A számítógép részei

Egyéb beviteli eszközök

Érintőpad (Touchpad)

Az érintőpad egy mutatóeszköz-típus, leggyakrabban a laptopokon található és az egeret helyettesíti. A touchpadon ujjunkat mozgatva tudjuk irányítani a kurzort a képernyőn. Az alatta lévő két gomb a kattintásra szolgál, az egér gombjainak funkcióit tölti be.
Többféle elven működhetnek, a legelterjedtebb a kapacitív érzékelés. Egyes touchpadek különböző részei alkalmasak az egér funkcióin túlmutató képességekre is, például ha a szélén húzzuk az ujjunkat, görgetni tudunk.

Laptop érintőpadja

Laptop érintőpadja

Fényceruza (Light Pen)

Ceruza alakú eszköz, mellyel a képernyő egy tetszőleges pontja kijelölhető.
A fényceruza hegyében egy érzékelő van, mely észleli a képernyőt pásztázó elektromosságot, az érzékelő meghatározza a koordinátáit.

Fényceruza

Digitalizáló tábla (Tablet)

A digitális rajztábla – digitalizáló tábla, grafikus tábla – egy adatbeviteli eszköz, amely lehetővé teszi, hogy az ember közvetlenül, kézzel vigyen be adatokat a számítógépbe úgy, ahogy a papírra ír vagy rajzol. A tábla segítségével például saját kezűleg írhatja alá dokumentumait ahelyett, hogy egy lapolvasó (szkenner) berendezésen keresztül elkészített, kép formátumban rögzített aláírást helyezne el a kívánt helyre.

A digitális rajztábla egy sík felületű tábla, amelyen a felhasználó egy tollhoz hasonló eszközzel dolgozik: rajzol, ír vagy „fest”. Az eredmény általában nem jelenik meg a táblán, hanem a monitoron lesz látható. (Az interaktív monitorok esetében az írás vagy rajzolás közvetlenül a monitor felületén történik, nem egy külön táblán.) Az egyszerűbb digitalizáló táblák feladata, hogy helyettesítsék az egeret. Előnyük, hogy a kurzor mozgatása a segítségükkel sokkal gyorsabbá és pontosabbá válik.

Az eszköz meghajtó telepítése után a digitalizáló tábla a következő funkciókat látja el:
Direkt pozicionálás – A tollat a tábla felülete fölött mozgatva a kurzort a képernyő bármelyik pontjára irányíthatja (a toll hegyének nem kell érintkeznie a tábla felületével).
Háromgombos egér parancsok - A Digitalizáló tábla a toll két gombjának és hegyének köszönhetően a háromgombos egér összes funkcióját biztosítja.
Böngészés – Böngészhetsz a dokumentumban és weboldalakon, ha lenyomod a tollon található középső gombot a tábla munkaterülete felett.
Nyomásérzékenység – E tulajdonságnak köszönhetően a toll verseng a különböző ecsetekkel és ceruzákkal. A toll hegyét erősebb lenyomva vastagabb, vagy gyengébben lenyomva éppen vékonyabb ceruza vonalat lehet vele húzni.

Digitalizáló tábla

Digitalizáló tábla

Mikrofon

A mikrofon egy elektroakusztikai átalakító. Célja a fizikai közegben (pl. levegőben) terjedő rezgések átalakítása elektromos jellé. A tényleges munkavégzést a benne található membrán végzi. Ennek anyaga készülhet papírból, műanyagból vagy alumíniumból. Ha a membrán hanghullámokkal érintkezik igen apró rezgéseket végez, s e vibrálásokat alakítja elektromos jellé.

Mikrofon

Mikrofon

Webkamera

A webkamera internetkapcsolattal rendelkező számítógépekhez kapcsolt kis videokamera, melynek képét akár más internetezők is nézhetik. Képminősége jóval gyengébb, mint a kézi videokameráké.

Webkamera

Webkamera

Digitális fényképezőgép / kamera

A digitális fényképezőgép az optikai lencserendszer mögött található elektronikus érzékelővel (CCD, CMOS) a fényjeleket elektronikus jelekké alakítja. Az elektronikus jeleket ezután processzor(ok) segítségével feldolgozzák, és digitális formában memóriában tárolják.

A digitális fényképezőgépet / kamerát vagy közvetlenül csatlakoztathatjuk a számítógéphez, vagy a benne lévő memóriakártyát egy kártyaolvasóba helyezve a számítógéppel megtekinhetjük, szerkeszthetjük a képeket.

Digitális fényképezőgép

Digitális fényképezőgép

A digitális kamera egy optikai lencsékből és fényvédett részből álló szerkezet. A lencsék egy zárszerkezeten keresztül képet vetítenek egy rögzítő felületre (digitális CCD-re). A rögzítés történhet kazettában lévő mágnesszalagra, írható DVD-re, esetleg merevlemezre.

Digitális kamera

Digitális kamera

Botkormány (Joystick), Autós kormány

A botkormány egy olyan jelbeviteli eszköz, ami egy rögzített alapon forgó rúdból áll. A botkormány továbbítja a rúd szögét, pontos állását az általa vezérelt eszköznek. Gyakran használnak botkormányokat videójátékok irányítására, ezek általában egy vagy több gombbal rendelkeznek.

Botkormány

Botkormány

Az autóverseny játékokra létezik a valós vezetést idéző kormány és pedál is.

Autós kormány

Autós kormány

Vonalkód olvasó

A vonalkód olyan gépek által optikailag leolvasható kód, amelynél különböző vastagságú függőleges világos és sötét közök, illetve vonalak meghatározott váltakozása fejezi ki az információt. Általában alattuk számokat is elhelyeznek. Leggyakoribb felhasználási területe a kereskedelem, például az áruk csomagolásán, amely lehetővé teszi az áru következő adatainak gyors azonosítását.

Vonalkód jelképekkel megjelenített azonosító számok lehetővé teszik a gépek számára az elektronikus leolvasást, melynek eredményeképpen használata nagyban segíti és gyorsítja az információ áramlását a bolti pénztáraknál, raktári átvételnél, illetve minden olyan helyen, ahol az üzleti folyamatokban szükséges.

Vonalkód olvasó

Vonalkód olvasó

Ujjlenyomat-olvasó

Az ujjlenyomat-olvasó használata egyszerű megoldásnak bizonyul. Mennyivel egyszerűbb egy ilyenfajta azonosítás, minthogy megannyi jelszót tartsunk fejben. Alkalmazása mára eléggé elterjedt. Megtalálható a legújabb notebookokban, általában a touchpad mellé beépítve, optikai egerekbe szerelve, illetve pendrive is kapható már ilyen funkcióval. Ezek a flash drive-ok ráadásul már úgy vannak kialakítva, hogy szeparált tárhellyel rendelkeznek: van egy publikus és egy privát részük, így természetesen ez is kézről-kézre vándorolhat, viszont az „államtitkokat” csak a megfelelő ujjal rendelkező személy érheti el rajtuk.

Az ujjlenyomat-olvasók működésének lényege egy optikai és egy kapacitív szkenner használata. Az optikai szkenner szíve egy töltéscsatolt-eszköz (CCD - Charge-Coupled Device), mely az optikai sugárzást elektronikus jelekké képes alakítani, s ennek segítségével beolvassa az eszköz az ujjlenyomatot majd összehasonlítja a már előre eltároltakkal. Amennyiben egyezés van az azonosítás sikeres, „beléphet” a felhasználó, ha viszont nincs egyezés, belépés megtagadva.

Ujjlenyomat-olvasóval ellátott pendrive

Ujjlenyomat-olvasóval ellátott pendrive