Balassi Bálint (1554. Zólyom – 1594. Esztergom)
A magyar irodalom legnagyobb magyar
nyelven író lírikusa, aki zaklatott életsorsával dacolva nagyszabású költői
életművet hozott létre.
Költészetében eljutott korának
dallamra épülő udvarló verseitől a reneszánsz humanista szövegversig.
Jó nevelést kapott, de apja kegyvesztése
után élete soha nyugvópontra nem jutott: hol királypárti, hol a lengyel király
híve, hol katolikus, hol protestáns, és szerelmi kalandjai is mindig balul
ütöttek ki.
Végvári katonának állt, s harc
közben érte a halál is, a török kézen lévő Esztergom ostrománál.
Balassi korának legműveltebb
emberei közé tartozott, kilenc nyelven értett, különösen jól ismerte az olasz
reneszánsz kultúrát.
Életében egyetlen verse sem
jelent meg, lírája több kéziratos gyűjteményben maradt fenn.
Ha témái felől közelítjük, akkor
Balassi verseit három csoportra oszthatjuk: szerelmes,
vitézi (illetve tavasz-énekekre) és istenes
versekre.
De az újabb kutatások és kiadások
nyilvánvalóvá teszik, hogy a költő - a kor szokásának engedve szabályos és
arányos ciklusokban gondolkodott, amelyekből kettő, egyenként harminchárom
versből álló, el is készült ( Balassi Bálintnak
szerelmes éneki, kik között egynéhány
isteni dicséret és vitézségről való ének is vagyon).
Feltehetőleg még egy
harminchármas ciklust tervezett, s egy utolsó költemény egészítette volna ki a
tökéletesen harmonikus építményt; a költő korai halála miatt azonban csak
huszonegy vers készült el az első hatvanhat után.
Az első ciklus a lírikus
házassága előtti életét (1584-ig), a második pedig a
házassága utánit idézi 1591/92-ig, a harmadik, feltehetőleg, csak istenes
versekből állott volna. Egyébként az egész építmény a Szentháromságra utal, a
hármas szám uralkodik az egyes versek szerkezetében, sőt még a rímképletekben
is.
Balassi vitézi versei - így a
valamennyi közül legismertebb Egy katonaének
többnyire rendkívül dinamikus életképek, melyek egyszerre idézik a végvári
élet veszélyeit és örömeit.
Szerelmi versei (Annához,
Júliához, Céliához, Fulviához) a kor - s a megelőző korok - európai szerelmi
költészetének legjobb színvonalát adják; a költő hol a tőle elforduló nő után
hiába epekedő lovag képében szólal meg, hol pedig, s itt lesz igazán eredeti,
az osztályából kiűzött, s egyedül a kedvese szerelmében reménykedő csalódott
férfi szerepében.
A legjelentősebbet azonban
Balassi kétségkívül istenes lírájában teremtette. A maga bűnösségéről
meggyőződött, üdvözülésében kételkedő, mélyen meghasonlott ifjú férfi keresi a
versekben a maga Istenét, hogy bocsánatot s legfőképpen megnyugvást nyerhessen
( Adjál csendességet, Balassi Bálint nevére).
Ún. Balassi-strófákban írt versei
közül talán a leghíresebb az Egy katonaének (In laudem confiniorum – azaz A
végek dicséretére). (Három pillérű szerkezetet követ a
gondolatmenet, mely a görög timpanont juttatja eszünkbe. Maga a Balassi-strófa
hosszú, 19 szótagos, az ún. Lucretius-sorból ered. Hangsúlyos versforma,
ritmikai tagolása 6/6/7
szótag soronként/ütemenként. A rímképlet: a
a b, c c b, d d b .
Ún. tavasz-énekei
közül talán a legszebb az In laudem verni
temporis. (A tavaszidő dicséretére; a Balassi által adott
magyar címe szerint: Borivóknak való.)
Balassi a magyar nyelvű szerelmi
líra megteremtője. A Balassi-strófában írt 5. epigrammájában foglalja össze
szerelmeit:
„Lettovább Júliát s letinkább Céliát ezideig szerettem.
Attól keservessen, ettől szerelmessen immár búcsut vettem.
Most Fulvia éget, ki ér bennem véget, mert tüzén meggerjedtem.”