Az Audi 80 Typ 81/85 története
Typ80:
Kezdjük mindjárt az elején egy kis felvezetővel. 1972 júliusában jelent meg az első Audi 80-as modell (Typ 80), de még csak kétajtós változatban. A négyajtós verzió, csak később, 1973-ban került bevezetésre. 1972-ben a kétajtós belépő modell 55 LE-s motorral 7.990 DM-ba (német márka) került, míg egy négyajtós GL felszereltségű Typ80-t 9625 DM- ért vihettünk haza.Több felszereltségi szint közül is válogathatott a vásárlón: 80, 80 L, 80 S, 80 GL és 80 GT. Kombi karosszériával, csak Amerikai exportra készült ebből a modellből Audi 80 Fox néven. 1975 szeptemberében a 75 és 85 LE-s motoroknak a lökettérfogatát megnövelték, 1,6 literre, míg decembertől a 80 GL típus már a 75 vagy 85 LE-s motorral is választható volt.
Egy 1975-ös Typ80 árlista:
Audi 80 55 LE:
Kétajtós - 10.340 DM Négyajtós - 10.815 DM |
Audi 80 L 55 LE:
Kétajtós - 11.170 DM Négyajtós - 11.645 DM |
Audi 80 S 75 LE:
Kétajtós - 10.765 DM Négyajtós - 11.240 DM |
Audi 80 LS 75 LE: Kétajtós - 11.595 DM Négyajtós - 12.070 DM |
Audi 80 GL 85 LE: Kétajtós - 11.995 DM Négyajtós - 12.470 DM |
Typ82:
1976 augusztusában megjelent a második generációs Audi 80-as (Typ 82). Ez a modell valójában csak egy áttervezett, előző generációs 80-as volt. A legnagyobb változást a kívülről a szélesebb hűtőrács, és a szögletes nagy index-es lámpák jelentették. Így már jobban hasonlított a nagytestvér Audi 100-asra. Az autó hátsó részén lecserélték a lámpákat egy nagyobb és szélesebb változatra, valamint elöl hátul újfajta lökhárítókat szereltek az autóra. Ezeken felül pedig már a felszereltségi szinteket és a motorokat szabadon lehetett párosítani. Ebből a típusból is készült kombi változat, de sajnos újfent csak az USA számára.Egy 1976-os Typ82 árlista:
Audi 80
Kétajtós - 11.145 DM Négyajtós - 11.670 DM Audi 80 LS Kétajtós - 12.360 DM Négyajtós - 12.885 DM |
Audi 80 L
Kétajtós - 11.900 DM Négyajtós - 12.425 DM Audi 80 GLS Kétajtós - 13.145 DM Négyajtós - 13.670 DM |
Typ81/85:
1978-ban bemutatták az Audi új sikermodelljét, a teljesen átalakult Audi 80-ast mely mind kívül mind belül jelentősen megnőtt. Az új modell bemutatásakor még csak a négyajtós változat volt elérhető.1978. augusztusi árlista:
Audi 80
12.865 DM Audi 80 LS 14.285 DM |
Audi 80 S
13.415 DM Audi 80 GLS 15.210 DM |
Audi 80 L
13.735 DM |
Nagy újdonságot jelentett, hogy már a 80-as modellhez is elérhető volt extraként a klíma berendezés, amiért 1744 DM felárat kellett fizetni. 1979 elején bemutatták a kétajtós változatot is, valamint még ebben az évben megjelent a GLE változat, amit 1982-től GTE néven ismerhetünk.
1980-ban elérhetővé vált az autóhoz egy 54 LE-s dízelmotor is, valamint javítottak az ülések kiképzésén és a rajtuk felhasznált anyagok minőségén, ezenfelül megváltozott a beltérhez választható színek kínálata. Az eddigi kétszínű műszerfal helyett egységes belteret kapott az autó.
1980. augusztusi árlista:
Audi 80
Kétajtós - 14.260 DM Négyajtós - 14.880 DM Audi 80 LS Kétajtós - 15.210 DM Négyajtós - 15.830 DM Audi 80 GLD Kétajtós - 17.375 DM Négyajtós - 17.995 DM |
Audi 80 S
Kétajtós - 14.260 DM Négyajtós - 14.880 DM Audi 80 LD Kétajtós - 16.325 DM Négyajtós - 16.945 DM |
Audi 80 D
Kétajtós - 15.375 DM Négyajtós - 15.995 DM Audi 80 GL Kétajtós - 15.660 DM Négyajtós - 16.280 DM |
Audi 80 L
Kétajtós - 14.610 DM Négyajtós - 15.230 DM Audi 80 GLS Kétajtós - 16.260 DM Négyajtós - 16.880 DM |
1980-ban ez a lista széles kínálatnak számított, valamint még ezt tetőzte az is, hogy szabadon párosíthattuk a különböző felszereltségi szintekhez a motorokat.
1980 decemberében leleplezték a nagyközönség előtt a 80-as modell Formel-E változatát, a kétajtós 15.995 DM-ba, míg a négyajtós 16.615 DM-ba került. Mitől volt különleges ez a modellváltozat? Az autóban helyett kapott egy start-stop automatika. Az autó tulajdonosa egy gombnyomással le tudta állítani a motort dugóban, vagy piros lámpánál, ezáltal megszűnt az üzemanyag fogyasztás és a káros anyag kibocsátás. Az újbóli indításhoz csak be kellett nyomni a kuplung és gázpedált. Az autó felszereltségéhez tartozott még egy, a felváltásra figyelmeztető felvillanó nyíl a műszerfalon, valamint egy 4+E váltó, amiben az 5. sebesség hosszú áttétele elősegítette a kedvezőbb fogyasztást magasabb sebességnél is.
1981-ben megváltozott a felszereltségi szintek elnevezése, az eddigi S, L, LS, GLS helyett a C, CL, és GL megnevezések jelentek meg. Ettől az évtől kezdve lehetett választani a CD felszereltségi szintet is.
Az 55 lóerős motor lekerült a kínálatról, mert már nem tartották időszerűnek. Így a motor palettán a belépő modell az 1.3-as 60 LE-s motor volt.
1982 márciusában megjelent egy új 1.6-os Turbo Diesel motor, ami 70 LE-t és 133 Nm-t teljesített. Maximum sebessége 158 km/h, ami akkoriban szép eredménynek minősült a maga kategóriájában. Ehhez a motorhoz csak a CL és CD felszereltség volt elérhető, valamint alapfelszereltség részét képezte a 4+E váltó, Az Audi 80 1.6 TD csak négyajtós változatban készült.
Még ebben az év novemberében két új specifikációja jelent meg az Audi 80-asnak. Az egyik az azóta legendává vált Audi 80 Quattro, míg a másik a szintén különleges GTE típus.
1983 januárjában lecserélték az 1.6-os 85 LE-s motort, aminek a helyébe egy 1.8-as 90 LE-s változat lépett. Érdekes, hogy ezt a motort is csak bizonyos felszereltségi szintekhez lehetett párosítani, így csak a CL és GL modellekben találkozhattunk vele.
Ez év augusztusában a facelift előtt még piacra dobtak egy limitált modellváltozatot az SC-t.
Audi 80 SC
Erre a változatra felkerültek az oldalsó koptató elemek, és a fekete ajtókeretek, amik a Quattro és GTE típusok jelzői voltak. Ezen felül még alapfelszereltség volt a plüssülés ("Karo-Design"-al Negro vagy Sand színekben), a zöld színezésű ablakok, két külső tükör, kéttónusú fényezés, ködlámpa, Stereo kazettás rádió és egy szélesebb 175/70 SR 13-as abroncs, valamint a középkonzolba egy beépített kazettatartó. Az SC modellhez párosítható volt a 60,75,90 LE-s benzinmotor és mindkét dízel erőforrás. Ebből a típusból is csak négyajtós változatban készült. Ez volt az utolsó facelift előtti változata a Típ81/85-nek. Az SC modell annyira sikeres volt, hogy a facelift után ismét piacra dobtak egy változatot ezzel a névvel.
7 színből csemegézhettek azok, akik az SC-t választották. "Kopenhagen" kék, "Amazonas" kék, valamint:
"Tornado" piros
|
"Gambia" piros LA3B
|
Alpok fehér L90E |
"Zermatt" ezüst metál |
"Topas" zöld metál |
Audi 80 LC
Az SC-hez hasonlóan az LC is egy limitált változata volt a Typ81-nek. Sajnos nagyon keveset tudunk róla, így ha valaki birtokol, egy ilyet kérem, jelezze felém. Egyelőre annyit tudunk, hogy gyárilag szerelték fordulatszámmérővel, 4 hangszórós rádióval, ködlámpákkal, hátsó fejtámlákkal, valamint olyan színekkel volt rendelhető, amit a többi 80-as nem kapott meg. Az összes ajtó és ablakkeret, valamint a kilincsek matt fekete festést kaptak. Az ülések mintázata és kialakítása megegyezett a CL modellben találhatóval ("Rhombus"-mintás).
Ez a változat kívülről jól megkülönböztethető, mivel a többi 80-as modelltől eltérően nem kapott oldal díszléceket, helyette, ahogy a képen is látható csak egy felragasztott fekete csíkot kapott jobb és baloldalt a karosszéria teljes szélességében. A csomagtartóajtón sem a jól megszokott típusfeliratok köszöntek vissza, hanem egy, a Quattro stílusú felragasztott jelzés.
Audi 80 Typ81, rendelhető színek:
A színkódokét felelősséget nem vállalok, rendelés előtt nézz utána több helyen is!
Alpok fehér L90E
|
"Amethyst" szürke
|
Azúrkék metál |
"Bahia" bézs |
"Colorado" bézs |
Gyémánt ezüst metál L97A |
"Florida" kék LA5A |
"Gabun" szürke |
"Gambia" piros LA3B |
"Gemini" szürke metál |
"Gobi" metál |
"Havanna" barna |
"Helios" kék metál |
"Inari" ezüst metál L94A |
Indián piros metál LA3V |
Kolibri zöld metál L99Y |
Réz metál |
"Lhasa" metál LA6V |
"Lima" sárga |
"Malachit" zöld |
"Malaga" piros L30C |
"Manila" zöld L63Y |
Mars piros L31B |
"Mauritius" kék |
"Merian" barna |
"Meteor" metál |
"Mexico" bézs LE1M |
"Monaco" kék LA5D |
"Montana" piros |
"Montego" fekete |
Óceánkék metál |
"Onyx" metál LD6V |
"Passaden" sárga |
"Porto rózsa" metál |
Zafír metál |
Fekete L041 |
"Siena" piros metál LD3V |
"Sund" zöld |
"Surinam" metál LA3Y |
Topáz zöld metál |
Tornádó piros |
Mező zöld |
"Zobel" barna metál |
Valamint a "Saturn" metál, "Barcelona" barna és a "Sudan" barna metál.
Typ81/85 Facelift
1984 júniusában leleplezték a B2-es típus ráncfelvarrott változatát. Az autó elöl nagyobb hűtőrácsot, valamint szélesebb fényszórókat és indexeket kapott. Az ajtókra körbe fekete műanyag díszléceket szereltek, ami az alapfelszereltség részét képezte. A legnagyobb változás az autó hátulján történt. Az eddig megszokottól eltérően a csomagtér fedél egészen a lökhárítóig lenyúlt, ugyanúgy, ahogy a nagytestvér Audi 100-asnál is. Hasonlóan a csomagtér ajtóhoz, a hátsó lámpák is átvették az Audi 100-as stílusát. A mérnökök újragondolták a beltér kialakítását, javítottak a felhasznált anyagok minőségén, áttervezték a kapcsolókat, a műszerfal kialakítását és a középkonzolt is.
|
A modellfrissítéskor a régi felszeretség neveket is újraalkották. Innentől kezdve Audi 80, 80 CC, 80 CD, 80 SC, 80 GT és 80 GTE neveken ismerhetjük a különböző variánsokat. A faceliftes változatból is elérhető volt a kétajtós változat (kivétel az Audi 80 SC, CD és TD).
Motorok:
Benzines erőforrások: 1.3-as (60 LE), 1.6-os (75 LE), 1.8-as (90 LE), 1.8-as (112 LE).
Dízel erőforrások: 1.6-os (54 LE), 1.6-os Turbo (70 LE).
A motorpalettáról lekerültek az öthengeres erőforrások (az Audi 90 megjelenése miatt), és már csak négyhengeres motorok voltak rendelhetőek.
1985. első felében a motorkínálat kiegészült egy 1.8-as 90 LE-s befecskendezős (KE-jet) motorral, aminek a különlegességét a szabályozott katalizátor jelentette (JN motorkód).
Kárpitok:
- A faceliftes Typ81/85-höz alapáron szövetkárpitok jártak, négy színből válogathattak a megrendelők: Sierra, Brazil, Marine, Quarz.
Sierra | Brazil | Marine | Quarz |
- Az Audi 80 CC és CD modellek Kensington plüssel kárpitozott üléseket kaptak, a következő színekben: Sierra, Brazil, Marine, Quarz.
Sierra | Brazil | Marine | Quarz |
- Felárért rendelhető volt műbőrülés Brazil és Sierra-bézs színekben.
Sierra | Brazil | ||
Audi 80 CC
A CC felszereltségi szint több kényelmi és optikai kiegészítőt tartalmazott az alapmodellel szemben. Az oldalablakok krómozott, a szélvédő és a hátsó ablak pedig krómhatású műanyag díszléceket kaptak, az első spoilert pedig az autó színére fújták.
Az utastérben a már említett plüsskárpitozás, a piros műszerfal megvilágítás és az első ajtókra szerelt térképtartó zsebek képezték az extrákat.
Audi 80 CD
Ez a modell jelentette a csúcsot a felszereltségi szintek között, az eddigi modellek extráin kívül, kapott: egy fekete "blendét" a két hátsó lámpa közé, zárható megvilágított kesztyütartót, fekete ajtókereteket, megvilágított sminktükröt a napellenzőben, hátsó fejtámlákat, könyöklőt a hátsó ülésnél, állítható magasságú vezetőülést, nagy középkonzolt, nagy ajtóbehúzókat, ködfényszórót és ködzárófényt, központizárat, mankókereket(3 1/2Jx14), kétszólamú kürtöt.
Korabeli árlista:
Audi 80 Audi 80 CC Audi 80 CD |
4 sebess. 2 ajtós 4 sebess. 4 ajtós 4 sebess. 4 ajtós |
44 kW - 17195 DM | 66 kW - 20715 DM | 66 kW - 22685 DM | |
44 kW - 17975 DM | 66 kW - 21685 DM | 66 kW - 23745 DM | |
44 kW - 18225 DM 66 kW - 21935 DM 66 kW - 23995 DM |
Folytatás hamarosan
(A fordításért felelősséget nem vállalok! Hibák, eltérések előfordulhatnak benne. Forrás)
Vissza a cikkekhez