger működtetéséhez. A mágnes szelepeket pedig a PLC vezérli azáltal,
hogy programja alapján a kimeneteire bekötött vezetékein keresztül látja el azokat
árammal…
Általános iskolától kezdve, középiskolai tanulmányaikon át
fel kellene építeni az ismeretanyagukat, hogy mire technikus szakmai vagy
felsőfokú tanulmányaikhoz érkeznek, meglegyen a szükséges alaptudásuk a
fiataloknak.
Motiváció hiánya! Szerintem
a megoldás az, hogy alkothassanak, és gyakorlati sikerélmények is érjék a
tanulókat, hallgatókat tanulmányaik során! Kialakuljon a motiváció, rájöjjenek, hogy ők
ezekkel az érdekes dolgokkal szívesen foglalkoznak és így hajlandóak utána olvasni,
utána járni a dolgoknak.
El sem hinnénk azt, hogy műszakilag mi minden
megvalósítható! Pár eszköz, némi
szaktudás és kreativitással akár a nappalinkban
megalkothatjuk a jövőt, vagy éppen az esti sci-fiben
látottak némelyikét…
csak el kell hinnünk és tenni érte.
És
hamár
teszünk
érte,
akkor azt tegyük
magyarul!
„A képzelet az alkotás kezdete. Elképzeljük, amire
vágyunk, azt akarjuk, amit elképzelünk, s végül megalkotjuk, amit akarunk.”
Építsünk, és alkossunk hasznosat!
2012.december
|