Képszerkesztés
Gimp

7. feladatsor

1. Válaszd ki az alábbi felsorolásból azt, amely leginkább jellemző a gamma fogalmára! Jelöld meg a helyes választ!
nyisd meg a GIMP képszerkesztő programot

2. Nyisd meg a Tenger.bmp, Szkúner.jpg és az Ágyú.jpg állományokat a megadott könyvtárból, a kijelölt adathordozóról A befogadó ebben a feladatban a Tenger nevű kép lesz!

Fájl - Megnyitás...

3. Vágd le a befogadó (Tenger.bmp) kép felesleges széleit! Majd mentsd el ugyanezen a néven, de jpg formátumban a megadott helyre!

Téglalap-kijelölési eszköz
az egérrel jelöld ki a képet (a fekete részek ne legyenek benne a kijelölésben)
Kép - Vágás a kijelölésre
Fájl - Exportálás másként...
Fájltípus kiválasztása: jpg

4. Jelöld ki a Szkúner.jpg képen a háromárbócos vitorlás körvonalát. (A pontos kijelöléshez alkalmazd az invertálási technikát.) Hasonló eredményt kell elérnie, mint ami a képen látható!

lépj át a Szkúner.jpg képre
Téglalap-kijelölési eszköz
az egérrel jelöld ki a képet (a fekete részek ne legyenek benne a kijelölésben)
Kép - Vágás a kijelölésre
Radíreszköz
töröld a kép jobb alsó sarkában lévő tengerpart részt
„Varázspálca” kijelölőeszköz
Eszközbeállítások párbeszédablak: Küszöb: 50
az égbolton addig kattingass az egérrel, amíg az égbolt legnagyobb területe ki nem jelölődik
Kijelölés - Invertálás

5. Tárold el a kijelölést egy önálló rétegre!

Szerkesztés - Másolás
Szerkesztés - Beillesztés
Réteg - Új réteggé

6. Mentsd az így módosított képet, a képszerkesztő program alapértelmezett formátumában, az eredeti névvel a megadott helyre!

Fájl - Mentés

7. Másold át a kijelölést a befogadó képre egy önálló rétegre!

Szerkesztés - Másolás
lépj át a Tenger.jpg képre
Szerkesztés - Beillesztés
Réteg - Új réteggé

8. Az átmásolt rétegen jelöld ki és töröld ki a jobb oldalon a levegőben lógó kötélzetet!

Radíreszköz
az egér segítségével töröld a kötélzetet

9. E rétegen végezd el a következő transzformációkat: átméretezés, a tenger bal alsó pozíciójába történő elhelyezés!

Réteg - Réteg átméretezése...
Réteg átméretezése: mértékegység: percent; Szélesség: 50,00 (a Magasság automatikusan igazodik)
Igazítási eszköz
jelöld ki a tenger, majd a szkúner réteget
Eszközbeállítások párbeszédablak: A cél bal szélének igazítása; A cél alsó szélének igazítása

10. Készíts másolatot a háttérrétegről és helyezd a legfelső pozícióba!

jelöld ki a tenger réteget
Réteg - Réteg kétszerezése
a réteg másolatot az egérrel mozgasd a legfelső pozícióba

11. Jelöljd ki az Ágyú.jpg képen szűk téglalap alakú kijelöléssel az ágyú képét! Majd másold a kijelölt képrészletet egy önálló rétegre!

lépj át az Ágyú.jpg képre
Téglalap-kijelölési eszköz
az egér segítségével jelöld ki az ágyú csövének nyílását
Szerkesztés - Másolás
Szerkesztés - Beillesztés
Réteg - Új réteggé

12. A képen végzett változtatás megőrzéséhez mentsd az állományt a képszerkesztő program alapértelmezett formátumában az eredeti néven a megadott helyre!

Fájl - Mentés

13. E réteget másold át a befogadó képre és helyezd a tenger jobb alsó sarkába!

Szerkesztés - Másolás
lépj át a Tenger.jpg képre
Szerkesztés - Beillesztés
Réteg - Új réteggé
bár nincs a feladatban leírva, de először át kell méretezni az ágyút!
Átméretezési eszköz
az egérrel kb. negyedére csökkentsd a képet
Igazítási eszköz
jelöld ki a tenger, majd az ágyú réteget
Eszközbeállítások párbeszédablak: A cél jobb oldali szélének igazítása; A cél alsó szélének igazítása

14. Készíts egy új teljesen átlátszó réteget! Ezen hozz létre egy ágyúgolyó méretű, kör alakú kijelölést!

Réteg - Új réteg...
Új réteg: Szélesség: 100,00; Magasság: 100,00; Átlátszóság
Ellipszis-kijelölési eszköz
a F lenyomása mellet szabályos kört tudsz rajzolni, kb. 100-as átmérőjűt rajzolj

15. A megfelelő átméretezés után töltsd ki a kijelölést fekete színnel!

Szerkesztés - Kitöltés előtérszínnel (mivel az alapbeállítás fekete)
(De miért, ha később úgy is színátmenetes lesz!?)

16. Hozz létre fehérből feketébe tartó, sugár irányú színátmenetet az ágyúgolyó rétegén!

Színátmenet eszköz
Eszközbeállítások párbeszédablak: Színátmenet: Előtérből háttérbe; Forma: Sugaras; Eltolás: 10,00

17. Készíts három rétegmásolatot az átalakított ágyúgolyóról, és helyezd el a lövedékeket a háromárbócos vitorlás irányában!

Réteg - Réteg kétszerezése (3x)
az egér segítségével az ágyúgolyó rétegeket mozgasd a megfelelő pozíciókba

18. A rétegsorrend a következő legyen! Az átlátszatlansági értékek felülről-lefelé haladva a következők legyenek : 10%, 100%, 90%, 90%, 90%, 90%

Rétegek párbeszédablak: a sorrendet egérrel igazítsd
Sorrend: Tenger másolata; szkúner; golyó 4; golyó 3; golyó 2, golyó 1; ágyú; tenger

Átlátszatlanság: a csúszkán a megfelelő rétegekre állíts be a megadott értékeket (és az alsó két réteg?)

19. Hozz létre legfelsőként egy szövegréteget, melynek jellemzői a következők legyenek: a színe a lövedékek színével megegyező, mérete 50, helye a kép jobb felső területe, betűtípusa Times New Roman Bold Italic; tartalma pedig „A szkúner utolsó útja”

Színpipetta-eszköz
kattints az ágyúgolyó területére
Szövegeszköz
kattints a kép jobb felső sarkába és írd be a megadott szöveget
Eszközbeállítások párbeszédablak: Betűkészlet: Times New Roman Bold Italic; Méret: 50
Szín: az előbb kijelölt szürkés színt válaszd ki
Igazítási eszköz
jelöld ki a tenger, majd a felirat réteget
Eszközbeállítások párbeszédablak: A cél jobb oldali szélének igazítása ; A cél felső szélének igazítása

20. Mentsd el a munkád a képszerkesztő program saját formátumában a megadott helyre! A fájl neve Utolsó_szkúner legyen.

Fájl - Mentés másként...

Az elkészült kép:

Utolsó_szkúner