A Waldorf-pedagógiáról

Miben más?
A Waldorf-óvodáról
A Waldorf-iskoláról
Felekezeti-e a Waldorf-iskola?
Az otthon

Könyvek e témában

Az Országos Közoktatási Intézet által minősített WALDORF-ÓVODAPEDAGÓGIAI PROGRAM

 

Miben más korunk pedagógiai rendszereihez képest?

Emberszemléletében. Nem úgy néz a gyermekre, mint egy üres könyvre, amit tele kell írni, hanem úgy tekint fel rá, olyan lényként szemléli, aki azért jött, mert feladata van, egyéni, mindenki másétól különböző feladata, amit csak itt, a földi világban teljesíthet. A gyermek egy nagy, hármas egymásra hatás színtere. A szellemi világok felől érkező indvidualitás küzd benne az öröklött biológiai, fizikai meghatározottságokkal, s mindkettő a szociális tér felől érkező hatásokkal.
Az ember feladata, hogy öntudatára ébredjen, hogy felfogja individualitásából fakadó szabadságát, és vállalja ebből fakadó felelősségét. E felfogás szerint az emberi lét célja az egyén erőinek mind teljesebb kifejtése a világ és a többi ember megismerésére és szolgálatára. A Waldorf-pedagógia ebben kíséri és támogatja a gyermeket első óvodai napjától iskolás éveinek végéig.

 

Az óvoda

A Waldorf-pedagógia az ember lényét hét éves ciklusokban szemléli. Bár figyelme kiterjed a születés előtti időkre, az első szakasz világrajövetelétől a fogváltásig tart. A gyermek három éves koráig egy "hatalmas érzékszerv". Hét éves koráig jellemző tevékenysége az utánzás, nem tud nem utánozni, ezért teljesen kiszolgáltatott környezetének.
Az óvoda azzal teremt ideális körülményeket fejlődéséhez, hogy egy biztonságos, szeretetteljes burkot képez, ahol a gyermek természetes, ingergazdag környezetben, egy ritmusok által áttekinthetővé váló világban, érzelmi biztonságban bontakoztathatja ki képességeit. Az óvodás korú kisgyermek fő tevékenysége a szabad játék, amelynek során feldolgozza a külvilágból és saját belső világából nyert tagolatlan benyomásait. Nagyon fontos, hogy szabadon, saját belső képeiből építkezve élje meg játékát. A Waldorf-óvodában ezért olyan játékokat találunk, melyek kevéssé kidolgozottak, ezáltal tág teret hagynak a gyermek fantáziájának, belső képalkotó folyamatának. A belső képalkotás másik fontos előhívója a mese. Óvodás korban még nem közvetlenül a "fejbe" megy a mese, sokkal inkább érzés- és akaratvilágának szól. A népmesék, a Grimm-mesék egyrészt természetes ritmusuknál, zeneiségüknél fogva alkalmasak e korosztály számára, másrészt mert olyan archaikus világba vezetnek vissza, melynek átélése harmonizáló, gyógyító hatóst gyakorol rájuk. Alapelv, hogy a gyermekek szabad akaratukból eredendően az óvónő minden cselekedetét utánozhatják, tevékenységeiben részt vehetnek, segíthetnek, beleértve a tízórai elkészítését, asztalterítést, ... E családias légkört erősíti, hogy a gyerekek nincsenek kor szerint megosztva, így nem törik meg a család természetes közege, a nagyobb gyermekek mintegy áthagyományozzák a kisebbekre a csoport szokásait, ritmusát. Egyúttal olyan szociális készségek is kifejlődhetnek, mint a segítőkészség, az odafigyelés, a kisebbek, gyengébbek védelmezése, az együttműködés.

 

Az iskola

A Waldorf-pedagógia szerint a 7-14 éves gyermek természetéből fakadóan tekintélytisztelő. Ezért fontos az erre méltó személyek jelenléte. Így érthető azon gondolat, mely szerint mindenfajta nevelés alapja az önnevelés.
A pedagógia és a tanító munkája a gyermekhez, az individumhoz alkalmazkodik és nem fordítva. Finom átmenetet biztosít az óvoda és az iskola között. "A szív, a fej és a kéz iskolájában" mindhárom rész (test, lélek, szellem) egyaránt fontos. Ezért kap mindhárom tevékenység: az intellektuális (fej), a művészi (szív) és a manuális (kéz) egyformán fontos helyet az iskolai életben. Míg hét éves korig a testi fejlődés jelenti a legnagyobb feladatot az ember számára, addig 7-14 éves korban elsősorban a gyermek lelke, érzésvilága bontakozik ki, ezért mindent művészi módon tanulnak. (Intellektusa, fogalomalkotása csak 14 éves kor után kap meghatározó szerepet.)
Ahogy a magzati fejlődésben végigjártuk a törzsfejlődés állomásait, úgy folytatódik ez születésünk után, amikoris az emberiség fejlődéstörténetét éljük újra. Ez történik az írástanulás során is. Minden betű egy-egy meséhez kapcsolódik, abból kel életre, s válik a képjelen keresztül végül absztrakt írásjellé.
Morális jelentősége van annak is, hogy a Waldarf-pedagógia szerint a legnagyobb szám az 1. Ez összhangban van azzal, ahogy kezdetben még mindannyian egynek éreztük magunkat a világgal. Ugyanígy az sem mindegy, hogy egy összeadásnál az összeg vagy az összeadandók felől közelítjük meg a kérdést.
Az iskola a gyermekek életkori sajátosságain alapulva nem hajszolja a gyermeket felesleges teljesítményekre, hanem igyekszik egészen felnőttkoráig megőrizni eredendő tudásszomját. Az oktatás során a gyermekek az osztálytanító vezetésével maguk fedezik fel a világot, élik át a történelmi korokat, kísérleteket végeznek, ezek alapján fogalmazzák meg azokat törvényszerűségeket, amelyek legnagyobb meglepetésükre sorra egyezést mutatnak tudósok eredményeivel. Ez is oka annak, hogy a gyerekek szeretnek iskolájukba járni.
Ahogy a természet, úgy a gyermek is ritmusokban létezik, ami a biztonságot jelenti számára a változó világban. Ezt célozza egyrészt az iskola napi ritmusa, másrészt a szabályosan visszatérő ünnepek megtartása. A nap mindig a lelki megérkezéssel kezdődik, amikor körben ülve mindenki elmesélheti azt, ami a szívét nyomja, vagy a képzeletét foglalkoztatja. Ez teszi lehetővé, hogy a későbbiek során teljes odafigyeléssel forduljon osztálytanítója felé, aki nyolc éven át kíséri útján, hogy számára megfelelő érzelmi biztonságot nyújtson.
A tulajdonképpeni tanítás három részre tagolódik: egy ritmikus részre (ekkor a tananyagot mozgásban és ritmusban élik meg a gyerekek), egy intellektuális részre (ekkor kerül a tananyag a fejekbe és a tanulók által gyönyörűen megírt és illusztrált füzetekbe, mert külön tankönyveik nincsenek) és a mesélésre (ennek témája mindig a gyerekek életkorához igazodva a tündérmeséktől az állatmeséken és legendákon, az Ószövetség történetein át a görög-római mitológiáig, az Újszövetség példázataiig és nagy magyar történelmi alakok életrajzáig terjed).
Egy-egy közismereti tantárggyal több héten keresztül foglalkoznak, ami lehetővé teszi az elmélyülést, hamarabb jelenik meg a "már tudok valamit" élménye. Emellett folyamatosan zajlanak a nyelvtanítás, a művészeti órák (ének-zene, euritmia) és a kézműves tevékenységek.
Az értékelés nem osztályzatok formájában, hanem szövegesen történik, ami sokkal árnyaltabb képet nyújt a szülőnek gyermeke intellektuális, lelki-érzelmi és szociális fejlődéséről.

Forrásmunkák:
Rudolf Steiner: A nevelés művészetének szellemi-lelki alapjai
Vincze Erzsébet. Waldorf Iskola - Egy hollandiai Látogatás tapasztalatairól
Jakab Erika: A Waldorf-óvodapedagógiáról és annak szellemi hátteréről (újságcikk)


Felekezeti-e a Waldorf-iskola ?

A Waldorf-pedagógia egyik, de nem egyetlen egészséges gyümölcse annak a hatalmas, egészséges fának, amit antropozófiának -emberről szóló bölcsességnek- neveznek. Magját Rudolf Steiner (1861-1925) hozta magával és e fa még életében termőre is fordult.
Ki volt Rudolf Steiner és mi az antropozófia? Sokan a filozófia doktoraként ismerik, mások mint a Goethe-hagyaték neves gondozóját és kiadóját, vannak, akik korunk utolsó polihisztoraként emlegetik.
Korán kimagaslott tanulmányaiban, s hamarosan társait korrepetálta. Még tanulóévei alatt történt, hogy egy 11 éves vízfejű gyermek nevelését bízták rá, akinek orvosi diagnózis alapján esélye sem volt a továbblépésre. Módszerének köszönhetően a fiú hamarosan elvégezte a gimnáziumot, s végül orvos lett belőle.
Steiner a bécsi egyetemen hallgatott filozófiát, matematikát, irodalom-, történelem- és természettudományt.
Nem látóknak nehéz a láthatót ecsetelni. Steiner is így volt kortársaival, hiszen tekintete számára nem voltak rejtettek az érzékfeletti tények és összefüggések. A századforduló után az általa megteremtett ontropozófia kapcsán előadóutakra hívták meg Európa számos országába, miközben a Dornachban felépült "Goetheanum" lett ténykedésének központja.
Az antropozófia az embert mint anyagi, lelki, szellemi lényt vázolja fel, leírja útját a világtörténésben, választ adva számos, addig meg nem felelt kérdésre. Párhuzamokra találhatunk benne a keleti filozófiák tanaival, gyökerei azonban a nyugati szellemi életbe nyúlnak vissza, központi alakja Krisztus. Gyújtópontjában a gondolkodás, mint létrehívó-teremtő erő áll, ami az ember felemelkedésének egyik záloga. A magasabb, érzékfeletti világ megismerésének lehetősége mindenkinek adott: szellemi, lelki, morális gyakorlatokkal fejleszthető. Az antropozófia további gyümölcsei: a biodinamikus mezőgazdaság, az antropozófiai alapú orvoslás, a szociális organizmus hármas tagozódósa a társadalmi életben, a művészetben az euritmia és az organikus építészet, amelynek hazánkban Makovecz Imre méltán híres képviselője.
Szabadságeszményével az antropozófia nem is adhat mást egy iskolának, mint emberismeretét és -szeretetét, a Waldarf-pedagógiát. Más irányú tudását megtartja a kereső felnőtt ember számára. Egy osztálytanító mesélte, egy nap megkérdezte egyik tanítványa, miért nem mesél nekik soha Rudolf Steinerről. Erre mosolyogva visszakérdezett: Hm, hm, Rudolf Steiner? Miért, ismernem kellene?

 

Az otthon


Sokszor mondják Waldorf-iskolák osztálytanítói, hogy az iskolába nem a gyermeket, hanem tulajdonképpen a családot veszik fel, mivel a család és a tanító között közös ügyükért, a gyermekért nagyon szoros az együttműködés, a kapcsolattortás.
Fontos, hogy otthon ne legyen gyökeresen más a környezet, mint az iskola harmonikus világa.
Többször szóba kerül a tévézés kérdése. Napjainkra számos független kutatás számol be arról, hogy a tévézés következtében a gyermekek egyre növekvő számban lesznek figyelemzavarosak, mivel megszokják a rájuk ömlő, túlzottan magas ingeráradatot. Ennek lehet még következménye kamaszkorban az ajzószerek (alkohol, nikotin, drogok) keresése is.
Egyre többen ismerik el a közelmúlt borzalmas iskolai lövöldözései miatt is azokat a már évtizedes megfigyeléseket, miszerint az erőszakos jeleneteket tartalmazó filmek, videójátékok nemhogy levezetik az agresszivitást, hanem fokozzák azt. A "mesék" többsége napjainkra rajzos, sokszor brutális akciófilmekké váltak
. Óvoda- és iskolapedagógusok egyaránt beszámolnak arról, mennyire észlelhető egy gyermeken, ha sokat ül tévé, számítógép előtt. Nem vagy csak nehezen tud kiszakadni a tucatsorozatok szerepeiből, nem is beszélve azokról a mintákról, melyek mélyen áthatják lényét. A legújabb kutatások arról számolnak be, hogy a tévézés hozzájárulhat az addig rejtett epilepszia kitöréséhez. Sok szülőnek a túlfeszített estéken fellélegzés a "szögletes babysitter": a tévé és a videó; ezzel szemben a valóban kreatív játékok, melyek mentesek a túlzott kimunkálástól, és ezért nem szűkítik be a gyermek fantáziáját, ezáltal a mélyebb, hosszadalmasabb belefeledkezés lehetőségét hordozzák magukban.

 

Könyvek a Waldorf-pedagógiáról

Rudolf Steiner: A gyermek nevelése szellemtudományos szempontból (Jáspis kiadás)
Rudolf Steiner: Általános embertan - mint a pedagógia alapja
Rudolf Steiner: A nevelés művészetének szellemi-lelki alapjai (Genius kiadás)
Rudolf Steiner: Nevelőművészet-A tanítás metodikája ás a nevelés életfeltételei (Jáspis kiadás)
Rudolf Steiner: Nevelés művészete - 15 szemináriumi beszélgetés és 3 előadás (Genius kiadás)
Rudolf Steiner: Emberismereten alapuló nevelés és oktatás (Genius kiadás)
Rudolf Steiner: Az emberi temperamentumok titkai (Jáspis kiadás)
Rudolf Steiner: A szellemi erők működése az idős és fiatal nemzedékben
(Genius kiadás)