Néhány szó ókori görög költők műveiről 1.
Mimnermosz: Nannó
1. Disztichonban írt un. elégia
(E korban, Kr. e. a 6.
században még elégiának neveztek minden hosszabb, disztichonban írt
költeményt.
A XVIII. század végi költő és esztéta, Schiller megfogalmazása
szerint: "Ha a költő nem találja fel ideálját a valóságban, az ábrázolási
attitűd rezignált lesz"-- ezért elégia a műfaja az ilyen tárgyú és esztétikai
minőségű költeményeknek. Az általunk vizsgált költemény ez utóbbi megfogalmazás
szerint is elégia lenne.)
2. Nannó az öregedő költő ifjú szerelme, ezért sóvárog annyira
az ifjúság után, és ezért szól így a nyitó "tétel", az első sor:
"Élni
mit ér arany Aphrodité nélkül s mi lehet szép?"
3. Mind a szépség, mind az emberi élet szempontjait számbaveszi
a költemény, így rendezhetők a jelzők, a megnevező szók és a metaforák két
gondolatkörbe, illetve két "világszintre".
Az egyik pl. a valóság
világa:
élni; megjön a gyászos öregség;
a másik a vágyak
világa:
mi lehet szép?; édes szerelem nyoszolyája; titkos ajándék;
Az egyik az eföldi lét:
semmirekellő;
a másik
valamiféle isteni szféra:
arany Aphrodité; szép; ég;
isten
Az egyik a van:
gond; gyászos öregség; hitvány
váz; vénség; teher
a másik a kellene:
arany
Aphrodité; ifjúság gyönge virága gyönyör; derék férfi
Az egyik a
boldogtalanság:
Aphrodité nélkül;Haljak meg; gonosz gondok rágnak csak
örökké; gyűlölik őt; nem örül;
a másik a boldogság:
ifjúság;
napfény; édes szerelem;
1. oldal
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
2.
4. Az öt disztichonból álló költemény középső sora (az 5.)
tartalmazza mindazt a kifejezést, mely a vers legfőbb mondandója, illetve
témája: férfi; nő; gyászos öregség
5. A szóképek főképp a jelzők miatt érzékletesek
(értékhordozók, vagy értékhiány kifejezői)
arany Aphrodité ---
a szerelem metaforája
édes szerelem nyoszolyáján titkos ajándék
--- a szerelmeskedés metaforája
az ifjúság gyönge virága ---
a fiatalság, a lehetőségek metaforája
gyászos öregség ---
halálképzetet felidéző jelzős szerkezet
hitvány váz ---
az öreg férfi metaforája
szívén a gonosz gondok rágnak --- többszörös
metafora (a szív az érzelmeket jelenti, a féregszerűen rágó gond a felhőtlen,
gondtalan ifjúság elmúlását jelenti
stb...
Szolón: Az igazi gazdagság
- A cím jelzi, hogy nem elég felszínesen szemlélni a gazdagságot,
mélyebben, filozofikusabban el kell gondolkodni róla.
- Szolón híres az ilyesfajta bölcsességeket tartalmazó verseiről (Kr. e.
7-6. század)
- Először az ember benső értekeitől független (anyagi) gazdagságról van
szó:
"Egyformán vagyonos mindaz, ki
ezüstben-aranyban
gazdag, mind, aki dús búzavetéseken úr,
sok lova és
öszvére van;"
4. Az ámde szó jelzi az eddigiekkel
ellentétes értékrendet.
Ezután az ember emberségéből,a társas lény
boldogságvágyából fakadó értékek felsorolása következik:
2. oldal
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
3.
"ámde az is, ki derűsen
éli le épkézláb testtel
az élte sorát,
nőjén és gyerekén örömét leli, míg fiatalság
fűti s
boldogitó, szép napok üdve virul."
(A műfordító rákényszerült, hogy a boldogító
szót rövid i-vel írja, csak így illeszkedik hibátlanul a
pentameterbe.)
5. A negyedik és az ötödik disztichon szinte epigrammatikus
csattanóként közli az eddigiek hiábavalóságát. Mindenféle érték szembesül azzal,
hogy az ember halandó, sőt azzal is, hogy megöregszik.
Ily módon a költemény
aranymetszési pontjában az értékfelsorolás értékhiány
felsorolásába vált át.
6. Az ember emberi értékeit nem érintő
gazdagság:
ezüst; arany; búzavetések; lovak; öszvérek
Emberi
értékek:
derűs élet; épkézláb test (egészség); feleség, gyerek;
fiatalság; boldogító, szép napok
Összegezve: "Mindez kincs a
halandónak."
Értékhiány (a de szó jelzi a kezdetét):
Aidész éji laka;
halál; emésztő kór (betegség); aggkor (öregség)
Arkhilokhosz: Megnyugvás a sorsban
1. Arkhilokhosz az un. iambosz megteremtője (gúnyos,
csipkelődő vers)
-- új versláb jelenik meg a költészetben, a műfajról
elnevezett jambus : u - ;
a trocheus: - u ;
az anapesztus:
u u - ;
a pürrikhiusz: u u
-- a költemény hangulati és
tartalmi előkészítés után
csattanóval végződik (tanulsággal): "vess
határt, s fogadd el hát az emberélet ritmusát."
3. oldal
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
4.
2. Arkhilokhosz költeménye megelőlegezi azt az életfilozófiát,
amely majd Horatius (Kr. e. I. századi római költő) aurea mediocritas
((arany középszer) elvében fogalmazódik meg.
Vagyis óvakodjunk a szélsőséges megnyilvánulásoktól, először
önmagunkat kell legyőznünk ahhoz, hogy jóban-rosszban egyaránt megálljuk a
helyünket.
* * *
Arkhilokhosz csúfolódó verseire jó példa A
nagyképű hadvezérekhez című költemény, mely trocheusokban íródott.
* *
*
Szapphó az első költő (Alkaiosszal együtt, aki strófákra
bontja a dalt)
A szapphói strófa tanulmányozható pl. Devecseri Gábor
fordításában az Úgy tünik nékem c. versben:
- u^ - - ^- ^^u u^ - u ^- - (un. szapphói
sor
1. "Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel a magyarban az
5.
szótag után metszet)
- u^ - u^-^^u u^ - u^ -
-
egy a férfiú, aki szemben ülhet (szapphói sor)
- u^ - -^- u u^- u^ - -
véled és édes szavadat
közelről (szapphói sor)
- u u^ - - (un. adóniszi
sor)
hallja, hogyan szól,"
A szapphói strófa tehát három szapphói sorból és egy
adóniszi sorból áll.
(Az adóniszi sor un. kólon, azaz egybetartozó ritmikai
tömb az időmértékes verselésben. Az aszklepiádeszi strófaszerkezetben pl. un.
glükoni sor van a strófa végén.)
Jó példa még a szapphói strófára XIX. századi klasszicista
költőnk, Berzsenyi Dániel verse, az Osztályrészem
4. oldal
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
5.
Idézet Berzsenyi verséből (példaként a szapphói
strófára)
"Partra szállottam, levonom vitorlám.
A szelek
mérgét nemesen kiálltam,
sok Kharübdisz közt sok ezer veszélyben
izzada
orcám."
Szapphó idézett költeményének műfaja dal. A
Leszbosz szigetén élő költőnő izzó erotikájú szerelmes verseit főleg lányokhoz
írta (leszboszi szerelem). A most idézett vers azonban férfihoz szól.
A
költemény művészi hatásait főleg a különlegesen összeválogatott jelzőknek
köszönheti, és annak, hogy a
felfokozott szerelmi vágyakozást szinte az összes
érzékterületre vetítve érzékelteti képeivel megrajzolván azt a
testi-lelki állapotot, amelyben a szerelmes,
vágyakozó nő vergődik. (Fontos megjegyezni, hogy vallomászszerű Szapphó minden
költeménye, tulajdonképpen önmaga titkait tárja fel.)
Szapphó Aphroditéhez c. verse
szintén vallomás, szintén a szerelemről szól, de
himnikusabban.
A mű koncepciója: könyörgő ima; a jelen elbeszélése; a múlt
felidézése -- könyörgő ima; a jelen felidézése.
A költemény a szerelemért vívott harcról szól, és ebben a
harcban Aphroditét, a szerelem istennőjét harcostársának tekinti
Szapphó.(Érdekes kép az istennő kedvenc madarai, a verebek által húzott kocsi
képe.)
További (szerkesztési) érdekesség, hogy párbeszéd is beépül a
lírai folyamatba. (A lírai alany az istennővel folytat párbeszédet.)
5. oldal
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
6.
Alkaiosz inkább követőiben él tovább, mert inkább csak
töredékei maradtak ránk. Horatius, római költő kedvelt, sokat használt strófája
az alkaioszi strófa.
Jó példa alkaioszi strófára a Horatiust utánzó Berzsenyi
Dániel, XIX. századi klasszicista költő verse, az óda A magyarokhoz I. és
II.
Az idézett óda tehát a Horatius által használt (tehát kissé módosított)
alkaioszi strófa:
(Két nagy alkaioszi sorból, vagyis tizenegy szótagos,
alapvetően jambikus sorból, ez horatiusi változatában két jambikus verslábból --
^ u -^ ((a spondeusz helyettesítő versláb !)) , és egy un.
téleszilleion kolónból áll:
-^^ - u u - u - .
Az egész un. nagy alkaioszi sor tehát így néz
ki:
--^u-^--^u u -^ u -, melyben a metszet az ötödik szótag után van.
Az alkaioszi strófa tehát két (tizenegyes szótagszámú) nagy
alkaioszi sorból, egy további "emelkedő" típusú (kilenc szótagos sorból) és egy
"ereszkedő" típusú (tíz szótagos sorból áll). Több változata
lehetséges.
Pl.
- -^ u -^ - -^ u u - ^ u -
"Romlásnak indult
hajdan erős magyar,
- -^u -^- -^u u -^ u -
nem látod, Árpád vére miként
fajul?
- -^u u -^ u u -^ -
Nem látod a bosszus egeknek
- u u^- u u^ - u^ - -
ostorait nyomorult hazádon?"
6. oldal
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
7.
Alkaiosz vallásos himnuszai, politikai versei mellett leginkább
bölcselkedést, játékos könnyedséget és szomorúságot vegyítő bordalainak
köszönhette hírét.
Anakreón a pillanat boldogságának, élvezésének
megéneklője.
Művei enyelgő kedvességgel szólnak a szerelemről, a mámorról,
az idilli hangulatú pillanatokról, egyszóval az emberi örömről apró,
villanásszerű (élet)képekben.
Költészetének nyomán néhány századdal később műfaj alakult
ki,az anakreontika, melyet többek közt Csokonai Vitéz Mihály is
felhasznált szentimentális költői korszakában, a XIX. század elején. (Pl. A
bóldogság c. versében)
Sok a töredékben ránkmaradt verse.
Pl. Engem a szerelem (az öregedő költő sóvárgásáról,
szerelméről szól, amely egy "szépcipőjű, aranyhajú lánnyal
játszani"
hívja, de a lány és barátnői kicsúfolják.)
Gyűlölöm c. verse két indulattal teli kifejezés
ellentétpárjára épül: Gyűlölöm ---- Kedvelem
Az első kifejezés
a háborúról álmodozó borozgatókra vonatkozik, a második a szerelmes, bölcs
költőkre.
A Töredék a halálról c. költemény az öregedés és a halál
rettenetéről szól. A kifejezések, szószerkezetek (szintaktikai kapcsolatok) majd
mindegyike ezt a témát járja körül.
"A halánték deres immár" (Külső
jelenség, metafora.)
"A haj őszül koponyámon" (Ugyanaz
másképp.)
"Fiatalságom elillant" (Metafora.)
"Feketéllnek fogaim már"
(Külső jelenség.)
"oda van múltam, az édes" (Absztrakció értelmező
jelzővel.)
"rövid, és csúf, ami jön még" (Az öregség idejének és állapotának
előrevetítése.)
"Remegek már a haláltól" (Metonímia.)
7. oldal
"hisz a Hádészban a szöglet, ami vár rám, hideg és szűk"
(Képzeletjáték, vízió.) 8.
"a lejárat is ijesztő,^ s aki egyszer lemegy, az már
soha fel nem jön a fényre..." (Metaforasor és vízió a halálról, a túlvilági
létről.)
A költemény (Radnóti Miklós fordításában ismertük
meg)
tiszta anapesztusokban zeng,ha úgy tekintjük, hogy minden
anapesztus után egy fél láb következik;
un. ionicus minore. (Ennek a kolónja:
u u - -)
8. oldal
Számonkérés a görög eposz és a görög líra ismeretanyagából
I. Egészítse ki a következő
fogalommeghatározásokat!
A líra olyan irodalmi műnem, amelyben az
alkotó nem csupán
...........................,hanem
...................... is a műalkotásnak.
Az epika olyan
................... ......................,
amelyben az alkotó
nem ................., csupán ......................
a műnek.
A dráma olyan irodalmi .......................,
amelyben két vagy több szereplő, illetve két vagy több csoport
............................. zajlik. Legfontosabb közlésformája a
................. vagy .......................
Az
eposz olyan ...................... műfaj,
amelyben
.............................................................
.............................................................
Az
eposzi kellékek:
...................................,
............................ ,
............................,
............................ ,
............................,
............................ ,
............................
II. Egészítse ki a következő információs
táblázatot! "Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel..."
A költő:
................................
A műfaj:
................................
A versmérték
(sorfajta):.......................
"Mert csak az ifjúság gyönge virága
gyönyör"
A költő: .....................................
A
műfaj:......................................
A versmérték
(sorfajta):......................
III. Soroljon fel ismert strófákat, és az egyikre írjon egy
strófányi példát!
IV. Írja le az Odüsszeia invokációjának 4. sorát, és jelölje a
sor fölött a rövid és a hosszú szótagokat, illetve a verslábhatárokat!
9. oldal
Számonkérés a görög eposz és a görög líra ismeretanyagából
I.Párosítsa a következő fogalmakat(neveket), azaz írja a
második oszlop megfelelő számait a kijelölt helyekre!
....Priamosz 1.
Akhilleusz
....Akhilleusz 2. Párisz
....Penelopé 3.
Polüphémosz
....Aphrodité 4. Agamemnón
....akhájok 5.
Heléna
....Hermész 6. Kharübdisz
....Szkülla 7.
Írisz
....Klütaimnésztra 8. hűséges
....Senkise 9. trójaiak
....harag
10. Thetisz
II. Egészítse ki a következő információs
táblázatot!
"Istennő, haragot zengj, Péleidész
Akhilleuszét"
A költő:............................
A mű
címe:...........................
Műfaja:.............................
Versmérték
(sorfajta).......................
"s aki egyszer lemegy, az már soha
fel nem jön a fényre..."
A költő:..........................
A mű
címe:........................
Műfaj:............................
Versmérték
(sorfajta).................
III. Egészítse ki a következő
megfogalmazásokat!
A líra olyan irodalmi ........................, amelyben
az
....................... nem ........... ...................,
hanem
..................... is a műalkotásnak.
A dráma olyan ..................
......................,
amelyben két vagy több .................. vagy
csoport
............................... zajlik.
IV. Írja le az Odüsszeia invokációjának 5.sorát! Jelölje a sor
fölött a hosszú illetve rövid szótagokat és a verslábakat!
V. Írjon le egy alkaioszi strófát, és jelölje a sorok
fölött a rövid-hosszú szótagokat! Nevezze meg a strófa sorait!
10. oldal