Dante: Isteni színjáték

 

(A rövid és töredékes összefoglaló középiskolai dolgozathoz, írásbeli felelethez - Mohácsy Károly tankönyvének gondolatmenete nyomán készült; többször szó szerint idézünk a könyvből.)

 

Dante Alighieri (1265, Firenze-1321, Ravenna)

az egész középkori irodalom legnagyobb költője , összefoglaló művésze és polihisztora. Tudása szinte felmérhetetlen. Művei minden lehetséges műfajt és témát érintenek, ami az adott korban divatos. Eleinte guelf (pápa)párti, majd városának fekete guelfjei miatt, akik száműzik őt, ghibellinné (császárpárti) válik. Az orvosok céhének tagja, egy ideig Firenze priorja. Eleinte vagyonos, később elszegényedik, és mecénásokra szorul. Saját szavai szerint, melyeket az Isteni színjáték bevezetőjeként írt: „…Dante Alighieri származására nézve firenzei, erkölcseire nézve nem az.”

 

 Időrendben első műve Az új élet (1294). Nagy élményéről, a 9 éves Beatricével való találkozásról és a hozzá fűződő indulatokról (szerelemről) szól. Háromféle szövegformát és műfajt alkalmaz itt a költő: a prózai részletek a történetet mesélik el, az illeszkedő szonettek lírai szempontú megközelítését adják az élménynek, az elemzések pedig a trubadurok szokásai szerint magyarázzák a verseket tartalmi és szerkezeti vonatkozásban. Ez a verses-prózai „regény” tehát mintegy bevezetőül szolgál ahhoz a nagy szellemi kalandhoz, amelyik majd az Isteni színjátékban teljesedik ki. A valóságos hölgy alakjából elvont, Dante által megteremtett Beatrice az ÉGI szépségnek, a lelki (erkölcsi) tisztaságnak, a nemességnek és a középkori vallás által ihletett, megtisztító  tökéletességnek lett a jelképe.

 

Dante írt még filozófiai értekezést olaszul (1308, Vendégség – verses és prózai töredékek. Dante szerint az igazi nemesség nem a születéstől és a vagyoni állapottól függ, hanem a VIRTUStól – a személyiség szellemi-erkölcsi tartásától, nemességétől.)

 

Latinul írt tanulmányában (1306, A nép nyelvén való ékesszólásról) a latinnal szemben az élő olaszt (toszkánai nyelvjárást) tartja a jövő tudós, irodalmi nyelvének, mert ezáltal megteremtődhet a nemzeti egység is Itáliában.

 

Legérettebb latinul írt prózai alkotása: Az egyeduralom (1320) politikai utópia arról, hogy milyen lenne a testvériségben, egységben élő emberiség, milyen lenne a világbéke, ha a föld egyetlen birodalomként működne. Elkülöníti itt Dante a lelki ualkodót (a pápa) a világitól (a császár), és megköveteli az ideális uralkodóktól, hogy ne avatkozzanak egymás dolgába.

 

Az Isteni színjáték hatalmas alkotás, hosszú ideig készül, tulajdonképpen Dante egész életművének összegzése. (Keletkezési ideje 1307-1320/21)

Eredeti címe Komédia (Commedia), mert az adott korban azokat a műveket, amelyek viszontagságos kalandokkal kezdődtek, de jól végződtek, komédiának nevezték. Később illesztették tehát a címhez a divina (isteni) jelzőt.

A mű firenzei nyelven, toszkánai nyelvjárásban szólal meg, ezáltal megteremtve (megerősítve) az olasz irodalmi nyelvet (édes-új stílus). Az eposz által közölt hatalmas ismeretanyag miatt a középkor enciklopédiájának is nevezi az irodalomtörténet. A természettudományi ismeretektől kezdve az antik mitológián/filozófián át a keresztény világkép/teológia összegzéséig jut a szerző. Talán ezért is választja a túlvilági utazó vezetőjéül Vergiliust, a latin költőt, aki „pogány” gondolkodóként állítólag megjósolta (IV. eclogájában) a Megváltó és az Aranykor eljövetelét.

 

Az epikus keretbe foglalt lírai, filozófiai költemény (melyben fontos szerep jut a drámai elemeknek és az eposzi nagyságrendű tablóknak) témája többrétű.

 

Egyrészt a lírai én tulvilági utazásáról szól. (Dante -- a  költő -- Danténak nevezi el a lírai hőst, tehát elsősorban önmagát aposztrofálja művében)

Másrészt azt az allegorikus utat mutatja be, hogyan tisztulhat meg az ember a bűneitől.

Végül – olyan vízió, a túlvilágról szóló látomás, amely újra-elrendezi a középkori ember képzelete szerint a világot, elhelyezve benne a bűnt (a sátánt), az erkölcsi tisztaságot (Istent, Máriát, Beatricét),  és az EMBERT. Eszerint alaptörvény, hogy a túlvilágon mindenki abban bűnhődik, amiben bűnös, és úgy kapja erkölcsi jutalmát, amiképpen erkölcsös életet élt.

 

A számmisztika a szentháromságra és a hármas szám egyéb fontos jelképeire utal. Így épül a mű szerkezete és formája. 3-szor 33 plussz egy énekből áll, minden énekben három soros szakaszok (ún. tercinák) építik  a szöveget. (A tercina olyan három soros szakasz, amely rímeivel szabályosan csatlakozik a következő szakaszhoz. Rímképlete tehát: aba, bcb, cdc,…) A kilences szám dominanciája a Pokol (9 kör), a Purgatórium (9 szint) és a Paradicsom (9 ég) elrendezésében érvényesül. (A kilences szám egyébként Beatricére utal.)

 

A geocentrikus világképben a FÖLD középpontján halad át a világtengely, azon végighaladva válik elképzelhetővé a Dante által megrajzolt HÁROM RÉSZES világegyetem. A Pokol feneke egybeesik a FÖLD középpontjával.

 

A főszereplő ELTÉVED az emberélet útjának felén. Állandóvá válik a szöveg olvastán a képzeletbeli világ első JELENTÉSSZINTje és második, ALLEGORIKUS JELENTÉSSZINTje közötti „áthallás”. A nagy, sötétlő erdő az emberélet fizikai és erkölcsi dzsungele; a nehezen megmászható domb az ERÉNy dombja; a fény a tudás, értelem, remény fénye, Vergilius a legtiszteltebb tudós, költői mintakép és erkölcsi vezető. Az embert akadályozzák a helyes út megtalálásában saját bűnei (a kéjvágy foltos bőrű párduca, a gőg és az erőszak oroszlánja, a kapzsiság vézna, örökké éhes nőstényfarkasa).

 

A legtisztább lény, a halott Beatrice küld segítséget (Vergiliust vezetőül) Danténak, hogy megmenekülhessen a vadállatoktól (saját bűneitől). Az út azonban nemfelfelé, hanem lefelé, a Poklon, majd felfelé, a Purgatóriumon át vezet a megtisztuláshoz. Danténak közben szembesülnie kell az isteni igazságszolgáltatással, és találkoznia kell olyan bűnhődő hősökkel, akiket nagyrabecsül. (Pl. a Pokol 8. körének 8. bugyrában Odüsszeusz utolsó utazásának történetét ismerheti meg – retrospektív elbeszélés ez az Odüsszeiához képest!)

 

A pokol kapujának felirata tagolja a végtelen teret és az időt, mintegy DEFINIÁLJA Isten létét és tulajdonságait. Eszerint Isten nagy alkotó, hatalma végtelen, ő az ŐS-szeretet és a FŐ OKOSSÁG.

 

Szóljunk még a Pokol felosztásáról!  (Folytatni kell!!!)

 

(Folytatásképpen lásd az idézett tankönyv 191. oldalát! Mohácsy Károly: Irodalom a középiskola I. osztálya számára—Krónia Nova Kiadó, Bp. 1998.)