A görög eposz
(feleletvázlat)
1.Néhány szó a "homéroszi korról" és a görög mitológiáról
2.Az eposz mint műnem és műfaj (Arisztotelész műfajelmélete)
- szerkezete
- verselése
- eposzi kellékek
3.Az Íliász és az Odüsszeia néhány jellemzőjének
összevetése
4.Az Odüsszeia részletesebb elemzése
1. Időszámításunk előtt a nyolcadik században vagyunk.
E korszak előtörténete i.e. a III. évezredben kezdődik,
amikor a görög törzsek az őslakos pelasgok helyére nyomultak a
Balkán déli részére.
I.e. a XVI-XIII. a Peloponnészosz félszigeten mükénéi
korszak.
Mükénéhez hasonló városok még: Knósszosz
Pülosz
Tirünsz
Athén
Thébai
Orchomenosz
Yólkosz
A társadalom megoszlása: arisztokrácia; papság (kisebb a
szerepe, mint az ókori kelet kultúrájában);parasztság;
kézművesek;rabszolgák
A görög ősmondák és a görög mitológia alapja a mükénéi
korban gyökeredzik. A mitológia tükrözi a társadalmat: az
uralomért folytatott harcok vannak az istenek között is.
Az állandó harcos életmód a hősi epika kialakulását
segíti -- több mondakör tükrözi ezt, pl. a trójai
a thébai
I.e. a XII. században óriási erejű népvándorlás indul (az
illyrek és a thrákok), szinte kivétel nélkül elpusztulnak a
már meglévő városok: a következménye ideiglenes
elbarbárosodás, majd lassan épül a romokon egy új világ.
(Ekkoriban vándorolnak a mai lakóhelyükre az iráni népek: a
médek, a perzsák; Palesztinában pedig : a filiszteusok és a
zsidók. Babilónia, Asszíria és Egyiptom éppen csak vegetál
ekkor.)
A görög hagyomány csak az utolsó vándorló népet említi: a
dórokat és a thesszáliaiakat. Dór uralom alá kerül ezután
Argosz, Spárta, Messzéné, Kréta, Korinthosz, Megara.
A dórok útját állja Athén, a hagyomány a legendás Thézeusz
királyt említi.
Ekkoriban jön létre az a politikai, gazdasági keret, amelyben
a ma ismert nagy görög kultúra felvirágzott.
A királytól az idők folyamán sorban elveszik
hivatalának egyes területeit, 9 hivatalnoki testület jön létre
(a kilenc archón vezetésével) ez a görög demokrácia alapja.
Az arisztokráciának nemzedékről nemzedékre öröklődő
tekintélye van: ezt szolgálja többek közt a hősi epika.
Az i. e VIII. század fordulópont: a polisz, mint HAZA
funkcionál az arisztokrácia tekintélyével szemben, a
közösségeszmény az egyén hatalmával szemben: ez tükröződik pl.
Hektór státusában (mint hazafi, polgár lép fel), vagy
Akhilleusz és Odüsszeusz figurája közötti különbségben.
A timé a megbecsülés, tisztelet áll itt szemben a
diké-vel a joggal.
A homéroszi kor egyben az írásbeliség és a szóbeliség határa
is. (Az írás föníciai eredetű.)
A görög istenek két összetevőből állnak: van állandó
tulajdonságuk, és állandóan változó tulajdonságuk.Általában
nem lépik át a természeti törvények határait, emberarcúak, de
halhatatlanok, így mindent ironikusan szemlélnek. Nem válnak
azonban nevetségessé, mert sorsuk van nekik is, mint az
embereknek,és mert emberfelettiek. A görög mítosz a múzsák
által kinyilatkoztatott igazság.
(A mítosz általában természeti vagy társadalmi jelenség,
törvény antropomorfizált megfogalmazása egy vagy több fiktív
történetben.)
A görög múzsák Zeusz leányai. Karvezetőjük Apollón. A harmónia
az ő vezetésével jön létre. Szent fájuk a babér, szent számuk
a 7. Általában hegyen laknak: a Helikónon,
a Parnasszoszon,
az Olümposzon.
Kleió (Clio) -- a történetírás
Melpomené -- a tragédia
Thaleia (Thália)- a vígjáték
Euterpé -- a zene
Terpszikhoré -- a tánc
Erató -- a szerelmi költészet
Kalliopé -- az eposz
Urania -- a tudomány
Polihümnia -- a himnuszköltészet múzsája
Istennemzedékek:
Az első létező a Khaosz, az első működő erő Erósz
I. Gaia (a Föld) felesége Uranosznak (az Égnek)
első gyermekeik borzalmasak: százkezű óriások és
küklópszok (a Tartaroszba kerülnek rabokként)
Fiaik a titánok pl.Kronosz, lányaik a titaniszok, pl. Rhea.
Gaia haragszik Uránoszra, ezért lázadást szít. Kronosz levágja
sarlóval apja nemiszervét, Uranosz kiömlő véréből lesznek az
Erinniszek (a mardosó lelkiismeretfurdalás rémei)
II. Rhea Kronosz felesége
Kronosz uralma azzal a jóslattal kezdődik, hogy saját
gyermeke fosztja meg majd az uralomtól. Ezért ismét a
Tartaroszba záratja az őt segítő százkezű óriásokat és
küklópszokat, és ahogy gyermekei megszületnek, sorra lenyeli
őket: Hesztiát, Démétért, Hérát, Hádészt (Plutónt),
Poszeidónt. Zeusz helyett azonban követ nyelet vele Rhea,és
Zeuszt titokban fölnevelik. Métisz, az Ész is velük van,
Kronosszal kihányatják gyerekeit, majd Zeusz hadat indít
Kronosz ellen. 10 évig tartó hatalmas harcban, mivel Niké, a
GYőzelem istennője is Zeusszal van , a küklópszok villámokat
készítenek Zeusznak, láthatatlanná tevő sisakot Hádésznak,
három ágú szigonyt Poszeidónnak.
III. Zeusz lett a főisten, az ég és a föld ura, felesége Héra
Poszeidón a tenger ura
Hádész (Plutón) az alvilág ura
Az olümposzi istenek: Zeusz és Héra
Poszeidón és Démétér
Apollón és Artemisz
Héphaisztosz és Athéné
Arész és Aphrodité
Hermész és Hesztia
Titaniszok: a három Hóra a rend és a törvény őrei
a három Moira a sors fonalát fonják
Titánok: Dionüszosz, Héraklész és Prométheusz
Fontosabb források: Homérosz művei
Hésziodosz:Munkák és napok
Az istenek születése
Hérodotosz Történeti könyvei
Vergiliusz: Georgica
Ovidius: Metamorphoses
Claudianus: Gigantomachia
Apollodóros: Bibliotheca
Aesopus-mesék
Plutarkhos: Párhuzamos életrajzok
Platón:Gorgias
Theokritosz idilljei
Apuleius: Metamorphoses
Trencsényi-Waldapfel Imre: Mitológia
Edith Hamilton: Görög és római mitológia
Az eposz kötött formájú nagyepikai műfaj. Arisztotelész
Poeticája szerint főbb jellemzői: 1) versmértéke állandó
2) elbeszél egy történetet
3) időtartama nincs
határhoz kötve
4) drámai mese (fikció),
melynek "eleje, közepe és vége " van, tehát nem széteső a
szerkezete, epizódos a történet
5) fontos eleme a
jellemzés
6) a csodás elemek
7) az ésszerűség
(logika)
Egyéb, későbbi megfogalmazás szerint: az eposz egy kivételes
képességű, természetfölötti erőktől támogatott hősnek egy
egész nép életében döntő fontosságú tetteiről szól.
Eposzi kellékek: invokáció
propozíció
in medias res kezdés
enumeráció
deus ex machina
állandó jelzők, sémák, toposzok
nagy epikus hasonlatok
anticipáció (előrejelzés, jóslat) stb
Az elbeszélést epikai hitel és totalitás jellemzi.
(Kelecsényi László Zoltán)
______________________________________________________________
Az Íliász és az Odüsszeia összevetése
1. Mindkét mű a trójai mondakört dolgozza fel.
2. Mai tudományos felkészültségünk alapján nem valószínű, hogy
mindkét művet ugyanaz az ember alkotta, mert több mint fél
évszázad van a keletkezési idejük között. (Vszleg az Íliász
Homérosz munkája.)
3. Az Íliász tárgya a trójai háború történetének 52 napja a
tizedik évtől kezdődően. Az epikus történések között sok a
lelki történés (harag, sértődöttség, őrjöngés,
részvét, emberiesség stb)
Egyén és közösség érdekegyensúlya borul fel többször az
Íliászban.
3. Az Odüsszeia tárgya a trójai háborúból hazatérő hős,
Odüsszeusz kalandsorozata. Körülbelül negyven nap története az
istenek gyűlésétől kezdődően és az ithakai békekötéssel
záródóan. Az eposz ideje és tere azonban sokkal tágabb, un
retrospektív elbeszélések egészítik ki az Íliászt, pl.
Démodokosz éneke a falóról a phaiákoknál.
4. Az Íliász 24 énekének első harmada a görögök vereségével ér
véget (VIII. ének), a második harmad vége után következik be
újabb fordulat: Patroklosz engedélyt kap Akhilleusz
fegyverzetének viselésére (XVIII. ének)
4. Az Odüsszeia szerkezete:
I-IV. ének Ithaka: Pülosz (Nesztór), Spárta
(Meneláosz), az úton Telemakhosz férfivá érik; ezen események
közt ugyanakkor:
V-VIII. ének az istenek gyűlése, Hermész viszi a hírt,
Ogügié (Kalüpszó), Szkhéria (phaiákok)
IX-XII. ének Szkhéria (Odüsszeusz elmeséli
kalandjait:
a mesés múlt következik, "lelépés a térképről", megszakad a
jelen, maga a hős mesél, ennek hitelességét a költő nem
garantálja.Időrendben: kikónok, lótuszevők,
küklópszok,Aiolosz, a szelek királya, laisztrügonok (emberevő
óriások), Aiaé szigete (Kirké disznóvá változtatja a hozzá
belépőket, Hermész varázsfüvet ad Odüsszeusznak, és
tanácsokat, hogyan bánhat el Kirkével), az alvilág
(Teiresziász, Odüsszeusz édesanyja,Agamemnón, Aiász,
Akhilleusz szól hozzá, megismeri Minósz, Orion, Titüosz és
Sziszüphosz sorsát), vissza Kirkéhez, a Szirének szigete,
Szkülla és Kharübdisz, Héliosz szigete, Ogügié szigetére
Odüsszeusz már egyedül érkezik (Kalüpszó nimfánál hét év)
Az Odüsszeia XIII-XXIV. éneke a hazatérés Ithakára
koldus képében
találkozás a kondással, XIV. ének
Athéné Spártából Télemakhoszt hazaküldi XV. ének
Télemakhosz és Odüsszeusz egymásra ismer XVI. ének
egy idegen megjósolja Penelopénak, hogy megérkezik a férje,
lakomázó kérők, durva kecskepásztor, O. kedvenc kutyája,
Antinoosz hozzávágja a zsámolyt a "koldushoz" XVII. ének
Írosz, a hetvenkedő koldus és Odüsszeusz "párviadala", a
szolgálólány ócsárolja Odüsszeuszt XVIII. ének
Pénelopé eltűnt férjéről szeretne tudakozódni az idegentől, a
dajka felismeri lábsebéről XIX. ének
Odüsszeusz az előcsarnokban álmatlanul tölti az éjszakát, a
sorsáról gondolkodik, de biztató jeleket kap az istenektől;
reggel a kérők készítik elő a lakomát XX. ének
Pénelopé íjversenyre hívja a kérőket Odüsszeusz íjával
XXI. ének
Odüsszeusz és Télemakhosz megölik az összes kérőt és hűtlen
szolgát XXII. ének
Pénelopé nem biztos benne, hogy a férje jött meg, próbára
teszi, kérdezi a hitvesi ágy titkát, Odüsszeusz megfejti, majd
elmondja Teiresziász jóslatát, hogy meddig kell még
bolyongania, míg kiengeszteli Poszeidónt XXIII. ének
Elterjed a szörnyű mészárlás híre, majd Athéné seg1tségével
békekötés következik XXIV. ének
5. Az Íliász embereszménye a harcoló, győztes hős, az eszmény
a hírnévvel nyert halhatatlanság
5. Az Odüsszeia világképének és embereszményének összetevői:
az élet értéke, a hanyatló arisztokrácia kritikája,
az új történelmi korszak más embert kíván (mesterségének
tudóját, jó kereskedőt, kezdeményezőkészséget, stb)
az embereszmény: bár kiváló harcos -- okos, igazságos,
kompromisszumkészség és hajlékonyság jellemzi, tapasztalatból
nyert óvatosság, megfontoltság,bölcsesség;
annak a tanulsága, hogy: az ember a saját butaságáért és
vétkeiért bűnhődik, és az emberek sorsát nem kizárólag az
istenek döntik el; A végzet tehát belülkerül az emberbe.
Az Odüsszeia arra példázat, hogy az ember vállalhatja és
alakíthatja sorsát.
A görög dráma
-- A dráma megkülönböztetése az epikától és a lírától
-- A tragédia és a komédia mint műfaj (Arisztotelész
Poeticája, Bécsi Tamás elmélete, Mohácsy Károly tankönyve)
-- A Dionüszosz-kultusz és az ókori görög dráma kialakulása
-- A görög színház
-- A görög dráma szerkezete, fogalmak:
prológosz,parodosz, epeiszodion exodosz, exodikon, szituáció,
drámai hős, tragikum, katarzis, akció, dikció,
drámamodellek, teleológia, stb
-- Aiszkhülosz: Oltalomkeresők; Perzsák; Leláncolt
Prométheusz; Heten Théba ellen; Oreszteia
-- Szophoklész: Oidipusz király; Antigoné; Oidipusz
Kolónoszban; Trakhiszi nők; Élektra; Nyomkeresők
-- Euripidész: Médeia; Hippolütosz, Héraklész; Élektra;
Iphigeneia a tauruszok között; Iphigeneia Auliszban;
Bakkhánsnők
-- A görög komédia: Arisztophanész:Madarak, Lüszisztraté;
Békák, Béke
-- Egy görög dráma részletes elemzése
- szereplők, konfliktus, szituáció, katarzis,
drámamodell, a tragikum mibenléte, emberi tanulságok
Szophoklész: Antigoné
-- a szereplők tömbszerűek (egy - végig azonos
- tulajdonságcsoporttal rendelkeznek és nem változnak)
tragikus hős Antigoné, mert áldozathozatalával olyan
katasztrófát idéz elő, amely - bár értékpusztulással
jár, de új értékek is tételeződnek; tehát megváltozik az
alapszituáció, helyreáll a "világ" erkölcsi rendje
-- a maga szempontjából Kreónnak is igaza van, ezért képes a
végsőkig kiállni érte; csakhogy az igazához való
ragaszkodás zsarnoksághoz vezet, amely nem veszi figyelembe a
legfontosabb erkölcsi emberi tényezőket
Antigoné
-- a konfliktus a két főhős (Antigoné és Kreón) drámai
összeütközése; oka kettőjük különböző világrend-elképzelése,
közösségről való hite, tudása (egyikük a család, a
kisközösség a szabad emberi döntés és cselekedet híve, másikuk
az általa elképzelt REND mindenáron való biztosítása, a
nagyközösség, a város nevében, valójában azonban egyszemélyi,
zsarnoki döntéssel,mások véleményét nem figyelembe véve
-- a két főhős un. teleológiája (tételezett célja) más,
ehhez más eszközrendszer áll rendelkezésükre: Kreónnak a
hatalom, a katonaság, Antigonénak az önfeláldozás (emiatt is
erkölcsi fölénybe kerül Antigoné)
-- e teleológia miatt (Kreón döntése és Antigoné életelve,
magatartása miatt) mindketten kénytelenek akcióba lépni,így
az un. tettváltás-sorozat nyomán (többszörös késleltetéssel,
un. retardációval) eljut a darab a tetőpontig, a KRÍZISig,
amelynek nyomán nem következhet más, csak a KATASZTRÓFA, a
teljes összeomlás (Kreón összeomlása nem tragikus bukás,
hanem megérdemelt bűnhődés)
-- a katasztrófa után élheti át a közönség (az olvasó) a
KATARZIST, mely összetett érzelem: egyrészt szomorúság, bánat,
felháborodás (mert értékek, életek pusztulnak), másrészt
erkölcsi megtisztulás-érzés, fellélegzés, az erkölcsi
világrendbe vetett hit megerősödése, és elégedettség (mert
megbűnhődött, akinek bűnhődnie kellett)
a KATARZIS nem csupán a tragédiára jellemző, általában a
jó művek sajátja (mondja Lukács György Az esztétikum
sajátossága c. munkájában)
-- a drámai cselekmény tehát alapvetően "benne rejlik"
(inherencia) az alapszituációban és a hősök teleológiájában,
és a cselekmény-tér-idő hármas egységében zajlik a görög
tragédiákban --- az akciókból (drámai cselekvés, tett) és a
dikciókból (a hősök megnyilatkozásai, dialógusok, monológok),
illetve a dráma egyéb szereplőinek megnyilatkozásaiból
szerzünk tudomást róla
Ennek rendje: prologosz,(expozíció) parodosz, epeiszodion (a
bonyodalom kezdete) sztaszimon (kórus) epeiszodion,sztaszimon,
epeiszodion,sztaszimon,epeiszodion sztaszimon,epeiszodion,
sztaszimon, exodosz (végkifejlet, katasztrófa)
A görög líra
-- eredete, műfajai, formák
-- az időmértékes líra rímek nélkül --- az időmérték: mora;
verslábak; sormetszet; arzisz, tézisz
-- az iambosz Arkhilokhosz
-- az elégia Türtaiosz; Szolón;Mimnermosz
-- az epigramma Szimonidész
" Itt fekszünk, vándor, vidd hírül a spártaiaknak,
megcselekedtük, amit megkövetelt a haza."
__________________________________________________________
A dalt strófákra bontja: Alkaiosz és Szapphó
(a strófák: alkaioszi, szapphói , aszklepiádeszi)
-- Anakreón (anakreontika)
-- Pindarosz ódái
-- Theokritosz pásztoridilljei
Részletesebb elemzésre: pl. Úgy tünik nékem...; Aphroditéhoz
Gyűlölöm azt...
Művek: Mimnermosz: Nannó (i. e. 6. sz. eleje)
Szolón: Az igazi gazdagság;
Senkise boldog;
Kétféle ember;
Önkényuralom
Arkhilokhosz: Megnyugvás a sorsban;
A nagyképű hadvezérekhez;
Neubolé
Szapphó: Aphroditéhez;
Úgy tünik nékem...
Édesanyám! nem perdül a rokka
Alkaiosz: Bordal
Anakreón: Engem a szerelem;
Gyűlölöm azt...
Egy leányhoz;
Szerelmi párviadal;
Töredék a halálról
A római líra
-- Catullus és a neoterikusok; a Lesbia-szerelem
Éljünk, Lesbia; Lesbia madárkája; Gyűlölök és
szeretek
-- Vergilius élete
Eclogák; a Georgica; az Aeneis;
-- Horatius élete
-- Carmenek ódák; epigrammák Melpomenéhez; Thaliarchushoz;
Leuconoéhoz, ARS POETICA
-- Ovidius: (a szerelem gyakorlatának három könyve)
De medicamine faciei feminae (A női arckenőcsökről)
Ars amatoria (A szerelem művészete)
Remedia amoris (A szerelem orvosságai)
METHAMORPHOSES (Átváltozások) (15 könyv)
Fasti (Naptár); Tristia (Keservek)
Epistulae ex Ponto (Pontusi levelek)
-- (( Phaedrus )) mesék
-- Egy mű részletes elemzése, pl. Thaliarchushoz
1. Áradó, hosszú, indulattal teli, de fegyelmezetten
szerkesztett mondatok
2. A verszenét az időmértékes strófák adják (alkaioszi)
3. Témája: -- a természet (hideg, fagy, szenvedés)
-- ennek ellentéteként az emberi
cselekvés, amely oldja a természet szigorát
fűtés, bor, gondtalanság, szerelem, tánc, versenyek
a háttérben miniatűr életképek----- árnyékként az öregség, a
rosszkedv mint jövő
4. A jelzős szerkezetek: magas orom, vad szigor, jó
kemény, tengerkavaró vihar, karcsu ciprus, alkonyi félhomály
kétfülű kancsó, a szerelem gyönyöre, ifju fej, mogorva
vénség, rabolt gyürű
5. Igék: ragyog, roskad, nyög, beállott, fűts, oldja,
hozd, tölts, bízd, legyűrték, feláll, nem csikorognak, ne
bánd, hoz, ébreszt, vedd, ne vesd meg, ne kerüld, őszül,
hívnak, megmondja, bújt, véd, enged
6. Pergő vizuális képsor
Költői képek: nyög az erdő; a tél vad szigora;
legyűrték a vihart; ébreszt a sors; míg rá nem őszül ifju
fejedre a mogorva vénség; hívnak a versenyek; édes
sugdolódni;
7. Alakzatok: ismétlések: nézd; fűts; bízd; ne; édes
-- Cicero (a nagy összefoglaló: filozófus, szónok,
történetíró, költő)
Philippikák (Antonius ellen 14 beszéd)
Brutus (a római szónokok felidézése )
De oratore (A szónokról)
Filozófiai munkák: A legfőbb jóról és rosszról
Az istenek természetéről
A végzetről; A kötelességekről
Az öregségről; A barátságról
(Ezek dialógusok!)
Írt tankölteményt is: Égi jelenségek (Fordítás Aratosztól!)
Írt eposzt is Mariusról, a honfitársáról, és egy másikat saját
consulságáról
Összefoglaló a középkorról
1. A történelmi értelemben vett középkor 476-tól kb. a XV.
századig
Kultúratörténetben W. Schlegel szerinti felosztásban
(Aurora c. folyóirat) hősi
lovagi
egyházi
polgári
Más megközelítésben: a XII. század a romanika
a XIII. század a gótika
2. Szerzők, művek:
XI-XII. század -- legendák (olvasandó dolgok) Margit
legenda 1310-ben magyarul Ráskai Lea lejegyzésében 1510
-- laikus vallásosság Szent Ferenc
legendája 1370 körül magyarul, a Jókai-kódex őrzi (1440
körül)
-- életöröm Assisi Szent Ferenc:
Naphimnusz
-- példázatok Barlaám és Jozafát története
a lovagi korszakból: ( a lovag - keresztény
- gáncsnélküli
- hűbéri viszonyban él
- hazafi
- legfőbb feladata a nők
védelme és tisztelete (szerelmi szolgálat a költészet, nem
irodalom!)
-- eposz Roland-ének; Nibelung-ének
-- regény Trisztán és Izolda (kelta mondakincs)
((Thomas műve töredék ; Béroul - verses
feldolgozás ; Gottfried von Strassburg - németül ; végül
prózában Joseph Bédier 1900 körül))
Téma: az örök, legyőzhetetlen szerelem
-- trubadúrköltészet (trubadúrok és minnesangerek)
+ jaj, hogy eltűnt minden
A hársfaágak csendes árnyán
-- vágánsdalok (lázadók, példaképük Ovidius "Naso
pápa" Kr. e. 43. latinul írt dalszövegek pl. Carmina Burana
Nagy Károly gyűjti össze őket
----- Dante; Villon
Dante
--