A Biblia 

(Mohácsy Károly nyomán)

 

(Bevezető a Biblia részletesebb tanulmányozásához!)

 

 

Az elnevezés görög eredetű, jelentése: "könyvek'; "iratok".

Mindenféle irodalmi műfaj kezdeti formáira mintát nyújt (elbe­szélés, példázat, párbeszédes jelenet, különböző lírai műfajok: himnusz, jeremiád [siralom],jövendölés, szerelmi dal stb.)

- Jelképes nyelve a költői kifejezés nyelvével rokon, témáiban pedig emberi alaphelyzetek, élmények fejeződnek ki.

 

 

A "könyvek” korábbi s nagyobb csoportja az Ószövetség, másik része pe­dig az Újszövetség iratait tartalmazza. Ennek a megnevezésnek az az alapja, hogy a bibliai őstörténet szerint Isten a "kiválasztott nép" őseivel, Ábrahám­mal, Izsákkal és Jákobbal szövetséget kötött, szigorú törvények sokaságát ír­ta elő számukra, s ezt a szövetséget a zsidó népet Egyiptomból kivezető Mó­zessel újra megerősítette: nekik ígérte örök hazául az "ígéret földjét", Ká­naánt. A zsidóság azonban az elkövetkező évszázadok során a szent könyvek szerint megszegte a régi szövetséget, vétett a törvények ellen, s ezért a próféták közül Jeremiás már egy "új szövetségről" adott hírt. A kereszténység szerint Is­ten ezt az új szövetséget Jézus Krisztus által kötötte meg, aki Isten fiaként kín­halálával megváltotta az emberiséget, s ezzel eltörölte az első emberpár enge­detlenségéből, lázadásából származó "eredeti bűnt", az ősbűnt.

 

Az Ószövetség az óhéber irodalom foglalata: műfajuk, keletkezési koruk és eredeti nyelvük tekintetében egymástól eltérő irodalmi művek gyűjteménye. Kb. ezer év irodalmát tartalmazza a Kr. e. 12. századtól a Kr. e. 2. századig.

A könyvek nagy részének nyelve a klasszikus héber, de néhány mű arámi nyelven íródott.

Válogatása a végle­ges szövegek kialakítása. Ezt a folyamatot nevezzük kanonizálásnak. (A görög kanón szó jelentése "mérték'; "zsinórmérték'; "erkölcsi norma".)

 

A hellenizmus korában az alexandriai zsidóság számára a Kr. e. 3. szá­zadban görögre fordították le az Ószövetséget,

Ezt a gö­rög fordítást nevezik - latin szóval - Septuagintának (szeptuaginta; jelentése: "hetven"). A hagyományos legenda szerint hetven zsidó bölcs külön cellákba zárva-isteni sugallatra-egymástól függetlenül azonos, szó szerint megegye­ző fordítást készített a héber eredetiből. A Septuaginta több könyvet tartal­maz, mint a zsidó kánon; a katolikus egyház ezt az összeállítást fogadta el hi­vatalosnak, ezt kanonizálta.

 

A Teremtés könyve

Az ószövetségi Biblia könyveinek jelentős része a zsidóság őstörténetét dol­gozza fel. Ezek között művészi értékei, valamint a benne elbeszélt események ősisége révén a legelső helyet az az öt könyv foglalja el, melyet a hagyomány Mózesnek tulajdonít.

 

 

Mivel a Biblia első öt könyve többségében erkölcsi, vallási és társadalmi törvényeket tartalmaz, zsidó elnevezése Tóra ("törvény", "tan"). Kb. a Kr. e. 5. század végén szerkeszthették egybe legalább négy, különböző időben kelet­kezett forrásból, hagyományanyagból.

 

Az ún. "mózesi könyvek" közül az első a Teremtés könyve, melynek latinosított címe: Genesis (a görög geneszisz szó jelentése: "keletkezés"). Végső formájának kialakulása számos átmeneti szer­kesztés után a Kr. e. 6. században fejeződhetett be.

 

 

A Genesis első 11 fejezete a világ teremtését és az emberiség őstörténe­tét mondja el népies elképzelésben. Az ókori keleti elemeket is magába ol­vasztó teremtéstörténet erőteljesen monoteista jellegű (monoteizmus: "egyet­len istenben való hit").

 

A Genesis közvetlenül egymás után két teremtéstörténetet is közöl. Az elsőben az eredeti héber szöveg szerint Isten neve Elóhim (a héber Él- "isten" - többes száma a magyar fordításban: "Isten").

Ez az egyetlen Isten, aki minden más isten létezését kizárja, puszta sza­vával teremtette meg "hat nap" alatt a mindenséget. "Isten a hetedik napon be­fejezte művét, amit alkotott. A hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett. "

(((A bibliai elbeszélést épp az különbözteti meg a mezopotámiai vagy más (pl. a görög) kozmogóniáktól - amelyek valamilyen ősi anyagnak a létezését fel­tételezik, s maguk az istenek is részei a világnak-, hogy Isten a semmiből hoz­ta létre a világot, s nem valamilyen meglévő anyagból formálta ki.)))

 ­A hatnapos teremtés folyamán az univerzum egyre rendezettebb, tökélete­sebb lesz, a teremtés csúcspontja pedig az ember: "Isten megteremtette az embert, saját képmására alkotta, férfinak és nőnek teremtette.” Időben ő az utolsó és az Is­tenhez legközelebb álló teremtmény, s feladata, hogy uralma alá vonja a föl­det.