Néhány szó ókori görög költők műveiről
Mimnermosz: Nannó
1. Disztichonban írt un. elégia
(E korban, Kr. e. a 6. században még elégiának neveztek
minden hosszabb, disztichonban írt költeményt.
A XVIII. század végi költő és esztéta, Schiller
megfogalmazása szerint: "Ha a költő nem találja fel ideálját a
valóságban, az ábrázolási attitűd rezignált lesz"-- ezért
elégia a műfaja az ilyen tárgyú és esztétikai minőségű
költeményeknek. Az általunk vizsgált költemény ez utóbbi
megfogalmazás szerint is elégia lenne.)
2. Nannó az öregedő költő ifjú szerelme, ezért sóvárog annyira
az ifjúság után, és ezért szól így a nyitó "tétel", az első
sor:
"Élni mit ér arany Aphrodité nélkül s mi lehet szép?"
3. Mind a szépség, mind az emberi élet szempontjait
számbaveszi a költemény, így rendezhetők a jelzők, a megnevező
szók és a metaforák két gondolatkörbe, illetve két
"világszintre".
Az egyik pl. a valóság világa:
élni; megjön a gyászos öregség;
a másik a vágyak világa:
mi lehet szép?; édes szerelem nyoszolyája; titkos ajándék;
Az egyik az eföldi lét:
semmirekellő;
a másik valamiféle isteni szféra:
arany Aphrodité; szép; ég; isten
Az egyik a van:
gond; gyászos öregség; hitvány váz; vénség; teher
a másik a kellene:
arany Aphrodité; ifjúság gyönge virága gyönyör; derék férfi
Az egyik a boldogtalanság:
Aphrodité nélkül;Haljak meg; gonosz gondok rágnak csak
örökké; gyűlölik őt; nem örül;
a másik a boldogság:
ifjúság; napfény; édes szerelem;
4. Az öt disztichonból álló költemény középső sora (az 5.)
tartalmazza mindazt a kifejezést, mely a vers legfőbb
mondandója, illetve témája: férfi; nő; gyászos öregség
5. A szóképek főképp a jelzők miatt érzékletesek
(értékhordozók, vagy értékhiány kifejezői)
arany Aphrodité --- a szerelem metaforája
édes szerelem nyoszolyáján titkos ajándék --- a szerelmeskedés
metaforája
az ifjúság gyönge virága --- a fiatalság, a lehetőségek
metaforája
gyászos öregség --- halálképzetet felidéző jelzős szerkezet
hitvány váz --- az öreg férfi metaforája
szívén a gonosz gondok rágnak --- többszörös metafora (a szív
az érzelmeket jelenti, a féregszerűen rágó gond a felhőtlen,
gondtalan ifjúság elmúlását jelenti
stb...
Szolón: Az igazi gazdagság
1. A cím jelzi, hogy nem elég felszínesen szemlélni a
gazdagságot, mélyebben, filozofikusabban el kell gondolkodni
róla.
2. Szolón híres az ilyesfajta bölcsességeket tartalmazó
verseiről (Kr. e. 7-6. század)
3. Először az ember benső értekeitől független (anyagi)
gazdagságról van szó:
"Egyformán vagyonos mindaz, ki ezüstben-aranyban
gazdag, mind, aki dús búzavetéseken úr,
sok lova és öszvére van;"
4. Az ámde szó jelzi az eddigiekkel ellentétes értékrendet.
Ezután az ember emberségéből,a társas lény
boldogságvágyából fakadó értékek felsorolása következik:
"ámde az is, ki derűsen
éli le épkézláb testtel az élte sorát,
nőjén és gyerekén örömét leli, míg fiatalság
fűti s boldogitó, szép napok üdve virul."
(A műfordító rákényszerült, hogy a boldogító szót rövid
i-vel írja, csak így illeszkedik hibátlanul a pentameterbe.)
5. A negyedik és az ötödik disztichon szinte epigrammatikus
csattanóként közli az eddigiek hiábavalóságát. Mindenféle
érték szembesül azzal, hogy az ember halandó, sőt azzal is,
hogy megöregszik.
Ily módon a költemény aranymetszési pontjában az
értékfelsorolás értékhiány felsorolásába vált át.
6. Az ember emberi értékeit nem érintő gazdagság:
ezüst; arany; búzavetések; lovak; öszvérek
Emberi értékek:
derűs élet; épkézláb test (egészség); feleség, gyerek;
fiatalság; boldogító, szép napok
Összegezve: "Mindez kincs a halandónak."
Értékhiány (a de szó jelzi a kezdetét): Aidész éji laka;
halál; emésztő kór (betegség); aggkor
(öregség)
Arkhilokhosz: Megnyugvás a sorsban
1. Arkhilokhosz az un. iambosz megteremtője (gúnyos,
csipkelődő vers)
-- új versláb jelenik meg a költészetben, a műfajról
elnevezett jambus : u - ;
a trocheus: - u ;
az anapesztus: u u - ;
a pürrikhiusz: u u
-- a költemény hangulati és tartalmi előkészítés után
csattanóval végződik (tanulsággal): "vess határt, s
fogadd el hát az emberélet ritmusát."
2. Arkhilokhosz költeménye megelőlegezi azt az életfilozófiát,
amely majd Horatius (Kr. e. I. századi római költő) aurea
mediocritas ((arany középszer) elvében fogalmazódik meg.
Vagyis óvakodjunk a szélsőséges megnyilvánulásoktól, először
önmagunkat kell legyőznünk ahhoz, hogy jóban-rosszban egyaránt
megálljuk a helyünket.
( ( (
Arkhilokhosz csúfolódó verseire jó példa A nagyképű
hadvezérekhez című költemény, mely trocheusokban íródott.
( ( (
Szapphó az első költő (Alkaiosszal együtt, aki
strófákra bontja a dalt)
A szapphói strófa tanulmányozható pl. Devecseri Gábor
fordításában az Úgy tünik nékem c. versben:
- u/ - - /- //u u/ - u /- - (un. szapphói sor
1. "Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel a magyarban az 5.
szótag után metszet)
- u/ - u/-//u u/ - u/ - -
egy a férfiú, aki szemben ülhet (szapphói sor)
- u/ - -/- u u/- u/ - -
véled és édes szavadat közelről (szapphói sor)
- u u/ - - (un. adóniszi sor)
hallja, hogyan szól,"
A szapphói strófa tehát három szapphói sorból és egy
adóniszi sorból áll.
(Az adóniszi sor un. kólon, azaz egybetartozó ritmikai tömb az
időmértékes verselésben. Az aszklepiádeszi strófaszerkezetben
pl. un. glükoni sor van a strófa végén.)
Jó példa még a szapphói strófára XIX. századi klasszicista
költőnk, Berzsenyi Dániel verse, az Osztályrészem
Idézet Berzsenyi verséből (példaként a szapphói strófára)
"Partra szállottam, levonom vitorlám.
A szelek mérgét nemesen kiálltam,
sok Kharübdisz közt sok ezer veszélyben
izzada orcám."
Szapphó idézett költeményének műfaja dal. A Leszbosz szigetén
élő költőnő izzó erotikájú szerelmes verseit főleg lányokhoz
írta (leszboszi szerelem). A most idézett vers azonban
férfihoz szól.
A költemény művészi hatásait főleg a különlegesen
összeválogatott jelzőknek köszönheti, és annak, hogy a
felfokozott szerelmi vágyakozást szinte az összes
érzékterületre vetítve érzékelteti képeivel megrajzolván azt a
testi-lelki állapotot, amelyben a szerelmes, vágyakozó nő
vergődik. (Fontos megjegyezni, hogy vallomászszerű Szapphó
minden költeménye, tulajdonképpen önmaga titkait tárja fel.)
Szapphó Aphroditéhez c. verse
szintén vallomás, szintén a szerelemről szól, de
himnikusabban.
A mű koncepciója: könyörgő ima; a jelen elbeszélése; a múlt
felidézése -- könyörgő ima; a jelen felidézése.
A költemény a szerelemért vívott harcról szól, és ebben a
harcban Aphroditét, a szerelem istennőjét harcostársának
tekinti Szapphó.(Érdekes kép az istennő kedvenc madarai, a
verebek által húzott kocsi képe.)
További (szerkesztési) érdekesség, hogy párbeszéd is beépül a
lírai folyamatba. (A lírai alany az istennővel folytat
párbeszédet.)
Alkaiosz inkább követőiben él tovább, mert inkább csak
töredékei maradtak ránk. Horatius, római költő kedvelt,
sokat használt strófája az alkaioszi strófa.
Jó példa alkaioszi strófára a Horatiust utánzó Berzsenyi
Dániel, XIX. századi klasszicista költő verse, az óda
A magyarokhoz I. és II.
Az idézett óda tehát a Horatius által használt (tehát
kissé módosított) alkaioszi strófa:
(Két nagy alkaioszi sorból, vagyis tizenegy szótagos,
alapvetően jambikus sorból, ez horatiusi változatában két
jambikus verslábból -- / u -/ ((a spondeusz helyettesítő
versláb !)) , és egy un. téleszilleion kolónból áll:
-// - u u - u - .
Az egész un. nagy alkaioszi sor tehát így néz ki:
--/u-/--/u u -/ u -, melyben a metszet az ötödik szótag után
van.
Az alkaioszi strófa tehát két (tizenegyes szótagszámú) nagy
alkaioszi sorból, egy további "emelkedő" típusú (kilenc
szótagos sorból) és egy "ereszkedő" típusú (tíz szótagos
sorból áll). Több változata lehetséges.
Pl.
- -/ u -/ - -/ u u - / u -
"Romlásnak indult hajdan erős magyar,
- -/u -/- -/u u -/ u -
nem látod, Árpád vére miként fajul?
- -/u u -/ u u -/ -
Nem látod a bosszus egeknek
- u u/- u u/ - u/ - -
ostorait nyomorult hazádon?"
Néhány szó ókori görög költők verseiről (folytatás)
Alkaiosz vallásos himnuszai, politikai versei mellett
leginkább bölcselkedést, játékos könnyedséget és szomorúságot
vegyítő bordalainak köszönhette hírét.
Anakreón a pillanat boldogságának, élvezésének megéneklője.
Művei enyelgő kedvességgel szólnak a szerelemről, a mámorról,
az idilli hangulatú pillanatokról, egyszóval az emberi
örömről apró, villanásszerű (élet)képekben.
Költészetének nyomán néhány századdal később műfaj
alakult ki,az anakreontika, melyet többek közt Csokonai
Vitéz Mihály is felhasznált szentimentális költői korszakában,
a XIX. század elején. (Pl. A bóldogság c. versében)
Sok a töredékben ránkmaradt verse.
Pl. Engem a szerelem (az öregedő költő sóvárgásáról,
szerelméről szól, amely egy "szépcipőjű, aranyhajú lánnyal
játszani" hívja, de a lány és barátnői kicsúfolják.)
Gyűlölöm c. verse két indulattal teli kifejezés
ellentétpárjára épül: Gyűlölöm ---- Kedvelem
Az első kifejezés a háborúról álmodozó borozgatókra
vonatkozik, a második a szerelmes, bölcs költőkre.
A Töredék a halálról c. költemény az öregedés és a halál
rettenetéről szól. A kifejezések, szószerkezetek
(szintaktikai kapcsolatok) majd mindegyike ezt a témát járja
körül.
"A halánték deres immár" (Külső jelenség, metafora.)
"A haj őszül koponyámon" (Ugyanaz másképp.)
"Fiatalságom elillant" (Metafora.)
"Feketéllnek fogaim már" (Külső jelenség.)
"oda van múltam, az édes" (Absztrakció értelmező jelzővel.)
"rövid, és csúf, ami jön még" (Az öregség
idejének és állapotának előrevetítése.)
"Remegek már a haláltól" (Metonímia.)
"hisz a Hádészban a szöglet, ami vár rám, hideg és szűk"
(Képzeletjáték, vízió.) 8.
"a lejárat is ijesztő,/ s aki egyszer lemegy, az már soha fel
nem jön a fényre..." (Metaforasor és vízió a halálról, a
túlvilági létről.)
A költemény (Radnóti Miklós fordításában ismertük meg)
tiszta anapesztusokban zeng,ha úgy tekintjük, hogy minden
anapesztus után egy fél láb következik;
un. ionicus a minore. (Ennek a kolónja: u u - -)
Számonkérés a görög eposz és a görög líra ismeretanyagából
I. Egészítse ki a következő fogalom-meghatározásokat!
II.
A líra olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó nem csupán
...........................,hanem ......................
is a műalkotásnak.
Az epika olyan ................... ......................,
amelyben az alkotó nem ................., csupán
...................... a műnek.
A dráma olyan irodalmi ......................., amelyben
két vagy több szereplő, illetve két vagy több csoport
............................. zajlik. Legfontosabb
közlésformája a ................. vagy .......................
Az eposz olyan ...................... műfaj, amelyben
.............................................................
.............................................................
Az eposzi kellékek: ...................................,
............................ , ............................,
............................ , ............................,
............................ , ............................
II. Egészítse ki a következő információs táblázatot!
"Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel..."
A költő: ................................
A műfaj: ................................
A versmérték (sorfajta):.......................
"Mert csak az ifjúság gyönge virága gyönyör"
A költő: .....................................
A műfaj:......................................
A versmérték (sorfajta):......................
III. Soroljon fel ismert strófákat, és az egyikre írjon egy
strófányi példát!
IV. Írja le az Odüsszeia invokációjának 4. sorát, és jelölje a
sor fölött a rövid és a hosszú szótagokat, illetve a
verslábhatárokat!
I.Párosítsa a következő fogalmakat(neveket), azaz írja a
második oszlop megfelelő számait a kijelölt helyekre!
....Priamosz 1. Akhilleusz
....Akhilleusz 2. Párisz
....Penelopé 3. Polüphémosz
....Aphrodité 4. Agamemnón
....akhájok 5. Heléna
....Hermész 6. Kharübdisz
....Szkülla 7. Írisz
....Klütaimnésztra 8. hűséges
....Senkise 9. trójaiak
....harag 1!. Thetisz
III. Egészítse ki a következő információs táblázatot!
"Istennő, haragot zengj, Péleidész Akhilleuszét"
A költő:............................
A mű címe:...........................
Műfaja:.............................
Versmérték (sorfajta).......................
"s aki egyszer lemegy, az már soha fel nem jön a fényre..."
A költő:..........................
A mű címe:........................
Műfaj:............................
Versmérték (sorfajta).................
IV. Egészítse ki a következő megfogalmazásokat!
A líra olyan irodalmi ........................, amelyben az
....................... nem ........... ...................,
hanem ..................... is a műalkotásnak.
A dráma olyan .................. ......................,
amelyben két vagy több .................. vagy csoport
............................... zajlik.
IV. Írja le az Odüsszeia invokációjának 5.sorát! Jelölje a
sor fölött a hosszú illetve rövid szótagokat és a
verslábakat!
V. Írjon le egy alkaioszi strófát, és jelölje a sorok fölött
a rövid-hosszú szótagokat! Nevezze meg a strófa sorait!