„B” csoport (50 pont)
…………………………….
(Név – osztály)
Irodalom teszt a 9. évfolyam számára - 2005. szeptember
Révai Miklós Gimnázium - Tanár: Wenczel Imre
Írja be a kipontozott helyekre a megfelelő információkat! (A helyesírási hibákért pontlevonás jár!)
A harmadik istennemzedékben súlyos harcok után kialakult a végső rend (a görög mitológia szerint):
……………….. lett a főisten, az ég és a ……………………. ura, felesége ……………………. Poszeidón a …………………….. ura, ………………………. (azaz Plutón) az alvilág ura. Fontosabb olümposzi istenek még:
Poszeidón ………………………ura,
Démétér, a ………………………………….. istennője,
Artemisz, a ……………………… szűz istennője,
Héphaisztosz, az istenek …………………………………,
Athéné, akinek pajzsán……………………………….van,
……………………………….., a hadisten,
Aphrodité, a szerelem istennője,
………………………., a …………………………….. istene, az isteni (férfi)hírnök és ……………………………………., a legidősebb és egyben legfiatalabb istennő, a ………………………………. Istennője. De itt vannak a legfontosabb titaniszok is, pl. a három Hóra a rend és a törvény őre, a három Moira pedig a sors fonalát fonja.
Ismert titán pl., a 12 próbás …………………………. és, a zseniális jós, aki ellopta a tüzet az embereknek:………………………………
*
Az eposz kötött formájú nagyepikai műfaj. …………………………… Poeticája szerint főbb jellemzői:
versmértéke………………………………………,
drámai mese (fikció), melynek "eleje, ……………….. és ………………………. " van, tehát nem széteső a szerkezete,
……………………ok tagolják,
fontos eleme a hősök ………………………..e,
csodás elemek, ésszerűség (logika) jellemzi.
Egyéb, későbbi megfogalmazás szerint: az eposz egy kivételes képességű, természetfölötti erőktől támogatott ……………………….nek egy …………………………………….. életében döntő fontosságú ………………………………..ről szól.
*
Eposzi kellékek:
invokáció, vagyis ………………………….,
propozíció, vagyis ………………………….,
in medias res, vagyis ……………………………………………………,
enumeráció, vagyis …………………………………………………………,
deus ex machina, vagyis …………………………………………………..,
epitheton ornans, vagyis ……………………………………………………,
továbbá sémák, toposzok, nagy epikus hasonlatok,
anticipáció (…………………………………) stb. Az elbeszélést epikai hitel és totalitás jellemzi.
Néhány összefüggés az Iliász és az Odüsszeia kapcsán:
Mindkét mű a ……………………………………mondakört dolgozza fel.
(A másik korabeli, ismert fiktív történet a …………………………….. mondakör.)
Az előbbi mondakör inkább az ……………………………………. műfajának, az utóbbi inkább a ………………… műnemének vált forrásává.
Az Iliász tárgya a ……………………….. háború történetének …………………… napja a ……………-dik évtől kezdődően. Az epikus történések között sok a …………….. történés (………………, sértődöttség, őrjöngés, részvét, emberiesség, stb.)
*
Az Odüsszeia tárgya a ……………………………….i háborúból hazatérő hős, …………………………………… kalandsorozata. Az eposz ideje és tere azonban sokkal tágabb, ún. …………………………… elbeszélések egészítik ki ezáltal az Iliászt, pl. Démodokosz éneke a falóról a phaiákoknál.
*
A mítosz természeti vagy.................................................................................antropomorf megfogalmazása
egy vagy több........................................................................................................ben.
A mítosz a görög történetírók szerint .................. lányainak, a .................................................. a kinyilatkoztatása nyomán keletkezett.
*
Kronosz felesége: …………………………..