E feladattípus
mögött áll a legkiterjedtebb irodalomtanítási gyakorlat. Érettségi írásbeli
feladatként lényeges eleme a kifejtéshez megjelölt szempont. E szempont a
szöveg megközelítésének természetesen csak egyik lehetősége, de fontos, hogy a
vizsgázó az adott szempont kifejtésére összpontosítson. Ez az összpontosítás
azonban nem zár ki semmilyen más, a szövegből, a vizsgázó élményéből,
háttértudásából fakadó más értelmezési lehetőséget. A tartalmi kifejtés és a
gondolatmenet fő szervező elvét jelentő szempont egyik lehetséges forrása a
fogalmak című összeállítás.
Egy mű (pl.
lírai alkotás, rövid szépprózai mű, drámarészlet, esetenként esszé) adott
szempontú elemzése, értelmező bemutatása. A feladat tartalmazza az értelmezés
kiemelt szempontját. A feladathoz tartozhat egy felvezető szöveg is.
PÉLDÁK
„Valamennyien tékozló fiúk vagyunk azzal a különbséggel, hogy
egyesek az atyai háztól eltávolodó, míg mások már a visszavezető úton
járnak.” (Pilinszky János: Egy lírikus
naplójából) |
Értelmezze Pilinszky János gondolatát az újszövetségi
példabeszéd – A tékozló fiú – figyelembe vételével! (Írása ne haladja meg a 4 oldal
terjedelmet.)
A tékozló fiú története
Egy embernek volt két fia. A fiatalabbik egyszer így szólt apjához: Apám, add ki nekem az örökség rám eső részét. Erre szétosztotta köztük vagyonát. Nem sokkal ezután a fiatalabbik összeszedte mindenét, és elment egy távoli országba. Ott léha életet élve eltékozolta vagyonát. Amikor már mindenét elpazarolta, az országban nagy éhínség támadt, s nélkülözni kezdett.
Erre elment, és elszegődött egy ottani gazdához. Az kiküldte a tanyájára a sertéseket őrizni. Örült volna, ha éhségét azzal az eledellel csillapítatta volna, amit a sertések ettek, de még abból sem adtak neki. Ekkor magába szállt: Apám házában a sok napszámos bővelkedik kenyérben – mondta –, én meg éhen halok itt. Útra kelek, hazamegyek apámhoz, és megvallom: Apám, vétkeztem az ég ellen és teellened. Arra, hogy fiadnak nevezz, már nem vagyok méltó, csak béreseid közé fogadj be.
Csakugyan útra kelt, és visszatért apjához. Apja már messziről meglátta, és megesett rajta a szíve. Eléje sietett, a nyakába borult, és megcsókolta. Erre a fiú megszólalt: Apám vétkeztem az ég ellen és teellened. Arra, hogy fiadnak nevezz, már nem vagyok méltó. Az apa odaszólt a szolgáknak: Hozzátok hamar a legdrágább ruhát, és adjátok rá. Az ujjára húzzatok gyűrűt és a lábára sarut. Vezessétek elő a hizlalt borjút, és vágjátok le. Együnk és vigadjunk, hisz fiam halott volt, és életre kelt, elveszett és megkerült. Erre vigadozni kezdtek.
Az idősebbik fiú kint volt a mezőn. Amikor hazatérőben közeledett a házhoz, meghallotta a zeneszót és a táncot.
Szólt az egyik szolgának, és megkérdezte, mi történt. – Megjött az öcséd, és apád levágta a hizlalt borjút, hogy egészségben előkerült – felelte. Erre az megharagudott, és nem akart bemenni. Ezért az apa kijött és kérlelte. De ő szemére vetette apjának: Látod, én annyi éve szolgálok neked, és egyszer sem szegtem meg parancsodat. És nekem még egy gödölyét sem adtál soha, hogy egyet mulathassak a barátaimmal. Most meg, hogy ez a fiad megjött, aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta, hizlalt borjút vágattál le neki. Az mondta neki: Fiam, te mindig itt vagy velem, és mindenem a tied. S illett vigadnunk és örülnünk, mert ez az öcséd halott volt, és életre kelt, elveszett és megkerült.
(A tékozló fiú története - Jézus példabeszéde; Újszövetség; Lukács evangéliuma; dr. Kosztolányi István fordítása)
Lehetséges
tartalmi elemek:
- a példabeszéd (parabola, képes beszéd) egy eszmei-erkölcsi tanítás megvilágítása rövid történettel;
- A tékozló fiú a legfontosabb keresztény tanítást közvetíti: az őszinte, önáltatás nélküli megbánást mindig megbocsátás követi;
a tanítás provokatív jellege éppen egyszerűségéből fakad:
nemcsak közvetít egy tanítást, hanem át is értelmezteti velünk addigi erkölcsi
felfogásunkat (pl. tisztesség és tisztességtelenség, jóság és gonoszság, hála
és háládatlanság);
- a három szereplő három jellegzetes magatartásforma (az
apa, aki elbocsát és visszafogad; a tékozló fiú, aki az élet ismeretében tér
vissza az apához; az otthon maradt fiú, aki igazságtalanságot lát az apai
döntésben, akin eluralkodott a “jóság gőgje”, mely önmaga magatartását
kizárólagosan helyesnek véli);
- a példabeszéd azt is sugallja, hogy az emberi sors
végzetes kilátástalansága nemcsak tragikus esemény, hanem kegyelmi állapot is,
magában hordozza a “mélypont ünnepélyét” (Pilinszky), a felemelkedés kezdetét,
lehetőségét;
- az ember úton levő lény, aki az elvágyódás és visszatérés dimenziói között él;
Pilinszky szerint “minden igazi mű a tékozló fiú
történetének megismétlése” (az irodalomnak azt a reményt kell sugallnia, hogy
hazatéréskor nem zárt, hanem nyitott kapuk fogadnak).
• • •
Messze setétedik már a Ság teteje,
Ezentúl elrejti a Bakony erdeje,
Szülőföldem, képedet:
Megállok még egyszer, s reád visszanézek.
Ti kékellő halmok! gyönyörű vidékek!
Vegyétek bús könnyemet.
Ti láttátok az én bölcsőmnek ringását
S ácsorgó ajakam első mosolygását
Szülém forró kebelén;
Ti láttátok a víg gyermek játékait,
A serdülő ifjú örömit, gondjait,
Éltem vidám reggelén.
Mélyen illetődve bucsuzom tőletek;
Elmégyek: de szívem ott marad véletek
A szerelem láncain.
Hímezze bár útam thessa1i virulmány,
Koszorúzza fejem legdicsőbb ragyogvány
A szerencse karjain;
Bánatos érzéssel nézek vissza rátok,
Ti szelíd szerelmek s vidám nyájasságok
Örömmel tölt órái!
Nem ád vissza nékem már semmi titeket!
Evezzem bár körűl a mély tengereket,
Mint Magellán gályái.
Oh, gyakran a szívnek édes ösztöneit
S tárgyaihoz vonzó rózsaköteleit
Egy tündér kép elvágja!
A szilaj vágyások gigászi harcait,
E bujdosó csillag ezer orkánjait
Bévont szemünk nem látja.
Hív szívünk csendesebb intésit nem halljuk,
Az előttünk nyíló rózsát letapodjuk,
Messzebb járnak szemeink;
Bámulva kergetjük álmunk tarka képét,
Örökre elvesztjük gyakran éltünk szépét,
S későn hullnak könnyeink. (1804)
- Búcsúzás-versek a magyar költészetben (hazától, várostól, tájtól, szülőtől, szerelemtől, baráttól, élettől)
- összetett élmény; az elválás fájdalma, visszanézés (térben / időben) – alkalom (emlékidézés, számvetés, összegzés); konkrét tájelemek, személyes élmények (E/1-ben; E/2 anaforás megszólítás-sor),
- életrajzi elemek, érzelmi telítettség (értékvesztés: szülőföld, ifjúság, szerelem); feloldatlanság (múltbéli örömök / jelenbeli bánat – a könny-motívum keretez); 4. vsz.: tágítás; 5-6. vsz.: általánosítás (T/1.); többértelmű képek (tündér kép; bévont szem);
• • •
Petőfi a Képzetem című költeményét a Honderü támadására – „Az
író múzsája, mint legtöbbnyire, nagyon alant repked” (1845. július 29.) –
írta válaszként. Értelmezze a költeményt jellegzetes romantikus ars
poeticaként! (Írása
ne haladja meg a 4 oldal
terjedelmet.)
Petőfi Sándor: Képzetem Még mit nem mondanak! Hogy az én képzetem Alant jár, magasra Föl nem
röpíthetem. Lent jár a
föld szinén, Ha úgy
tartja kedve, Sőt a föld
alá is Van gyakran sülyedve; Mint buvár, sülyed a Mélységek mélyére, A legmélyebb tenger: A szív fenekére. De ha mondom neki: „Szállj a magasra fel!” Felszáll s a légben, mint Pacsirta, énekel. S ha ekkor biztatom: „Még följebb, képzetem!” Vele a sasokat Rendre
megkergetem. A sas mind
elfárad, De nem fárad
ő el, |
Egy utat kezd a leg- Magasabb felhővel. És a felhőknek sem Társa ő sokáig, Egyenest fölfelé Tör az ég boltjáig, És ha ekkor éppen Napfogyatkozás van: Az elsötétedett Nap mellett elsuhan, Elsuhan mellette, Egyet pillant rája, S megkerűl a napnak Elveszett pompája. És az én képzetem Még ekkor sem pihen, Hanem a legfelső Csillagzaton
terem, S
ott, hol már megszűnik Az
isten világa, Új
világot alkot Mindenhatósága
– (1845) |
Lehetséges tartalmi
elemek:
– válasz a támadásra: a költő teremtő képzeletének mindenhatósága, szabad szárnyalása
– a képzeletbeli utazás terei (legtávolabbi végletek, lent-fönt); elemek (föld, víz, levegő, tűz) és a világmindenség teljessége;
– belső tartalmak kapcsolódása (érzések, hangulatok); a száguldás-képzet és a forma kapcsolata (tudatmozgás; astrofikus szerkezet, egyetlen ív, 6-os rövid sorok);
– jellegzetesen petőfis: felütés (vershelyzet, hangütés), képi motívumok (pacsirta, sas, felhő, csillag), a természetes (köznapi kifejezések) és a kozmikus kapcsolódása;
– a mű helye Petőfi ars poeticái, programversei között (a tanult anyag alapján pl.: A természet vadvirága, 1844; Dalaim, 1846; A XIX. század költői, 1847);
– Petőfi alkotói-művészi programja; a szabadság-fogalom változatai, változásai költészetében