Az áramkör erősítő része egy
hangfrekvenciás kapcsolóüzemű transzformátor.
Kihasználja a FET-ek kikapcsolásakor keletkező
induktív feszültség impulzusokat, valamint a
két 9 menetes tekercs által transzformált
feszültséget a kimeneten, miközben
leválasztanak némi zavarjelet, amik a FET-eken még
jelen lehettek.
Eredmény egy ~32V effektív, majdnem
négyszögjel a kimeneten. Most lehet, hogy
csodálkoztok, de a gyári szirénák is
négyszögjellel működnek. Ott a kézi
beszélő rész, egy másik áramköri
megoldással ugyanezen a trafón jut ki, de én nem
akartam ilyen funkciót, ezért használhatok
kapcsoló FET-eket. Ennek több előnye is van. Nem melegszik
nagyon az áramkör, közvetlenül a PIC meg tudja
hajtani a gate-ket, kicsi méret, maxi gáz és
egyszerű, áttekinthető kapcsolási rajz.
A FET-ek típusa kritikus. Van jobb is, de olcsóbb nem
biztos, ezért választottam ezt. Meg azért is, mert
volt néhány a fiókomban! Szakértők
választhatnak más típust, de ajánlatos
megvizsgálni a 4,5V-os gatefeszültség melletti
maradék ellenállás alakulását! A
gate meghajtó körben látható két zener
dióda nem a gate-t védi, hanem a PIC-et. A gate
ellenállások szándékosan ekkorák,
így kicsit lágyabb a hangzás. Ezeken a frekiken
nem kritikus a gyors bekapcsolás, nem melegednek a FET-ek a
lassabb gate feltöltés miatt.
Az SW1-6 nyomógombokkal lehet a hangokat megszólaltatni.
Az egyik helyére lehet a kormány kürtgombját
egy váltókapcsolón keresztül bekötni(a
kapcsoló leválasztja a gyári dudát). Ehhez
még az kell, hogy a dudagomb testet kapcsoljon! Ha ez nem
teljesül, még szükség lesz néhány
alkatrészre, ami illeszti a dudát a bemenetre. A
többi gomb elhelyezéséről nekünk kell
gondoskodni, mert minden autó más és mindenki
másként képzelheti el a legjobb
megoldást. Az én elképzelésemről
bővebben a beszerelés részben ejtek szót. A gombok
bemeneteit zavarszűrő kondik védik. Feltűnhet, hogy nincs
felhúzó ellenállás a lábakon. Ez
csak a látszat, mert a PIC-ben be van kapcsolva a PORTB-hez
kialakított belső felhúzó
ellenállássor.
A Vdd(5V) tápfeszültséget egy 7805
állítja elő. TO220-as tokozású, de nem
azért, mert szükség lenne az
áramtűrésére, sokkal inkább a
tokozása miatt van rá szükség. Erről
később részletesebben szólok.
Látható, hogy nincs a kapcsolásban nagy
értékű szűrőkondi, ennek a méret az oka, mivel
mindennek be kellett férnie a panel alá a
felszerelhetőség miatt. Ezért inkább 4db
100µF/16V-os SMD kocka kondit terveztem bele. A gyakorlat azt
mutatta, hogy ennyi elegendő. Az áramkör stabilan
működik, nem érzékeny a zavarokra, főleg, hogy a
PIC-ben egy WatchDog is futkos a biztonság
kedvéért. Mondjuk még nem ugatott soha!
A programozási porton keresztül bármikor lehet
módosítani a programot, ha ilyen
szándékaink lennének, még a 12V
tápot sem kell lekapcsolni közben, röptében
lehet fejleszteni, próbálni a hangokat. Egy 560ohm-os
ellenállást be kell iktatni a hangszóróval
sorba a próbáknál, mert nagyon hangos lenne, amit
nem hiszem, hogy sokáig bírnánk, valamint 12A-t
fogyasztana, ami felesleges a fejlesztés alatt, valamint
nehéz is biztosítani egy PC mellett! Indokolt
rövidzár védett táppal dolgozni, vagy
pót-pót megoldásként 2A-s
biztosítékkal védeni a labortápot(mondjuk
ebből kellhet egy pár! ). A soros halkító
ellenállás használatával nem vesz fel az
áramkör 2A-nál többet, csak ha nagyon alacsony
frekit állítanánk be(60Hz alattit). Ezt
szándékosan ne tegyük! A terheléses
próbáknál érdemes füldugót
használni! Ilyenkor számítsunk rá, hogy az
áramkör 12A-t is felvehet! Figyelmeztessünk mindenkit,
ha nem lennénk egyedül, mert nagyon meg lehet ijedni tőle!
Látható, hogy a PIC
táplábánál van 100nF szűrésnek. Ezt
a kondit a lehető legközelebb kell tenni a lábhoz.
Én közvetlenül ráforrasztottam a legkisebb SMD
100nF-os kondit, ami pont elfér két láb
között.
A J1 csatlakozón keresztül külső 5V-os jellel be lehet
kapcsolni a riasztás hangját. Ez a 6. effekt a
programban, több effektet lejátszva kelt zajt. Az SW6-al
lehet kikapcsolni, ha a J1-en nincs már jel. Ugyanezzel a
gombbal be is lehet kapcsolni ezt a funkciót. A J1 bemenettel
vigyázni kell, mert nincs előkészítve direkt 12V
fogadására. Nekem a riasztómban van 5V-os kimenet,
ezért ilyen a terv. Ha ez a bemenet szükséges
valakinek, akkor egy tranyóval, vagy optó kapuval meg
lehet oldani az illesztést. Ha nem szükséges, akkor
a programban érdemes letiltani ezt a funkciót. Erre
részletesen később térek ki.
Toroid trafó
elkészítése
A trafó három tekercselési állapotban:
A csupasz mag így néz ki.

Látható, hogy van egy hőálló sárga
műanyag borítása belül, azon egy prespán
lakkozott réteg, majd rá van tekerve az üvegszalag.
Ezt másképp is meg lehet oldani, lényeg, hogy a
vas éle ne tudja kidörzsölni az első(alsó)
tekercs lakkszigetelését! Fontos, hogy
hőálló anyagokkal dolgozzunk. Papír pl. jó
ide az első réteghez. Arra mehet az üvegszalag, vagy
esetleg teflonszalag, de abból több kell, mert lágy
és könnyen ki lehet szúrni a
széleknél.
Az első tekercs(14+60 menet)
A rajzon is két tekercs van, de valójában
elég egy 74 menetes tekercset tekerni a 14+60 menet helyett,
azaz nincs szükség a leágazásra. Erre a
tekercsre jön a két (középső) 9 menet
szépen elosztva, majd utána a felső 74 menetes tekercs. A
tekercsek között szükséges
üvegszálas, vagy teflonos szigetelés, ahogy a
képen is látszik.
Kész trafó:

Érdemes a képen
látható kivezetéseknél hosszabb
kivezetést hagyni, hogy könnyű legyen bekötni.
A trafóhuzalok szigetelését
le kell kaparni késsel és úgy lehet forrasztani.
Nyáklap és az
áramkör elkészítése
A nyáktervet a CircuitMaker 2000 programmal
lehet megnyitni. A program Trial verziója letölthető innen.
A nyákterv innen.
(jobb klikk, letöltés mésként)
A nyákterv alapvetően felületszerelt kivitelben
készült, de néhány alkatrésznek
furatokat is készítenünk kell. Ezek a
következők:
A trafó kivezetései, a tüskecsatlakozók, a
hangszóró két pontja, és a
tápfeszültség két pontja.
Az összes többi alkatrészt a panel felől kell
beforrasztani, beleértve a 3 TO220-as tokozásút
is(FET-ek, és a 7805). A két átkötést
is a panel oldalon kell megoldani. A képekről könnyen
eligazodhatunk a kivitelezés kérdéseiben:
Beültetés:

Trafó felöli oldalról nézve:

A nyákot nyomtatós technológiával
készítettem. Erről lehet olvasni ITT.
PIC beégetése
A PIC beégetésére több megoldást tudok
ajánlani.
Az egyik megoldás, hogy megkértek valakit, akinek van
égetője. Ennek egy hátránya van, hogy a
beégetett programot később nem tudjátok
módosítani. Ha megfelelnek az általam
kreált hangok, akkor ez nem probléma.
A másik megoldás, hogy összedobtok egy egyszerű
égetőt.
Itt találhattok ezekre példát: WLPT_Vpp_mini és ha ez nem menne, akkor a WLPT_Vpp_mini_v4 valószínűleg
működni fog.
Esetleg egy nyáklapos végleges égetőt is
építhettek. Ilyeneket az oldalamon, és onnan
kiindulva is találhattok. wattmep
Ha sokat akartok PIC-el foglalkozni, akkor a PICKit2 -t ajánlom,
miután egy egyszerű égető már működik(mivel a
PK2-ben PIC-van, amit fel kell programozni). Ebből két
féle is van, amit után lehet építeni:
szilva féle,
ami csak az 5V-ot elviselő PIC-ekhez használható
alapból.
És a watt féle, ami mindegyik PIC-et
égeti.
A programot(.hex fájlt) a Kürt panelre tervezett ICSP
csatlakozón keresztül tudjuk felprogramozni. Ez egy 5
pólusú tüskecsatlakozó.
Készíteni kell egy kábelt, aminek a
végén egy tüskealjzat van. Ilyen aljzatot ki lehet
termelni PC szalagkábel végéről, de lehet kapni
szaküzletekben egysorost is. A következő képen a
panelen lévő ICSP csatlakozó
látható(felette a riasztó jelét(5V TTL)
fogadó csatlakozó van):

És az említett tüske aljzat:

Valamint itt látható egy ICSP kábel vége:

A csatlakozón van egy plusz csatlakozási pont(alul), ami
el van dugítva(hővel beolvasztva). Ez biztosítja, hogy ne
lehessen fordítva rádugni a tüskékre. Az ICSP
tüskesor is így van kialakítva(lásd fentebb
az ICSP-s képen)
Ezen a képen az új fejlesztésű égető
áramköröm látható,
rácsatlakoztatva a Kürt-re. A kábelt ugyanide kell
csatlakoztatni égetéskor.

Égető PC program:
Ha WLPT, vagy a WPB kerül megépítésre, akkor
a WPB_F18_F16_F12_x.xxb programot ajánlom,
könnyű
kezelni!
Az égetés folyamata egyszerű:
Még mielőtt csatlakoztatnánk, bármit az ICSP kábelhez, elindítjuk az
égető programot. Ezután csatlakoztatjuk a kábelt
és bekapcsoljuk a tápfeszeket. (előtte
természetesen mindent le kell ellenőrizni külön!) Ha
ez megvan, akkor a programba be kell nyitni a Kürt *.hex
fájlját, majd beleégetni a PIC-be. Erre
egyértelmű kezelőszervek vannak a programokban, nem
térnék ki azok használatára
részletesen itt.
Ha mindent jól csináltunk, akkor az égetés
lefutása után a Kürt megszólal.
Figyeljünk a soros halkító
ellenállásra, legyen a hangszóró előtt,
mert egyrészt nagyon hangos lenne, másrészt valami
tönkre mehet, ha nem egy 12A-t bíró tápra
kötöttük az áramkört!!!
Végül a hex fájl, amit be kell égetni innen letölthető:
(jobb klikk, mentés másként)
A PIC program
működése, módosítása
Ha van valaki aki kedvet, vagy szándékot érez,
hogy a hangokat módosítsa, újabbakat alkosson,
annak megpróbálom bemutatni, hogy hogyan működik a
program, és milyen lehetőségek vannak új hangok
előállítására.
A teljes program működését csak nagy
vonalakban vázolom, hogy értsük mi megy a
háttérben és csak azokra a részekre
térek ki részletesen, amelyek a hangok
előállításához szükségesek.
Érdemes megnyitni az MPLAB-ban a Project fájlt, hogy tudjátok
követni a dolgokat.
Program váza,
működése nagyvonalakban:
Konfigurációs
bitek beállítása. ami érdekes: Belső
8MHz-es oszci, MCLR(reset) kikapcsolva, WDT(WatchDog) bekapcsolva
és kb. 0,25sec-re beállítva.
Belső oszci egy hasznos dolog, nem kell semmilyen külső
oszcillátor alkatrész, hogy a PIC működhessen. Itt
nem kritikus a freki pontossága, nem hallani meg a
mászást a hangon, ez bizonyos. A sebesség sem
kritikus, ezért ez egy ideális
beállítás az ilyen jellegű feladatokhoz.
MCLR kikapcsolása azért jó, mert nem kell
felhúzó ellenállás a reset lábra,
és marad egy láb, amire csak az égető feszt
köthetjük(Vpp). A reset folyamatokat a PIC belül
lerendezi. Ha nem sikerülne a bekapcsoláskor a reset, akkor
a WDT(lásd következő bekezdés) elintézi a
dolgot.
WDT az órakutya! Ez egy ügyes dolog. Tulajdonképpen
egy számláló, amit ha nem nullázunk időben,
akkor resetet okoz. Ha a program jól fut, akkor ráfut,
megfelelő időn belül(itt 0,25sec) a CLRWDT parancsra, ami
lenullázza a számlálóját,
ezért nem okoz semmi beavatkozást. Ha a program
félrefutna(lefagyna), akkor nem történik meg a
nullázás, ezért bekövetkezik a reset, amire a
program előröl indul. Megjegyzem, hogy a PIC nem szokott
lefagyogatni, ez csak igen komoly esetben történhet meg,
ami ritka mint a fehér holló. De a biztonság
kedvéért nem árt a WDT használata egy olyan
környezetben, mint egy autó!
További belső
konfiguráció(Speciáls Funkció Regiszterek
beállítása (SFR)):
Az SFR regiszterekkel lehet beállítani a PIC hardvereit,
hogy azt csinálják amit mi akarunk. Ez az INI
címkétől történik.(a program listában
a címkék a sorok első karakterében
kezdődnek)
A legfontosabb beállítások: PortB
felhúzó ellenállásai bekapcs,
megszakítások engedélye egyelőre
törölve, Analog/Digitál átalakító
kikapcsolva, a hozzá tartozó lábak digit I/O
portok lesznek, belső oszci 8MHz, freki hangolása a pontosabb
időzítésért, Portok irányának
beállítása, a kapcsoló FET-eket
vezérlő lábak alaphelyzetbe
állítása(0), megszakítások
beállítása, Timerek
beállítása, MSSP modul letiltása.
Ekkor a következő állapotban vagyunk:
Megszakítások tiltva, perifériák
beállítva, be-kimenetek beállítva, a Timer0
1KHz-el megszakításokat fog okozni(majd ha engedjük
neki), és a Timer1 2MHz-el elkezd számolni.
A Timer0 időzítő szerepet lát el. Minden ezred
másodpercben megszakítást okoz, amikor
számlálókat lehet vele változtatni, amikkel
könnyű időzíteni, várakoztatni. Pl. ha egy
számlálóba 1000-et teszünk, minden Timer0
megszakításkor csökkentjük és ha
lenullázódott beállítunk egy jelzőt(Flag),
akkor pont egy másodperc várakozás után
kapjuk a Flag jelet. Több számlálóval,
több Flag-el több egymással szinkronban futó,
de különböző időpontokban lejáró
időzítéseket lehet megoldani.
A Timer1 gerjeszti majd a hangunkat. Nézzük hogyan. A
Timer1 2MHz-el számlál. 16bites a
számláló, ezért ha 0-ról indul,
akkor 2000000/65536=30,52Hz-enként fog túlcsordulni, ami
megszakítást okoz. Ebből látszik hogy ennél
kisebb frekit nem lehet beállítani. De erre nincs is
szükség, mert a Kürt nem képes elviselni ilyen
alacsony frekit! A legalacsonyabb frekvencia kb. 80Hz, de már ez
is káros, ha huzamosabb ideig rajta marad. A Kürt kb.
500Hz-től képes folyamatosan elviselni a jelet, de ez is csak
sacc. Hogy hogyan lehet még is megoldani a Horn hangot,
később kiderül. Lényeg, hogy az nem tiszta 80Hz-es
négyszögjel!!! Nos folytatva a gondolatmenetet, ha a Timer1
megszakítást generál, átváltjuk a
kimeneteket, amire a FET-ek is váltanak és jó
nagyot rúgnak a trafóba, illetve az előző fél
periódusban felhalmozott mágneses tér az
éppen lezáró FET-nél visszalövődik a 9
menetes tekercseken keresztül a Kürt tekercsébe. A
következő megszakításkor ugyanez
történik, csak fordítva. Ha 1KHz-et akarunk, akkor
2KHz-es megszakítást kell
beállítani(ezért van az y = 2
módosító állandó
deklarálva!), mert az előzőekből látszik, hogy egy
megszakítás pont a hang fél periódus
idejét adja. Tehát az 1KHz-es jelhez a Timer1-be
65536-2000000/2000= 64536 értéket kell tölteni. Ezt
a programban előre deklarált számításokkal,
állandókkal oldom meg, ezért elég a frekit
beírni a megfelelő helyre, a számítást a
fordító elvégzi. Fontos, hogy ilyenkor nem a PIC
számol, hanem az MPLAB.
Eddig a hardverekkel, perifériákkal foglakoztunk, most
jöjjenek azok a rutinok, amikkel a hangokat elő lehet
állítani, és amelyekkel gyakorlatilag foglakoznia
kell annak, aki hangokat akar módosítani, újakat
készíteni.
SZÜNET: Gondolom
nem nagyon kell magyarázni. A szünet időtartamát
ms-ben lehet megadni.
FREKI KITARTÁSA: Meg
kell adni a frekvenciát, és a kitartás
időtartamát, szintén ezred másodpercben.
FELFUTÁS_KEZDET_VÉG_SEBESSÉG_SUB:
Hang egyenletes emelkedése. Meg kell adni a kezdeti frekit, a
befejező frekit, és a sebességet
beállító értéket. Itt nem lehet
meghatározni a sebességhez tartozó
érték pontos hatását, mert az a
frekvenciától is függ. De nem okoz túl nagy
gondot próbákkal való
megállapítása. A példák is
segítenek.
LEFUTÁS_KEZDET_VÉG_SEBESSÉG_SUB:
Ugyanaz, csak fordítva. Itt a kezdő frekinek magasabbnak kell
lennie, mint a befejező vég frekinek. Nincs
beépített vizsgálat a hibás
értékek kiszűrésére, de rögtön
hallani, ha logikátlan a két frekvencia egymáshoz
viszonyított értéke. Ez természetesen a
felfutásos rutinra is érvényes.
KÜRT_PERIÓDUS:
Ez egy segéd időzítő rutin, amellyel sokkal pontosabb
lépésekben lehet egy fél periódust
beállítani. A Horn hangok
előállításánál van rá
szükség.
A 6 effekt rutinjában (EFFEKT_1- EFFEKT_6)
megtalálható mindegyik lehetőség
hívása, így jó példák
lesznek. Az látható, hogy a hívás(CALL) az
adatok beállítása után
történik. A hangok
előállításához szükséges egy
kis képzelőerő, hogy a megálmodott hangformát
milyen részletekből lehetne felépíteni. De
szerintem pár próba után ez nem fog gondot okozni
senkinek!
Azt gondolnám, hogy a KÜRT_PERIÓDUS rutint
kivéve, és ebből kifolyólag a Horn hangokat
kivéve, a hangok keltése egyértelmű.
Mi a helyzet a Horn-al? Nos ez már nem olyan egyszerű! Nem maga
a program lesz bonyi, hanem a hang
előállításának elve. Egy ilyen hang nem
tiszta négyszögjel, ezt már említettem. Ez a
hang inkább egy adott frekvencia megszaggatása alacsony
frekivel. Úgy lehet elképzelni, mint ha egy gombot
nyomkodnánk egyenletes ütemmel és hallanánk a
hangot szaggatottan. Nos ha a gombot 80Hz-el tudnánk nyomkodni,
akkor egy Horn hörgése lenne az eredmény. Ezt
tesszük a programban. Előállítunk kb. 80Hz
félperiódusának megfelelő időtartamú
magasabb frekvenciájú hangot (pl. 600-630Hz), majd
beiktatjuk a másik fél periódus időtartamú
szünetet. Ez utóbbit a KÜRT_PERIÓDUS
rutinnal tudjuk pontosan megtenni.
A fél periódus idejű magasabb hangot azért nem a
FREKI KITARTÁSA rutinnal állítom elő, mert az
valami miatt nem jól működött itt, és lusta
voltam megkeresni az okot, ezért használtam a
FELFUTÁS_KEZDET_VÉG_SEBESSÉG_SUB-ot mert az
műkszik. Persze nyugodtan lehet kísérletezni, nagyon nagy
bajt nem lehet csinálni, maximum nem ér semmit a hang ami
keletkezik!
Áramkör
bedobozolása, beépítése
Ez az a rész, amit nagyon nem szeretek csinálni!
Ennek fényében csak egy példát tudok
mutatni, amitől szerintem Ti sokkal szebbet és jobbat ki tudtok
találni, építeni!

Egy dologra érdemes odafigyelni a doboz
tervezésénél, hogy az áramkört a
terveim szerint a trafón keresztül egy csavarral lehet
felfogatni a doboz aljára ami egyben a FET-ek hűtése is.
Ezért a doboz alját kellően vastag anyagból,
3-6mm-es alulemezből érdemes készíteni.



A többi oldal kialakítása
részletkérdés. A doboz lássa el a
feladatát, azaz legyen zárt, legyen szilárdan
rögzíthető füle ami elbírja az
áramkör súlyát és a
kábelkivezetések védjék a kábel
szigetelését(Én pl. műanyag LED
beépítő tokokat használtam erre). A
betápkábelek és a
hangszórókábelek végére
érdemes autósarukat szerelni, vagy esetleg a dobozon
kialakítani egy csatlakozót. A
tüskecsatlakozóknál érdemes nagyobb
rést hagyni a doboz oldalán a későbbi
szét-be csatlakoztatásokhoz, hogy ne kelljen
szétszedni az egészet egy újabb hang
betöltéséhez, vagy az egész doboz
kiszereléséhez.

A hűtőlemezre szereléskor a két FET-et
mindenképpen el kell szigetelni, de én a 7805-öt is
elszigeteltem, mert jobb, ha nem alakul ki földhurok. A
szigetelésnek TO220-as méretű szilikon szigetelőlapokat
használtam, de jó a csillám is, csak az nem
annyira tapad, ami itt jó lenne, mivel a trafó
szorítja oda a nyákon keresztül a TO220-as tokokat a
lapra.

A trafó és a nyák, valamint a trafó
és a leszorító tárcsa közé
1-2mm-es gumilapot kell tenni, hogy a tekercselésen egyenletesen
oszoljon el a leszorító erő, és a
csúszkálás is megszűnjön. A
leszorító 6-os csavart festékkel
rögzíteni kell!

Az autóba szereléskor csak arra kell figyelni, hogy olyan
helyre szereljük, ahol nem érheti
víz(utastér, csomagtér), valamint szilárdan
legyen rögzítve. Nem árt, ha nincs szem előtt,
főleg, ha riasztó bemeneti lehetőségét is
használni akarjuk.


A gyári kürt<->Új Kürtünk
kiválasztását egy
kétállású kapcsolóval tudjuk
megoldani, amit elrejtünk a műszerfal alá, vagy
egyéb hozzáférhető, de nem szem előtt lévő
helyre. Én a bal szélen lévő
szemüvegtartó fiókba rejtettem. (Piros) A
másik két kapcsoló két effektet kapcsol.
Csak egy állapotuk stabil, másikból
visszatérnek, így olyan, mint egy gomb, csak nem lehet
őket véletlenül megnyomni.

Ez látszik, ha nem hajolunk alá...

A kormány kürt nyomógombjának jó
esetben testet kell kapcsolnia. Ha nem így lenne, akkor
kiegészítő áramkört kell még
használnunk, amiről később teszek említést.
Tehát ha a kormány nyomógomb testet kapcsol, akkor
nincs más dolgunk, mint az erről elvezető vezetéket
elvágjuk, majd a kormány nyomógombról
jövő véget bekötjük az
átváltó kapcsoló középső
érintkezőjére és a levágott másik
véget a kapcsoló egyik szélére. A
kapcsoló szabadon maradt kapcsáról egy
vezetéket viszünk a Kürt áramkör
effekteket vezérlő tüskéjének egyikére.

A maradék 4 effekt vezérlő tüskére gombokat
köthetünk, és elhelyezhetjük valamilyen
ergonomikus és esztétikus helyre, ami nálam a
már látott szemüvegtartó rekesz lett.
Az áramkör tápellátását az
akkumulátorról érdemes megejteni úgy, hogy
egy lengő(vagy rögzíthető)
biztosítékházat kötünk a
+vezetékbe a lehető legközelebb az akkuhoz. A kábel
utastérbe vezetése nagy
valószínűséggel megoldható egy gyári
gumi átvezetőn keresztül, de lehet, hogy ezért
mélyebben kell az autóba másznunk! Az
áramkör 10-12A-t fogyaszt, ezért is indokolt a
külön vezeték és biztosíték. A
test vezetéknek biztosan találunk gyári csavar
pontot, én is ilyenről saruztam le.
Érdemes körültekintően dolgozni, kábeleket
védett helyeken elvezetni, mindent zsugorcsővel szigetelni, mert
egy kiégett autó igen bosszantó és
elkeserítő látvány, főleg ha a garázs is
vele ég!
Ha a kormány kürtnyomógomb +12V-ot kapcsolná,
akkor a kiválasztó kapcsoló után
szükség lesz egy kiegészítő
áramkörre, amely egy tranzisztorból, és
két ellenállásból áll. Az
egészet be lehet építeni egy zsugorcsőbe, 3
kivezetéssel ellátva. Aki idegenkedik ettől a
zsugorcsöves megoldástól, készíthet
nyákot és dobozt(pl. kindertojás) is az
"áramkörnek".
Íme az illesztő kapcsolás:

A kapcsoló kiválasztásakor meg kell nézni,
hogy a kormánygomb közvetlenül kapcsolja e a
kürtöt, vagy van közbeiktatva egy relé
is(áramméréssel, vagy lehúzzuk a
kürtöt és hallgatjuk a kattanást, ha van)? Ha
van relé, akkor elég egy kis áramú
kapcsoló, de ha nincs relézve, akkor az SW1
helyére egy minimum 5A-es kapcsoló szükséges
a gyári kürt áramfelvétele miatt.
Érdemes spéci aranyozott csatlakozókat
használni, főleg ha olyan műszerfalelemet alakítunk
át, amit néha le kell szerelni.

A kötéseknél használjunk sarukat, forrasszuk
be a vezetékeket és mindent zsugorcsövezzünk
le, ami hozzáérhetne valamihez(érdemes venni egy
gázgyújtót)! A kiegészítő
áramkör légszerelésénél az
ellenállás lábakat csavarjuk egymás
köré és úgy forrasszuk meg.
Ügyeljünk az elrendezésre, nehogy a zsugorcső
egymáshoz nyomhasson két nemkívánatos
lábat!
A kürt megbízhatósága nagyon fontos!
A Tölcsér
beépítése
Az autó természeténél fogva rendesen
rázza az alkatrészeit, nincs ez másként a
beépítésre kerülő Kürtünkkel sem!
Nagyon körültekintőnek kell lennünk, hogy ha azt
szeretnénk, hogy ne hagyjuk el, vagy menet közben ne
zörögjön össze-vissza! Több féle
kürt létezik, nekem egy igazi amcsi példányt
sikerült beszereznem. Ez kb. 3kg, ha jól saccolom.

Gyári csavarjainál fogva jól lehet
rögzíteni, de legalább 3mm vastag lemezből kell
hajlítani a tartót. Indokolt több helyen
rögzíteni, azaz
kitámasztani(háromszögelni), mert még a
3mm-es tartón is tud rezonálni kicsit. Alul
látszik, hogy milyen módon sikerült
rögzíteni a jobb első sárvédő és a
doblemez közötti üregbe. Van olyan autó ahol
elfér elöl a hűtők előtt. Valószínű, hogy
minden autónál más lehetőségek vannak,
ezért az én példám csak
iránymutató lehet.



A tölcsért is odarögzítettem(szerencsém
volt, mert voltak gyári 6-os anyák beépítve
a doblemezbe!), valamint felül is tartja egy lemez
kitámasztó, ami sajnos nem látszik a képen!
Így nagyon stabil lett. Az egészet lefújtam
alvázvédővel(a hangszórót nem)!
A tölcsért magam hajtottam 3-as alumínium lemezből
(bármiből jó ami elég erős!). Egyik
ismerősömet kértem meg, hogy hegessze meg az éleket.
Íme a méretek(gyári adatokból)

Ha 3mm-es lemezből hajlítjuk, akkor 4mm-es
ráhagyást kell hagyni a hajlítások miatt a
kritikus éleknél! A két felső nem
derékszögű hajlításnál elég
2-2mm. Így pl. a 360,4mm hossz 368,4mm-re jön ki, a
két szárny hossza meg 309mm. A fülek méreteit
pontosan kell feljelölni és a jelölés mellett
hajtani.
Riasztó opció
bekötése
Már említettem, hogy van egy bemenet, amely egy TTL(0-5V)
szintű jelet tud fogadni egy riasztótól. A bemenet nincs
levédve túlfeszültség ellen, és nincs
felkészítve 12V fogadására, mert az a
riasztó amire terveztem TTL szintű kimenettel rendelkezik.
A képen látható, egymaga álló
tüskecsatlakozóra lehet a jelet bekötni:

Ha olyan riasztót szeretnénk csatlakoztatni, aminek
12V-os a kimenete, jelformázást kell
végeznünk. Elég egy 2k2 ellenállás
és egy 4,7V-os zener dióda a következőképpen
bekötve:

Aki idegenkedik ettől a megoldástól, használhat
tranyót is, de akkor át kell írni a programot,
hogy 0 szintre élesedjen a riasztás, valamint ki kell
venni a lehúzó ellenállást(R5) az eredeti
rajzról.

A rajzokon szereplő "Riasztóról 12V" olyan jel, amit a
riasztó akkor ad ki, mikor élesedett. A mostani program
esetében nem kell, hogy folyamatos jelet adjon, elég egy
impulzus is, a sziréna "beragad". Kikapcsolni csak az SW1
gombbal lehet(be is lehet). Természetesen át lehet
írni a programot, hogy ez másképpen
történjen, például úgy, hogy csak
addig szól, amíg a bemeneten jel van. Ha valakit ez
érdekel, segítek a programon módosítani!
Figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a Kürt igen hangos,
nemigen lehet mellette megmaradni és kb. egy fél
város hallaná! Valamit ki kell még
találnom, hogy a hangerejét a riasztáskor
lecsökkentsem, ezen még dolgoznom kell. Lehet, hogy van
akinek ez nem okoz fejfájást, engem kicsit zavar a tudat,
hogy többen a szívbajt kapnának mellette!
Ha viszont azt nézem, hogy megmarad egy több
milliós járgány, hááát...
Időközben egy újabb
fejlesztés 18F2321-el
A
18F2320 kifutó típus lett, helyette a 18F2321
ajánlható, többek között azért is,
mert olcsóbb! Közben a gombok számát is 12-re
növeltem.
A rajz:

A szükséges project állomány letölthető:
MPLAB Project
További elvi
lehetőségek...
A Rajzból jól látható, hogy rengeteg
láb szabadon maradt, ami további lehetőségek
kiaknázását vetheti fel. Igaz új
nyáktervet kell készíteni, de talán ez a
legkevesebb.
Lássuk milyen lehetőségek vannak egy autóban, amit
a fennmaradó PIC kapacitással meg lehet oldani:
Első gondolatra rögtön egy riasztó jut eszembe. Van
elég láb, amikkel fogadni lehet a motorháztető,
csomagtartó, ajtók, gyújtás
ráadása jeleket, és van elég kakaó a
PIC-ben, hogy ezeket a jeleket feldolgozza, és beavatkozzon.
Lehetőség van relék
beépítésére,
vezérlésére is, amivel akár több
ponton meg lehet szakítani az autó
létfontosságú pontjait(pl. gyújtás,
injectorok, benzinpumpa). A sziréna adott, a többi nagyon
minimális fejlesztést igényel. Az
élesítést ill. kikapcsolást meg lehet
oldani időzített rejtett kapcsolóval, esetleg rejtett
reed relével és mágnessel, vagy billentyűzettel,
kóddal. Vannak bonyolultabb egyben
kényelmesebb(távirányított)megoldások
is, de talán ebbe most nem kell belemélyedni.
Más lehetőség, némi diagnosztika
beépítése. A PIC jól tud mérni
impulzusokat. Ilyen impulzusok az autóban dögivel akadnak
(sebesség jeladó(távolság,
sebesség), fordulatszám, injector
idők(fogyasztás)), amiket meg lehet mérni és
át lehet adni soros porton egy laptopnak, esetleg ki lehet
jelezni egy LCD-n. Ezen kívül feszültségeket is
lehet mérni, mivel van szabad A/D bemenet is. (Persze lassan
kevés lesz ez a 28 láb és a memória ennyi
mindenre, jöhet a 18F458... )
Ha valaki kedvet érez ilyesmihez, érdemes
belemélyednie a motorok vezérlésének
működésébe, és jól meg kell ismernie
saját autója elektronikus bekötését.
Mindezt csak kedvcsinálóként említettem
meg, talán egy másik cikkben bemutatok
megoldásokat ezekre a kérdésekre.
Zárásként...
Jeleznem kell, hogy a Kürtöt mindenki a saját
felelősségére használja, ebből eredő
károkért, kellemetlenségekért nem tudok
felelősséget vállalni!
Ha a megépített áramkör netán nem
működik elsőre, az nem az áramkör elvi
hibája(nekem műkszik!), mindenképpen a
kivitelezésben keressétek a megoldást!
Segítséget természetesen adok, amennyit csak
tudok!
Köszönöm, ha elolvastátok és
megszívleltétek a kéréseimet, és
kívánok jó szórakozást a
megépítés örömeihez, és
remélem hasznotokra válik a kapcsolás!
Kapcsolat:
Ha kérdés vagy véleményetek van,
kérem a wattmep@tvn.hu
címre írjatok.
2007.07.03.
Frissítve: 2009.08.07. watt