Üdvözöllek az oldalamon!

Te most Virág Sándor weboldalán böngészel
 
Kezdőlap Magamról Kapcsolat Mechatronika  
VIP Belépés


Témakörök

kepek1/gombcegledrol2.png

kepek1/gombmuszaki2.png

kepek1/gombletoltes2.png

kepek1/gombvilagur2.png

kepek1/gombidojaras2.png

kepek1/gombjovo2.png

kepek1/gombrendkivuli2.png

kepek1/gomb2m.png

 

A HOLD ÁLLÁSA
Holdfázis

 

 

 
A mechatronika fogalma

A mechatronika fogalmát sokan sok helyen megfogalmazták már, én le egyszerűsítve úgy fogalmaznám meg, hogy a villamos, gépészeti és mostanra az informatikai elemek együttműködésén alapuló eszközök, berendezések, részegységek és azok elemei valamint azok működése, tulajdonságaik , jellemzőik és felhasználhatóságaik alkotják a mechatronika területét.

Nálam okosabbak ezt legrövidebben a következőképpen fogalmaznák meg:
 A mechatronika a gépészet, az elektronika és a számítógépes irányítás egymás hatását erősítő integrációja. (EU-definíció)

Persze  részletezhetnénk és elemeire bonthatnánk ezen területeket is.

Másképpen:
 Mechatronika = gépészet+villamosság+elektronika+informatika+irányítástechnika


Számos terület kapcsolódik szorosan a mechatronikához, így a gépészet oldaláról a mechanika, áramlástechnika, pneumatika, hidraulika, vagy akár pirotechnika.
Az elektrotechnika oldaláról hajtások, aktuátorok, villamos hálózat. Az elektronika területéről például az analóg rendszerek, jeladók, kisfeszültségű hálózatok, erősítők.
Az informatikát pedig egyszerűsítve a hardver és szoftver elemek képviselik.
Irányítástechnikai kapcsolódó fogalmak a szabályzás és vezérlés, valamint a kommunikáció.

Ebből láthatjuk, hogy egy nagyon összetett és sok tudást igénylő témakörről beszélünk. Én kicsit túlozva ugyan, de azt szoktam mondani, hogy egy jó mechatronikai szakember, egy jó gépészmérnök, egy jó villamosmérnök és egy jó informatikai szakember tudásával kell, hogy bírjon.

Természetesen a mechatronikai szaktudás és tapasztalat nem a diploma, vagy a  papír függvénye, sokkal inkább a kíváncsiság ösztönözte tanulás, utánajárás és a tanultak mellé meg szerzet tapasztalat eredménye.

Szeretném kiemelni a gyakorlat fontosságát, még egy mérnöknek is fontos hogy szerszámot ragadjon és szereljen, saját kezével képes legyen mechatronikai eszközöket összeállítani, és akár hibát keresni egy rendszerben
( ezt sok munkahelyen el is várják már tőlük napjainkban).

Számos kapcsolódó fogalom pontos megértése, már felsőfokú tanulmányokat igényel, ezért szoktam mérnököket említeni, de valljuk be a fent említett elmélet (számítások, bizonyítások) behatóbb ismerete nélkül is jó szakember, műszerész, vagy technikus lehet valaki, ha veszi a fáradságot és belemélyed az elméletbe és utánajár a számára szükséges tudnivalóknak miközben gyakorlati tapasztalatokat is szerez munkája során.

Ezt az utánajárást azért is említem, mert sok információ és anyag  a mai napig nehezen hozzáférhető. Magyar nyelven csak szűkösen, vagy egyáltalán nem található leírás a legtöbb berendezésről, eszközről.

Erősen ajánlott angol vagy német nyelvtudás megszerzése, mivel a gyártók e két nyelvet preferálják leggyakrabban műszaki dokumentációik nyelveként.

Sokszor érdemes egyetemi, főiskolai jegyzetekben, segédletekben, leírásokban utánakeresni az általunk keresett szakmai információknak.

Természetesen szakmai folyóiratok és internetes fórumok, cikkek is hasznos segítségül szolgálhatnak.

Sok helyen csak az autóipart hozzák fel példaként az automatizálás és mechatronika legfőbb alkalmazásaként, de gondoljunk csak bele, életünket egyre inkább átszövi a technika, sőt maga az automatizálás és az egyre intelligensebb eszközök. Tulajdonképpen egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy a mechatronika, mint a "legjobb barátunk" szolgálja a jövőben életünk megkönnyítését.

Ha a technikai fejlődéssel lépést akarunk tartani, sőt igényesebbek vagyunk, és a jövő legfejlettebb műszaki társadalmaihoz kívánunk tartozni, akkor a jövő műszaki  beállítottságú magyar fiataljait és örök fiataljait meg kell ismertetnünk a mechatronika témaköreivel és ismeretanyagával, legmodernebb eszközeivel.

Személyes gondolataim

Szívesen játszom el a gondolattal, hogy a jövőben  a magyarok közül kerül ki a világ
műszaki, mechatronikai, automatizálási szakembereinek krémje, valamint az általános műszaki és mechatronikai ismeretek is széles körben elterjednek, a fiatalok és a magyar emberek körében, annak ellenére, hogy széles körű ismereteket igényelnek..

Személyes véleményem, hogy ehhez a szükséges elméleti ismereteket közérthetőbbé és elérhetőbbé kell tenni széles kör számára és magyar nyelvű leírások anyagok, fordítások elérhetővé tételét kell támogatni minél nagyobb léptékben.

Ehhez hasznosak lehetnek:

Közérthetőbb leírások és magyarázatok magyar nyelven. Ezen felül szinte körülírva az egyszerű gondolkozású magyar ember számára is megérthető módon kell megírni a nekik szánt szakmai cikkeket és anyagokat és azokat közzé kell tenni széles kör számára.

Ebbe  a világba  be kell csalogatni a fiatalokat, fel kell kelteni az érdeklődésüket, méghozzá érdekességekkel és gyakorlati közérthető anyagok elérhetővé tételével.

Egy érdekes vízió:

Egyszer azt álmodtam, hogy a távoli jövőben a világűrben a szállító és minden egyes jármű és műszaki berendezés  szerelők, építők egy külön nyelvet beszéltek és csak úgy emlegették ezt a nyelvet, hogy az űreszköz (jármű) építők nyelve…  és ez a fen maradt magyar nyelv volt. A magyar emberek leszármazottaiból kerültek ki a jövő építői és a nyelvünk mint a műszakiak nyelve maradt fent. 

Érdekes belegondolni, hogy napjaink  „ el angolosodó „ világában hogyan lehetne a magyar nyelvet igazi műszaki világnyelvé formálni, a magyar fiatalok tömegeit pedig világszerte elismert műszaki szakemberekké képezni.

Látva a magyar műszaki oktatásban napjainkban ,  a kétezres évek elején részt vevő fiatalokat ez komoly kihívás. Gyakorlatokon a figyelem és sokszor érdeklődés hiánya.. nem beszélve az önálló felkészülés hiányáról… és a még nagyobb problémát okozó előző tanulmányokból hozott ismeretanyag hiánya  komoly problémákat és nehézségeket vet fel. Sokszor azt sem tudják a gyakorlatokra beeső hallgatók, tanulók, hogy mik is akarnak lenni és miért is vannak itt, mi értelme az egésznek, amit csinálnak.

Érdeklődés felkeltése, gyakorlati érdekes feladatok ->siker élmények, több és érhetőbb és nem utolsósorban elérhető magyarázat,  valamint egy felépített rendszer a tudásukban, ami hiányzik véleményem szerint. A mai magyar oktatási rendszer saját véleményem szerint megdobálja a magyar fiatalokat mindenféle ismeretanyag kupacokkal, és ami éppen eltalál valakit és rajta marad, azt megtanulja.. ami nem találja el azt nem…  

…így fordulhat elő, hogy a műszaki főiskolára bekerülő (némelyik) fiatal nem tudja mi az a levegő munkahenger, vagy éppen mágnes szelep..   vagy zsinórnak nevezi a vezetéket, amelyben ő azt gondolja levegő halad keresztül… az elektromos áram helyett.   De a kedvencem a : „   …a zsinóron keresztül levegő érkezik a mágnes hengerbe, amit a PLC levegője irányít a másik zsinórokon   …. „mondat, mely jól mutatja a felkészületlenségét egyes fiataloknak.

Megjegyzem az említett mondat valami olyasmi akart lenni, hogy: … A mágnes szelep ad levegőt a levegőcsöveken keresztül a levegő munkahenger működtetéséhez. A mágnes szelepeket pedig a PLC vezérli azáltal, hogy programja alapján a kimeneteire bekötött vezetékein keresztül látja el azokat árammal…

Általános iskolától kezdve, középiskolai tanulmányaikon át fel kellene építeni az ismeretanyagukat, hogy mire technikus szakmai vagy felsőfokú tanulmányaikhoz érkeznek, meglegyen a szükséges alaptudásuk a fiataloknak.

Motiváció hiánya!   Szerintem a megoldás az, hogy alkothassanak, és gyakorlati sikerélmények is érjék a tanulókat, hallgatókat tanulmányaik során!  Kialakuljon a motiváció, rájöjjenek, hogy ők ezekkel az érdekes dolgokkal szívesen foglalkoznak és így hajlandóak utána olvasni, utána járni a dolgoknak.

El sem hinnénk azt, hogy műszakilag mi minden megvalósítható!  Pár eszköz, némi szaktudás és kreativitással akár a nappalinkban megalkothatjuk a jövőt, vagy éppen az esti sci-fiben látottak némelyikét…
 csak el kell hinnünk és tenni érte.

És hamár teszünk érte, akkor azt tegyük magyarul!

„A képzelet az alkotás kezdete. Elképzeljük, amire vágyunk, azt akarjuk, amit elképzelünk, s végül megalkotjuk, amit akarunk.”

Építsünk, és alkossunk hasznosat!

2012.december

 

VS © 2005 -2013.Cegléd

 

Magyar Honlap Linkek