A görög dráma
A dráma megkülönböztetése az epikától és a lírától
A tragédia és a komédia mint műfaj (Arisztotelész
Poeticája, Bécsi Tamás elmélete, Mohácsy Károly tankönyve)
A Dionüszosz-kultusz és az ókori görög dráma kialakulása
A görög színház
A görög dráma szerkezete, fogalmak:
prológosz, parodosz, epeiszodion, sztaszimon, kommosz, exodosz, exodikon, szituáció,
drámai hős, tragikum, katarzis, akció, dikció,
drámamodellek, teleológia, stb
Aiszkhülosz: Oltalomkeresők; Perzsák; Leláncolt Prométheusz;
Heten Théba ellen; Oreszteia
Szophoklész: Oidipusz király; Antigoné; Oidipusz Kolónoszban;
Trakhiszi nők; Élektra; Nyomkeresők
Euripidész: Médeia; Hippolütosz, Héraklész; Élektra;
Iphigeneia a tauruszok között; Iphigeneia Auliszban;
Bakkhánsnők
A görög komédia: Arisztophanész: Madarak, Lüszisztraté; Békák, Béke
Egy görög dráma részletes elemzése:
szereplők, konfliktus, szituáció, katarzis,
drámamodell, a tragikum mibenléte, emberi tanulságok
Szophoklész: Antigoné
(feleletvázlat)
-- a szereplők tömbszerűek (egy - végig azonos
- tulajdonságcsoporttal rendelkeznek és nem változnak)
tragikus hős Antigoné, mert áldozathozatalával olyan
katasztrófát idéz elő, amely - bár értékpusztulással
jár, de új értékek is tételeződnek; tehát megváltozik az
alapszituáció, helyreáll a "világ" erkölcsi rendje
-- a maga szempontjából Kreónnak is igaza van, ezért képes a
végsőkig kiállni érte; csakhogy az igazához való
ragaszkodás zsarnoksághoz vezet, amely nem veszi figyelembe a
legfontosabb erkölcsi emberi tényezőket, pl. a családi és a személyes kapcsolatokat
-- a konfliktus a két főhős (Antigoné és Kreón) drámai
összeütközése; oka kettőjük különböző világrend-elképzelése,
közösségről való hite, tudása (egyikük a család, a
kisközösség, a szabad emberi döntés és cselekedet híve, másikuk
az általa elképzelt REND minden áron való biztosítása, a
nagyközösség, a város nevében, valójában azonban egyszemélyi,
zsarnoki döntéssel, mások véleményét figyelmen kívül hagyva
-- a két főhős un. teleológiája (tételezett célja) más,
ehhez más eszközrendszer áll rendelkezésükre: Kreónnak a
hatalom, a katonaság, Antigonénak az önfeláldozás (emiatt is
erkölcsi fölénybe kerül Antigoné)
-- e teleológia miatt (Kreón döntése és Antigoné életelve,
magatartása miatt) mindketten kénytelenek akcióba lépni,így
az ún. tettváltás-sorozat nyomán (többszörös késleltetéssel,
(retardációval) eljut a darab a tetőpontig (vagy mélypontig), a KRÍZISig, amelynek nyomán nem következhet más, csak a KATASZTRÓFA, a
teljes összeomlás (Kreón összeomlása nem tragikus bukás,
hanem megérdemelt bűnhődés)
-- a katasztrófa után élheti át a közönség (az olvasó) a
KATARZIST, mely összetett érzelem: egyrészt szomorúság, bánat,
felháborodás (mert értékek, életek pusztulnak), másrészt
erkölcsi megtisztulás-érzés, fellélegzés, az erkölcsi
világrendbe vetett hit megerősödése, és elégedettség (pl. mert
megbűnhődött, akinek bűnhődnie kellett)
a KATARZIS nem csupán a tragédiára jellemző, általában a jó művek sajátja (mondja Lukács György Az esztétikum sajátossága c. munkájában)
-- a drámai cselekmény tehát alapvetően "benne rejlik"
(inherencia) az alapszituációban és a hősök teleológiájában,
és a cselekmény-tér-idő hármas egységében zajlik a görög
tragédiákban --- az akciókból (drámai cselekvés, tett) és a
dikciókból (a hősök megnyilatkozásai, dialógusok, monológok),
illetve a dráma egyéb szereplőinek megnyilatkozásaiból
szerzünk tudomást róla
Ennek szerkezeti rendje: prologosz,(expozíció) parodosz, epeiszodion (a
bonyodalom kezdete) sztaszimon (állókar), epeiszodion, sztaszimon,
epeiszodion,sztaszimon,epeiszodion sztaszimon,epeiszodion,
sztaszimon,kommosz (panaszdal), exodikon (végkifejlet, katasztrófa), exodosz (a kar kivonul)
A görög líra
-- eredete, műfajai, formák
-- az időmértékes líra rímek nélkül --- az időmérték: mora;
verslábak; sormetszet; arzisz, tézisz
-- az iambosz Arkhilokhosz
-- az elégia Türtaiosz; Szolón; Mimnermosz
-- az epigramma: Szimonidész
" Itt fekszünk, vándor, vidd hírül a spártaiaknak,
megcselekedtük, amit megkövetelt a haza."
__________________________________________________________
A dalt strófákra bontja: Alkaiosz és Szapphó
(a fontosabb strófák: alkaioszi, szapphói , aszklepiádeszi)
-- Anakreón (anakreontika)
-- Pindarosz ódái
-- Theokritosz pásztoridilljei
Részletesebb elemzésre: pl. Úgy tünik nékem...; Aphroditéhoz
Gyűlölöm azt...
Művek: Mimnermosz: Nannó (i. e. 6. sz. eleje)
Szolón: Az igazi gazdagság;
Senkise boldog;
Kétféle ember;
Önkényuralom
Arkhilokhosz: Megnyugvás a sorsban;
A nagyképű hadvezérekhez;
Neubolé
Szapphó: Aphroditéhez;
Úgy tünik nékem...
Édesanyám! nem perdül a rokka
Alkaiosz: Bordal
Anakreón: Engem a szerelem;
Gyűlölöm azt...
Egy leányhoz;
Szerelmi párviadal;
Töredék a halálról