Néhány szó ókori görög költők műveiről         

 

                  Mimnermosz: Nannó

 

1. Disztichonban írt un. elégia

    (E korban, Kr. e. a 6. században  még  elégiának  neveztek

minden hosszabb, disztichonban írt költeményt.

   A  XVIII.  század   végi   költő   és   esztéta,   Schiller

megfogalmazása szerint: "Ha a költő nem találja fel ideálját a

valóságban, az ábrázolási attitűd rezignált lesz"-- ezért

elégia  a  műfaja  az  ilyen  tárgyú  és  esztétikai  minőségű

költeményeknek.  Az  általunk  vizsgált  költemény  ez  utóbbi

megfogalmazás szerint is elégia lenne.)

2. Nannó az öregedő költő ifjú szerelme, ezért sóvárog annyira

az ifjúság után, és ezért szól így a nyitó  "tétel",  az  első

sor:

"Élni mit ér arany Aphrodité nélkül s mi lehet szép?"

3.  Mind  a  szépség,  mind  az   emberi   élet   szempontjait

számbaveszi a költemény, így rendezhetők a jelzők, a megnevező

szók  és  a   metaforák   két   gondolatkörbe,   illetve   két

"világszintre".

Az egyik pl. a valóság világa:

élni; megjön a gyászos öregség;

a másik a vágyak világa:

mi lehet szép?; édes szerelem nyoszolyája; titkos ajándék;

Az egyik az eföldi lét:

semmirekellő;

a másik valamiféle isteni szféra:

arany Aphrodité; szép; ég; isten

Az egyik a van:

gond; gyászos öregség; hitvány váz; vénség; teher

a másik a  kellene:

arany Aphrodité; ifjúság gyönge virága gyönyör; derék férfi

Az egyik a boldogtalanság:

Aphrodité  nélkül;Haljak  meg;  gonosz  gondok   rágnak   csak

örökké; gyűlölik őt;  nem örül;

a másik a boldogság:

ifjúság; napfény; édes szerelem;

 

 

 

4. Az öt disztichonból álló költemény  középső  sora  (az  5.)

tartalmazza  mindazt  a  kifejezést,  mely  a   vers   legfőbb

mondandója, illetve témája:  férfi; nő; gyászos öregség

 

5.   A   szóképek   főképp   a   jelzők   miatt   érzékletesek 

(értékhordozók, vagy értékhiány kifejezői)

arany Aphrodité ---  a szerelem metaforája

édes szerelem nyoszolyáján titkos ajándék --- a szerelmeskedés

metaforája

az ifjúság  gyönge  virága  ---  a  fiatalság,  a  lehetőségek

metaforája

gyászos öregség --- halálképzetet felidéző jelzős szerkezet

hitvány váz --- az öreg férfi metaforája

szívén a gonosz gondok rágnak --- többszörös metafora  (a szív

az érzelmeket jelenti, a féregszerűen rágó gond  a  felhőtlen,

gondtalan ifjúság elmúlását jelenti

stb...

 

 

 

            Szolón: Az igazi gazdagság

 

1.  A  cím  jelzi,  hogy  nem  elég  felszínesen  szemlélni  a

gazdagságot, mélyebben, filozofikusabban el kell gondolkodni

róla.

2. Szolón   híres  az  ilyesfajta  bölcsességeket  tartalmazó

 verseiről (Kr. e. 7-6. század)

3.  Először  az  ember  benső  értekeitől  független  (anyagi)

gazdagságról van szó:

     "Egyformán vagyonos mindaz, ki ezüstben-aranyban

       gazdag, mind, aki dús búzavetéseken úr,

     sok lova és öszvére van;"

4. Az  ámde  szó jelzi az eddigiekkel ellentétes értékrendet.

   Ezután    az    ember    emberségéből,a     társas     lény

boldogságvágyából fakadó értékek felsorolása következik:

 

                              "ámde az is, ki derűsen

       éli le épkézláb testtel az élte sorát,

     nőjén és gyerekén örömét leli, míg fiatalság

       fűti s boldogitó, szép napok üdve virul."

 

(A műfordító  rákényszerült,  hogy  a  boldogító   szót  rövid 

i-vel írja, csak így illeszkedik hibátlanul a pentameterbe.)

 

5. A negyedik és az ötödik  disztichon  szinte  epigrammatikus

csattanóként  közli  az  eddigiek  hiábavalóságát.  Mindenféle

érték szembesül azzal, hogy az ember halandó,  sőt  azzal  is,

hogy megöregszik.

    Ily  módon  a   költemény   aranymetszési   pontjában   az

értékfelsorolás értékhiány felsorolásába vált át.

 

6. Az ember emberi értékeit nem érintő gazdagság:

       ezüst; arany; búzavetések; lovak; öszvérek

   Emberi értékek:

       derűs élet; épkézláb test (egészség); feleség,  gyerek;

       fiatalság; boldogító, szép napok

    Összegezve: "Mindez kincs a halandónak."

    Értékhiány  (a  de szó jelzi a kezdetét): Aidész éji laka;

                halál;   emésztő   kór   (betegség);    aggkor

                                                     (öregség)

 

 

                    Arkhilokhosz: Megnyugvás a sorsban

 

1.  Arkhilokhosz  az   un.  iambosz   megteremtője    (gúnyos,

csipkelődő vers)

      -- új versláb jelenik meg  a  költészetben,  a  műfajról

elnevezett jambus : u - ;

 a  trocheus: - u  ;

az anapesztus: u u - ;

a pürrikhiusz: u u

     -- a költemény hangulati és tartalmi előkészítés után

        csattanóval végződik (tanulsággal):  "vess  határt,  s

fogadd el hát az emberélet ritmusát."

 

 

 

 

 

 

2. Arkhilokhosz költeménye megelőlegezi azt az életfilozófiát,

amely majd  Horatius (Kr. e. I. századi római költő)  aurea 

mediocritas   ((arany  középszer) elvében fogalmazódik meg.

  Vagyis óvakodjunk a szélsőséges megnyilvánulásoktól, először

önmagunkat kell legyőznünk ahhoz, hogy jóban-rosszban egyaránt

megálljuk a helyünket.

                  (    (     (

      Arkhilokhosz csúfolódó  verseire    példa  A  nagyképű

hadvezérekhez című költemény, mely trocheusokban íródott.

               (             (              (

 

 

              Szapphó az első költő (Alkaiosszal  együtt,  aki

strófákra bontja a dalt)

A   szapphói  strófa  tanulmányozható  pl.  Devecseri   Gábor

fordításában az  Úgy tünik nékem c. versben:

 

      -   u/ -  - /- //u   u/ - u /-  -   (un. szapphói sor

1.  "Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel   a magyarban az 5.

                                          szótag után metszet)

     -   u/ -  u/-//u u/  -  u/  -  -

     egy a férfiú, aki szemben ülhet       (szapphói sor)

 

      - u/  - -/-    u u/-   u/ - -

     véled és édes szavadat közelről       (szapphói sor)

 

           -   u   u/ -   -          (un. adóniszi sor)

          hallja, hogyan szól,"

 

A  szapphói strófa tehát három szapphói sorból   és egy 

adóniszi sorból áll.

(Az adóniszi sor un. kólon, azaz egybetartozó ritmikai tömb az

időmértékes verselésben. Az aszklepiádeszi  strófaszerkezetben 

pl. un. glükoni sor van a strófa végén.)

 

Jó példa még a szapphói strófára  XIX. századi  klasszicista

költőnk, Berzsenyi Dániel verse, az Osztályrészem

 

 

Idézet Berzsenyi verséből (példaként a szapphói strófára)

 

     "Partra  szállottam, levonom vitorlám.

      A szelek mérgét nemesen kiálltam,

      sok Kharübdisz közt sok ezer veszélyben

      izzada orcám."

 

Szapphó idézett költeményének műfaja dal. A Leszbosz  szigetén

élő költőnő izzó erotikájú  szerelmes verseit főleg  lányokhoz

írta  (leszboszi  szerelem).  A  most  idézett  vers   azonban

férfihoz szól.

    A  költemény  művészi  hatásait   főleg   a   különlegesen

összeválogatott  jelzőknek  köszönheti,  és  annak,   hogy   a

 

felfokozott   szerelmi   vágyakozást    szinte    az    összes

érzékterületre vetítve érzékelteti képeivel megrajzolván azt a

 

testi-lelki állapotot,  amelyben  a  szerelmes,  vágyakozó 

vergődik.  (Fontos megjegyezni,  hogy  vallomászszerű  Szapphó

minden költeménye, tulajdonképpen önmaga titkait tárja fel.)

 

 

      Szapphó   Aphroditéhez   c. verse

 

szintén   vallomás,   szintén   a   szerelemről    szól,    de

himnikusabban.

A mű koncepciója: könyörgő ima;  a jelen elbeszélése;  a  múlt

felidézése -- könyörgő ima;  a jelen felidézése.

 

A költemény a szerelemért vívott  harcról  szól,  és  ebben  a

harcban  Aphroditét,  a  szerelem  istennőjét   harcostársának

tekinti  Szapphó.(Érdekes kép az istennő  kedvenc  madarai,  a

verebek által húzott kocsi képe.)

 

További (szerkesztési) érdekesség, hogy párbeszéd is beépül  a

lírai  folyamatba.  (A  lírai  alany  az  istennővel   folytat

párbeszédet.)

 

 

Alkaiosz inkább  követőiben  él  tovább,  mert inkább   csak 

töredékei maradtak ránk.    Horatius,   római  költő  kedvelt,

sokat használt strófája az alkaioszi strófa.

 

    Jó példa alkaioszi strófára a Horatiust  utánzó  Berzsenyi

Dániel, XIX.  századi  klasszicista  költő  verse,  az  óda 

A  magyarokhoz I. és II.

 Az  idézett  óda  tehát  a  Horatius  által  használt  (tehát

kissé módosított) alkaioszi strófa:

 

   (Két  nagy  alkaioszi  sorból,  vagyis  tizenegy  szótagos,

alapvetően jambikus  sorból,  ez  horatiusi  változatában  két

jambikus verslábból -- / u  -/    ((a  spondeusz  helyettesítő

versláb !)) , és egy un. téleszilleion  kolónból áll:

    -// - u u - u -   .

 

Az egész un.  nagy alkaioszi sor tehát így néz ki:

--/u-/--/u u -/ u -, melyben a metszet az ötödik  szótag  után

van.

 

Az alkaioszi strófa  tehát  két (tizenegyes szótagszámú)  nagy 

alkaioszi  sorból,  egy  további  "emelkedő"  típusú   (kilenc

szótagos sorból) és  egy   "ereszkedő"  típusú  (tíz  szótagos

sorból áll).  Több változata lehetséges.

Pl.

      -  -/ u  -/  -   -/ u  u  - / u  -

    "Romlásnak indult hajdan erős magyar,

 

      -   -/u    -/-   -/u  u  -/  u -

     nem látod, Árpád vére miként fajul?

 

      -   -/u  u  -/  u  u -/ -

     Nem látod a bosszus egeknek

 

     -  u u/-   u u/ -   u/ -  -

     ostorait nyomorult hazádon?"

 

 

 

 

 

 

 

 

Néhány szó ókori görög költők verseiről  (folytatás)    

 

Alkaiosz  vallásos   himnuszai,   politikai   versei   mellett

leginkább bölcselkedést, játékos könnyedséget és  szomorúságot

vegyítő bordalainak köszönhette hírét.

 

Anakreón a pillanat boldogságának, élvezésének megéneklője.

Művei enyelgő kedvességgel szólnak a szerelemről, a  mámorról,

az  idilli  hangulatú  pillanatokról,  egyszóval   az   emberi

örömről  apró, villanásszerű  (élet)képekben.

 

     Költészetének  nyomán  néhány  századdal   később   műfaj

alakult ki,az  anakreontika, melyet többek közt Csokonai

Vitéz Mihály is felhasznált szentimentális költői korszakában,

a XIX. század elején. (Pl. A bóldogság c. versében)

 

     Sok a töredékben ránkmaradt verse.

 

Pl.  Engem  a  szerelem    (az  öregedő  költő   sóvárgásáról,

szerelméről szól, amely egy   "szépcipőjű,  aranyhajú  lánnyal

játszani" hívja, de a lány és barátnői kicsúfolják.)

 

     Gyűlölöm  c. verse két  indulattal teli kifejezés

ellentétpárjára épül:  Gyűlölöm  ----    Kedvelem

     Az  első  kifejezés  a  háborúról  álmodozó  borozgatókra

vonatkozik, a második a szerelmes, bölcs költőkre.

 

     A  Töredék a halálról c. költemény az öregedés és a halál

rettenetéről    szól.    A    kifejezések,     szószerkezetek

(szintaktikai kapcsolatok)  majd mindegyike ezt a témát  járja

körül.

"A halánték deres immár" (Külső jelenség, metafora.)

"A haj őszül koponyámon" (Ugyanaz másképp.)

"Fiatalságom elillant" (Metafora.)

"Feketéllnek fogaim már" (Külső jelenség.)

"oda van múltam, az édes"  (Absztrakció értelmező jelzővel.)

"rövid,    és    csúf,    ami    jön    még"    (Az    öregség

idejének és állapotának előrevetítése.)

"Remegek már a haláltól"  (Metonímia.)

"hisz a Hádészban a szöglet,  ami  vár  rám,  hideg  és  szűk"

(Képzeletjáték, vízió.)                                    8.

"a lejárat is ijesztő,/ s aki egyszer lemegy, az már soha  fel

nem jön a fényre..."  (Metaforasor és vízió a halálról, a

túlvilági létről.)

 

A költemény  (Radnóti Miklós fordításában ismertük meg)

    tiszta  anapesztusokban zeng,ha úgy tekintjük, hogy minden

anapesztus után egy fél láb következik;

    un. ionicus a minore.  (Ennek a kolónja: u u - -)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Számonkérés a görög eposz és a görög líra ismeretanyagából

 

 

I.                Egészítse ki a következő fogalom-meghatározásokat!

II.             

   A líra olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó nem csupán

   ...........................,hanem   ......................

   is a műalkotásnak.

 

   Az epika olyan ...................  ......................,

   amelyben   az   alkotó   nem   .................,    csupán

   ......................   a  műnek.

 

   A dráma olyan irodalmi   .......................,  amelyben

két  vagy  több  szereplő,  illetve  két  vagy  több   csoport

.............................       zajlik.       Legfontosabb

közlésformája a ................. vagy .......................

 

      Az  eposz olyan ...................... műfaj, amelyben

.............................................................

.............................................................

Az eposzi kellékek: ...................................,

 ............................ , ............................,

 ............................ , ............................,

 ............................ , ............................

 

II.  Egészítse  ki  a  következő  információs  táblázatot!

"Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel..."

A költő: ................................

A műfaj: ................................

A versmérték (sorfajta):.......................

 

"Mert csak az ifjúság gyönge virága gyönyör"

A költő: .....................................

A műfaj:......................................

A versmérték (sorfajta):......................

 

III. Soroljon fel ismert strófákat, és az  egyikre  írjon  egy

strófányi  példát!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Írja le az Odüsszeia invokációjának 4. sorát, és jelölje a

sor  fölött  a  rövid  és  a  hosszú  szótagokat,  illetve   a

verslábhatárokat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Párosítsa  a  következő  fogalmakat(neveket),  azaz  írja  a

második oszlop megfelelő számait a kijelölt helyekre!

....Priamosz          1.  Akhilleusz

....Akhilleusz        2.  Párisz

....Penelopé          3.  Polüphémosz

....Aphrodité         4.  Agamemnón

....akhájok           5.  Heléna

....Hermész           6.  Kharübdisz

....Szkülla           7.  Írisz

....Klütaimnésztra    8.  hűséges

....Senkise           9.  trójaiak

....harag             1!. Thetisz

 

 

 

III.        Egészítse ki a következő információs táblázatot!

 

"Istennő, haragot zengj, Péleidész Akhilleuszét"

A költő:............................

A mű címe:...........................

Műfaja:.............................

Versmérték (sorfajta).......................

 

"s aki egyszer lemegy, az már soha fel nem jön a fényre..."

A költő:..........................

A mű címe:........................

Műfaj:............................

Versmérték (sorfajta).................

 

IV.            Egészítse ki a következő megfogalmazásokat!

 

A líra olyan irodalmi ........................, amelyben az

....................... nem ...........  ...................,

hanem ..................... is a műalkotásnak.

 

 

A dráma olyan ..................   ......................,

amelyben két vagy több ..................  vagy csoport

...............................  zajlik.

 

IV. Írja le az Odüsszeia invokációjának 5.sorát! Jelölje  a

sor  fölött  a  hosszú  illetve   rövid   szótagokat   és   a

verslábakat!

 

 

 

 

V. Írjon le egy alkaioszi strófát, és jelölje a  sorok  fölött

a rövid-hosszú szótagokat! Nevezze meg a strófa sorait!