Lírai művek elemzése írásban
(Milyen észrevételeim lehetnek?)
Lírai alkotásokban igen nagy szerepe lehet a képi világnak.
A képek lehetnek egyszerűen elképzelhető un. vizuális képek, vagyis látványelemek, (ezek állóképek vagy "mozgó"-képek is lehetnek, tehát statikus vagy dinamikus képek),
de lehetnek jelképek vagy szimbólumok, illetve
un. szóképek:
metaforák,
hasonlatok,
metonímiák,
allegóriák vagy egyebek, pl.
az érzékterületek egymásra vonatkoztatásával keletkező szinesztéziák.
A képek "felrakásának" logikája lehet olyan, amelyben erősítik, kiegészítik egymást, esetleg fokozás figyelhető meg, de lehet olyan is (főleg a romantikában), hogy ellentétpárokba rendezettek a képek, esetleg végig képi kontrasztokból áll a mű.
Modern művekben a kép gyakran csupán emblémamozzanat, önmagát esetleg nem is jelenti, a denotációs (elsődleges)
jelentés helyett csupán a konnotációs (másodlagos) jelentést kell figyelembe venni.
A szimbolizmus és/vagy a szecesszió korszakában keletkezett versekben a jelentés mindig túlmutat önmagán, vagy
kultúratörténeti képzettársítást kíván, vagy az olvasó alkotótárssá válását, esetleg az adott kor alapos ismeretét.
Ha még mélyebbre kívánunk ásni a műben, akkor a szövegelemzés néhány módszerét hívhatjuk segítségül. Megkeressük a kulcsfogalmakat (ismétlődnek!), a legfontosabb információkat, illetve felderítjük a szöveg hálózatait. Ezután kezdünk el figyelni mindarra, ami a legnagyobb érzékenységet kívánja, a szöveg zeneiségének „finomságait"“vesszük szemügyre.
A formát:
Az alakzatok megfigyelése is sokat segíthet a mű értelmezésében
Tehát:
mely szavak, mondatok ismétlődnek;
Ha mindezt végiggondoltuk és vázlatosan kijegyzeteltük, akkor legalább egyszer átfogóan végiggondoljuk:
mit jelent számunkra az adott mű, hogyan hat ránk, mennyire fogadjuk be
(vagy el) esetleg mennyire utasítjuk el (és miért).
Ez utóbbi áttekintő, összefoglaló, szintetizáló gonadolatmenetet nem érdemes a fenti lépések megtétele előtt „bejárni“,
mert csupán a tetszik-nem tetszik szintjén maradunk, és valójában nem tudunk meg a műről és a vele való kapcsolatunkról semmit; vakon megyünk el az egyes jelzések, művészi
hatások, információk mellett.
VÉGÜL!
Rendezzük amit lejegyeztünk (esetleg egyszerűen beszámozzuk az egyes észrevételeinket, így állítjuk logikai sorrendbe őket), majd kikeressük a költeményből azokat a részleteket, amelyekkel megvilágítjuk a mondandónkat, és megírjuk elemzésünknek (műértelmezésünknek, esetleg az esszének) a zárását vagy nyitását; de fordítva is csinálhatjuk: előbb a főrészt készítjük el, ahhoz írunk később nyitást és zárást.
Az érettségin minden alkalommal megadják azokat a szempontokat, amelyek mentén vizsgálni kell a lírai szöveget.
Vershelyzet, versbeszéd
Beszédhelyzet
A cím és a szövegegész kapcsolata
Hangulat és hangnem
A stílusirányzat jellegzetességei
Poétikai eszközök (pl. jelzőhasználat, költői képek, retorikai alakzatok)
Műfaj
Szerkezet
Részletezve néhány szempont:
A cím és a szövegegész kapcsolata
Témajelölő (amikor a cím előreutal, így kijelöli a költemény témáját) (Pl. Juhász Gyula: Milyen volt)
Vershelyzet
Konkrét, elsődleges; általános; metaforikus, másodlagos
Versbeszéd
Személyes, személytelen (Én-beszéd, Mi-beszéd); leíró, „elbeszélő“
Beszédhelyzet
Monológ, reflexió, meditáció, párbeszéd…
Stb…
Forrás:
https://www.edums.ro/resurseeducationale/files/liceal/alteprograme/%C3%89retts%C3%A9gi%20magyar%20L%C3%ADrai%20alkot%C3%A1sok%20%C3%A9rtelmez%C3%A9se%201.pdf